[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 117
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 117


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Szilveszteri hagyományok
Lacoba

A szerencsepogácsa úgy készült, hogy a sima pogácsák egyikének közepébe érmét teszünk, és aki megtalálta, azt éri jövőre a legnagyobb szerencse.


Szilveszter estéjét és éjszakáját ma is – hasonlóan, mint régen, de igazodva a mai korhoz – ünneplések és rendezvények ölelik körül. Régen csoportosan, az egész falu együtt szilveszterezett. Erre a célra műsort adott a helyi színtársulat, és külön meghívót nyomtattak. (hely meghívóm sajnos nincs, de ilyen volt.)



Ma azonban már nem divatos az együttlét, illetve a kisebb csoportos, házibuli jellegű mulatozás a sikk. Szilveszter éjszaka a nagy fogadalmak ideje, amiket – attól függően, mennyire tartjuk be a magunknak adott szavunkat – ideig óráig meg is szoktunk tartani. Igazán mulatságos egy kis kigyűjtés a fogadalmakból:



Férfi: - Azt kívánom, hogy jövőre ne kelljen azt kívánnom, amit tavaly kívántam.
Nő: - Megígérem, hogy jövőre szorgalmasabb leszek.... most már biztosan bemegyek hétfőn dolgozni.
Férfi: - Többet fogok szeretkezni, mint tavaly, azaz legalább 1-szer.
Nő: - Jövőre ígérem elkezdek edzeni, várjunk csak: minek! Lusta, kövér vagyok és büszke vagyok rá.
Férfi:- Megfogadom, hogy mától nem fogadok meg semmit.
Nő: - Türelmesebb leszek az értetlenkedő ügyfelekkel, így én is értelmetlenebb lehetek.
Férfi: - Minden eddiginél jobban fogok halogatni minél több dolgot.
Nő: - Meggyőzőbben nevetek a főnök viccein.
Férfi:- Megpróbálok többször a főnök előtt a munkahelyre érkezni.
Nő: - Kevesebb magánbeszélgetést folytatok a cég számlájára. Esetleg ügyesebben álcázom ezeket a telefonokat.
Férfi: - Sokkal kevesebbet fogok olvasni, bár mi lesz velem, ha még az árcédulát és a menetrendet is a pc olvassa fel.
Nő: - Igenis meg fogok hízni, ha már lefogyni borzalmasan nehéz.
Férfi: - Egyszerűen, a hétköznapi emberekről és nekik fogok írni, lehetőleg egyszótagú szavakat használva.
Nő: - Nagyon fontos kultúrtörténeti jelentőségű helyekre látogatok el szabadságom alatt, például megnézem, hol élnek Berényiék barátok közt.
Férfi: - Nem fogok leszokni a cigarettáról, tavaly sem sikerült. Ezzel a variációval viszont beválthatom az ígéretem.
Nő: - Csak két számmal kisebb farmert fogok hordani, öv helyett kötelet vagy láncot használva. Pólóból pedig csakis olyat veszek fel, amit divatos, sárga izzadságfoltok díszítenek hónaljban.
Férfi: - Veszek egy új TV-t, mert ebben soha nincs egy jó műsor sem.


A szilveszter és Újév talán a leggazdagabb babonákban

Most először az óév búcsúztató kigyűjtésem lesz olvasható. Palócföldön az alábbi babonák, hagyományok, szokások voltak megtalálhatók. Ezek nem kimondottan palóc hagyományok, egy azonban nagyon lényeges elem volt: a közös ünneplés, a közös mulatozás. A falu apraja-nagyja ott volt a Nagyteremben (a kultúrtermet nevezték így) ilyenkor. Fáradásig, de általában a kisebbek is megvárták az éjfélt.

