[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 164
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 164


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

egy kis elmélkednivaló
Ideje:: 04-08-2008 @ 12:28 pm

 

részlet Montaigne az A tapasztalásról című művéből:


„… mint egykor a gonosztetteket, most a törvényeket nyögjük”*; pedig mi annyi mérlegelni- és döntenivalót hagytunk bíráinknak, hogy az övéknél hatalmasabb és szertelenebb szabadság soha nem létezett még. Mit értek vele törvényhozóink, hogy kijelöltek százezer különféle és sajátos esetet, és százezer törvényt szabtak rájuk? Ez a szám sehogy sincs arányban az emberi cselekedetek végtelen sokféleségével. Kitalálásaink sokasítása nem fogja utolérni a példák változatosságát. Vegyünk hozzá még százszor annyit: akkor sem akad majd az eljövendő események között csak egy is, amely a kijelölt és lajstromba foglalt esetek ezreinek roppant sokaságában találna egyet, amelyre ráillik és oly pontosan egyezne vele, hogy ne maradjon valamiféle eltérő körülmény, ami eltérő megítélést kíván. Cselekedeteink, amelyek örökös változásban vannak, nemigen kapcsolhatók össze a megváltoztathatatlan és mozdulatlan törvényekkel. Minél kevesebb van belőlük, minél egyszerűbbek és általánosabbak ezek, annál kívánatosabbak; sőt azt hiszem, jobb lenne, ha egy se volna, mint annyi, amennyi nekünk van.
A természettől mindig szerencsésebb törvényeket kapunk, mint önmagunktól. Bizonyság rá a költők ábrázolta aranykor, vagy mostanában az olyan népek állapota, amelyeknek csakis aranykorbéli törvényük van. Némelyek például, ha bíró kell nekik bármiféle ügyben, megfogadják a legelső vándort, aki a hegyeik közé vetődött. Mások a vásár napján választanak maguk közül valakit, hogy ott helyben döntse el minden perüket. Mi veszély származna belőle, ha a mieinket is így intéznék a legbölcsebbek, a körülmények szerint és úgy szemre, nem követve és nem is szolgáltatva semmiféle precedenst? Ahány láb, annyi kapta. Ferdinánd király, amikor gyarmatosokat küldött az Indiákra, nagy bölcsen úgy rendelte, hogy jogtudóst egyet se vigyenek magukkal, különben az Újvilágban igen elszaporodnának a perek, mivel ez a tudomány, természeténél fogva, patvarok és viszályok szülőanyja; úgy vélte, Plátó után, hogy a jogász meg az orvos nemigen gyarapítja az országot.
Miért van az, hogy a mi közönséges nyelvünk, amely minden egyéb használatra olyan könnyedén megfelel, homályossá és érthetetlenné válik a szerződésekben és a végrendeletekben, és hogy aki olyan világosan fejezi ki magát, bármiről beszéljen vagy írjon is, ezekben már nem tud másképpen megnyilatkozni, csak bizonytalanul és ellentmondásokba keveredve? Talán azért, mert e művészet fejedelmei, akik különös gonddal válogatják össze az ünnepélyes szavakat és szerkesztik a mesterséges formulákat, annyit méricskéltek minden szótagot, úgy ízekre szedtek minden elképzelhető összetételt, hogy végül is belegabalyodtak és belezavarodtak a figurák végtelen sokaságába és a felaprózott kategóriákba, amelyeket már nem lehet semmiféle szabály és előírás alá vonni vagy biztosan értelmezni. „Zavaros lesz minden, ha egészen porrá zúzzák.”*


*Tacitus: Évkönyvek
*Seneca: Erkölcsi levelek

 



Utoljára változtatva 04-08-2008 @ 12:28 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: szellzsofi
(Ideje: 04-08-2008 @ 01:27 pm)

Comment: Nana: ez így nem teljesen igaz. Az a társadalom pedig, amely nem becsüli tanárait és orvosait, eleve halálra van ítélve. A jogi szöveg, a mellé való Könyvekkel igen csak szigorú és pontos. Amúgy: a jog az igazság árnyéka - ő pedig nem véletlen visel fátylat. Ja: én Arisztotelészt javasolnám a társadalomkritikai vonalon (szépen felvázolja a formákat, annak pro és kontráit - de készülj fel, iszonyat tömény lesz - és a piramist is olvasd el, ha már, legfelül a lelkiismeret és Isten áll)). Csókollak, szellő :)))


