[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 277
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 277


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

Még mindig a végtelen
Ideje:: 10-31-2008 @ 09:39 am

Tegnap végre sikerült beszélgetnem a végtelenről, és ismételten kiderült, hogy párbeszédben hamarabb jön a megvilágosodás, mint a néma töprengésben:)

Anzelm kijelentése, miszerint Isten az, kinél nagyobbat elgondolni nem lehet, először nevetségesnek tűnt, de tegnap támadt egy olyan gyanúm, hogy ez a kijelentés valamiképpen hasonló kínból született: kell legyen valami, ami befogja a végtelent.
Ha Isten az, akinél nagyobbat elgondolni nem lehet, akkor tulajdonképpen Isten egyben véges és végtelen, hiszen ő elgondolhatóvá lesz azáltal, hogy tőle nagyobbat gondolni nem lehet.
Számomra ebből az következik, hogy mások számára is felfoghatatlan a végtelen.
Az én problémám az, ha anyag nem keletkezik, csak átalakul, akkor a világegyetem végtelensége, egyben az anyag végtelensége is. De hogyan lehet végtelen az anyag?
Tegyük fel, hogy az anyag valamiképp végtelen, csak eddigi ismereteink nem adtak rá megfelelő választ, hogy miképpen párosítható a végtelen anyag azzal, hogy anyag nem keletkezik, csak átalakul. Hiszen sokáig azt gondolták, hogy a Föld lapos! Miért ne derülhetne egyszer ki, hogy az anyag valamiképpen mégis keletkezik?
Persze számtalan más megoldása is lehet a kérdésnek. Az eddigi tapasztalatok alapján úgy tűnik, a megismerés is végtelen, vagyis feltételezhető, hogy az emberi szellem is valami olyasmi, aminél nagyobbat elgondolni nem lehet.
A végtelenről gondolkodva tehát az derül ki, hogy a végtelent is el kell helyezni valamiben, ám a végtelen anyagra mindenképpen csak a szellem adhat választ: Isten, vagy emberi megismerés. 
Vagyis az anyagi végtelent, valamiképp be kell zárni egy szellemi végtelenbe.
Végső soron mindig ugyanoda jutunk: az első igazság nem magától értetődő.
Ami viszont utána következik, az érdekes módon analógnak tűnik:)
Valami van, ami értelmessé teszi azt, ami felfoghatatlan.



Utoljára változtatva 10-31-2008 @ 09:39 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: ovobacsi
(Ideje: 10-31-2008 @ 09:50 am)

Comment:


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 10-31-2008 @ 09:51 am)

Comment: én is szeretlek:)


Hozzászóló: ovobacsi
(Ideje: 10-31-2008 @ 10:10 am)

Comment: hoppsz! az előző véletlen volt, vagy végtelen... :) de látod, jó ez így, még ha szinte egyhelyben toporgunk is, és évszázadok alatt sem haladunk előre számottevően a filozófiában, néha már csak szót cséplünk, vagy legalábbis úgy tűnik, de jó ez így... hiszen meg akarjuk oldani a problémákat. nem úgy, mint Wittgenstein, aki a nyelvfilozófiájával tulajdonképpen meg akarta ölni a filozófiát ("amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell"). hiszen szerinte, ha helyesen használnánk a nyelvet, akkor fel sem merülhetnének ezek a problémák, amit ő a korai szakaszában úgy képzelt el, hogy csak a kézzelfogható dolgokat tartsuk meg a nyelvben. ezzel persze, egyszerre szünne meg minden tudomány a fizikán kívül... az irodalomról nem is beszélve. szóval, jó ez így! :)


Hozzászóló: piroman
(Ideje: 10-31-2008 @ 10:12 am)

Comment: Hüm. Eleve azzal, hogy elnevezünk valamit, pl.: "végtelen" máris bezártuk, hiszen egyébként a dolog leírhatatlan. Kénytelenek vagyunk egyszerüsíteni, hiszen minden szavunk egyszerüsítés. (Egyébként órákig bíbelődhetnénk akár egy dolog leírásával is. :) Az "Isten" - szerintem - a legalapvetőbb egyszerüsítés, mert ha valakinek túl nagy és érthetetlen az univerzum, vagy maga az emberi gondolkodás, az megkönnyebbülten hátradőlhet és kenheti az egészet az Istenre. (Régebben sokkal több dolgot fogtak szegényre, még a villámot is ő csinálta. :) De manapság már értjük a villámot, így senki se akarja az Úr kezébe rakni.)


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 10-31-2008 @ 12:22 pm)

Comment: :))) lassan számomra a legbiztosabbnak az tűnik, hogy a lét elkerülhetetlen velejárója az ellentmondás, hiszen Wittgenstein sem mondhatta volna el a nyelv nélkül, hogy nem lehet beszélni... (de ez a jó ez így, már kezd bosszantó lenni... nem, nem jó ez így! sok minden nem jó úgy, ahogy van) / és Piro! én ezt így le sem mertem volna írni, de valahogy bennem is ez motoszkált, míg nem olvastam Aquinói Szent Tamásról... mert azért az igazán tiszteletre méltó, ha valaki hisz is, meg gondolkodik is.


