[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 265
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 265


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Sabbath
edami

A hétköznapok gondjai távol vannak, a teljes pihenés és erőgyűjtés ideje ez, mert nem tudjuk mit hoz a holnap.


Sabbath


Izraelben a hagyományok ápolásának különös jelentősége van. Az ország megosztott a szigorúan vallásos és a modern életmódot illetően. Mégis vannak közös találkozási pontok, amelyekben teljes az egyetértés. Az, hogy mindenki érinti a zsidó ház védelmét őrző mezuzát, az ünnepek rituáléinak betartása, vagy az a tilalom, hogy húsos étel után nem fogyasztható tejes étel azonnal. Ezt igyekszik betartani az is, akinek nem kóser, vagyis "tiszta" a háztartása. Kissé vitatott az utcák lezárása, hisz az út közös, sokszor óriási kerülőt kell tennie annak aki mégis utazni szeretne szombaton. A sabbath várása minden házban örömünnep, belső és külső tartalmában egyaránt. Lelki és testi megtisztulással készülnek rá.

Mózes második könyvében (20.8-11) a szombat: "Emlékezzél meg a nyugalom napjáról és szenteld meg azt. Hat napon át dolgozz és végezd mindenféle munkádat! De a hetedik nap a te Istenednek, az Örökkévalónak nyugalomnapja. Semmiféle munkát ne végezz azon se te, se fiad, se leányod, se szolgád, se szolgálód, se alattvalód, se a kapuidon belül tartózkodó jövevény. Mert hat nap alatt alkotta meg az Örökkévaló az eget, a földet, a tengert és mindent, ami azokban van, a hetedik napon pedig megpihent. Azért megáldotta és megszentelte az Örökkévaló a nyugalom napját."

A sabbath pénteken 18 perccel napnyugta előtt kezdődik és szombaton a" Mocae sabbath" szombat kimenetele napnyugta után 72 órával végződik. A napilapokban megtalálható a nagyvárosokban: így Haifa, Tel-Aviv, Jeruzsálem a gyertyagyújtás pontos időpontja. A gyújtást "Hadlahat-hane-rot" a családban a nők végzik. Nálunk ahány tagú a család annyi gyertyát gyújtunk. A ház asszonya meggyújtja a gyertyát és egy mozdulattal mintha azt magához ölelné, elfogadva a szentséget, becsukja a szemet és elmondja az áldást.

Baruch Átá Ádonáj Elohénu Melech Há Olám áser kidsánu bómicvotáv vócivánu lóhádlik nérsel sábát kodes!
Áldott vagy Te Örökkévaló Istenünk a Világ Királya, ki megszentelt minket parancsolataival, s meghagyta, hogy gyújtsuk a szent szombat fényét!

Ezután kinyitja a szemét, hogy befogadja a gyertyák fényét, és imádkozik, egészségért, boldogságért szerettei számára. Az ünnepi asztalnál áldást, "Kidust" mondunk külön csak erre az alkalomra használt pici kehellyel, ami körbejaár az asztalnal, csak erre az alkalomra készült borral, majd megtörjük a kalácsot és elkezdődik a vacsora. Majdnem mindig van hal, leves és saláták. Vallásos családban szokás ilyenkor kérdéseket feltenni a Torából és a családfő válaszol, vagy éppen felolvasnak a Torából, énekelnek, anekdoták hangzanak el a család életéből. A szombatot mindig a meghittség, szeretetteljes együttlét, vidámság és öröm jellemzi, akkor is ha a mindennapi életben különböző az életfelfogás. A hétköznapok gondjai távol vannak, a teljes pihenés és erőgyűjtés ideje ez, mert nem tudjuk mit hoz a holnap.

Haifa, 2006.
Ideje: Március 30, péntek, 10:29:02 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Életünk napjaink

"Sabbath" | Belépés/Regisztráció | 19 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Sabbath (Pontok: 1)
- Eroica (ezüsttollacska@ t-online.hu) Ideje: Március 30, péntek, 11:13:02
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszönjük szépen, hogy megosztottad velünk tudásodat, hogy megismerteted a számomra nem teljesen ismert hagyományokat.


  • Re: Sabbath - edami Ideje: Március 30, péntek, 21:22:29

Re: Sabbath (Pontok: 1)
- Bogika Ideje: Március 30, péntek, 11:38:53
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Engem mindig érdekelt a zsidó vallás, igyekeztem erről egy kicsit olvasgatni is. A szombat az emberekért is van, mert aki mindig dolgozik, előbb-utóbb halálosan fáradt és elfásult lesz. Írj máskor is cikket a kinti mindennapokról.


  • Re: Sabbath - szkallas Ideje: Március 30, péntek, 16:41:27
    • Re: Sabbath - edami Ideje: Március 30, péntek, 21:27:26
  • Re: Sabbath - edami Ideje: Március 30, péntek, 21:24:40

Re: Sabbath (Pontok: 1)
- mango Ideje: Március 30, péntek, 21:23:19
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Enikőm, remélem, az ékezetek jó helyre kerültek a publikációd szerkesztésénél...Szólj, ha valamit rosszul értelmeztem...



  • Re: Sabbath - edami Ideje: Március 30, péntek, 21:30:40

Re: Sabbath (Pontok: 1)
- hori Ideje: Március 30, péntek, 23:19:02
(Adatok | Üzenet küldése)
Örömmel olvastam írásod (bár többször is olvastam már). Egyben elgondolkodtam azon, hogy talán minden családban kellene egy ilyen nap, amikor félreteszik az ellenségeskedést, és egymásnak, illetve a lelki békének is szentelnek időt. Talán jobb lenne az élet és a világ...


  • Re: Sabbath - edami Ideje: Március 31, szombat, 09:51:08

Re: Sabbath (Pontok: 1)
- Eroica (ezüsttollacska@ t-online.hu) Ideje: Március 31, szombat, 13:57:01
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kíváncsi vagyok, hogy mire szolgálnak a zsinagógákban a konzerves-dobozok? Jó lenne tudnom, egy Jankay-kép miatt!
Köszönöm, ha valaki válaszol!


  • Re: Sabbath - edami Ideje: Március 31, szombat, 14:01:21
    • Re: Sabbath - Eroica Ideje: Március 31, szombat, 14:27:24

Re: Sabbath (Pontok: 1)
- kisssp Ideje: Március 31, szombat, 17:49:21
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Jó volt olvasni a számomra nagyon érdekes írást!
Üdv.: Péter


  • Re: Sabbath - edami Ideje: Március 31, szombat, 19:53:15

Re: Sabbath (Pontok: 1)
- blue Ideje: április 01, vasárnap, 11:26:44
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
A zsidó vallást mindig érdekesnek tartottam, szívesen hallgatom a zenéjüket, jó hatással van rám. Személy szerint köszönöm, hogy olvashattam róla.

szeretettel: gaby


  • Re: Sabbath - edami Ideje: április 01, vasárnap, 12:05:13

Re: Sabbath (Pontok: 1)
- wanderer75 Ideje: április 03, kedd, 12:45:56
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon jó volt olvasni a cikkedet:)) Különösen az ima hatott meg!:)) Rám nagy hatással van a zsidó kultúra, nem tudom megmondani, hogy miért. Örömmel olvasom máskor is ha írsz ilyesmiről.



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.33 Seconds