[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 277
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 277


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Sztori: KALANDOZÁSAIM -1 Leningrád


Harminchat évesen kaptam első, úgynevezett piros útlevelemet. 36 évesen ültem először repülőn, és 36 évesen hagytam el először szülőföldemet.


Katartikus élmény volt.
Úgy kezdődött a dolog, hogy abban az időben már ki-kicsaptak korunk új kalandozói, bevásárló turistái a szovjet végekre egy kis barkács-gépért, búvárszivattyúért és még sok más kurrens cikkért, hogy aztán idehaza többszörös áron megnöveljék alaptőkéjüket. No, ezek a kalandozó ismerőseim, munkatársaim beszéltek rá első utamra. Én semmiképpen nem akartam kötélnek állni, hiszen olyan kevés fizetésem volt, hogy örültem, ha abból egyik fizetéstől a másikig kihúztam, de mivel egy beszervezett tag kiesett a sorból, így engem szerveztek be helyette. Még azt is elintézték, hogy olcsón szereztek fekete valutát: rubelt. Én meg felvettem 6000 Ft személyi kölcsönt, és befizettem az utat.
Vettem két Trapper farmert, több csomag rágógumit, a rokonságommal összegyűjtettem vagy nyolcvan reklámszatyrot, és elvittem anyám négy pár megunt cipőjét – állítólag erre harapnak a ruszkik: a hír igaznak bizonyult, mindenen túladtam. Vettem az útra pálinkát, konzerveket, és gondolomra bepakoltam egy-két ruhaneműt. Egy melegítőt, pulóvereket, és kész.
Ahogy közeledett az indulás napja, úgy nőt nosztalgiám az itthon maradottak után, és fokozódott izgalmam. Utolsó előtti napon végigjártam ismerőseimet, és elbúcsúztam mindenkitől – ki tudja, hátha nem élem túl az utat.
Május 27-én indultunk egy felfogadott Trabanttal Ferihegyre. Fázósan toporogtunk ismerőseimmel a hajnali csípős levegőn a Trabantra várva, és pálinkával növeltük meg önbizalmunkat. Közülünk még senki nem ült repülőgépen, hiszen akik már megjárták többször Lengyelt, Csehet. Meg Lemberget, mind vonatoztak. Így hát feszült érdeklődéssel toporogtunk a ferihegyi várócsarnokban. Nagy izgalommal töltöttük ki a vámcédulákat, és igyekeztünk jól eldugdosni illegális rubelecskéinket a vámosok elől. Volt, akinek sikerült, volt, akinek nem.
Néhány szót azért kell szólni idegenvezetőinkről is. Ugyanis akkoriban úgy indultak a csoportok, hogy volt egy szervező. A szervező beszervezett 25-30 főt. Ellentételként a szervező útját mi fizettük. Ez képezte a csoportot. Ha megvolt a létszám, akkor az utazási irodától kértünk egy idegenvezetőt, és az IBUSZ vagy a Coopturist keretein belül ment hivatalosan az út. Hát, mi egyik hengerműs munkatársunkat kaptuk idegenvezetőnek, aki a magyaron kívül némi angol nyelvtudással rendelkezett. A szervezőnk pedig valami zagyvalék szerb-tót-ruszin keveréknyelven gagyogott. Ehhez képest az én nyolcévi orosz iskolai nyelvtanulásommal nyelvmester voltam. Oda se neki, mi rettenthetetlen Lehel- és Botond-ivadékok kirajzottunk a Nagy Földre.
A vámon szorongva, átcsusszanva a tranzitban már kissé fellélegeztünk. A sikeres átjutás örömére újabb adag pálinkával erősítgettük öntudatunkat, majd beszállva a géphez fuvarozó reptéri autóbuszba, felmásztunk a TU 102-be, ami nekünk akkor a világ csodáját jelentette.
