[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 126
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 126


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Kiállítás a megyei múzeumok kincseiből


A csaknem félmilliárd forintból felújított zsinagóga. - Befejeződött a szolnoki zsinagógában működő galéria és kiállítóterem két éve tartó felújítása.


A félmilliárd forintból korszerűsített, mór stílusú épület egy nagyszabású, az ország valamennyi megyéjét összefogó kiállítással ma nyitja meg kapuit.

A vidék Monet-tárlataként is említik azt a gyűjteményt, amelylyel a felújított szolnoki galériát felavatják. A szervezők ugyanis azt remélik: arányaiban legalább annyian látogatják majd meg "A szecesszió vidéke - a vidék szecessziója" elnevezésű tárlatot, mint az immár nemzetközi hírűvé vált budapesti sztárkiállításokat.

A lírai, szentimentális hangulatú szolnoki tárlathoz Magyarország valamennyi megyei múzeuma biztosított kiállítási darabot, gyűjteményt, a megrendezéséhez pedig a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, valamint a két évvel ezelőtt megalakult Megyei Múzeumok Igazgatóságának Szövetsége nyújtott anyagi támogatást. Kaposvár Rippl-Rónai festményekkel jelentkezett, Szeged szecessziós üvegablakokat küldött, Veszprém a színház homlokzatán szereplő grafitto - falikép - méretarányos másolatát vitte el Szolnokra. Van, ahonnan századfordulós táncrendeket, máshonnan egész patikabelsőket, bútorokat bocsátottak a szolnoki galéria rendelkezésére. Gulácsy Lajos olajfestményei Salgótarjánból, Csók István és Koszta József vásznai Székesfehérvárról, Nagy Sándor, kréta- és szénrajzai Veszprémből, Lesznai Anna meseillusztrációi Hatvanból érkeztek a kiállításra. Látható lesz itt egy 1899-ből származó meghívó a Budapesti Újságírók Egyesületének báljára, vagy ugyancsak egy invitáló kártya, a Váci Jótékony Célú Izraelita Lányegylet műkedvelői előadással egybekötött táncestélyére. Akad menükártya vadászesthez, egyéb vigalomhoz is, kávéházi asztalok, tonett székek, sőt, Mikszáth Kálmán szalonszekrénye is gazdagítja a tárlatot a szegedi Móra Ferenc Múzeumból.




Szecessziós tálalószekrény
S noha a házigazda Szolnok megye káprázatos szecessziós festménygyűjteménnyel rendelkezik, mégsem a képeket tárják a közönség elé, hanem a népművészetben találták meg a szecessziós életérzés darabjait. Badár Balázs hajdani mezőtúri keramikus mester virágmotívumokkal tarkított cserépedényeiből állítanak ki egy vitrinre valót. Egy másik szekrényben a Zsolnay-manufaktúra porcelánjait láthatja majd a közönség, megint másutt a szecesszióra jellemző viseleteket állítanak ki.

Horváth László, a galériát is működtető szolnoki Damjanich János Múzeum igazgatója elmondta: a múzeumok összefogását az is bizonyítja, hogy miközben a szolnokiak magát a kiállítást rendezik, addig a katalógust a miskolciak tervezték, a debreceniek nyomtatták, a gyerekek művészeti érdeklődését is kielégítő foglalkoztató füzeteket pedig a veszprémiek állították elő. A szecessziós anyag nem marad örökre Szolnokon: az idén novemberben megkezdi vándorlását, s várhatóan néhány éven belül valamennyi megyeszékhely múzeumába eljut majd.

A nyitó tárlatnak helyet adó szolnoki zsinagóga felújítását 2003. tavaszán kezdték el: az épületen korábban a hetvenes években végeztek nagyobb rekonstrukciót, azóta csak állagmegóvás történt. Az elmúlt három évtizedben az épület tetőszerkezete több helyen megrongálódott, a falak nedvesedni kezdtek, a fűtés elavult. Ezért az épület felújítása mellett a fűtést is korszerűsítették és restaurálták a képtárban lévő szobrokat is. Az átépítés lehetővé tette, hogy az elszállított képeket, szobrokat újból rendszerezzék, s a leltárt pontosítsák. A zsinagóga kiváló akusztikája miatt a jövőben koncerteket és előadóesteket is rendezhetnek a felújított és technikai berendezésekkel is felszerelt épületben, ahol egyébként háromszáz fő befogadására szolgáló konferenciatermet is ki lehet alakítani az aulában. Szakértők szerint a modernizált épület nagy nemzetközi kiállításokat is befogadhat a jövőben, erre a vidéki kiállítótermek közül egyelőre egyedül ez az épület alkalmas.

A csaknem félmilliárd forint állami és megyei önkormányzati támogatásból felújított zsinagógát Bozóki András, a nemzeti kulturális örökség minisztere avatja fel ma, a vidék Monet-kiállítása is mától látható. Este 7 órától a Pannónia Klezmer Band ad koncertet. Ma leplezik le Simon Ferenc szolnoki szobrásznak a galéria előtt felállított mellszobrát is, amely Baumhorn Lipótot, a zsinagógaépület tervezőjét ábrázolja.
Forrás:Népszabadság
Ideje: Július 05, kedd, 07:02:16 - papaya

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Kultura

"Kiállítás a megyei múzeumok kincseiből" | Belépés/Regisztráció | 0 hozzászólás
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds