[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 330
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 330


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Beszélgetős: Hol a boldogság mostanában-1


A boldogság, mint idea, a teremtés kezdetétől az idők végeztéig jelen volt, van és lesz a világon.


A teremtő isten elhatározásaként megalkotta az idők kezdetén az ember, mint idea fogalmát, majd ideoplasztikai modellként megalkotta az embert, az összes jó és rossz tulajdonságaival együtt. Amikor a modellel elkészült, akkor anyaggá sűrítve az ember ideoplasztikáját, adta neki a földet játszóteréül, ahol az isteni terv (idea) szerinti összes modellt kipróbálhatta.
Elmondhatjuk hát, hogy az emberben, mint egyénben egyszerre az összes modellforma jelen van. Azaz az elmébe (ősprincipium) a teremtő az összes lehetséges modellt betáplálta.
Az ember egyedileg képes arra, hogy minden helyzetre, létformára megfelelő viselkedési és cselekvési modellként a leghatásosabb ingerválaszt adva, a lehető legjobb cselekvéssorozattal válaszoljon. Mai szóhasználattal élve: a kihívásoknak a maximális tudás szerint minden körülmények közötti megfelelés a feladat.
Az embert az isten nem teremthette egyformának, mert az egyrészt unalmassá válna, ha mindenki egyformán szép, okos, ügyes volna, akkor nem lenne eredendő különbség egyik és másik ember között és elveszne a maximalitásra való törekvéssel járó kiegyenlítési kényszer.
Tehát, a húzóerő az, az energia, ami mozgatja a társadalmakat és az egyéneket abban, hogy igyekezzenek tudásuk javát adni, maximális cselekedeteik által legjobban megközelíteni az ideát. Vagyis az ideális embertípust megformálni, amire az emberiséget a teremtő elme megalkotta. Amíg az emberek létformái között különbségek léteznek, addig áramlatok és eszmék ütköztetése, boldogulási és létforma ideoplasztikáinak gyakorlati kivetüléseként társadalmi harc folyik a legtökéletesebb állapot eléréséért.
Tekintsünk csak végig az emberiség történelmén dióhéjban! Mi is történt e téren?
Az egyiptomi és maya történelem idején az istenemberek formálták meg az isteni archetípust. Ők lebegtek magasan a köznép feje felett, elméletileg, és a gyakorlatban is. Az ő isteni nyugalmuk, szépségük, egyedülálló tudásuk, jóra, szépségre és boldogságra való törekvéseik mutatkoztak meg az általuk készített műalkotásokban, a köznép által fizikai munkával emeltetett oltárokban, templomokban és palotákban. Piramisaik az isten dicsőségét hirdették és arra buzdítottak, hogy aki törekszik az idea által kitűzött szépség-harmónia elérésére, az boldogul és eléri a tökéletes boldogság állapotát.
Tehát a királyok, fáraók, más uralkodók életükkel, környezetükkel a tökéletes isteni ideoplasztika kivetüléseként gyakorlatilag példázták, az isten által adott összes jó tulajdonság birtoklása által elérhető legmagasabb állapot, a boldogság elérhetőségét.
A teremtő isten (Itzamná) olyan tökéletesen alkotta meg az ember ideoplasztikáját, hogy azon javítani nem szabad és nem is lehet: azt csak elrontani tudjuk.
Akkor, amikor még csak egy-két istenembernek, istenkirálynak, mint a teremtő földi helytartójának, adatott meg a gazdagság, pompa és a fényűzés gyakorlati alkalmazása, akkor gyakorlatilag a közösség (nép) viszonylag egyenlőségben élve fölösleges javait, tudásuk és munkaerejük felajánlásával az isten szolgálatában annak földi helytartóját, mint etalont emelték példaként maguk fölé. (Piedesztálra állították). Az isten bizonyára úgy gondolkozott, hogy ha az ő ideáját egy-egy emberben megjeleníti, akkor ez olyan hajtóerőként működik, hogy a köznép igyekszik az ideális, eszményi emberhez hasonlóvá válni vagy megközelíteni azt. Éppen ezért volt hallatlan jelentősége a királyi pompa, szertartások, szépség, művészetek, zene, tánc, ének, festészet, szobrászat, építészet által a tömeget lelkében felajzani, mintegy kényszeríteni az idea önmagában való kiteljesítésére. Mivel mindenki egy urat szolgált, így a társadalom összenergiája az uralkodó ideoplasztikájának kifényesítésére, annak állandó karbantartására szolgált. Kellett viszont egy köztes erő (katalizátor), ami ezt az alulról jövő hatalmas szellemi, érzelmi és fizikai erőt olyan áramlattá alakítsa, ami felhajtóerőként az isteni idea maximális kiélését célozza meg.
