[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 259
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 259


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

A mozi fénykora és hanyatlása
Ideje:: 09-26-2012 @ 05:51 pm

Ehj, hol is folytassam a mesét, hisz' nem is volt ez oly nagyon rég, mikor az embőr örült, mint egy gyermek, hogy hang nélkül beszélnek a képek.
Aztán hamar megfeledkezett a csudáról, beült a moziszékbe, s csak várta a sült galambot, hogy valaki kezdje már el azt az egyszer volt, hol nem voltot! Jöttek is a történetek egymás után szépen: félelmetes sötét lett, s retteget az embőr a nézőtéren, majd megkönnyebbülten fölsóhajtott, ahogy a gonosz a film végén köddé foszlott. A sok embőr mind egyszerre sikongott, így csináltak egykor a moziból vidámparkot.

http://www.youtube.com/watch?v=ZxlJxDr26mM

Hanem az avantgárdisták toppantottak egyet: ki látott már ilyet! Hülyítik az embőrt! Mesékkel ámítják a népet, ahelyett, hogy rábíznák a képet. Gondoljon a néző, amit akar, nem hülye az! Ide a filmet hamar, kerüljön a megfelelő helyre, fel a művészetek legtetejére. Hát így történt, hogy csoda lett ismét a kép, habár a fene se értette, Bunuel kését miért fente, s miért vágja fel egy szép nőnek a szemét... a néző nem értette Bunuel üzenetét.

http://www.youtube.com/watch?v=5mC4HQat0lI

A történet azonban nem adta magát! felállította a kanonikus szabályt, hogyan kell az embőrnek mesélni, hogy megértse: a valóságból az övé csupán annyi, amennyi benne ismeretté válik. A film időt nyújt, teret mélyít, s a lelkünkbe mászik. Beszélni kezd az embőr a filmben, s megszűnik gondolkodni a nézőtéren.

http://www.youtube.com/watch?v=1_a57ZNlU6o&feature=fvwrel

Sír-rí a sok embőr látva, hogy visszatér a szerelem Casablancába, s magára ismer az öreg Umberto D-ben: már nem mese a történet, ami látható a filmen.

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=H33cynYO2GQ&feature=endscreen

A művészet azonban újabb támadásba lendül: nem adja alább. Gondolkodni kell tanítani az embőrt, az angyalát! S felrúgva minden kanonikus szabályt, újraírja Eisenstein a matematikát. 1+1 az 3, nem vitás. Két kép jelentése más, ha egymás mellett állnak, új értelmet ad a metaforának. Az arcból, s a folyóból így lesz magány. Megmutatható a fogalom, most már nem talány, hogy mi van ott legbelül, ami mindenkinek fáj: magára maradt az embőr a posztmodern hajnalán.

A valóság immár kívül került rajta, oda a harmónia, a rend már káoszba rejtetten, s az embőr már csak valamire vár, de nem hiszi többé a csodát, hisz égetőbb a kérdés: mi lesz vacsorára? Ki ad enni eztán az embőrnek, ha Isten nincs, s az életbe zárva, minden embőr külön-külön árva?

http://www.youtube.com/watch?v=20Ew79YAgPU&feature=related

A mesémnek lassan vége. Visszatérünk szépen az elejére: nincs történet, mert nem mesélhető el, amit az egyik embőr így, a másik úgy regélne el. Marad amit a szemünkkel látunk: a beszélő kép.
A valóságnak annyi, illúziókban lehet még néha felfedezni. A gondolat - filmképekbe rejtve - kívül áll az embörön, s a hatalom kezében fegyverré válva, nem az embőrt, hanem a hasznot szolgálja.

http://www.youtube.com/watch?v=dBM7i84BThE



Utoljára változtatva 09-26-2012 @ 05:51 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: trendo
(Ideje: 09-27-2012 @ 04:12 am)

Comment: Kiváló ötlet gondolatébresztő sorokkal. Most csak átfutottam, bennem érlelődik tovább.


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 09-27-2012 @ 07:22 am)

Comment: jadejójajdejó! végre! végre! köszönöm, Trendo :) nem ötlet. épp szakdolgozatot írok, és legszívesebben világgá kiáltanám, csak nem tudom, hogyan, hogy lám lám lám, mióta mondom már: hogy kívül van a gondolat, nem az agyban születik. az agy csak egy mechanikus feldolgozó rendszer, tehát nem is lehet másra alkalmas, mint információfeldolgozásra, de az információ kívül van. a filozófia erre nem tudta megadni a megfelelő választ, mert a filozófia be van szorítva a szavakba, de a film! a hiányzó eszköz, hogy láthatóvá váljék: képekben gondolkodunk, amiket aztán megpróbálunk szavakban lefordítani, de a gondolat csak akkor lehet igaz, ha megfelel a dolgok működésének. tehát nem lehet minden gondolat igaz. ahogy egy filmrendező is azért rak két képet egymás mellé, hogy valamit üzenjen, úgy az életünkben elénk táruló képek is üzennek valamit. a szavakban megfogalmazott üzenetek már emberi csinálmányok, úgyhogy azokkal jobb vigyázni :)


Hozzászóló: hori
(Ideje: 10-02-2012 @ 07:56 pm)

Comment: Szerintem az ember egyik legnagyobb találmánya a film. Leghatékonyabban képes a legtöbb élményt nyújtani. Néhány percbe annyi érzelem sűríthető, amely akár egy egész életet felölel. Jót írtál, Ági! És hogy a gondolat kívül van, még emésztem. :) :)


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 10-02-2012 @ 08:34 pm)

Comment: lassan haladok ezzel a dolgozattal, mert egyre többet látok, és lassan már azt sem tudom, hol kezdjek bele:) szerintem is jót írtam:D de lám, nem kell senkinek. pedig én is arra jöttem rá, hogy a film iszonyatosan nagy dolog, de mivel olyan degradáló leszólások kötődnek hozzá, mint "ó, ez csak egy film!", vagy az élet nem olyan, mint a filmeken... nos, így nehéz ráébreszteni az embereket, hogy a film valami olyasmit tud, amit egyetlen más művészet sem. meg tudja mutatni az emberi lelket. persze, ehhez ugyanúgy meg kellene tanulni filmet olvasni, mint ahogy meg kell tanulni a klasszikusokat olvasni, de ugyebár a film csak szórakoztat. pedig a jó film mindig mondani akar valamit, ami túl van azon, mint amit látunk. köszi Hori, hogy itt jártál.


Hozzászóló: hori
(Ideje: 10-02-2012 @ 09:45 pm)

Comment: Azért, ha kész vagy vele, engem érdekelne egészében. Ha nem titok. :)


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 10-02-2012 @ 10:27 pm)

Comment: oké. feltétlen elküldöm :) becs szó.


Hozzászóló: Nanti
(Ideje: 10-06-2012 @ 01:57 pm)

Comment: Einsteinben nem hiszek annyira, az embörben annál inkább


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.32 Seconds