[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 73
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 73


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

Két könyv között...
Ideje:: 11-30-2008 @ 08:08 pm

Mint éjjel és hajnalban is olvasó ember, szeretek két könyv közé becsempészni egy filmet.

Ma hajnalban, Adventus Domini idején Harsányi Lajos verseit olvasom, de ma mégis inkább Adyt választottam.

Szerb Antal szerint a magyar irodalom két legnagyobb vallásos költője Balassi és Ady. Lehet ezzel vitatkozni, hiszen minden nagy költő vallásos, a vallásos érzület közé pedig nem lehet relációs jelet tenni. A költemények értékét mérni a magyar irodalom első vonalában pedig ugyanúgy értelmetlen, mint emberek vallásosságát összemérni.

Tehát maradt Ady, s Adytól az egyik legnagyobb csoda, Az Illés szekerén vallásos versei közül is a legszebb:

„Mikor elhagytak,
Mikor a lelkem roskadozva vittem,
Csöndesen és váratlanul
Átölelt az Isten.”

A versek után jött egy Oscar-díjra jelöl film, Andrzej Wajda filmje a katyini mészárlásról.

Mindig csodáltam a lengyeleket, mennyire képesek megtartani nemzeti filmgyártásukat, s mennyi csodálatos filmet készítenek saját irodalmukból, történelmükből. Hatalmas pénzeket áldoznak, hiszen tudják, ebben a modern korban a nemzeti megmaradásban rendkívüli propagandaeszköz a nagyhatású nemzeti mozi.

A film tablószerű képekben meséli el a második világháború alatt történt katyńi mészárlást, amikor a szovjetek több mint tizenötezer elfogott lengyel tisztet és civilt öltek meg egy erdőben – köztük a rendező édesapját  is. Sokáig – mint annyi mást – ezt is a németek nyakába varrták, de aztán a közelmúlt orosz vezetése elismerte, hogy a vörös hadsereg népirtása volt a katyini mészárlás.

A film egyébként Katyn címmel decemberben jelenik meg Magyarországon DVD formátumban.

Végül egyik nagy kedvencemet olvastam, a huszadik század nagy magyar írózsenijét, Szabó Dezsőt.

Leghíresebb és legjobb regénye Az elsodort falu, mely a magyar nyelvművészet talán legnagyobb csúcsa.

Mikor megjelent, egy csapásra Szabó Dezső a magyar irodalom leghíresebb és leghírhedtebb alakjává vált. Sokan Ady méltó örökösét látták benne, forradalmárt és profétát, s az iránta való rajongás csak Adyéhoz volt mérhető. De hamar jött az ellentábor, amelyik gyűlölve és irigykedve nézte Szabó emelkedését, s porig gyalázta műveit.

Az irodalomtörténet elismeri Szabó Dezső nyelvének roppant erejét, írói zsenialitását; mégis fanyalogva keresi a nagy író irodalomtörténeti helyét.

Újra a könyv csak a nyolcvanas években jelenhetett meg, addig szitokszóként ejtették ki a címét is.

Pedig Az elsodort falu valóban a leghatalmasabb költői pátosszal megírt regény. Hozzáfoghatót sem a magyar, sem a külföldi irodalmakban nem találhatunk. Még Nyirő, Hamsun, Giono vagy akár Hölderlin prózája sem vetekedhet vele.

Újboli megjelenésekor Szabó regényét úgy reklámozták, hogy a kötelező olvasmányok között a helye. Ebben egyetértettem már akkor is a könyv ajánlójával.

Így telt az éjszakám és hajnalom. Három csoda egymásba kötve és egymásból nőve.



Utoljára változtatva 11-30-2008 @ 09:00 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 11-30-2008 @ 08:35 pm)

Comment: Kedves Tithonos! Engem minden csoda arra tanít, hogy a legnagyobb csoda, maga az ember. Mert vegyük pl Ady-t. A legtöbben úgy képzeljük az istenszerető embert, hogy békés, kiegyensúlyozott, alázatos, stb. Hát, Adyról sok mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy ezekkel a tulajdonságokkal rendelkezett volna. És mégis az óriások között tartjuk számon, mert az is volt. Óriás, aki maga is titok (Minden titok e nagy világon /S az Isten is, ha van/ És én vagyok a titkok titka, /Szegény, hajszolt magam.)


Hozzászóló: mango
(Ideje: 11-30-2008 @ 08:49 pm)

Comment: A két könyv (főleg Ady) nálam is sokszor előkerül, (na jó, Szabó Dezsőt leginkább csak Tőled hallottam, mikor részleteket olvastál fel belőle és nagyon dicsérted: de Neked ez nem új, tudod, hogy egyetlen Szabó Dezső-könyvem sincs, csak a neten tudtam róla információkat szerezni, de lesz, biztos vagyok benne) - a DVD-t pedig nem láttam, de nem ez a műfaj az, amire nagyon "kihegyezem magam" :))) Tudod, hogy bízom az ízlésedben, értékítéletedben, főleg ami az irodalmat illeti, -a filmek terén már nagyobb a "szórás" a tetszési indexünkben, de alapjában véve ebben is egyetértünk. Szóval jó társaságban voltál ;)


Hozzászóló: Lacoba
(Ideje: 12-01-2008 @ 01:23 am)