- Még a hitetlenek is „varázsoltak” valamit ezen a napon. Álarcot húztak, hogy elijesszék az óévet magával vivő szellemet, vagy szerencsepénzt tettek a tárcájukba. A legjobb nap ez a gazdagság varázslásra, gazdaggá teszi az új esztendőnket, ha ilyenkor pénzt találunk, tehát el is szoktak dugni néhányat (leginkább lyukas kétfillérest). Aztán nagy volt az öröm, ha egyet valamelyik családtagunk meglelt, s bánat, ha egy vendég talált rá, hiszen elvitte a háztól a szerencsét.
- A szerencsepogácsa úgy készült, hogy a sima pogácsák egyikének közepébe érmét teszünk, és aki megtalálta, azt éri jövőre a legnagyobb szerencse. Fontos azonban, hogy a pogácsa még az óévben elfogyjon. Ezért ezt nálunk – Palócföldön - a szilveszteri bálra hozták el, aki meglelte a pénzdarabot, kapott egy üveg pezsgőt. Azonban néha nemcsak a belesütött 3 pénzdarab került elő.



- A hagyományos ételek fogyasztása is bőséget, szaporaságot, főleg anyagi gyarapodást varázsol. A lencse, a bab, vagy bármilyen apró szemes étel fogyasztása szerencsét hoz. A malac előre túrja a földet, vagyis „kitúrja a szerencsét”, sőt kunkori farkát meg is lehet markolni, így aztán garantálhatjuk a szerencsénket a következő évre. Ezek a malacos üdvözlőkártyák uralták abban az időben az újévi üdvözleteket. Ezért a szilveszteri bálok tombolájának fődíja egy kismalac volt. Természetesen a szilveszteri ételek is malac, vagy disznóhúsból készültek. A lábasjószág, csirke, vagy tyúk fogyasztása azonban tilos, mert az hátrafelé rúg, elkaparja a szerencsénket.
- Minden háznál készítettek kocsonyát. Bőségesen raktak bele füstölt és nyers disznóhúst. Főként körmöt, csülköt, hiszen ez is segíthetett az új évben kikaparni a szerencsét. Szokás volt egy-egy tányérral meglepni a rokonságot, hiszen így egy kisebb versengés is kialakult a legfinomabb kocsonyáért.
- Szilveszterkor tilos a mosás, teregetés, mert az valaki halálát hozza. Szilveszterkor tilos levinni a szemetet, mert kiöntjük vele a szerencsét a házból. Azt tartják, a szilveszteri álom beteljesedik, így ne mulassuk át az egész éjszakát, hanem hagyjunk időt egy jósálomra is.
- Szilveszterkor nem szabad orvost hívni, orvoshoz menni, mert akkor betegséggel töltjük majd a következő évet. A szilveszter éjjelén megfájduló fog valaminek a halogatását jelöli, amit már nem szabad tovább görgetnünk az új esztendőben.
- Szilveszterkor szokás a faggyúöntés. A felmelegített faggyút hideg vízbe öntik, majd megnézik, milyen alakot vett fel. Az alakok formák jellegzetességei utalnak a jövendőre, a formák egymásutánisága az időben előre haladó eseményeket vetíti előre. Az idős asszonyok külön nagy mesterei voltak ennek. A legamorfabb formákban is meglátták az esküvőt, a gyereket, de legalább egy kis szerencsét.
- Éjfélkor az első óraütéskor elfújják a gyertyát, és csak az utolsó óraütéskor gyújtják meg újra (ekkor durran a pezsgő dugója is!). Aki ilyenkor hátra nézve nem látja meg a saját árnyékát, az bizony megrendelheti a koporsóját és a sírhelyet. Ez arra vonatkozott, hogy már nem tudott gyertyát gyújtani, vagy a közös koccintásra a gyertya köré menni.
- Távol lévő szerelmesek ilyenkor egy kicsi pezsgőt öntsenek ki a földre, mielőtt a többiekkel koccintanak, hogy a kedvessel egész évben együtt maradjanak. Egyes hagyományok szerint ez azért is hasznos, mert ha ilyenkor valamit kiöntünk a földre, akkor "dől a lé" egész évben.
- Ezen a napon – ha hó esik – a gyermekek hóembert építenek.

(Következik: Az újévi hagyományok)
Ideje: December 29, péntek, 15:51:32 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Dolgozat

"Szilveszteri hagyományok" | Belépés/Regisztráció | 14 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Szilveszteri hagyományok (Pontok: 1)
- fényesi Ideje: December 30, szombat, 09:35:02
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Én még azt is hallottam, hogy ilyenkor valami törött ócskaságot szoktak az udvarra kidobni, ezzel mintegy a haszontalanságot a házon kívűl hagyni.
Dömötör Tekla gyűjtése nyomán pedig úgy tartották (?) : Ami az év eslő napján történik, az a babona szerint később, az év során megismétlódik. Igy az emberek újévkor igyekeznek csupa kellemes dolgot cselekedni. (Ide most mindenki képzeljen, amit szeretne...:-)

Áldott, Békés Ünnepeket Neked, Családodnak, és kívánom, hogy sok hasonló írással örvendeztess meg minket!

fényesi Tóth János



Re: Szilveszteri hagyományok (Pontok: 1)
- Captnemo Ideje: December 30, szombat, 09:59:38
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Azon merengtem, olvasva soraid, hogy vajon hány tizenhuszonéves olvassa majd el soraidat. Mennyire érdekli őket a múltnak ez a része? Vagy a múlt, a rég csak addig tart, hogy Tavaly milyen is volt a szilveszteri buli. Nem tudom. Pedig jó lenne néha egy kicsit ezekből a régi dolgokból átmenekíteni valamit a jelenbe. És vajon ki, és meddig emlékszik majd ezekre a dolgokra? Örülök neki, hogy megírtad. Hogy van, ki bemutatja. Várom a folytatást is!:)
Boldog, sikerekben s örömökben gazdag Újesztendőt kívánok Neked és szeretteidnek!:)



Re: Szilveszteri hagyományok (Pontok: 1)
- veva (hajoka@tenger.hu) Ideje: December 30, szombat, 10:17:25
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Jók az efféle írásaid, mondhatnám: értékesek!



Re: Szilveszteri hagyományok (Pontok: 1)
- zsuka49 Ideje: December 30, szombat, 14:56:43
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon klassz dolgokat hoztál megint Laci!!:))
Várom a hagyományokat is tőled! :)))
Zsuzsi



Re: Szilveszteri hagyományok (Pontok: 1)
- vp_rozika (rozina@fw.hu) Ideje: December 31, vasárnap, 03:48:16
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szia Laci!
Írásod, mintahogy ezt a szavazatommal is fémjeleztem, KÍVÁLÓ!!! Azontúl, hogy élvezettel olvasom mindig, több leszek tőlük!!! Rengeteg tapasztalat, tudás, és nagyvalószínűséggel utánolvasás rejtőzik meg soraid között. Nagyon örülök, hogy megosztod velünk, hogy olvashatlak!!! Fogadd elragadtatott gratulációmat! Rozika



Re: Szilveszteri hagyományok (Pontok: 1)
- zsuzsuzsu Ideje: December 31, vasárnap, 20:08:19
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Ismét olyan sok érdekeset és ujat hoztál, hogy csak megköszönni tudom.

Bár azt hiszem egyike sem gyakorolom igazán, de élveztem.
Hadd bucsuzzak Töled, illetve ettöl az évtöl egy igazán egyszerü versssel:

Isten áldjon meg atyai jókedvével, ha évböl-évbe mész,
Hogy mindenki számára Szeretet sugára, kegyelme napfénye légy.

Szivemböl kivánok nagyon Áldott és Békés Ujévet, sok-sok irást Töled és örömöt!

Nagyon sok szeretettel:
Zsuzsi :)))))



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds