[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 158
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 159

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Egy kis tárlatvezetés
Eroica

...ahol személyesen ismerkedhetett meg a világ élvonalába tartozó művészekkel, többek között Pablo Picasso-val és Henri Matisse-szal.


Kedves Fullosok!

Épp ideje, hogy bemutassuk a Jankay Galéria e hónapban, a látogatók számára ajánlott műtárgyát. Ván Hajnalka művészettörténészünk értő magyarázatát ajánlom mindenkinek.

A hónap műtárgya:
Jankay Tibor gyűjteményéből: Afrikai maszk



Április hónapra Jankay Tibor etnológiai gyűjteményéből választottunk egy alkotást, egy afrikai, törzsi maszkot.



Jankay 1924-25-ben Párizsban tartózkodott, ahol személyesen ismerkedhetett meg a világ élvonalába tartozó művészekkel, többek között Pablo Picassóval és Henri Matisse-szal. Nagy divatja volt akkor a törzsi művészeti alkotások beemelésének a kortárs művészetbe. A hullámot valószínűleg Paul Gauguin Tahitire költözése indíthatta el a 19. század utolsó éveiben, aki új, távoli otthonából küldözte haza festményeit, szobrait, melyeknek modelljei a nyugati civilizációtól elszakadt, helyi emberek voltak. Picasso pedig végérvényesen magasra emelte a primitív népek formaalakítását, amikor az 1907-es Avignoni kisasszonyok című festményén a párizsi nők arcához afrikai maszkokat használt fel. (Ez az évszám a kubizmus kezdete is.) A stílus, primitivizmus néven került be a művészettörténetbe. Sok ember üzletet látván a dologban, beszállítóvá vált, akik a távoli országokból hozták Párizsba a különböző törzsi emlékeket gyűjtemény-gyarapításhoz, és a művészeknek ihlet gyanánt vagy akár másolásra.

Mesterünk mikor már Los Angelesben élt, akkor tehette meg, hogy maga is gyűjtővé váljon. Közel háromszáz darab, különböző munkát szedett össze, melyek javarészt Afrikából, Mexikóból, Óceániából és Indiából származtak. Művészetében fellelhetőek olyan törzsi átvételek, melyek az elődöknél, a 20. század nagymestereinél már láthatók voltak. Az arc homorúsága, a szemöldök, orr összekapcsolódó, előreugró, domináns vonala, a szem megformálása. Inkább szobrászatában lehet felismerni az analógiák szerepét, de festészetére is hatott, elsősorban az arc vonalainak leredukálására, megfestésére. A választott maszk visszafogottan használja a törzsi sajátosságokat. Tiszta formákból építkezik, és kevés „dekorációs” elemmel van felruházva. Ezek lehettek a népcsoport jellegzetességei: a cakkos gallér és a koronázó rész, mely hajzatként rovátkolt, vagyis a helyi hajviseletet láthatjuk benne.


Békéscsaba, 2007. április
Ván Hajnalka
művészettörténész


Ideje: április 21, szombat, 18:09:21 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Kultura

"Egy kis tárlatvezetés" | Belépés/Regisztráció | 8 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Egy kis tárlatvezetés (Pontok: 1)
- Samway Ideje: április 22, vasárnap, 09:04:32
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
A cikk is nagyon jó, de a maszk:)))az csábító:)))



Re: Egy kis tárlatvezetés (Pontok: 1)
- Lacoba Ideje: április 22, vasárnap, 09:13:03
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszönöm Erika! Picassó! Én már kétszer voltam az önálló termében Valdemossa nevű városka kolostorában (Mallorca szigetén), ahol Chopin is volt önmaga száműzetésében. Nagy csoda az egyszer biztos.



Re: Egy kis tárlatvezetés (Pontok: 1)
- blue Ideje: április 24, kedd, 11:08:39
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Mind a cikket, mind a maszkot érdekesnek találtam, köszönöm.

szeretettel: gaby



Re: Egy kis tárlatvezetés (Pontok: 1)
- meva Ideje: április 24, kedd, 15:46:00
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Érdekes, különleges darab ez. Jó, hogy ilyet is láthatunk általad.( Bár elég távol áll az ízlésemtől.) Szeretettel: Éva



Re: Egy kis tárlatvezetés (Pontok: 1)
- Eroica (ezüsttollacska@ t-online.hu) Ideje: április 24, kedd, 20:03:27
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Most képzeld Évikém, a lakása telis-tele volt ilyesmivel, a mi képtárunkban is van egy csomó. Látnád, hogy szeretika gyerkek!!!
Köszönöm hogy olvasol.



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.34 Seconds