Comment: Nagyon szeretem, amikor az olvasásról esik szó. Mindig újat tud meg az ember: más szemszög, szubjektum, és máris más a megközelítés. Én most éppen Szécheny intelmeit olvasom, és a francia beszúrásokkal bajlódom. Érdekes, hogy a korokhoz viszonyítva milyen jelentős változások vonulnak végig. Abban az időben a francia nyelv a módos családok neveltetésének legfontosabb eleme volt - például. Ma már másként élünk. Ez éppen Adyról ugrott be, hiszen abban az időben az iskolában is hatalmas súlya volt a vallásos nevelésnek. A családok mindennapjaiban ott élt szintén. Elképzelhetetlen lett volna más megközelítés. Olvasás. Bizony ez is ott élt a családban. Lételem volt. Ma ez is változott. Sajnos sokat, és nem igazán a pozitív irányba. A könyv igen megtűrt jelenségé lett, aztán az internetet sem igazán olvasásra használja a netezők hatalmas tábora, hanem minden más egyébre. Például írásra (még ez a jobbik). Sajnos itt törik meg az olvasás-írás párhuzam, mert bizony sokaknak már nem jut ideje az olvasásra - még írni csak-csak, de olvasni... Hajaj. És különös példa a lengyel is, amit hoztál. Nekem kiváltképp, hiszen kicsit beszélem a nyelvüket, így talán közelebb is kerültem hozzájuk, de azért annyira közel sosem, hogy megértsem: hogyan tudnak mesterei lenni a talpra állásnak. A filmezésben csakúgy, mint az élet más területein. Valahogy mi könnyebben roppanunk meg.


Hozzászóló: Lacoba
(Ideje: 12-01-2008 @ 09:59 am)

Comment: Ja, kifeledtem, hogy Szécheny sem tudta elfogadni, nem is értette fia hozzáállását az olvasáshoz, aki az egyéb élményeket részesítette előnyben, szerinte azoknak meg kell férniük egymás mellett, sőt...


Hozzászóló: Tithonos
(Ideje: 12-01-2008 @ 06:19 pm)

Comment: Kedves szemmila! Pedig Ady rendelkezett az általad felsorolt tulajdonságokkal. Az emberi lélek ambivalens volta erőteljesebben mutatkozik meg egy nagy művészben, mint egy hétköznapi emberben. És ez már az Isten csodája. A matéria Demiurgosz teremtménye, a lélek pedig...


Hozzászóló: Tithonos
(Ideje: 12-01-2008 @ 06:20 pm)

Comment: Pedig Szabó Dezső nélkül élni és meghalni sem lehet. A magyar nyelv benne dicsőül meg majdnem utoljára. Ma már csak Döbrentei képes erre...


Hozzászóló: Tithonos
(Ideje: 12-01-2008 @ 06:24 pm)

Comment: A Katyn/Katyin pedig az év egyik megjelenése. Végre a sok mesterkélt, mítoszt teremteni akaró történelmi filmhamisítás után egy valóban valós film döbbenetes képsorokkal, s leleplezve a szovjet terror rengeteg bűncselekménye közül egyet. Csak így tovább...


Hozzászóló: Tithonos
(Ideje: 12-01-2008 @ 06:29 pm)

Comment: Gondolj bele, Laci, hogy annak a régi vallásos nevelésnek mit köszönhet a magyar irodalom. Babits, Tóth Árpád, Ady, Juhász Gyula, Jószef Attila nem lett volna az a hatalmas költő, ha nem kapják a vallásos nevelés erkölcsiségét, s a vallás végtelen távlatait. Reményikről, Dsidáról, Sajó Sándorról nem is beszélve, hogy a legnagyobbakat említsem. Vagy Arany Jánost, Vörösmartyt, Berzsenyit, Kölcseyt a múltból. Széchenyi egyetemességét megidézve. Vagy Szabó Dezsőről, a jelenben pedig Döbrentei Kornélt említve.


Hozzászóló: Tithonos
(Ideje: 12-01-2008 @ 10:07 pm)

Comment: A lengyel filmművészetben az a becsülendő, hogy a vörös diktatúra idején olyan filmek kijöttek, melyeknek az volt az üzenete, hogy nemzeti és a vallásos érzés együttese szabadíthatja meg az idegen uralomtól a nemzetet, s csak ez hozhatja el a nemzeti függetlenséget. Henryk Sienkiewicz regényeit, mint a Kislovag vagy az Özönvíz, Jerzy Hoffmann rendezte, s egyértelműen a megszállók ellen szólt. És mégis elkészülhettek, mert a lengyeleknek van és volt tartásuk.


Hozzászóló: Tithonos
(Ideje: 12-01-2008 @ 10:07 pm)

Comment: Elnézést... József Attila


Hozzászóló: laci-67
(Ideje: 12-03-2008 @ 09:51 pm)

Comment: Érdekes, jó írás, noha több gondolatod vita téma lehetne. Meglepett, hogy 3 hozzászóló volt csak, a többi önnön monológod.


Hozzászóló: Tithonos
(Ideje: 12-03-2008 @ 10:57 pm)

Comment: A monológ a legmagasabbrendű dialógus, hiszen ez a fajta párbeszéd minden esetben eszményi partnerek közöt folyik.


Hozzászóló: laci-67
(Ideje: 12-03-2008 @ 11:55 pm)

Comment: :))))) Látom, nemcsak széleskörű műveltséged, humorod is van.-:)


Hozzászóló: Tithonos
(Ideje: 12-04-2008 @ 09:49 pm)

Comment: Között... Bocs", Vennem kell már egy ujj/új billentyűzetet... Köszi a figyelmedet...


Hozzászóló: Nefelejccss
(Ideje: 12-04-2008 @ 11:11 pm)

Comment: Teljes mértékben azonosulok laci-val. De! Nyilván fejből vágod a híres filozófus nevét, aki azt írta: " Két monológ nem eredményez párbeszédet". Üdv: Nefi


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.28 Seconds