Hozzászóló: Lacoba
(Ideje: 04-08-2008 @ 02:59 pm)

Comment: Én viszont talán az ellenkezőjét érzem. Éppen mi emberek szeretnénk nem tudomást venni még azokról a törvényekről, szabályokról, melyeket netán ismerünk is. Ezért szeretnék sokan félreértelmezni, véleményezni, megvitatni azt, ami értelmezések során született, véleményem milliói alakították, és hozzáértő emberek évezredek óta mindig megvitatják, amikor egy újabb minőségi szintre kerül az adott társadalom. Ezek az esetek, amelyből gondolod általánosítani az egészet nem alkalmasak arra, hogy az egészet a legapróbb részben is módosíthassák. Ezek egyedinek számítanak, melyek ugyan valóban teremtenek bizonyos precedenst, ami azonban mint követhető példa kerül a törvények, szabályok mögé, és esetleg alkalmazhatóvá válik, de amit alkalmaz az ilyenkor is törvényileg szabályozott.


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 04-08-2008 @ 05:24 pm)

Comment: mint az írott szöveggel általában, ezzel is csak az a baj, hogy mindenki azt hallja belőle, amit hallani képes.


Hozzászóló: szellzsofi
(Ideje: 04-08-2008 @ 06:46 pm)

Comment: Szemi, ez nem kihallás kérdése: a filozófiában (ami az akkori társadalomtudomány is egyben) egyenes irányok/irányzatok vannak. Ezek megkövetelnek egy bizonyos láncolatot: ezért is tudományág. Egy orvos szakkifejezései és módszerei is követhetőek, logikusak kell, hogy legyenek (ha nem, el* a dolgát) - nem értelmezés kérdése. Amúgy: ha csak szimpla szövegként állok hozzá, akkor persze, teljesen egyéni - viszont most itt Ákos írásában ennél többet véltem felfedezni. Még most is többet látok benne: irányt, ideákat és ezeknek filozófiai összefüggését - ez szerintem inkább Több, mint kevesebb. Ákos? :D


Hozzászóló: szellzsofi
(Ideje: 04-08-2008 @ 06:48 pm)

Comment: Lefelejtettem épp a lényeget: az idézetelés direkt irányt mutat. :D


Hozzászóló: ovobacsi
(Ideje: 04-08-2008 @ 07:08 pm)

Comment: Zsófi! persze, nyilván több van benne, semmi sem véletlen, az sem, hogy ezt most feltettem... viszont, amint tovább idézem majd a szöveget, kiderül, hogy Montaigne (aki, szerintem a legkevésbé tartotta magát filozófusnak) miként vélekedett a tudományokról (röviden): "... A tudósok nyelvével is így vagyunk, mert az apróságok további aprításával arra tanítják az embert, hogy egyre több dolgon akadjon fenn; rákapatnak, hogy terjesszük és szaporítsuk a nehézségeket, ők pedig növelik és széthintik őket. Kérdések vetéséből és nyesegetéséből kétségek és viszályok burjánzása és bősége támad a világban... Én nemigen tudok mit mondani erről, de a tapasztalat mutatja, hogy ennyi sok magyarázat csak szétfoszlatja, szétszabdalja az igazságot." ;)


Hozzászóló: szellzsofi
(Ideje: 04-08-2008 @ 07:11 pm)

Comment: Bogyó, ha nem szabdalnának tovább ezek az édesek, akkor már rég nem lenne miről... :D A fizika manapság érte utol a metafizikát. Utolérte. Mint valami végzet. Vagy a szavak ereje. nemtommi. De értelek, és ebben igazságotokk vagyon. :D szószaporítófi


Hozzászóló: Lacoba
(Ideje: 04-08-2008 @ 07:56 pm)

Comment: Érdekes dolog ez Ákos. Ezek a dolgok nem vélemény-függők. Ezek majdhogynem fehérek és feketék. Az általad hozott dolgok inkább az ellenkezőjét bizonyítják. Változatlanul. Azokat a te megközelítésedben a gyakorlat még a legnagyobb véletlenek közepette sem vette észre, maradtak a félre sikeredett elméletek szintjén. Az általad leírt mondatok is ezt bizonyítják. Milyen könnyű is lenne a világ, ha valami kicsi is igaz lehetne belőle.


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.32 Seconds