[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 229
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 229


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

Gyomlálás
Ideje:: 07-09-2013 @ 03:55 am

Válasz Anna hozzászólására címügyben – ezúttal mélyebben és nagyon konkrétan

Lacoba jobbító szándéka vitathatatlan, ám valamit nagyon félreértett.

A vonatkozó helyesírási szabály azt tartalmazza, hogy a mű címét (értelemszerűen, hiszen cím!) nagybetűvel kezdjük, ám azt nem mondja, hogy nem írhatjuk csupa nagybetűvel.  Gabriel García Márquez A tábornok útvesztője című művének egyedi címe van, minden tagja köznév, persze hogy a kezdő névelőt kivéve mindet kisbetűvel írjuk. De A Kincses-sziget c. Stevenson-műben az amúgy köznév „Kincses”-t nagybetűvel írjuk, mivel itt tulajdonnevesült. Tehát egyrészt azért rendelkezik a szabály az egyedi címekről, mert vannak olyan állandó címek, amelyeknek a kötőszó kivételével minden tagját nagybetűvel írjuk (pl. Élet és Irodalom, Magyar Pszichológiai Szemle), másrészt pedig azért, hogy szövegközbeni idézéskor helyesen írjuk az adott címeket – a kezdőbetűt és a tulajdonnev(ek)et leszámítva kisbetűvel.
„Miközben az órán a tanár a Vörös és feketéről beszélt, Klári a pad alatt a Nők Lapja Horoszkóp rovatát böngészte.” Ha ezt a mondatot tipografizálnánk, a regény és az újság címét, mondjuk, kurzívval szednénk.

(Az persze elszomorító, hogy manapság sokan [némely dilettáns könyvkiadó is!], hajlamosak – az angolszász könyvek mintájára [ami szintén nem egységes] – a többtagú címek minden, még köznév elemét is nagybetűvel írni.)
 
Ha Lacobának igaza van, akkor a könyvkiadók mind sokszorosan áthágták ezt a szabályt, mivel tipográfiailag rendkívül változatosak a könyvcímek.
Ezért írtam a korábbi bejegyzésemben, hogy Lacoba egy tipográfiai kérdésből – helytelenül – helyesírási problémát kreált.

(Nem mellesleg: Lacoba maga is él a cím, alcím kiemelésének eszközével. Ugyan nem csupa nagybetűt használ, hanem félkövéret, sőt olykor félkövéret és aláhúzást [ami, akárhonnan nézzük is, dupla kiemelés], tehát megkülönbözteti a címe(ke)t. Szóval, akkor ki akar tűnni? Dehogy! Csupán tagolja a szöveget a jobb átláthatóság érdekében.)

Ami a netes felületen található publikációkat illeti, nem értek egyet Annával, hogy a megjelenítésnek semmi köze a nyomtatott formához. Valószínűleg a nyomtatott formából indult ki a dolog – a szöveg képernyőre adaptálásának vágya lehetett az eredő (a szövegszerkesztő program is erre utal), aztán a fejlődéssel bővültek a netes felület lehetőségei, illetve módosultak (egyszerűsödtek, vagy épp ellenkezőleg, bonyolultabbá váltak) az alaki megoldások. (Például a bekezdést nem beütés jelöli, hanem spácium, azaz sorköz.)
A neten szinte minden megtalálható (egymásnak ellentmondó dolgok, ostobaságok, tévedések is, épp ezért nem szabad mindent hitelesnek tekinteni), legyen szó tartalomról vagy külalakról, ám egységes, mindenki által elfogadott és betartott szabályrendszerről nem beszélhetünk.

A helyesírás valóban nagyon fontos – nekem is.

Nem Tom mégsem jár rosszul a tanácsaimmal.



