Küzdőtér |
|
|
|
Fullextra.hu: BLOG, Napló! |
|
|
|
|
A mozi fénykora és hanyatlása Ideje:: 09-26-2012 @ 05:51 pm |
|
|
|
|
Ehj, hol is folytassam a mesét, hisz' nem is volt ez oly nagyon rég, mikor az embőr örült, mint egy gyermek, hogy hang nélkül beszélnek a képek. Aztán hamar megfeledkezett a csudáról, beült a moziszékbe, s csak várta a sült galambot, hogy valaki kezdje már el azt az egyszer volt, hol nem voltot! Jöttek is a történetek egymás után szépen: félelmetes sötét lett, s retteget az embőr a nézőtéren, majd megkönnyebbülten fölsóhajtott, ahogy a gonosz a film végén köddé foszlott. A sok embőr mind egyszerre sikongott, így csináltak egykor a moziból vidámparkot.
http://www.youtube.com/watch?v=ZxlJxDr26mM
Hanem az avantgárdisták toppantottak egyet: ki látott már ilyet! Hülyítik az embőrt! Mesékkel ámítják a népet, ahelyett, hogy rábíznák a képet. Gondoljon a néző, amit akar, nem hülye az! Ide a filmet hamar, kerüljön a megfelelő helyre, fel a művészetek legtetejére. Hát így történt, hogy csoda lett ismét a kép, habár a fene se értette, Bunuel kését miért fente, s miért vágja fel egy szép nőnek a szemét... a néző nem értette Bunuel üzenetét.
http://www.youtube.com/watch?v=5mC4HQat0lI
A történet azonban nem adta magát! felállította a kanonikus szabályt, hogyan kell az embőrnek mesélni, hogy megértse: a valóságból az övé csupán annyi, amennyi benne ismeretté válik. A film időt nyújt, teret mélyít, s a lelkünkbe mászik. Beszélni kezd az embőr a filmben, s megszűnik gondolkodni a nézőtéren.
http://www.youtube.com/watch?v=1_a57ZNlU6o&feature=fvwrel
Sír-rí a sok embőr látva, hogy visszatér a szerelem Casablancába, s magára ismer az öreg Umberto D-ben: már nem mese a történet, ami látható a filmen.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=H33cynYO2GQ&feature=endscreen
A művészet azonban újabb támadásba lendül: nem adja alább. Gondolkodni kell tanítani az embőrt, az angyalát! S felrúgva minden kanonikus szabályt, újraírja Eisenstein a matematikát. 1+1 az 3, nem vitás. Két kép jelentése más, ha egymás mellett állnak, új értelmet ad a metaforának. Az arcból, s a folyóból így lesz magány. Megmutatható a fogalom, most már nem talány, hogy mi van ott legbelül, ami mindenkinek fáj: magára maradt az embőr a posztmodern hajnalán.
A valóság immár kívül került rajta, oda a harmónia, a rend már káoszba rejtetten, s az embőr már csak valamire vár, de nem hiszi többé a csodát, hisz égetőbb a kérdés: mi lesz vacsorára? Ki ad enni eztán az embőrnek, ha Isten nincs, s az életbe zárva, minden embőr külön-külön árva?
http://www.youtube.com/watch?v=20Ew79YAgPU&feature=related
A mesémnek lassan vége. Visszatérünk szépen az elejére: nincs történet, mert nem mesélhető el, amit az egyik embőr így, a másik úgy regélne el. Marad amit a szemünkkel látunk: a beszélő kép. A valóságnak annyi, illúziókban lehet még néha felfedezni. A gondolat - filmképekbe rejtve - kívül áll az embörön, s a hatalom kezében fegyverré válva, nem az embőrt, hanem a hasznot szolgálja.
http://www.youtube.com/watch?v=dBM7i84BThE |
|
|
|
|
Utoljára változtatva 09-26-2012 @ 05:51 pm
Hozzászóló: trendo (Ideje: 09-27-2012 @ 04:12 am) Comment: Kiváló ötlet gondolatébresztő sorokkal. Most csak átfutottam, bennem érlelődik tovább. |
|
|
|
|
Hozzászóló: szemilla (Ideje: 09-27-2012 @ 07:22 am) Comment: jadejójajdejó! végre! végre! köszönöm, Trendo :) nem ötlet. épp szakdolgozatot írok, és legszívesebben világgá kiáltanám, csak nem tudom, hogyan, hogy lám lám lám, mióta mondom már: hogy kívül van a gondolat, nem az agyban születik. az agy csak egy mechanikus feldolgozó rendszer, tehát nem is lehet másra alkalmas, mint információfeldolgozásra, de az információ kívül van. a filozófia erre nem tudta megadni a megfelelő választ, mert a filozófia be van szorítva a szavakba, de a film! a hiányzó eszköz, hogy láthatóvá váljék: képekben gondolkodunk, amiket aztán megpróbálunk szavakban lefordítani, de a gondolat csak akkor lehet igaz, ha megfelel a dolgok működésének. tehát nem lehet minden gondolat igaz. ahogy egy filmrendező is azért rak két képet egymás mellé, hogy valamit üzenjen, úgy az életünkben elénk táruló képek is üzennek valamit. a szavakban megfogalmazott üzenetek már emberi csinálmányok, úgyhogy azokkal jobb vigyázni :) |
|
|
|
|
Hozzászóló: hori (Ideje: 10-02-2012 @ 07:56 pm) Comment: Szerintem az ember egyik legnagyobb találmánya a film. Leghatékonyabban képes a legtöbb élményt nyújtani. Néhány percbe annyi érzelem sűríthető, amely akár egy egész életet felölel. Jót írtál, Ági! És hogy a gondolat kívül van, még emésztem. :) :) |
|
|
|
|
Hozzászóló: szemilla (Ideje: 10-02-2012 @ 08:34 pm) Comment: lassan haladok ezzel a dolgozattal, mert egyre többet látok, és lassan már azt sem tudom, hol kezdjek bele:) szerintem is jót írtam:D de lám, nem kell senkinek. pedig én is arra jöttem rá, hogy a film iszonyatosan nagy dolog, de mivel olyan degradáló leszólások kötődnek hozzá, mint "ó, ez csak egy film!", vagy az élet nem olyan, mint a filmeken... nos, így nehéz ráébreszteni az embereket, hogy a film valami olyasmit tud, amit egyetlen más művészet sem. meg tudja mutatni az emberi lelket. persze, ehhez ugyanúgy meg kellene tanulni filmet olvasni, mint ahogy meg kell tanulni a klasszikusokat olvasni, de ugyebár a film csak szórakoztat. pedig a jó film mindig mondani akar valamit, ami túl van azon, mint amit látunk. köszi Hori, hogy itt jártál.
|
|
|
|
|
Hozzászóló: hori (Ideje: 10-02-2012 @ 09:45 pm) Comment: Azért, ha kész vagy vele, engem érdekelne egészében. Ha nem titok. :) |
|
|
|
|
Hozzászóló: szemilla (Ideje: 10-02-2012 @ 10:27 pm) Comment: oké. feltétlen elküldöm :) becs szó. |
|
|
|
|
Hozzászóló: Nanti (Ideje: 10-06-2012 @ 01:57 pm) Comment: Einsteinben nem hiszek annyira, az embörben annál inkább |
|
|
|
|
|