Ez a katalizátor lett a papság intézménye.
A szertartáspapok, sámánok, táltosok, varázslók, druidák, vuduk mind-mind égi közvetítőként transzba esve közvetlenül az Istennel kapcsolatba kerülve közvetítettek a közösség és isten között.
Mivel ezzel a tulajdonsággal, képességgel csak ők rendelkeztek, ezt a tudást kisajátították, később visszaélve vele az elnyomás, a vágyak, érzések elfojtásának és tömegek féken tartásának eszközévé tették. Tehát a papság volt az, aki a szertartásokat kialakította és a rituálék rendszerbe foglalásával hatalmas Fiestákat rendezve, elkápráztatva a népet kiemelte isten és az uralkodó szerepének fontosságát.
A csodálatos, ezoterikus zene és tánc, a kosztümök és díszletek, az amfiteátrumok megalkotásával olyan misztériumjátékokat hoztak létre, amivel megfogták, áramlatba terelték és felemelték a jelenlevők lelkét. A lélek pillanatnyi kiszabadításával elért lebegő érzésekkel, az érzelmek áramlatán isten megérintette a nép szívét. Boldogság öntötte el a lelkeket és kollektív boldogságérzetben lebegve időn és téren felül emelkedve egy rövid időre visszatértek az ősarchetípus által lelkük égi ideo állapotába.
Tehát, a teremtő az ember megalkotásával megalkotta az ember lelkét is. Ezt az embert, mint egyént társasági lényként alkotta meg, ezért adta neki a nyelvet. A társadalomba való szerveződéssel mindig a csoport fölé emelt egy közvetítőt, aki a piramis csúcsán állva közvetített isten és az emberiség között.
Isten a legkisebb, legprimitívebb emberi szerveződéseken és közösségeken is rajta tartja tekintetét. Két ember közül, az egyik máris a másik fölé kerülve dominánsként közvetíti isten akaratát az alatta állóhoz. Éppen ezért ez az állandó dominancia megszerzéséért folytatott küzdelem nyilvánul meg a legkisebb szerveződés, a család valamint a legnagyobb szerveződés az állam keretein belül is.
Mindig voltak és mindig lesznek vezetők és vezetettek. Az isten által kidolgozott társadalmi rend szerveződésének, a hierarchia felszámolásának kísérlete gyalázatos kudarcba fulladt. Lásd: forradalmak, idealisták (Babeuf, Saint Simon) szocialisták, kommunisták (Marx, Engels, Lenin, Sztálin és tanítványai) a fennálló évezredes hierarchiára épülő begyakorolt államrend gyökeres megváltoztatására, lerombolásra tett kísérleteit! Csúfos bukás, kudarc lett minden kísérletnek a vége.
Erőszakkal senkit sem lehet boldoggá tenni!
A Szovjetunió és a Közép-európai államok kommunizmus és szocializmus ígéretében történt megnyomorítása eklatáns példája ennek a járhatatlan útnak. Vérrel, kényszermunkával, erőszakkal nem lehet a boldogság, egyenlőség társadalmát felépíteni.
Boldogság létezik, elérhető, de egyenlőség soha nem volt és soha nem is lehet, még két ember között sem, mert ha minden ember egyenlővé válik, akkor megszűnik a potenciális különbség és elveszti az értelmét a boldogságért vívott küzdelem.
Az ókori véres háborúk mind ezt példázzák. A görögök megalkották a demokrácia eszményét, gyakorolták is azt, de a rablóháborúkkal, a rabszolgaság intézményének meghonosításával semmissé tették eszméik tisztaságát. Ugyanígy estek csapdába a rómaiak is. Ők is a demokráciánál kötöttek ki, de a rabszolgaság intézményesítésével, más népek leigázásával lerontották eszméik tisztaságát.
Demokráciákat zsarnokságok követtek.
Egy-egy tirannus megpróbálta vasakarattal és erőszakkal a népet egy közös cél érdekében uniformizálni. Viszonylagos jólétet teremteni övéinek, de mindezt mások leigázása és kizsákmányolása által próbálta elérni. Bukásra voltak ítélve.
Krisztus felbukkanásával hatalmas kísérletnek lehettünk tanúi. A Jézus nevű prédikátor, próféta 1 éves működése alatt hatalmas térítői munkát végzett a szeretet, hit és boldogság intézményének lerakásával, az új vallás kialakításának eszmei vonalának megteremtésével, hogy csapatának (Pál, Péter, Máté és mások) munkássága által sikerült egy világvallást létrehozni, ami csak a hitre és szeretetre épült.
