[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 231
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 231


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

RÁKOK
Ideje:: 05-21-2010 @ 11:28 am

A rákok, mielőtt meghalnak, egymás hegyén és hátán feküsznek a fazékban, s csápjaikkal és lábaikkal óriási nyüzsgést és forgalmat fejtenek ki, ami, ha nem lenne a dolog halálosan komoly -mert a rákoknak a rákhalál halálosan komoly - olyan valaki részére, aki egy másik csillagról, tehát a fazék mellet állva szemléli a dolgot, szórakoztatónak tűnhet fel, sőt mulatságos hasonlatokra adhat alkalmat. A rák halála előtt farkával, tehát azzal a testrészével, mely kellemes ízt kölcsönöz a levesnek, ingerülten csapkod maga körül, s rákszemeivel pontosan úgy néz a világba, mint a nemzeti hősök, kiket felakasztanak az elnyomók - éppen olyan kevéssé érti utolsó pillanatban azt, hogy neki egy nagy eszméért, tehát  a ráklevesért meg kell halnia, mint ahogy a nemzeti hős sem érti utolsó pillanatban, mikor nykába teszik a kötelet, hogy mi is tulajdonképpen az a nagy eszme, melynek érdekében most rögtön ki fogják törni a csigolyáját - az eszme értelme ilyen pillanatokban elhomályosul, s a csigolya értelme előtérbe nyomul.
  A rákok úgy hevernek a fazékban, mint az első keresztények börtöneikben a cirkuszi játékok kezdete előtt. Vannak rákok, melyek látszólag közönyösen a fazék falához vonulnak, családjukra gondolnak, vagy utolsó levelet írnak gyermekeiknek. Fiatal rákok izgatottan felkúsznak a fazék peremére, szagolnak és figyelnek, kíváncsian lesik a külvilágot, utolsó pillanatig remélik, hogy történik még valami: kiderül, hogy nekik volt igazuk, az ellenpárt mindent visszavont, habos lovon hírnök üget és fehér kendőt lobogtat: a rákeszme győzött, estére kivilágítják a fővárost. Öreg rákok a francia nemesek filozofikus udvariasságával akasztják ollóikat sápadt rákhölgyek csápjába, az egyik rákhölgy csalánt szagolgat, mert kis rákokat várt a jövő hétre, s még remél... De együtt mind tudják, hogy szó szerint a halál torkában vannak. Az ártatlanok irtózatos, néma, vádoló hallgatásával hallgatnak ők. Nincs más bűnük, csak az, hogy rákok. Van közöttük néhány ősz rák, kiket a többiek még itt is, a halál előszobájában , udvariasan kikerülnek és respektálnak; ezek egész életükben tisztes példái voltak népüknek, a szabadság harcosai, a rákhaladás előmozdítói, persze hátrafelé, erényes és munkás életük meggyalázása a sorstól az, hogy ők is itt hevernek a többiekkel egy fazékban.
  Nagy tévedés azt hinni, hogy a rákok közönyösen fogják fel a halált, vagy plánre örülnek neki. Nem örülnek neki. Sírnak miatta. Sok rák elájul, mielőtt mégreá kerülne a sor. Lehetetlen mozdulatokkal csapkodnak-kapkodnak, bajuszukat sodorják, ami rákoknál a legfőbb indulat jele. Dühösen kapkodnak a hóhér gyakorlott kezei után, szeretnék elkapni - ez talán az öröm jele? Paraszt sorsú cselédek azt állítják, hogy az állatot nem szabad sajnálni, mert akkor nem tud meghalni. Ha a nagysága sajnálja a csirkét, akkor a csirke nem tud meghalni, hiába vágják le sajnálatukban a fejét. Ez persze legenda, mert a csirke a végén meghal. Talán, ha nem sajnálnák, de viszont nem vágnák el a nyakát, életben maradna: lehet, mert a természet titokzatos. A rákokat például hiába sajnáljuk, miközben főzzük őket, a rákok nem ülnek fel ennek a trükknek és meghalnak. Nem halnak meg szívesen, utálattal halnak meg és dühvel, előbbb rákvörösek lesznek dühükben.
  Most még a fazékban feküsznek. A rákokat élő állapotban szokás egyenként kiemelni a fazékból, s farkuk hármas szigonyából mutató- és hüvelykujjal megfogni a középső szigonyt, kegyetlenet csavarni rajta és kirántani a belüket. Megdöbbennek? C' est la vie...  A rákok ebben a pillanatban úgy csapkodnak tagjaikkal, mint az összes élőlények, ha kirántják a belüket. Valószínű, hogy fáj nekik, különben nem csapkodnának. nem vonaglanának ilyen eszeveszetten, hanem énekelnének vagy vicceket mesélnének. De nem, ők vonaglanak, míg elnyeli őket az örvénylő és fövő tenger, a halál. Vannak, akik köménymagos vízben főzik a rákokat.
Porcogóját törd össze, keverj tojássárgáját hozzá, és főzd húsz percig forró vízben.

Márai Sándor



Utoljára változtatva 05-21-2010 @ 11:28 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: Csilike
(Ideje: 05-21-2010 @ 02:24 pm)

Comment: Ajjaaaa...Ez fajt! De szivesen olvastam:)


Hozzászóló: kiralylany
(Ideje: 05-21-2010 @ 05:25 pm)

Comment: Minden állatot sajnálok, aminek erőszakos halált kell halni, azért, hogy az embert táplálja. De, egy kicsit, sajnálom a növényt is. Ha tudnám hol lakik Isten, már biztosan küldtem volna neki legalább egy levelet, amelyben megkérdeztem volna, most akkor hogy is állunk azzal a mindenevéssel??? Szó szerint: rettenetes jó írás. Köszönjük, hogy idetetted.


Hozzászóló: naiva
(Ideje: 05-22-2010 @ 05:40 pm)

Comment: Nagyon szeretem Márait, időnként előveszem, olvasgatom, ízlelgetem, értelmezem, gondolkodom a sorain. Ezt még nem olvastam tőle... Azt írja: nem szabad sajnálni az állatokat, mert nem halnak meg... Lehet benne valami... Anyunak egyszer volt egy csüngő hasú malaca, elneveztük Artúrnak. A család kedvence lett, játékos, dörzsölödzködő, szeretni való, intelligens állat. De elérkezett a levágásának napja... Én éppen dolgoztam, mikor anyu hív telefonon: képzeld, az Artúr háromnegyed órája nem akar meghalni, pedig elvágták a nyakát, már nincs is vér benne és itt futkározik... Még a böllér sem látott ilyet... Artúr nem akart elmenni, mert szerettük, és szeretett bennünket, Gondolhatjátok, a disznótor, inkább halotti torra emlékeztetett... Nem sokat bírtunk enni szegényből, csak sirattuk... Bocs, ez jutott eszembe, blogod olvasása nyomán, csizi!:))Üdv: Zsuzsi


Hozzászóló: Welentze
(Ideje: 05-26-2010 @ 04:35 pm)

Comment: Én sem olvastam ezt Máraitól, de egy biztos, minden írása elgondolkodtató, mint ez itt. Köszi, hogy idetetted, üdv: Krisztina


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.33 Seconds