[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 252
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 252


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Miért aktuális a Bánk bán ?


Ezek a gondolatokat nem most, hanem néhány évvel ezelőtt vetettem papírra, de úgy érzem, még ma is érdemes felvetni őket. Sajnos.


Miért aktuális a Bánk bán ?

Túl vagyok már az első hidegzuhanyon, odakint 31 C o van, bár néhány perccel múlt éjfél. Egyenesen a “Bánk bán” augusztus 19.-i előadásáról jövök, amit a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon tartottak.

Itt meg kell jegyeznem, hogy elfogult vagyok, így arra kérem a tisztelt Olvasót, ne azt nézze, ki mondja a dolgokat, hanem, hogy mit mond. Végül is, egy udvari bolond is mondhat igazat.

Napokkal ezelőtt eldöntöttem, hogy vagy az Esztergomban bemutatásra kerülő “Veled Uram…” c. rockoperát, vagy a “Bánk bán”-t nézem meg. Az utóbbi mellett maradtam, technikai okok miatt, utolsó vonatot már nem értem volna el visszafelé, és így tovább…

Tegnap, azaz 19.-én este 1/2 7–kor már a Margitsziget bejáratánál voltam. Az előadás 8 órakor kezdődött. A jegyet mindenképpen előbb meg akartam venni, bár telefonos érdeklődésemre mondták, hogy biztos kapok. Ennek egyfelől örültem, másfelől – az érdeklődés esetleges hiánya miatt – egyáltalán nem. Végül megnyugodtam, jegyet is kaptam, és gyakorlatilag telt ház volt.

Volt még egy kis időm a kezdésig, gondoltam, körülnézek egy kicsit, netán iszom egy kis ásványvizet. Megyek, mendegélek, amikor elhaladok egy emelvény előtt, amit a Szabadtéri Színpadtól kb. 300 méternyire állítottak fel. Éppen egy előzenekar játszott, a füvön békésen falatozó fiatalok, idősebbek, magyarok és turisták. Úgy 200-an lehettek, elég nagy területen szétszórva. Büfék, a Statisztikai Hivatal sátra (, hogy került az oda ?), egy biztosító társaság bungalója (hiába, a reklám mindenekelőtt).

Valami nem tetszett, hirtelen rájöttem, mi a baj.

“- Hiszen ez az ’X’ Megawattos hangerejű zene a ’Bánk bán’ előadása alatt is szólni fog !”

Tovább spekuláltam.

“ – Nem lesz ebből gond, ott is jó a hangtechnika, majd kiegyenlítik egymást.”

Ekkor persze szem elől tévesztettem, hogy operaelőadásra megyek, és nem – például - rockoperára. Egy másik könnyűzenei koncert, ugyanis valóban ellensúlyozhatta volna ezt a hangerőt.

Idáig jutottam, amikor eljött az idő, már csak 10 perc volt hátra a kezdésig. Bementem, egy idő után pedig elfoglaltam a helyemet a tribünön.

Telik-múlik az idő, csak nem akar kezdődni az előadás. Persze, miért vagyok ilyen türelmetlen, ennyi ráhagyás belefér. Igen ám, de már 8 óra húsz perc volt, magyarul és angolul is elhangzott a 3. figyelmeztetés. És, ekkor mit látok ? A színpadon a rendező, Koltay Gábor személyesen, bizonyára, bevezetőt akar mondani. Hát, nem egészen ez történt.

Visszafogott köszöntés után, közölte velünk, hogy a tőlünk nem messze játszó U.R.I.A.H. H.E.E.P. (betűnként mondta, és hozzátette, hogy szándékosan mondja így) együttes olyan hangerővel játszik, ami zavarná az előadást, így, most megpróbálnak a lelkükre hatni, addig is legyünk türelemmel, egy kicsit később kezdődik az előadás.

Persze, hogy türelemmel voltunk. Az együttes zenéje, egyébként igen erősen hallatszott a nézőtéren.

