[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 181
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 181


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

Gondolatok az írásról
Ideje:: 12-28-2013 @ 09:38 am

Gyakran történik velünk olyasmi, ami nem tetszik, vagy éppen nagyon tetszik, vagy semlegesen csak szemlélői vagyunk eseményeknek, amelyek érzéseket váltanak ki belőlünk, véleményt alkotunk magunkban róla. Ez legtöbbször meg is marad bennünk, esetleg este a vacsoránál elmeséljük a családnak, és szűk körben megbeszéljük. Ezzel a gondolat agyunk azon részébe vándorol, ahol előbb-utóbb a feledés homályába merül, és ki-ki a maga vérmérséklete szerint lezárja ezt magában.
Mára itt van egy felület, ahol azonnal leírhatjuk az érzéseinket, véleményünket, gondolatainkat, megoszthatjuk és megvitathatjuk tágabb körben is, akár általunk ismeretlen emberekkel.
 
Több nehéz kérdést is felvet ez a helyzet.
Kaphatunk másoktól olyan észrevételeket, véleményeket, amelyek gyökeresen más értelmet adnak az általunk megélt, közölni kívánt gondolatoknak, és kaphatunk olyan véleményeket is, amelyek akár a saját gondolatainkat is átírhatják bennünk.
Aki ír, szerintem már átélte azt, hogy olvasóiban más tudatosult, mint amit közölni szeretett volna, és gondolatai nem azokat az érzéseket váltották ki, amit elérni vágyott.
Érdemes ezzel foglalkoznia az írni vágyó embernek.
Régóta foglalkoztat az, hogy mi okozhatja a sok félreértelmezést, mikor a magyar nyelv csodálatosan sokszínű és árnyalt, a különbségek érzékeltetésére is nagyon alkalmas.
Két tényező akadt fenn gondolataim rostálása közben.
Nehéz, aránylag tömören, még befogadható hosszúságban úgy megfogalmazni valamit, hogy abban minden kifejezésre kerülhessen, ami minket az írásra ösztönzött.
A másik ilyen tényező,  a hangsúlyok áthelyeződése a közlőről az olvasóra, az arctalanság ténye.
Ha beszélek, gesztikulálok közben, és a hangszínem, az arcom mimikája megfelelően értelmezhető közegbe helyezi a mondandómat. Amikor ezek nincsenek, akkor az olvasó képzelete, hangulata határozza ezt meg, és ha véleményt alkot, akkor azt én is csak a saját hangulatom, teljesen szubjektív formájában vagyok képes értelmezni. 

Mit is vontam le magamnak tanulságképp?
Az írott formában történő tényközlés, nagyon körültekintő kell, legyen. Nem szabad még utalás formájában sem olyasmit tartalmazzon, amely nem tárgyilagos. Véleményünket a közlendő tényektől elkülönülten, megfelelően átgondolva fűzzük a mondandónkhoz.
Lényeges a dramaturgia, az, hogy a történet valóban azt tartalmazza, amit közölni szeretnénk, és ennek egyik nagyon lényeges eszköze a megfelelő tagolás is (bevezetés, tárgyalás, befejezés).
Ha betartjuk, talán kevesebb félreértésbe bonyolódunk.
Az írás nagyon éles fegyver, aki birtokában van, illik megtanulnia alkalmazásának szabályait, ha azt szeretné, hogy meghallgassák, figyeljenek mondandójára és valóban meg is értsék, amit közölni szeretett volna.



Utoljára változtatva 12-28-2013 @ 09:38 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: mickey48
(Ideje: 12-28-2013 @ 10:19 am)

Comment: Számtalan csalódáson estem már át mondandóm félreértelmezése által, ugyanakkor sok csodás érzést is megéltem, amikor olyan érzéseket hozott vissza irodalmam, amit le sem írtam, mégis az enyémek voltak. Mások hozzátették, hozzáérezték a hiányzó mondatokat. Bizony - nagy felelősség bármit is leírni! Az írott szöveg hihetetlenül személytelen tud lenni, és nagyon sok dolog hiányzik belőle, amit hitünk szerint beleírtunk...Az elmondottak igazak a festményekre, és a dalokra is. Talán leginkább a filmek közvetítik az igazi érzéseket, miután a képeket értjük meg a legjobban.


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 12-28-2013 @ 11:46 am)

Comment: A "félreértett", "meg nem értett" íróknak pont az a legnagyobb bajuk, hogy nagyon is értjük, mit szeretnének. Nagyon is értjük a szándékaikat. És amikor ezt esetleg közöljük is velük... akkor ők a "meg nem értettek", mi meg a gonosz "félremagyarázók". Tőlem nagyon nem áll távol a kesztyű felvétele, és az álszent írások sem fognak diplomatikus bánásmódban részesülni. Ha valaki veszekedést provokál, ne sértődjön már meg, ha valaki belemegy a veszekedésbe, és számoljon azzal, hogy ezt többen is megtehetik. Ha ezt nem viseli, nem kell provokálni. Ilyen egyszerű.


Hozzászóló: Summer
(Ideje: 12-28-2013 @ 02:27 pm)

Comment: Kedvelem az olyan gondolatokat, szövegeket, amelyek magáról az írásról szólnak. Egy dolgot megtanultam Tőled, az írás valóban fegyver. Nem mindegy, hogyan fogalmazunk, úgy kell megírni valamit, hogy maga az Olvasó is megértse. Bár, ez sokszor elég nehéz, hiszen nem vagyunk egyformák, máshogy tapasztalunk, máshogy élünk át dolgokat. Valóban fontos a személyesség. Az írott szó teljesen más, mint az élő beszéd. Így, ha valaki nem ismeri magát a személyt, könnyen megeshetnek félreértések. És ezek a félreértések megbántódásokat szülhetnek, virtuális kapcsolatokat rombolhatnak, vagy szakíthatnak szét. Ez utóbbit magam is tapasztaltam manapság, bár ebben az esetben nem én tartózkodtam a személyes találkozástól. Az írásra visszatérve, sosem árt átgondolni, mit és hogyan akarunk közölni. Ezeket a gondolatokat szülted bennem. Remélem, még lesz hasonló, érdekes írásod. Szeretem az ilyen témákat. Szeretettel: Zsu :)


Hozzászóló: lena1
(Ideje: 12-28-2013 @ 06:39 pm)

Comment: Nagyon nehéz úgy verset írni, hogy azt mindenki egyformán értelmezze, hisz némely gondolatot nem mindig ugyanolyan képként vetít maga elé az olvasó. Nagyon jól hasznosítható tanácsokat írtál drága Anna!


Hozzászóló: stefanicus
(Ideje: 12-29-2013 @ 06:08 am)

Comment: Üdvözlöm a topikot és messzemenökig egyetértek az elöttem szólókkal .Igen,az irott szó az nagyon éles fegyver. Abban a pillanatban amikor hangos gondolatim papirra vetem és közre adom vers vagy próza formájában ,már nem csak az enyém,hanem az olvasó az aki véleményt alkothat és mondhat róla.Legyen az positiv vagy negativ ez hozzászólás ,de alapvetö szabályait még az Internettes csevegéseknek , hozzászólásoknak illik betartani Mindenkinek. Velem is megtörtént már nem egyszer,hogy leirt gondlatim nem találtak el az olvasóhoz ,mert éppen én fogalmaztam rosszul meg gondolataimat vagy ök nem úgy értelmezték ahogyan azt én szerettem volna.De a szándék amely visszajelez nem mindegy hogyan teszi mindazt. A helyesen megfogalmazott vélemény mindig megértéshez talál ,söt positiv irányba hat mind a két fél részere. Figyeljünk oda egymásra és keressük a pontokat amelyek összekötnek bennünket és ne azokat keressük amelyek elválasztanak egymástól. Ebben a modern világban is maradjunk meg gondolkodó embernek és adjuk meg a tisztelet egymásnak.köszönöm a szókat a tollnál jelen vala:shf/Istvan


Hozzászóló: Teru
(Ideje: 12-29-2013 @ 01:03 pm)

Comment: Szerintem az értelmezés az olvasó lelki állapotától is függ. Pl. ha az ember elolvas egy verset miután átbőgte az éjszakát, másképp fogja értelmezni, mint mondjuk az aki éppen egy vidám strandról érkezett haza. Évek során azt tapasztaltam, bármit olvasok, mindig azt tartom meg belőle, amire éppen szükségem van. Viszont olyat is olvastam már, ami úgy hangzott mintha egy beszélgetés közepébe pottyantam volna bele és fogalmam sem volt miről beszélnek. Ezt csak az érti meg, aki az elejétől ott volt, tehát az iró. Ezért nem lehet megsértődni.


Hozzászóló: lambrozett
(Ideje: 12-29-2013 @ 02:41 pm)

Comment: Nagyon érdekes, megszívlelendő és ráfigyelést érdemlő dolgokat vetsz fel írásodban. Köszönöm, hogy megosztottad velünk gondolataidat. :) Szeretettel. Éva


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 12-29-2013 @ 09:28 pm)

Comment: Nagyon köszönöm, hogy elgondolkodtatok írásomon, és kiegészítettétek nagyon értékes gondolatokkal. Egyetértek a kiegészítéseitekkel. Szeretettel: Anna :))


Hozzászóló: zoria
(Ideje: 12-30-2013 @ 10:59 am)

Comment: Annyira igaz itt minden amit leírtatok. Talán annyi hozzáfűzni valóm van, hogy amit itt leír valaki abból ismerik meg a többiek. Azok akit személyesen ismerek számomra könnyen értelmezhetően írnak. Akiket csak az írásaikon keresztül ismerek azokról egy képest látok ami bizony nem mindig a valóság mindenkinél.Gondolom velem is így van aki nem ismer. És ha magamból indulok ki, amilyen csapongó vagyok, nem vagyok biztos abban, hogy könnyen elfogadható vagyok.Egy dologban vagyok biztos, hogy tudom mindig őszinte vagyok amikor megpróbálom kiírni magamból mi bent van. És amikor egy hét múlva olvasom rájövök, hogy csak én értem magam, mert ez csak nekem fájt vagy ennek én örültem. És meg sem lepődök ha csak pár ember érti. Ilyenkor mindig megfogadom, hogy értelmesen fogok írni.Hát ez most nem megy. De remélem átlépek a saját árnyékomon és felnövök a helyzethez. Akkor talán újra megpróbálom.


Hozzászóló: Attila61
(Ideje: 12-30-2013 @ 01:36 pm)

Comment: Írni - vagy nem írni? Ez itt a kérdés! Bármit is teszünk, a legfontosabb, hogy őrízzük és formáljuk anyanyelvünket! Ezért hála és köszönet annak, aki mindezt lehetővé teszi számunkra és a remek alkotóknak is! :)) Attila


Hozzászóló: Samway
(Ideje: 12-30-2013 @ 09:04 pm)

Comment: Igen az írás fegyver, amely visszafelé is elsülhet...ahogy Ti barátaim fogalmaztátok meg bölcsen...mindenki tett hozzá ehhez az aktuális íráshoz egy szeletkét a mag lelkéből..érzésvilágából, igen én is megértem azt, hogy nem értették amit írtam, de haragudni érte, felesleges, mert ahogyan Teru is megjegyezte, nem mindegy milyen hangulatban olvassa az olvasó és ezáltal milyen kép alakul ki az alkotóról magában. Írjuk és ápoljuk az anyanyelvet ahogy Attis barátom megjegyezte...és hallassuk a hangunkat, majd megértik, ha meg nem...akkor is kiment a túlnyomás a feszültség és kiírta magából az alkotó...az érzéseit-gyötrelmeit-örömét...Anna nagyszerűen vezetted fel a kérdést, mennyi értékes válasz született ezáltal és ebből is tanulhat az ember...ha akar és tud, van rá affinitása. üdv Józsi


Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 01-01-2014 @ 10:36 am)

Comment: Megpróbálok a legrövidebben és a legegyszerübben írni, de nem mindig lehet.Sokszor meglepödtem, hogy kedves olvasóim egy részemről lényegtelen, de Nekik érdekes részletben olyan dolgokat fedeznek fel, amire én nem is gondoltam.Ennek örülök, de nem mindig, mert ugy gondolom a lényeg elsikkadt.Sebaj.Legközelebb ügyesebb leszek.Legalább is megpróbálom.A.Gyupp


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 01-01-2014 @ 10:40 am)

Comment: Örülök, hogy elgondolkodtattak benneteket az olvasottak. Nekem is nagyon jó volt olvasni a gondolataitokat. Köszönöm! :))))


Hozzászóló: Si
(Ideje: 01-01-2014 @ 04:44 pm)

Comment: Régen volt és már nem emlékszem a költő nevére, sőt arra sem, hogy a tv vagy a rádió közölte a beszélgetést. Gyönyörű verselemzés után megkérdezték a költőt, mit érzett, mikor a verset írta. Őszintén válaszolt és érezhető volt, hogy nem tréfál: -Nekem akkor nagyon fájt a gyomrom... A versben se gyomorról, se semmilyen testi fájdalomról nem volt szó... -Számomra ez nagyon tanulságos volt. Nem az okok, hanem az eredmény a fontos. Nem az a lényeg, hogy én mit érzek, hanem, hogy az olvasóból milyen érzéseket váltok ki, ha már publikálásra szántam az írásomat. Ha csak magamra gondolok, írjak naplót, otthon, magamnak.


Hozzászóló: Si
(Ideje: 01-01-2014 @ 07:08 pm)

Comment: 8-)) Persze, ezt nehéz betartani!


Hozzászóló: csizi
(Ideje: 01-02-2014 @ 11:27 am)

Comment: -- Nem az a lényeg, hogy én mit érzek, hanem, hogy az olvasóból milyen érzéseket váltok ki, ha már publikálásra szántam az írásomat.--- Köszönöm, ( Annának is ) B Ú É K


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.29 Seconds