Hozzászóló: ovobacsi
(Ideje: 10-31-2008 @ 01:38 pm)

Comment: :) éppen ezt mondtam, hogy jó ez így, hiszen meg akarjuk oldani a problémáinkat, tehát nem minden működik tökéletesen (szerencsére), vagyis sokminden van, ami rosszul működik a világban... de ez az egészet nézve nem negatív hatású, amíg felismerjük őket, és igyekszünk tenni is ellenük. ;)


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 10-31-2008 @ 01:40 pm)

Comment: ezt egyedül neked bocsátom meg! :))))


Hozzászóló: prayer
(Ideje: 10-31-2008 @ 08:11 pm)

Comment: Kedves szemilla! Képzeld el, ahogy Isten éppen fánkot eszik, és ahogy szuszog, míg beleharap, kifúj a végtelenbe egy kis porcukrot. Na, talán éppen ezzel a mozdulattal csinálta ezt a NAGX BUMM-ot, belefújva minket is az örvények, galaxisok közé. Tán még arra sem számított, hogy lélekösszefonodások jutnak így a térbe. ...Vgay pont azzal vegyültünk mi is Istennel, ahogy beszívtuk lélegzetét?... Írásod szokás szerint nagyon érdekes téma, gratulálok! :)))


Hozzászóló: tokio170
(Ideje: 11-01-2008 @ 03:39 am)

Comment: Egy mikroorganizmusnak a tenyerem is végtelen, mégis elbánhat velem könnyűszerrel. Az ember sem látja az „óriástest” határait, amiben él, mégis előbb-utóbb olyat fog tenni, ami megváltoztatja a „nagy egész” működését. Írtam erről a témáról a „tanuló férgek” c. eszmefuttatásomban. Véleményem szerint, az egész végtelen és véges gondolatmenet úgy zárható le emberi ésszel, ha arra a következtetésre jutunk, hogy az anyag fokozatosan makro méretekre nő, gyűrűzik, aztán egy határon visszafordul a mikro irányába, és kezdődik a zsugorodása, töppedése. Mi a makro irányt látjuk/szeretjük jobban, mert az érdekesebb/elgondolkodtatóbb, mint az apró anyagi részecskék vizsgálata. A maghasadást figyelembe véve azonban láthatjuk, hogy mikro szinten is megmaradnak a hatalmas energiák. Tehát a véges-végtelen polémiája szvsz elsősorban nem nyelvészeti, hanem az anyag és energia átalakulása során, azok megmaradásának térbeli, időbeni kérdése.


Hozzászóló: kisssp
(Ideje: 11-01-2008 @ 03:43 pm)

Comment: Jajjj, kedves Szemilla! Úgy csodállak, hogy tudsz ilyen elvont dolgokról elmélkedni és aranyosan csacsogni! Őszintén mondom! Nekem a végtelen megfoghatatlan, nem is próbálkozom... -Mindennek vége van egyszer, csak a mi szerelmünk végtelen - mondom kedvesemnek, ettől ő végtelenül boldog lesz... én is. Ölellek szeretettel!


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 11-01-2008 @ 07:43 pm)

Comment: Zoli:) nekem nem olyan jó a fantáziám, hogy Istent el tudjam képzelni, amint fánkot eszik, mert akkor Isten, valahogy, rögtön olyan emberi lesz, de akkor meg hogyan fúj porcukrot, amiből valami olyasmi lesz, amit ember nem tud teremteni? Istent elképzelni, legalább olyan nehéz, mint a végtelent, és mégis: Istenről sem tudunk másképpen gondolkodni, mint emberi ésszel.


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 11-01-2008 @ 07:48 pm)

Comment: hú, Tokio! bevallom, én még az elektromosságot sem értem igazán, de elhiszem, hogy van, aki érti:) valahogy így vagyok azzal, amit írtál: jól hangzik, kétségtelen, de hogy kitágul és zsugorodik? de mi tágult ki ilyen nagyra, hogy egy egész világegyetem lett belőle?


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 11-01-2008 @ 07:49 pm)

Comment: Péter! te pedig mindig megtalálod az utat a szívemhez:) talán a végtelennek ez az egyetlen értelme, amit írtál:)


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 11-01-2008 @ 08:52 pm)

Comment: Érdekes gondolatok az anyagmegmaradás törvényéről...De ha mindezt a végtelenbe helyezzük, elveszti az értelmét, hiszen az alapkérdés akkor is csak megmarad, hogy az első atomocska megszületése miből lett, mi által. Szerintem, a mi anyagi síkon, anyagból létező agyunkkal ez felfoghatatlan is fog maradni örökre. Más dimenziók és energiák felfedezése, megértése kellene hozzá...:-)


Hozzászóló: tokio170
(Ideje: 11-03-2008 @ 12:52 am)

Comment: A föntebb kifejtett véleményem szerint én arra következtetek, hogy állandó körforgás van. Tehát semmiben sincsen kezdet, és vég, hanem az anyag, a tér, az idő, és az energiák örökös áramlása, törése, gyűrűzése megy végbe különböző méretekben... Születhet is egy "világegyetem" , persze ez csak visszaforgatott része - mondhatni gyermeke - egy nagyobb kiterjedésnek. Tágulása a felnövési folyamat. Mint ahogy a hangya nem tud elmozdulni a kötélről, a nagy extra dimenziós elméletekben mi magunk egy háromdimenziós brane-hez vagyunk rögzítve, amiről nem tudunk elmozdulni az extra dimenziók megértésének irányába.


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 11-03-2008 @ 10:49 am)

Comment: no, mégiscsak lennie kell annak a negyedik dimenziónak, ahol a dolgok értelmet nyernek! :))))


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.35 Seconds