Teltek a percek, Koltay Gábor visszatért, ezúttal viszont egy sokkal rosszabb hírrel, mint az előbb. Remélem, sikerül pontosan idézni:

“ – Hölgyeim és Uraim ! Sajnos a színpadra nem engedtek fel minket a biztonsági őrök, így sem az együttes tagjaival, sem a közönséggel nem tudtunk szót váltani. A szervezők csak azt hajtogatták, hogy nekik engedélyük van a Fővárosi Önkormányzattól 11 óráig.”

És, itt álljunk meg egy pillanatra ! Engedély egy koncertre egy olyan színház közvetlen közelébe, ahol köztudomásúan nemzeti operánkat játsszák, ráadásul az ősbemutatót ezen a színpadon?! Ez kicsit olyan, mintha karácsonyeste végigmenne egy cirkuszi kocsi a város utcáin, reklámozva másnapi előadását. Aki ezt az engedélyt ki merészelte adni, az vagy nem volt tisztában a tényállással (vagyis milyen messzire van a két helyszín egymástól /a hajógyári szigeten tartott koncertsorozat előtt zajméréseket végeztek /), vagy, ami ennél sokkal valószínűbb, nagyon is tudta, mit csinál, és szándékosan adta ki az engedélyt.

Egyikre sincs mentség. A másodikra pedig bocsánat sincs.

Az előadást megtartották, bár a karmester – Koltay Gábor elmondása szerint – ebbe először nem akart belemenni, de aztán meggyőzték, mondván, hogy ez szégyen, csakhogy nem az övéké.

Ráadásul, gondolják csak el, ott vannak azok az operaénekesek, táncosok, statiszták, díszletezők, akik egy emberként szívüket-lelküket beleadva létrehozzák a Művet. Nem a “produkciót”, vagy a “show”-t. Mindegyikük lelkiismeretesen, lelkesedéssel és hittel készül egy ilyen előadásra, ráadásul a Millennium évében, mi több 1 nappal augusztus 20.-a előtt. És akkor valaki köp egyet a Himnusz alatt, persze képletesen. Igaz Rákosi meg dohányzott, amikor a Himnusz hallgatta. Meg lehet ezt bocsátani? Ugye, hogy nem?

Előre figyelmeztettem a tisztelt Olvasót, hogy elfogult vagyok, azt hiszem, ez most be is bizonyosodott.

Az előadás alatt a művészek és a közönség között valami kimondatlan szolidaritás jött létre. Miután pedig elhangzott az opera “Hazám, hazám, te mindenem,…” kezdetű áriája, a közönség 2 (kettő) perces folyamatos tapssal köszöntötte az.

A félreértések elkerülése végett meg kell jegyeznem, hogy természetesen sem az együttest, sem a biztonsági őröket nem hibáztatom.

Végül Koltay Gábor szavaival élve:

“- Megkérdezték tőlem újságírók, miért aktuális a Bánk bán ma is ? Ezért.”

Most 1/2 2 múlt 5 perccel. Lám, mit tesz az, ha az ember “hirtelen felindulásból” ír valamit.

Ezt az írást - elkészülte után vitakezdő anyagként - azonnal megjelentettem az egyik Internetes vitafórumon, ahonnan a moderátor 2 óra múlva levette. Ennyire veszélyes lenne, vagy netán ő maga akarta leközölni a saját neve alatt?

Végezetül, álljon itt néhány válaszreakció a vitafórumról és a hozzám érkezett E-mail-ekből:

VALAHONNAN A NAGYVILÁGBÓL:

“Végre valami, ami egy kicsit megvigasztalt. Örülök, hogy vannak, akiket még érdekel a Bánk bán, és úgy általában a magyarság. Én most nem vagyok otthon, és a távolból nézve nem értem, hogy mi folyik. Mi ez a magyarság-ellenesség? Régebben én ezt nem tapasztaltam, és most döbbenten állok az események előtt.”

