[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 242
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 242


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Magyar utak
Emerick

Nem csoda, nem ámítás, itt még a járda is hepe-hupás...


Hölgyek és Urak! Látott már valaki ilyen "jó" minőségű tesztpályákat a világon -háborús övezeteket leszámítva- , mint amilyenek nálunk vannak? Igen, jól írtam: tesztpályákat. Nem is tudom, miért nem használja ki ez az ország ezt a hatalmas lehetőséget, ezt a kíváló minőségű úthálózatot. Rengeteg pénzt akaszthatnánk le minden egyes gépjármű, motor és alkatrészgyártótól, elvégre nálunk van a legtöbb és legjobb gyakorló- és tesztpálya; röviden mindenütt. Másutt, nem csak nyugaton, súlyos pénzekért építenek speciális pályákat a tesztelésekhez. Nálunk ez "természetes közegben" megtalálható, szinte bárhol. Hozzánk lehetne hozni mindenhonnan az új termékeket tesztelni. Ami az itteni viszonyokat kibírja x hónapig, az már bármit kibír és bárhol eladható. Az ismert szólásmondást ki lehetne egészíteni: tűzön, vizen, magyar úton keresztül. Egyesek mutogatnak egymásra, hogy ők ennyi és ennyi utat, autópályát építettek, de hogy mennyit újítottak fel, azt nem. Az a másik, hogy mit jelent a felújítás. Hát nem a kátyúzást. Az nem jó semmire. Az első eső, fagy haza is vágja a foltokat, amiket belapátoltak a lyukakba. Átadáskor meg nem várják meg a teljes kötési időt sem, no meg vékony alatta az alap is, így néhány nap után a buszok és kamionok nyomán szabályos árokrendszer jön létre. A felújításról meg annyit, hogy még az autópályákat is foltozzák, de lezárás nélkül. A szaki a leállósávban álló bitumenes kocsitól csúcsforgalomban is egy-egy lapátnyi anyaggal szaladgál be a belső sáv kátyújához, azt ott jól megpaskolja a rozsdás, korhadt nyelű lapáttal, aztán kiszalad. Kérdem: ezt így kell? Nem.
Másik szösszenet, amikor valakinek eszébe jut 40 év után kicserélni a gázcsöveket az utcában. Az ám még vicces tud lenni. Másfél két hónap a meló, a közüzem ilyenkor hiánycikk, és persze örüljön az ember, ha a jó magyarsággal beszélő "munkások" véletlenül fel nem nyomják a lakást, mert hát ők szegények, keveset keresnek, de a családot el kell ám tartaniuk. Az, hogy eltűnik egy-egy újság a levelesládából, az fel sem tűnik senkinek. Azt úgy ahogy elkészül a közüzem, meg a kicsit bizalmatlan felületű út. Aztán özönvíz szerű eső sem kell, máris megsüllyed "itt-ott" az út és a járda. Nem beszélve arról a jelenségről, hogy a hetekig tartó szárazság ellenére is dús aljnövényzet virít a járdán. Ezt olykor érdemes picit megkaparászni -a földet-, és ne csodálkozzunk, ha bugyogni kezd a víz. Na igen, hát a gázosoknak nincs köze a vízhez, így az a régi cső, ami még lenn van az új gázcső mellett. Aszfaltozásnál persze, hogy megtalálja a 10 tonnás bitumenfektető, vagya 20 tonnás bitumenes teherkocsi, no meg a 35 tonna nyomóerejű úthenger a gyenge régi csöveket és már kész is a csőtörés. Az utat meg bonthatják is fel. Mindezt egy 3 tonna súlykorláozású utcában. Az, hogy a házakban a nagyi porcelánjai és maguk az ablakok is táncot lejtenek, netán a riasztók is beindulnak, az nem érdekel senkit. Kultúrált helyeken mindezt úgy végzik, hogy a költségeket utólag felmérelve és rendezve egyszerre cserélnek ki minden közüzemi vezetéket, korrekten, teljes szélességben aszfaltoznak -sokszor gumival erősítve az anyagot, hogy lassabban kopjon- , nem pedig külön külön. Aztán évekig nem kell hozzányúlni és nem is olyan rosszak az utak, járdák, stb. Közkedvelt mondás, hogy ebből a szempontból mi is a Balkánhoz tartozunk, de szerintem lassan már a Balkánnak is sértéssé válik ez a rendszer.
Újab érdekesség, hogy állami segítséggel épült utak, autópályák valahogyan az elkészülés után privát, nem bocsánat, Zrt. és vállalkozások kezébe kerülnek. Európában kérdezem én, hol nem állami tulajdonúak a közutak. Nem hiszem, hogy sok ilyen lenne.
Tény, hogy nálunk csak néhány eszköz bírja tartósan a mi útjainkat. Az autók, bámilyen évjáratról is van szó, kihúzhatóak. A motorok szintén. Nem is a kerékpárok, mert aki elkap menet közben egy-egy gödröt, hihetetlen nagyot esik ahogy elveszti kezéből a kormányt, így ez nem jó. Ami ilyen, ara csak egy selejtes viccet tudok mondani, ami nemrég született (a szituációt magam is nevetségesnek tartottam, és tartom is a céltalansága miatt): "Német turisták ülnek egy városnéző buszon és róják az utakat. Feltűnik nekik, hogy össze-vissza ütik magukat a sok kátyú miatt, aztán meglátják azt a bizonyos tűntetést, vagy mit. Majd megszólal az egyik: -Nézd meg, Hans, itt olyan rosszak az utak, hogy még a magyarok is traktorral járnak." Na igen. (Aki talán szemfüles volt, láthatta, hogy nem régi, hanem vadonatúj Merci traktorok jöttek a városba nagyrészt, és azok is bekrepáltak. Persze nem a szabotázs miatt. Nem rongálta azokat senki. No meg ezen traktorok nem egy Zsiguli árába kerülnek, és nem is csak zsebből fizették ki őket. Aztán meg kiabáltak, na mindegy.)
A másik eszköz, ami bírja a strapát, az a városban a szemétszedés szent napján egyre gyakrabban látható, egykori TSZ-szekerek. Ócska gumikerekek és már elkészültekor is korhadt deszkák jellemzik, csak már nem falun vannak a faluszélen, hanem a városba kerültek. Furcsa emberkék hajtják őket, nyeszlett lovakkal, némi vasat keresnek, hogy elvigyék az ócskavastelepre, megkeresve a napi silány sörfejadagot. (Érdekes dolgok vannak az ilyen telepeken: régi bronzharangtól a világháborús gulyáságyuig minden van ott, csak nem szabad kérdezősködni. Az eredetét meg véletlenül sem tudja soha senki.) A ló meg megvan az útszéli gazból, így arra sem kell költeni. Ez egy modern város része? Nem hiszem. Ezt sem kívánja senki mellőzni? Nem zavar senkit?
Marad a régi, még tajgára tervezett szovjet termékek zöme, melyek működésében azért a mi viszonyainkat tekinte nem vagyok biztos. Nem a magyar útra vannak azok sem tervezve. A gyalogos közlekedés pedig sok energiába és időbe tellik, de még az megbízható, talán. Feltéve, ha alábunk elé nézünk.
Azért, hogy senki ne maradjon ki, kitaláltam még egy eszközt: egy repülő eszköz, melyért ha súlyos pénzeket adunk, helikpoternek nevezhetünk és simán kikerülhetünk minden kátyút és dugót a városban. Nagyon jó ilyen eszközzel közlekedni, tanúsíthatom, de "picit" drága és sokan nem bírják a lebegést a semmiben. Akinek netán valami tartós kelllene, ajánlhatom a Honvédséget, ugyanis mostanában egy-egy Audi áráért tankokat lehet venni. Azok kibírnak sok mindent, és a benzinen/dízelen, netán tiszta szesz (minimális cukortartalmú) állagú házipáleszen (üzemanyagként) kívül minden jár hozzájuk.
Egyenlőre nem várható, hogy bármi is változzék, így marad az eddigi zötyögős verzió. Ezen mi átlagemberek egyébként sem tudunk változtatni. Azt pedig ne próbálja ki senki, hogy saját maga foltozgassa az utakat, mert hát azt is törvény bűnteti, annak ellenére, hogy jó szándékkal tette is azt az ember.

Ideje: Szeptember 13, szerda, 17:25:25 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Életünk napjaink

"Magyar utak" | Belépés/Regisztráció | 4 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Magyar utak (Pontok: 1)
- zsuzsuzsu Ideje: Szeptember 15, péntek, 13:42:46
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Elkeseritö, mindaz, amit irsz. Hogy vajon hogy változat valami? Ez valóban nagy kérdés.

Tetszett az irásod, jól felépitett!

Zsuzsi



Re: Magyar utak (Pontok: 1)
- zsuka49 Ideje: Szeptember 16, szombat, 08:27:29
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Remek az írásod, gratula: Zsuzsi



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.35 Seconds