Utoljára változtatva 07-09-2013 @ 10:33 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 07-09-2013 @ 10:45 am)

Comment: Nos, akkor, hogy ezt az értelmetlenül folytatott parttalan vitát rövidre zárjam, mától bevezettem az egységes formát a portál főoldalán! A cím megjelenítése ezen a portálon a helyesírás szabályainak megfelelően kell történjen. Csupa nagybetűvel csak akkor írható, ha ezt a magyar helyesírás úgy írja elő. Ezzel a mai napon kiegészül a házirend is, és így nem lesz több okunk arra, hogy értelmetlen okoskodással raboljuk egymás idejét. Üdvözlettel Anna1955 site admin


Hozzászóló: nemtom
(Ideje: 07-09-2013 @ 01:45 pm)

Comment: Gratulálok site admin! Így kell hatalmi szóval nyelvtant kreàlni. Egy szakember (valódi, ès nem netes lapokon szocializálodott) elemzését parttalan vitának minősiteni. Meg kellett volna köszönni talán, és nem így reagalni. Na, persze Lacóbá mindenek előtt, a nyelvtan előtt is. Alakítsuk a lapot a tévedésekhez, mert a mundér becsülete így kívánja? Majd, ha a te neved is többszáz (valódi) könyvben szerepel, mint szerkesztő, és kéttucatnyiban, mint fordító, akkor mondhatsz értő, és summás véleményt az értekezéséről.


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 07-09-2013 @ 03:01 pm)

Comment: Köszönöm az elismerést Nem Tom, bár nem hinném, hogy egy szabály bevezetésével nyelvtant kreáltam volna. Viszont igen, így kell egy portálon szabályt alkotni ha rákényszerítik a vezetőt az olyanok mint Te, akik csak akkor érzik jól magukat, ha még a csőben is lyukat kereshetnek............. "Majd, ha a te neved is többszáz (valódi) könyvben szerepel, mint szerkesztő, és kéttucatnyiban, mint fordító, akkor mondhatsz értő, és summás véleményt az értekezéséről". Lator Olga néven semmilyen elismert tevékenységről nem találtam semmit, (természetesen ez valószínű azért van így, mert titkos). Értekezést sem olvastam tőle, csak egy nekem címzett blogot. Azért engedd meg, hogy majd akkor ájuljak el ettől, ha lesz rá okom. Természetesen szívesen elismerem a hölgy tudását, ha erre lesz okom. Blogot is és akár cikket is írhat a helyesírásról, a tipográfiáról, és bármiről. Egyet nem tehet, nem személyeskedhet benne, sem velem sem mással. Ez rád is vonatkozik, mert ezen a portálon diktatórikus módszerekkel tiltja ezt a site admin, nevezetten én!


Hozzászóló: nemtom
(Ideje: 07-09-2013 @ 03:15 pm)

Comment: Óriàsi! Ez a nick neve.


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 07-09-2013 @ 03:36 pm)

Comment: Látod ez nagy különbség. Nekem van arcom is, címem is és telefon számom is. A véleményem nem arctalan személyeskedés. Valóban óriási!


Hozzászóló: nemtom
(Ideje: 07-09-2013 @ 05:19 pm)

Comment: Mindegy milyen néven mondjuk az igazat, mert az akkor is igaz. Te elkezdtél keresgèlni vajon ki ő? Számit az, ha a jót mondja? Vagy előbb megnézed ki mondja, aztán elfogadod? Számit az ha valakinek van telefonszáma, de nem ismeri el a tudàst, és inkább átszervezed a lapodat, hogy csak azért is igazad legyen? Mao szürkében járatott kétmilliárd embert, mert igaza volt!


Hozzászóló: lena1
(Ideje: 07-09-2013 @ 05:27 pm)

Comment: Úgy szerezném megtudni, kit tisztelhetek a nick név mögött? Itt a Fullon mindenki vállalja a nevét és a hozzátartozó adatokat is a nick neve mellett. Senki sem zárkózik el attól, hogy még jobban megismerje a helyesírás szabályait, de ehhez miért kell elrejtőzni egy ilyen hozzáértő tanárnak?


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 07-09-2013 @ 06:07 pm)

Comment: Ahol Te fizeted a számlákat, ott Te szabod meg, milyen színű legyen a szőnyeg. Itt én fizetem, ezért csak vendég lehetsz - ha akarsz - és elfogadod a feltételeimet. A Mao hasonlatodon jót derültem, de talán a történelmet is vizsgálnod kellene. Valóban ennyire nehéz belátni, hogy nincs mindig igazad? Ha valami autentikus akkor az oximoron egy álnévvel? De ha még ragozzuk, Hitler is előkerülhet. Ne aggódj, Napóleon már voltam :))............... Ezt írtad még két bloggal ezelőtt -> "ha tovább ragoznám, megjegyzem a cím, és annak formája semmilyen szabály alá nem tartozik, akár suk-sükölhetek benne.".................. Nos, én ijedtemben most is itt tartok - földhöz ragadtan - és rémülten elképzelve ahogy a túl sok suk-süköl cím elárassza a főoldalt. Sajnálom, hogy nem értesz velem egyet, mert van amiben az egységes, kifejezetten erény, és még hasznos is lehet(ne). :)))


Hozzászóló: mickey48
(Ideje: 07-09-2013 @ 06:25 pm)

Comment: Autentikus vélemény egy olyan személytől, aki a nickneve nicknevén regisztrál a Fullextrára? Több, mint gyanús, inkább nevetséges...


Hozzászóló: nemtom
(Ideje: 07-09-2013 @ 10:07 pm)

Comment: Miki, és Léna! Megkapó véleményetek van a nick becsületes használatáról. Akkor, most egy kérdés felétek: A Nők Lapja Caféból kiollózott cikket (blog bejegyzést) ki írta, és kinek a nevén lett kitéve? Igen, a Miki írta, és igen, a Léna nevén tette ki. Nincs erkölcsi alapotok véleményt mondani a segítő kézről.


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 07-09-2013 @ 10:10 pm)

Comment: Tudod Tom volt már itt ilyen vihar a biliben, volt már itt, aki azt hitte, bárki vérnyomását emelgetni faszagyerek dolog... nem nyertek. Múlt idő mind. :)))))))


Hozzászóló: lena1
(Ideje: 07-09-2013 @ 10:41 pm)

Comment: Kedves Tamás! A cikket nem a Miki írta, és nem a Miki tette ki Léna nevével a blogba, ha nem a Léna saját maga, mivel a Miki be sem tudna lépni Léna nevével a Fullra. Ugyanis nem ismeri senki egymás jelszavát. Így érthető a dolog?


Hozzászóló: nemtom
(Ideje: 07-10-2013 @ 06:32 am)

Comment: Kedves Lena! Érdekes az érvelésedben ez a kis megjegyzés "ha nem a Léna saját maga". Freud írt ilyenekről. (Freudi elszólás)


Hozzászóló: nemtom
(Ideje: 07-10-2013 @ 06:40 am)

Comment: Tisztelt site admin! Akkor, ha jól értelmezem, mivel neked van pénzed a lapot fenntartani, ezért cserébe, mindig a te véleményed a döntő. Akár nyelvtani kérdésekben is. A vendégségről annyit. Én, viszem az ajándékot (írást), de te előre megmondod mit hozhatok. Tetszik, hogy kiemelted a suk-sükölésemet. És, ehhez mit szólsz? Ez egy alcím:A szöőrösi szöőcs és a kurafiak esete az ennepleő subaóval. Természetesen vastag betűvel, és végig aláhúzva? Ennyit az újonnan bevezetett szabályokról. Vannak egyenlőbbek is.


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 07-10-2013 @ 09:09 am)

Comment: Nos Tamás! Nem hiszem, hogy még sokáig fogom ezt a kérdezz-felelek játékot folytatni, mert van fontosabb elfoglaltságom is. Most válaszolok, aztán fejezzük be, mert mind a ketten tudjuk, hogy az amilyen szintre kerültél, már csak vagdalkozás.......... Tehát az a megfogalmazásod, hogy "mivel neked van pénzed a lapot fenntartani, ezért cserébe, mindig a te véleményed a döntő" ez a "cserébe" szó egy rosszindulatú hatásvadász csúsztatás részedről, de hát Te már csak ilyen vagy. A szavam azért döntő, mert a tulajdonomban van a portál, annak minden kötelezettségével, és felelősségével. Tudod, mint a lakásod, ami lehet bérelt vagy saját, nos ez itt a saját kategória. Tehát, ahogy otthon Te sem hagyod, hogy a vendéged átépítse a házad homlokzatát, én is meghatározhatom, hogyan tetszik a portál megjelenése. Viszont ha a vendégem olyant tesz, ami miatt ledől a vakolat és ezért felelni kell, az is én vagyok, aki a révészt fizeti. Én nem csak jópofi kis álnevekkel osztom az észt, hanem minden következményével felelek az itt történtekért. (Csak megemlítem, hogy egy kevéssé figyelt fórum szabálytalanságai miatt 60 ezret buktam, mert nem vettem észre, hogy egy kedves tagunk csendben, és véletlenül reklámcsalást végzett egy általa preferált portál javára)............. Itt el is értünk a másik csúsztatásodhoz, mert a hozott szabály a következő "A cím megjelenítése ezen a portálon a helyesírás szabályainak megfelelően kell történjen. Csupa nagybetűvel csak akkor írható, ha ezt a magyar helyesírás úgy írja elő." Tehát a cím (ez egy külön rovat a publikálásod felületén), amely a portálon folyamatosan látható megjelenítést szabályozza. Ebből az is következik, hogy a publikációs felületed "test" részére olyan betűkkel és méretben írhatsz ahogy tetszik. Még képet is tehetsz. )) De értjük ezt mind a ketten, csak úgy csinálsz mintha nem értenéd............... Következő kijelentésed: "Akár nyelvtani kérdésekben is" csak hangulat keltés, nem értelmezhető fikció, mert a bevezetett szabály, éppen a magyar helyesírást írta elő. Ha nem így értelmezed, akkor kérj segítséget a blog írójától, magyarázza el neked mit jelent amit én írtam, és mit jelent az "Akár nyelvtani kérdésekben is" kijelentésed…………De, hogy ne okozzak neked csalódást, leírom, hogy ha úgy gondolnám holnaptól, itt mindig csak egy Miki egér lesz látható, akkor a Fullextra.hu ezt jelenítené meg, akár helyesírási hibákkal felöltöztetve is. Legfeljebb senki nem jönne erre csak egyszer, amíg ezzel nem találná szembe magát..................Következő kijelentésed: "A vendégségről annyit. Én, viszem az ajándékot (írást), de te előre megmondod mit hozhatok." Ez is sántít. Nekem nem ajándék az írásod, legfeljebb az olvasónak az, akit viszont én hívtam ide számodra is, és nem határoztam meg a "mit" kérdését sem, ebben döntő mindig az aktuális törvények. Az én előírásom annyi, hogy ha vendégségbe érkeztél, az asztalra tedd a kínálatodat, abban a tálban amelyet én biztosítok számodra, és a széket pedig ülésre használd, és ne ugrálj rajta. Tehát rendeltetésszerűen használd a felületeket. A kínálatodhoz a fogyasztót a portál biztosítja, és amennyiben nem jól főztél, nem biztos, hogy legközelebb is megkóstolja. Tehát nekem nem hoztál semmit, itt csak készen kaptál mindent. Ingyen használhatod, és az elvárás annyi, hogy kulturált módon viselkedj........... Az egyenlőséget már a szocializmusban sem szerettem, mert mi emberek nem vagyunk egyenlők. Vannak, akik tetteikkel, tudásukkal lényegesen többet tesznek másokért, és ezért igenis többet is érdemelnek. Vannak akik csak lustálkodva kényelmesen éldegélnek lazán, elvárásokat harsogva. Remélem, minden kérdésedre választ kaptál, ha nem, akkor sajnálom. Szép napot kívánok. Anna 1955 site admin.


Hozzászóló: Artur-Brun
(Ideje: 07-20-2013 @ 11:49 pm)

Comment: Az alkotások címei a főoldalon egymás mellett és alatt jelennek meg. A csupa nagybetűvel írt cím rám mindig olyan hatással volt, úgy éreztem, mintha valami miatt ki lenne emelve a többi közül, ezért sosem tetszett. Nem tartom helyesírási hibának, de mindenképpen zavaró. A vita jól elment másfelé, nem is igazán értem az egészet, de ez az én problémám. Egy oldal megszületésekor a tulajdonos, vagy tulajdonosok határozzák meg, mi szerint működjön az oldal. Ennek betartatása lehet, hogy diktatórikusan hat, de szerintem kellenek a szabályok. Akkor van baj, ha kettős mérce működik. Ha van szabályzat, az minden tagra vonatkozzon. Akkor is, ha ezt valaki cenzúrának érzi. Nekem nincs bajom azzal, ha csak meghatározott keretek között publikálhatok. Elvégre egy lehetőség, amit vagy kihasznál az ember, és akkor elfogadja a szabályokat, vagy keres másikat. Esetleg saját oldalt hoz létre.


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.29 Seconds