MÁRAMAROSSZIGETRŐL:
…éreztem, hogy a keserűség és düh fog el ! Aki a Bánk Bán előadásra elment, szerintem, igaz, tiszta szívű, hazafias érzelmű magyar ember, s érthetetlen számomra, hogy történhetett meg az, ami e nagy ünnep táján megtörtént.

BUDAPESTRŐL:
Az írás szerintem, csak annyira volt elfogult amennyire egy magyar honfitárs lehet.

BUDAPESTRŐL:
Legalább az engedélyt mutassák be, melyre hivatkoznak. És ha van, valaki biztos aláírta. Meg lehet tőle kérdezni, hogy milyen alapon élvez prioritást egy zenekar a Bánk bán előtt, és ha már így alakult (véletlenül), miért nem születhetett megoldás ebben az ügyben. pl.: kisebb hangerő, előbb befejezik a koncertet a “Bánk bán” pedig később kezdődik. Szerintem ebben az esetben bárki megértő lett volna. Ha esetleg én írom alá az engedélyt, és nem nézem meg az aznapi műsort, valószínűleg belátom, hogy valahol hibáztam (előzményektől függ) és törekszem a legjobbat kihozni, hogy mindenki elégedett lehessen. Összegezve: vagy nincs papírjuk, vagy direkt alakították így a dolgokat.

BUDAPESTRŐL:

1. Szomorú, hogy ez megtörtént
2. Szomorú, hogy politika lett belőle
3. Szomorú, hogy mennyi rosszindulat van az emberekben (ld. a
rosszindulatú feltételezéseiket / det)

Erdélyből

A Bánk Bán tényleg aktuális. Azt is el kell mondanom Önnek, hogy ezt leginkább itt tapasztaltam Magyarországon, ugyanis erdélyi származású vagyok. Nem akarok ezzel kitüntetést osztogatni az ottani embereknek, mert annak a ténynek, hogy ott egy nemzeti ünnep nincs feltétlenül könnyűzenei koncerttel fűszerezve, más korlátai is vannak. De valahogy magában is kerek és egész tud maradni egy ilyen alkalom.

- & -


Megjegyzés: Sztolár Miklós
Ideje: Augusztus 21, vasárnap, 23:55:05 - MZ_per_X

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Dolgozat

"Miért aktuális a Bánk bán ?" | Belépés/Regisztráció | 14 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Miért aktuális a Bánk bán ? (Pontok: 1)
- Maurice (maurice@maurice.net.hu) Ideje: Augusztus 23, kedd, 09:58:24
(Adatok | Üzenet küldése)
Döbbenettel olvasom írásodat, s a döbbenetem régről eredeztethető, és folyamatosan él a mai napig. A jelenség, amiről írsz, nem egyedi. Sokszor előfordul, és sokszor a Bánk bánnal.
A Bánk bán vitathatatlanul a világirodalom egyik leghatalmasabb színműve, és vitathatatlanul az egyetemes operatörténet egyik csodája. Még akkor, ha ezt belülről tagadják. Sok külföldi arcán láttam a meglepetést, a csodálkozást, mikor levetítettem nekik a Bánk bánt, s gyorsan vásároltak maguknak a Kael-féle változatból.
Magyarországon jelen van egy nemzetidegen kisebbség, s mellettük áll egy fizetett, minden megalkuvásra kész hazaáruló banda. Ezen túl felnövekvőben van egy lassan öntudatra ébredő janicsárság, melyek önös érdeke a magyarság sárba tiprása. Sajnálatos, hogy ezen a honlapon is rendszeresen gyalázkodik az egyik tagtársunk, aki olyan arcátlan bolsevik és magyarellenes propagandát folytat, amire csak "genetikai" magyarázatokat lehet találni.
Visszatérve az írásodra, a Bánk bán egyetlen „bűne” a magyarságban való idegen test rontó szándékának leleplezése.



Re: Miért aktuális a Bánk bán ? (Pontok: 1)
- mango Ideje: Augusztus 23, kedd, 10:39:51
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nem is tudom, hogyan kerülte el a figyelmemet ez az írás...
És azt sem tudom, örüljek-e ennek vagy sírjak miatta...?! Örüljek, mert lám, itt vagy Te, aki mindezt erős rosszallással megírtad - nagyon helyesen, - , vagy sírjak, hogy EZ MEGTÖRTÉNHET...?! 2005-ben...?!

MEGDÖBBENTŐ...

Nincsen rá szó, mennyire arcátlan és kirívó ez a közöny, ez a magatartás bizonyos emberek, szervezők (nem tudom kik ) részéről...

No comment.

Köszönöm, hogy azt írtad, - amit....
Mi vagyunk többen, - ha ez vigasz lehet...

szeretettel

mango



Re: Miért aktuális a Bánk bán ? (Pontok: 1)
- Netelka (sarhelyi@invitel.hu) Ideje: Augusztus 23, kedd, 13:52:08
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Döbbenetes... vagy tán már nem is annyira. Egyre kevésbé lepődöm meg az ilyen visszásságokon.



Re: Miért aktuális a Bánk bán ? (Pontok: 1)
- MZ_per_X Ideje: Augusztus 23, kedd, 18:32:30
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszönöm hozzászólásaitokat. Jó látni, hogy nem vagyok egyedül álláspontommal.



Re: Miért aktuális a Bánk bán ? (Pontok: 1)
- Anna1955 (angyaligirl@freemail.hu) Ideje: Augusztus 23, kedd, 20:31:33
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Azt nem tudom most mi történt a Margit szigeten, de pár évvel ezelött részese voltam egy hasonló eseménynek, ugyanott. Rettenetesen felháborított. A hozzászólásokból csak azt nem értem, mi köze a bolsevik Szovjeteknek a mi előző Magyarországunknak a mi Bánk Bánunkhoz. Soha nem állítottam, hogy művelt vagyok, és életem 1989-ig a szocializmus évei alatt teltek, lévén abba születtem bele.Mint jó pár millióan itt az országban. Most akasszuk fel magunkat, mert akkor is éltünk? Sőt lehet, hogy akkor éltünk! De ez most nem ide tartozó kérdés... A Bánk Bánt már gyerekként is megismertették velem, többszőr láttam is. Szüleim becsületes magyar embernek neveltek abban az időben is, és én is becsületes magyar embernek neveltem az én gyerekeimet is. A Bánk Bán sem nekem sem az én gyerekeimnek nem volt tíltva, sőt az alap követelmények közé tartozott családunkban, az iskolákban stb. Kérem valaki világosítson fel, ha akkor a Margit szigeten egy másik darab kerül előadásra, akkor most mit gondolnánk miért is történt mind ez?

Azért történt, mert vannak bizonyos székekben bizonyos emberek, akik jobb lenne ha reggelente inkább pecázni mennének munka helyett.

Más részről meg nem hiszem, hogy mindenütt ellenséget kellene látnunk 15 évvel a rendszerváltás után. A demokrácia a szabadság. Viseljük el bátran.....

Írása nagyon tetszett, remélem aki okozta a lehetetlen helyzetet, megkapja érte a jutalmát... Legalább is bízom benne!!!

Szeretettel Angyaligirl



Re: Miért aktuális a Bánk bán ? (Pontok: 1)
- MZ_per_X Ideje: Augusztus 25, csütörtök, 03:23:59
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Fórumtársaim !

Nem gondoltam, hogy ekkora vihart kavarok írásommal, mindenesetre, jó látni, hogy másokat sem hagy közömbösen a dolog.

Én már túltettem magam a dolgon, de az biztos, hogy "fehér ember nem felejt." (Nem félreérteni !)

Miklós



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.27 Seconds