Bár Jézus a Hit intézményét Istenre alapozta, tanítványai halála után helytelenül őt ruházták fel isteni képességekkel, és mint messiást tisztelték és tiszteltették a hívőkkel, mintegy isteni rangra emelve őt.
Mi is történt a valóságban? Létrehoztak egy hitre, szeretetre és boldogságra épülő intézményt, ezzel olyan vonzóvá tették azt, hogy a pogány sok-isten imádat isteneit leváltották általa. Tehát a tett azért volt hatalmas, mert először épült a vallás a boldogságra. Vonzása által ledőltek a pogány istenek, totemek, de mivel a Teremtő Istennek arca nincs, megfogható valóságként a hús-vér embert: Jézust tették a keresztény vallás istenévé és a keresztre feszített megváltó ábrázolásával Jézust a szeretet vallásának totemeként a sokistenű pogány vallás legyőzésének szolgálatába állították.
Jézus nem akarhatta ezt. Ő a szeretet, a hit (nem feltétlen az istenhit) és boldogság hármasságát hirdette.
Nézzük meg a hit és szeretet összefüggésében a boldogságot.
Isten az emberbe beprogramozta az ősagy hipocampuszába a boldogsághormon termelődését (szerotonin). A boldogsághormon szintje adott. Az isten éppen annyit teremtett minden emberbe, amennyi szükséges a teljes élethez. Viszont az áramlatok meglovagolásával, a hittel, szeretettel olyan katartikus élményekre tehetünk szert, ami az egekig röpítheti az egyént. Miről is van itt szó?
Ha én, mint egyén hiszek abban, hogy tehetségem van bizonyos dolgok tökéletes megvalósításához, cselekvéssorozatok véghezviteléhez és az objektív nehézségek által állított csapdahelyzetek és akadályok legyőzéséhez, akkor véghezviszem az általam megalkotott ideát. Az így, gyakorlatban megvalósítandó ideoplasztika boldoggá tesz.
A boldogság állapotának elérése nem tehet megelégedetté, hanem újabb boldogságkiélési ideákat teremtve azok megvalósítására sarkall.
Mivel magyarázhatnám ezt?
Például, ha én asztalosként eljutok odáig, hogy egy szépséges, barokk asztalkával tudom megörvendeztetni szeretteimet, akkor abban a pillanatban, amikor mások gyönyörében és dicséretében fürdök, lelkem a legnagyobb boldogság állapotában, eufóriában lebeg. De ezt a boldogságot máris újabb idea szorítja háttérbe, és agyam megalkotja egy intarziás asztalka képét. Addig munkálkodom, míg egy csodálatos, intarziás asztalkával lepem meg szeretteimet és ez így megy amíg él és mozog az ember.
Éppen ezért, meg kell értenünk azt az embert, aki százezer gyufaszálból megalkotja az Országházat, üvegcserepekből kirakja valamely nagy elődünk lovas festményének mását, vagy valaki csigaházakat, rovarokat gyűjt és gyűjteménye gyarapodásával egyre boldogabb.
Aki kétkezi vagy szellemi alkotó, az naponta megáll alkotása előtt és alkotását szemlélve boldogság érzettel, töltődik fel. Ez az ami a szerotonin hormonokat termelő hipocampust aktiválja.
Lehet a szerotonint tablettában bevéve vagy édességgel, csokival szaporítani, de ez minőségileg alatta marad az igazi boldogság érzet kiváltásának.
Boldog az, az ember, aki szeretteinek egy jó ebédet, süteményt készít és látja, hogy azok jóízűen falatoznak főztjéből. Boldog, aki az első érett szőlő fürtjeit, gyümölcseit megosztja unokáival, gyermekeivel. Boldog az, aki megtanul szabni-varrni és a maga által tervezve egy-egy gyönyörű ruhával lepi meg önmagát, családtagjait. Boldog az, aki megtanul egy nyelvet és az első alkalommal, megérti a külföldit és az is őt. Boldog, aki hasznára lehet másoknak és önmagának.
Csak szabadságban lehet boldog az ember.
Boldog a madár, mert szárnyalhat és övé a kék levegőég. De boldogtalanná válik, ha levágják a szárnyait, mert nem tud repülni többé. Miért boldogtalan a levágott szárnyú madár? Azért, mert megfosztották őt a repülés lehetőségétől.
Ha levágják az egyén szárnyait, megfosztják lehetőségeitől, akkor boldogtalanná válva elpusztul a lelke, később a teste is.
Miért?
Azért, mert ha megszűnt a boldogságszerzés lehetősége, akkor beszűkül az élettér, nincs húzóerő, és apátiába süllyedve bezárja az ember önmagát, saját börtönébe.
Az elnyomásról.
Az elnyomás kettőssége: A külső elnyomás által az egyénben kétféle reakció játszódik le. Egyrészt ellenállás fejlődik ki a külső elnyomással szemben. Ha azonban nem elég erős az egyén, akkor legyőzetve a külső elnyomás által, alá kell vetnie a rákényszeríttet viselkedési normáknak. Meg kell változtatni saját, kialakított létformáját, hogy megfeleljen az elvárásoknak. Tehát, ha az érvek ütköztetése vereséggel végződik az egyén számára, akkor belép a saját vágyak tudatalattiba való söprése: az elfojtás.
Az elfojtásról
Az embernek megvannak a saját gondolatformái, ideái, modelljei a mindennapi boldogságforrás felkutatására, a kielégülés elérésének módjaira. A lelki kielégülés megélése az egyén pszichoszomatikai egyensúlyának megtartását eredményezi. Tehát: ha a gyufaszál-építő naponta meg tudja venni a tíz pakli gyufát, van naponta X ideje rá, hogy összeragassza őket, építse országházmodelljét, akkor a végső eredmény, az ideát bevetítve lelkébe boldog. Boldog, mert objektíve nem akadályozzák ideoplasztikájának kiteljesítésében.
Mikor boldogtalan ez az ember?
Akkor boldogtalan, ha a felesége haszontalannak látja tevékenységét. Állandóan ócsárolja, piszkálja valamilyen más feladat adásával eltéríteni munkájától. Az állandó meg-nemértés, akadályoztatás kétféle reakciót vált ki az egyénből. Ha ő domináns egyéniség, akkor egy hatalmas pofonnal a sarokba küldi az őt vegzáló családtagot és ezzel elhárítja boldogságélményének kiteljesedésének útjából az akadályt. ha mindenkinek és minden körülménynek meg akarni felelő ember, akkor tudomásul veszi a környezet nemtetszését, összecsomagolja hobbyját, elteszi a szekrényaljába, és ezzel elsüllyeszti boldogságvágyát is. A békesség kedvéért elfojtja boldogságvágyát is. Ha rugalmas ember, akkor megpróbál olyan boldogságeszményt kialakítani, ami a környezetével összhangba van és őt is boldogítja: közös kirándulások, horgászat (mert a kifogott halat meg lehet sütni, hasznos dolog) és így tovább. De a tudatalattiba söpört vágyak elfojtása lávaként buzog, és csak a kitörésre vár.
Hogyan szűntethető meg az elfojtás?
Például: ez a példás családapa találkozik egy felszabadult, szellemileg és érdeklődési körével azonosuló elvált asszonnyal. Ekkor a bűntudat, a nemiség kalodába zárása, a lávaként fortyogó hobby elfojtása mind összeadódva, vulkánként felszínre tör, és megcsalva a feleséget, odáig megy a boldogság kitörési kísérlet, hogy válás lesz a vége. Az ember új kapcsolatában boldog és tovább építi gyufaszál-modelljét, egy segítő társ bíztatása mellett.
De, ha az ember nem lép ki a házasságból, akkor sincs vége a dolognak, mert ha az asszony hatvan valahány évesen elhalálozik, akkor a magára maradt ember elfojtása megszűnik, előretör az eddig elfojtott boldogságvágy és előveszi a szekrény aljából a gyufaszál-modellt, és ott folytatja, ahol negyven éve abbahagyta. Most már megvan a lelki békéje, visszatért az önértékelése és a boldogságba vetett hite. A szomszédok, rokonok megrökönyödve kérdezik egymástól: “Mi ütött ebbe a Gusztiba, semmi bánatot, sírást nem produkál, sőt mintha belülről még mosolyogna is a teremtési szertartáson. Egy könnyet sem ejtett a Sáriért? Ki érti ezt?
Hát igen, így vagyunk. A boldogságunkban álló akadályt elhárítása után senki sem siratja meg, nem sajnálja... ez lenne a normális. De a távlati konvenciók, évszázadok megrögzött, mazohista, önsanyargató sztereotípiái boldogtalanná tesznek bennünket. Miért?


Ideje: Augusztus 28, vasárnap, 23:47:49 - bogumil

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Életünk napjaink

"Hol a boldogság mostanában-1" | Belépés/Regisztráció | 0 hozzászólás
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds