[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 67
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 68

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Táj

TÁJ



Így, csupa nagybetűvel, a TÁJ, mely számomra mindig a legkedvesebb marad, hiszen ott töltöttem gyermekkorom legszebb, majd tizenöt éves időszakát.

A Balaton-felvidék szeretete mondatta velem ezeket az őszinte szavakat, mert én még ma is, harminc év távlatából, azt vallom, úgy kötődöm ehhez a tájhoz, mintha ott születtem volna.

Pedig dehogy. Nagyvárosból, a véletlen sodort erre a vidékre. Hatéves gyerekként, bizonyára nem tudtam volna ilyen keresetlen szavakkal leírni ezt a tájékot, úgy, ahogy ma látatlanban is megjelenik előttem egyszerű, de tökéletes harmóniájában, szépségében.

Ha kiállnék a vízpartra, el kellene döntenem, hogy honnan is kezdjem a tájleírást. Fentről, az ég felől, vagy lentről, a víztől. Nem könnyű dönteni, mivel legtöbbször az ég és a víz úgy egybeolvad, hogy az ember azt sem tudja igazán, hol ér véget az egyik, és hol kezdődik a másik.

Kezdjük talán az ég felől. Milyennek is láttam én a Balaton felett az eget, az évek hosszú során? Hát volt az a színe, mellyel igazi égkéknek nevezik a tiszta égboltot, és amely a napsütésben úgy ragyogott, mint a legártatlanabb, legtisztább kék szem tükre.

Aztán ugyanez bodor, habos, egymást gyorsan kergető felhőkkel megpakolva, majd a súlyos, egyenletesen sötétszürke ég, melynek kárpitját a tóba cikázva lesújtó villámok szaggatták fel időnként.

Végül emlékszem a mélykék, szinte feketének tűnő égboltra, melyet temérdek csillag pettyezett be, így borítva szépséges terítőt a fejem fölé.

Látszólag égig értek a dombok, a Bakony nyúlványainak hol csúcsosabb, hol szelídebb lankái. Távolról úgy tűnt, mintha a halmok sziklás földjét, a fenyőerdők sötétzöld mohaként borították volna be, melynek komorságát azonban a lombos fák számtalan világosabb foltja feloldotta.

Nehéz lenne a fák zöldjének annyi árnyalatát megnevezni, amennyivel én erdei sétáim során találkoztam, a tavaszi zsengétől a nyári, harsogó eleven zöldön keresztül, egészen a téli, sötét olajzöld színig. Nem véletlenül hagytam ki az őszt, mert akkor egészen más képet mutatott a táj. Olyan tarka szőttesét, melyet emberi kéz kimunkálni nem tudott volna, még a legnagyobb tehetséggel sem. A cserszömörce leveleinek színe változása, szinte minden képzeletet felülmúlt! A lombok között volt citrom- és napsárga, tűzpiros és rőtvörös, végül a tél közeledtével óarany, majd száradva zsugorodó, sötétbarna színű is.

Ahogy lejjebb ereszkedünk, halványzöld szőlők lágyítják az erdei táj képét.

A lomhán elnyúló partmenti hegyeket a víztől, füves rész választotta el. Harminc évvel azelőtt még többnyire szántó, ma már csak virágos rét. De annál gazdagabb. Tavasszal a festő palettájának minden színe megjelenik, vadvirág képében. A lenge fuvallatban hajladozó piros pipacsok kis szigetei között, kék búzavirág, mélykék szarkalábbal. Közéjük keveredve kacskaringós indákkal a rózsaszín szagosbükköny, és a fehér aprószulák kis harangjai. Kicsit közelebb a parthoz, ahol nedves, zsombékos a talaj, sárga nőszíirom díszlik, és már a vízben tocsogva az ember félve kerülgeti a gólyahír apró csokrait. A fehér kamillavirág mindenütt bokrosodik, és néhol a védett kosbor is előtűnik. Őszre lehullanak az amúgyis tűnékeny, halvány virágszirmok, de annál szebben virít a vadrózsabokron a sok-sok piros bogyó, ami télen is kitart, hogy mégse legyen olyan színtelen, kopár a tájék. De akármilyen évszak is van, a növények sajátságos, tiszta illata belopja magát az ember érzékszerveibe. A tavasz virágillata, a nyár meleggel dúsított, gazdag levegője, az őszi száraz füvek szénaillata, majd a csontbavágó, kristálytiszta higed lehellete. És ez nem mulandó, ez mind elraktározódik az ember orrában.

Emlékezve, már bokáig a vízben tocsogok, ott, ahol a nádas kezdődik a buzogány bársonybarna bugáival, ostoroz az éleslevelű nád, de még mindig odébb a tó. Hogy elérjem, át kell vágnom a platánokkal, könnyhullató nyárfákkal, szomorúfüzekkel övezett sétaúton.

Végül a Balaton. Közeledvén, már a jellegzetes, hínár-hal-víz egyveleg illatáról tudja az ember, rögvest a vízhez ér, melynek színe éppoly változékony, mint az égbolté, hiszen tükörképe annak. A vízfelszín néha valóban teljesen sima, ekkor nem "billeg" az aranyhíd sem. Olykor azonban haragosan szürke, fehértarajú hullámokkal szaggatott. Máskor sötétzöld márvány, ekkor vihar van készülőben. Furcsamód, télen sem színtelen, hiszen fehér hófoltok tarkítják a zöld, üvegként csillogó jégfelületet. És amikor a Nap is hozzájárul e színkavalkádhoz! A nappal arany, az éjszaka ezüst holdhídja télen váratlanul lángoló tűzcsíkká változik, amely kedvére csúszkál, parádézik a befagyott tavon.

Ebből a tájból nekem nem hiányoznak a vadmadarak, sem a halak, bár tudom, hogy a vízfelszín alatt és felett, élőlények sokasága tobzódik, jogosan otthonának tekintve a tavat. Ahogy a tó körül élő emberek is ugyanígy éreznek, a valaha ott éltek is, közöttük én.

És amikor az utcán tiszta illat, friss szél vág az arcomba, életre kelnek az emlékeim, és feléled bennem a vágy, visszatérni a kezdetekhez, a Balatonhoz.




Cím: Táj
Kategória: Novella
Alkategória:
Szerző: mester györgyi
Beküldve: March 24th 2007
Elolvasva: 1144 Alkalommal
Pont:Top of All
Beállítások: Küldd el ismerősödnek  A publikáció nyomtatása
  

[ Vissza a publikációk listájához | vissza a Novella főoldalára | Megjegyzés küldése ]


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.31 Seconds