– Istenem, de hatalmas gépmadár! – sóhajtottam fel, és félve tettem a lábam a lépcsőre. Nem volt sok időm fohászkodni, mert az utánam jövők rohama besöpört a gépbe. Ugyanis, mivel a turista szektorban utaztunk, az volt akkoriban a szokás, hogy magyar gépre nem adtak számozott jegyet: mindenki oda ült, ahová tudott.
Mi igyekeztünk egy kupacban maradni, de így is a csoport egyik fele a gép közepébe, a másik fele meg a farok-részbe került. Én pontosan a szárnyhoz, ahonnan az égadta világon semmit nem láttam, csak a mindig leválni készülő recsegő, ropogó szárnyat, meg a veszettül zúgó propellert. Mellettem ült kolléganőm, aki már utazott egyszer repülőgépen, és ellátta a csoportot Dedalonnal. Mondván, vegyük be, mert a gép himbálódzik, és előfordulhat, hogy hánynunk kell, de ha a Dedalon benn van, akkor nincs hányás. Igen ám, de azt nem mondta, ha a Dedalonra iszunk, olyan bambák leszünk, mint a sült hal. Mert ugye mit csinál a magyar, ha fél: iszik... és mi ittunk, mint a kefekötő, egy kis bátorságot meríteni, ugye... Ennek az lett a következménye, hogy eldőltünk, mint a liszteszsák. Igaz, hogy egy kivétellel senki sem hányt, de a szép repülőútból is csak a végét láttuk: a leszállást. És persze azt mondanom sem kell, hogy ki volt, aki hányt: szomszédom, aki olyan előszeretettel osztogatta a Dedalonokat. Ő nem vett be, merthogy ő már egyszer átesett a tűzkeresztségen. Viszont ő nem aludt el, mindent látott, de tele is hányta a nylonzacskót!
Arra ébredtem, hogy veszettül rázkódik a gép. Ragyogóan süt be a nap a gép ablakán. Lenézek, és alattunk látszik a gőgösen terpeszkedő metropolisz: Leningrád. A városból kiemelkedett a hatalmas oszlopon álló aranyangyal, kezében kardot és aranyalmát tartva. Döbbenetes volt a látvány. Ahogy süllyedtünk lefelé, a kis gyufásdoboz házak megnőttek, s a fényes szalagocska folyóvá fejlődött, a hangyák emberekké változtak, és hatalmas koppanással máris a betonpályára emelt bennünket a gép. Megkezdtük a gurulást. Aztán amikor megálltunk, pufajkás, usánkás férfiak és nők tolták alánk a lépcsőt, hogy pár lépcsőfok után oroszföldre tegyük lábunkat.
Az útlevélkezelés simán ment, mivel csoportos vízummal rendelkeztünk, sorba-állítottak bennünket, és egyenként megszámoltak. Mivel a létszám stimmelt, pillanatok alatt lepecsételték az idegenvezetőnél lévő útleveleket, és máris beléptünk a csomagtérbe. Izgatottan figyeltük a kis csomagjainkat hozó konvejorokat. Ki-ki megtalálta spárgával vagy szigetelőszalaggal átkötött, illetve megjelölt bőröndjét, és magunkhoz véve azokat, újra összeverődtünk. Átjutva a vámon, már várt szovjet idegenvezetőnk: Tánya, aki kárpát-ukrajnai magyar lévén, perfekt magyar volt. Szerencsénkre.!
Az Inturisztnál az a szokás, hogyha például magyar csoport, érkezik, akkor az egyetemről másodállásban magyarul tudó gyorstalpaló idegenvezetőket kérnek. Így kaptuk mi Tányát. Tánya gyönyörű, magas, jó-humorú fiatal lány volt. Ő vitt minket végig Leningrádon. Megmutatta ütött-kopott buszunkat, és felkecmeregve, rögtön elindultunk szállásunkra.
Szállásunk egy vadonatúj szállodában volt, melyet a jugoszlávok építettek. Ez természetesen azt jelentette, hogy kinn volt a város határában, jó negyven perces útra a központtól. Kíváncsian kandikáltunk ki a busz ablakán menetközben ismerkedve a várossal. A reggeli hideg szélben fázós, kopott esőkabátokba, sapkába öltözött őgyelgő embereket láttunk elhaladni mellettünk. Mivel a munkába menés ideje lejárt, sőt az iskolások hada is elfoglalta helyét az iskolapadokban, a délelőtti utcát öregek és egyéb szabadnapos népek lepték el. A meglepő az volt, hogy senki sem sietett. Ahogy haladtunk szállásunk felé, feltünedeztek a hatalmas bérkaszárnyák szürke erődfalai, kis ablakai, mint a börtöncellák rései. Bennük gubbasztottak a város proli negyedének panelcellákba zárt panelpatkányai.
A szálloda, ikerszálloda volt, a kettőt összekötő átjáróval. Mindenkit egyágyas szobákba raktak, mivel azon a szárnyon, ahol elhelyeztek bennünket, csak egyágyas szobák voltak. A csoportban lévő hat házaspárnak egy hétre el kellett búcsúznia egymástól éjszakára, de nem reklamáltak, mert annak ódiumát az oroszul egy kukkot sem tudó útitársak nem vállalták, hogy elvesszenek a csoporttól és eltévedjenek, mint a birka a nyájtól. Inkább vállalták a különélést. Később behozzák velünk ezt a nagy úri különalvást Moszkvában, ahol viszont három és négyágyas szobákba terelték kis csapatunkat, mondván, sok jó elfér kis helyen. Annyira mentek ebben a nagy összeterelésben, hogy a folyosó végén lévő egyetlen fürdőkáddal árválkodó mosdó és WC is közös volt. Erről majd később.
A lényeg, hogy együtt voltunk egy kupacban, de éjjelre mégis külön. Igaz, hogy a szobában nem volt fűtés, és melegítőben aludtam, de este héttől kilencig volt melegvíz. És az ablakom egy kis velencei csatorna-utánzatra nyílott. Igen szép volt a kilátásom. Mosakodás, tiszta ruha-váltás után gyülekeztünk Feri bácsinál, egy leszázalékolt, kövér asztmás embernél, aki az idegenvezető segédünk volt, a tótul-lengyelül vartyogó szervező. Ő adta ki az eligazítást.
– Emberek, mindenki letesz nekem 5 rubelt. Ez az 5 rubel borravalónak kell a vámosoknak. Ugyanis meg kell venni a Vodkát. A stratégia az lesz a vonaton visszafelé, hogy én szokás szerint összeszedem az útleveleket, behívom hozzám a vámosokat, és senkit nem fognak megnézni. Ez így megy mindig a lembergi utakon, és még eddig bevált. – mondta, és mi vonakodva bár, de tejeltünk.
– Most pedig lemegyünk az ebédlőbe. Hatszemélyes asztalok vannak. Az ebédhez sör jár. Az ingyen van. Röviditalért fizetni kell. Ebéd után bevisz a busz bennünket a városközpontba, és városnézést teszünk. A buszon megbeszéljük a továbbiakat.
– Mikor vesszük meg a búvárszivattyúkat meg a szamovárokat, Feri bácsi? – kiabált közbe B-né a nagy csencselő, akinek legalább tíz búvárszivattyúra volt rendelése.
– Minden el lesz intézve Mancika. Holnap elmegyünk a GUM-ba, a Passzázsra... és körülnézünk. – nyugtatta meg a kedélyeket, és elindultunk az étterembe. Az étterem ajtajában egy fekete ruhás, nyakkendős, úgynevezett "cuveros" állt, aki a tikettek vagy a szobakulcs felmutatása után beengedte az illendően felöltözött egyéneket. Én is felkötöttem e célra magammal hozott nyakkendőmet, és felvettem öltönyömet. Ettől idegesen feszengtem, ugyanis mindig gyűlöltem a nyakkendőt. Isten tudja, valahogy viszolygok tőleü. Nem szeretem hurokba dugni a fejemet.
Elhelyezkedtünk, és kíváncsian vártuk az ebédet. Az idegen illatok, ételszag igencsak próbára tette orrunkat. Az első meglepetés akkor ért bennünket, amikor az asztalra került a fekete keletlen kenyér és az előételnek kihozott füstölt, sós hering, kis tálkában teavaj... sokan azt hitték, ez az ebéd és undorodva tolták félre. Megvallom, első nap én sem ettem belőle. Ezután hozták a céklalevest. Bár a sűrű dzsama gusztustalannak látszott, meglepődve tapasztaltuk, hogy igen kellemes az íze. A céklaleves után húsos derelyét szolgáltak fel valami szósszal: isteni volt. Ezután sütemény és kávé, vagy tea. Sör, amennyi kell. A finom, meleg ebéd megnyugtatta a kedélyeket, és kíváncsi izgalommal ültünk rozoga buszunkra.
A délutáni napsütésben fürdő hajdani főváros, hatalmas palotáival, széles sugárútjaival Velencére emlékeztette az embert. Megfigyeltük, hogy mindenütt lázas tatarozás, festés folyik. Ne feledjük el, hogy 1977-ben járunk az októberi forradalom hatvanadik évfordulójának küszöbén. Ebben a lázas csinosítási munkában például hatalmas légkalapáccsal, feltörték az egész Palota teret, és az aszfaltot elhordva gránitkockákra cserélték ki a burkolatot, az eredeti állapotot igyekezvén helyreállítani. Ez kissé rontotta a képet, de szerencsénkre a Téli Palota már teljesen felújítva, gyönyörűen kifestve várt bennünket. Visszakapta eredeti tinta-zöld színét. Az oroszok falfestésben nagy mesterek.
Buszunk megállt a főtéren, és ámulva jártuk körül az IZSÁK székesegyházat. Sajnos bemenni nem tudtunk, mert éppen be volt zárva – állítólag tatarozás előtt áll –, de azért elmondták, hogy egy dúsgazdag ember építtette, aki miután részegeskedései miatt megszökött tőle fiatal felesége, megfogadta, hogy ha sikerül leszoknia az ivásról, akkor meghálálja az úrnak. Úgy látszik jó útra, térhetett, mert ezt a székesegyházat építette. Lehet, hogy időközben a fiatalasszony is megkerült... Megcsodáltuk Péter cár sziklán álló hatalmas bronz lovas-szobrát. A szobor érdekessége, hogy az egész monstrum a ló hátsó jobb patájának a csúcsán áll. Olyan tökéletes az egyensúly, hogy nem borul fel, még a szél sem tudja elfújni, sőt, az 1917-es októberi vihar sem tudta ledönteni: büszkén hirdeti immár kétszáz éve az államalkotó nagyságát.
Utunk a Téli Palotába vezetettet tovább. Izgatott kíváncsisággal rohamoztuk meg a híres lépcsőket, ahol hajdan a katonák, felkelők, a nép özönlött be, hogy elsöpörje a múltat.
A palota tüzetes megszemléléséhez legalább egy hétre lenne szükség, de nekünk csak három óra állt rendelkezésre. Így hát idegenvezetőnk a leglényegesebb helyeket mutatta meg. Így is begörcsölt a nyakunk a bámészkodástól, káprázott a szemünk a látványtól, és remegett a lábunk a lépcsőzéstől. Ami megmaradt bennem: a gyönyörű intarziás parketták, a zöld és rózsaszín malachittal, féldrágakőlapokkal borított termek, a rózsaszín (málna) szoba, ahol elfogták a cári családot; a kék szalon, a sok hegyikristály csillár, az ezüst és aranyborítások, ékszerek, díszek ragyogása, és Péter cár hatalmas trónon ülő viasz-szobra. Aztán a képtár képeinek színes kavalkádja és a kincstár ragyogása. Körülbelül ennyi.
Kilépve a palotából beleütköztünk a sivár valóságba. Kopott, vedlett, fáradt, a délelőtti műszakból hazaigyekvő, tompa tekintetű emberek hatalmas szatyrokkal jöttek-mentek egyik bódétól a másikig, és birkatürelemmel álltak be a sor végére. A bódékban mindig mást lehetett kapni. Később már kifigyeltem. Úgy volt megszervezve, hogy mivel a műszak reggel nyolctól délután 16-ig tart, így a műszak lejárta előtt teherautók kanyarodnak a városban felállított bódékhoz, és ládákat dobálnak le róla. Mindegyik bódé mást kap: WC papírt az egyik, harisnyát a másik, cipőt a harmadik akármit is. Így aztán, ha valaki mindenütt be akar vásárolni, elböngészhet akár este nyolcig is... Olcsó szórakozás.
Az utca látványával eltelve, elvittek bennünket a Passzázs áruházba. Két órát kaptunk az este 11-ig is nyitva-tartó monstrum felderítésére, hiszen ide fogunk szabadidőnkben bejönni. A Passzázs egy több emeletes nagyáruház. Minden emeleten más van. Hamar rájöttünk, hogy a cipő és ruhaosztályt ki kell hagyni, mert szörnyű a kínálat. Így maradt a műszaki meg a szuvenír.
A műszakin és minden iparcikkeket árusító osztályon a helyzet a következő volt. Volt egy hosszú pult és egy vitrin a falon. A pult mögött állt két-három eladó, a vitrinben pedig ki volt téve az a két-három féle cikk, ami éppen kapható volt. A vevők beálltak a sorba, és ha nem tudtak oroszul, akkor rámutattak, mi kell. Mást, ami nem volt a vitrinben, kérni reménytelen volt. Viszont a folyamatosan érkező magyar csoportok láttán rákaptak az eladók arra, hogy a pult alatt, vagy a raktárban félretettek magyaroknak való kurrens cikkeket: kis centrifuga, hőkandalló, szamovár, stb... egy-egy csomag rágógumi, cigaretta, szappan megoldotta a dolgot...
Persze voltak más módszerek is. Például szamovárt az istennek sem kaptunk sehol: se Leningrádban se Moszkvában. Végül is Lembergben kaptunk egy szamovárt zugárusnál, egy petróleumot és vegyszereket árusító boltban. Ő tucatszám hozatta jattért a szamovárt, és az embere kinn várta a moszkvai vonatot. Lembergben. Álltunk másfél órát. Összeszedte a pénzt a Feri bácsi, taxiba ült, elment a petróleumoshoz, és hozta az árut. Így ment ez akkoriban. Azóta tán még petróleumot sem lehet kapni, nemhogy szamovárt, hála a peresztrojkának. Erről ennyit.
Ideje: Augusztus 01, hétfő, 22:43:26 - bogumil

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Ország Világ

"KALANDOZÁSAIM -1 Leningrád" | Belépés/Regisztráció | 11 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: KALANDOZÁSAIM -1 Leningrád (Pontok: 1)
- LunaPiena Ideje: Augusztus 02, kedd, 07:21:26
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Tetszett az élvezetes leírásod :) - az embert visszarepíti a múltba. Szeretnék egyszer eljutni Leningr... akarom mondani Szentpétervárra :), hiszen észak Velencéje.



Re: KALANDOZÁSAIM -1 Leningrád (Pontok: 1)
- mango Ideje: Augusztus 02, kedd, 09:52:26
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Tetszetős, olvasmányos útleírás...No, ez már sokkal inkább az én "műfajom",mint az ezoterika :))

szeretettel

mango



Re: KALANDOZÁSAIM -1 Leningrád (Pontok: 1)
- bla (bla@gportál.hu) Ideje: Augusztus 02, kedd, 20:03:57
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
A hajdina kásáról és a kvaszról nem írtál. Én 75-ben jártam kinn, mindenki egyenfúrógépet hozott haza...
Élvezettel olvastam!



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.40 Seconds