[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 265
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 265


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Annál sokkal többet . . .

A világ egyre szűkülő társadalmi csoportosulásaiban, a nyelvek jelenléte egyre, ha nem is fontossága miatt, de szembetűnőbb. Mert pont ennek a szűkülésnek egyik alapfeltétele bizonyos közös közlési módszerek-nyelvek elfogadása, kialakítása, fejlesztése. Nyelvész tudósok manapság egyre több figyelmet biztosítanak annak, hogy bár az információ-éra átlagosan elfogadott nyelve angol, és a világ vajmi hatezer nyelvének-nyelvjárásának a többsége jóslások szerint a következő évszázad végéig el fog tűnni, nyelvek állnak nemcsak kultúrák, hanem politikák metsszőpontján is.
A nyelvek kulturális befolyását nem nehéz elképzelni. Szociógazdasági befolyását sem lehetetlen. Csak gondoljunk arra, hogy az információ-közlésen alapuló gazdaságokban azokon a területeken lakók vannak előnyben ahol angolt beszélnek, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy az Indiából alkalmazott programozók kevésbé műveltek vagy képesítésük alsóbbrendű . . . sőt, nagy a valószínűsége annak, hogy az indiai, angolon kívül beszél legalább kettőt Indiának a hivatalos nyelvei közül. Politikai befolyását, be kell vallanom, eleinte még hinnem sem nagyon akaródzott, nemhogy elképzelnem.
Ehhez meg nyugodtan állíthatom, hogy 500 földrajzilag elkülönített egyén nyelvének nagyobb esélye van a fennmaradáshoz mint 50000 nagy területen szétszórtnak s máris megvan az ugródeszkám.
Egy kevésbé ismert, következésképp kevésbé beszélt nyelvet, nagyobb az esély a hatóságok nem értik annyira, s épp ezért politikai értéke nagyobb. Az izraeli állam megalakulása előtt héberül beszélni nem volt tanácsos több európai államban sem, a szidók mégis megmentettéka kihalástól a 19-dik század végén, s ma amellett, hogy Izrael hivatalos nyelve, világszerte beszélik. Továbbá a párizsi döntéskor szétdarabolták Magyarországot, s a leválasztott részek magyarjai habár nem képeznek politikai befolyást a nyelvterületükön – ami korántsem politikai terület – megőrzött nyelvük nem kevésbé magyar. Nos, habár távol áll tőlem, hogy mindezt vita részének szánjam, hadd beszéljenek a tények.
Manapság, hivatalos és nem hivatalos népszámlálások szerint, annyian beszélnek magyarul határainkon kívül mint Magyarországon, s ha nem biztosítunk nekik is kulturális otthont, akkor saját magunkat rövidítjük meg, s politikai kitagadottakat szaporítunk. A fentiek miatt nem értek egyet azzal a feltevéssel, hogy a Nemzeti Kuturális Örökség Minisztériuma által kiírt pályázatra olyan olcsó ruhát aggassanak, mint egy profi-amatőr vita lenne. Szerintem várjuk csak meg a végét.
Hogy ki hivatásos és ki műkedvelő ne vitassuk szerintem. Azt pedig, hogy az alkotás milyen szintű, hadd döntse már el a közönség. Mert hogyha valaki magának ír az nem mentség holmi minőségi bénaságra, amíg a saját magunknak alkotott művet mások elé tesszük. Mert ha többen is olvassák akkor máris felelősség terheli az alkotót. Ne feledd: “Felelős vagy a rózsáidért!” - mondta a Kis Herceg.
S mielőtt befejezném ezt a cikket, van két szavamnyi te nevezd el: ne dobálózzon kövekkel aki üvegházban lakik, és amiért küzdeni érdemes azért békében kell maradni.
Sokkal többet érünk annál . . .





Cím: Annál sokkal többet . . .
Kategória: Cikk
Alkategória:
Szerző: Jánosi András
Beküldve: March 8th 2004
Elolvasva: 1414 Alkalommal
Pont:Top of All
Beállítások: Küldd el ismerősödnek  A publikáció nyomtatása
  

[ Vissza a publikációk listájához | vissza a Cikk főoldalára | Megjegyzés küldése ]


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.26 Seconds