[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 348
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 349

Jelen:
Tagi infók ender Küldhetsz neki privát üzenetet ender ender


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Beszélgetős: Alkotók
Artur-Brun

Másik irodalmi portálon kaptam egy hozzászólást az "Alkotok" című cikkemhez, ez pedig újabb cikkre ihletett.


Az “Alkotok” című írásomhoz a következő üzenetet, megjegyzést kaptam:
“…Azzal azért vitatkoznék, hogy nem írni hiba. Találkoztam már olyan valamivel, amit írásnak a legjobb indulattal sem lehetett nevezni! Egyébként érdekes lenne kitárgyalni, hogy mi az író, mi a költő (ha úgy jobban tetszik: ki). Meddig amatőr, mettől profi. Van-e jó író és rossz író vagy csak író van. Szóval engem nagyon érdekel...“
Jó ötletnek tartom ezt a kitárgyalást. El is kezdtem volna az én nézőpontomból, de előtte megnéztem a szavak jelentését néhány szótárban. Az összegzések a következő eredményt hozták:
Amatőr, a műkedvelő, nem hivatásos, valamivel kedvtelésből, egyes művészeti ágak művelésével foglalkozó személy, aki művészeti gyakorlattal nem hivatásszerűen foglalkozik, s az e tevékenység végzéséhez szükséges ismereteket, kifejezési módokat, készségeit önképzés útján szerzi meg.
Profi, a szakképzett, tevékenységét foglalkozásszerűen művelő személy.
Jó, az erkölcstanban, ami az erkölcs parancsának megfelel. Jó az az ember, aki cselekedeteiben ezt követi, mégpedig csak azért, mert az erkölcs parancsolja. Amely cselekedet ilyen irányú akaratból fakad, jó. A jónak ellentéte a rossz, vagy gonosz. Aki a jót más okból teszi, például, mert hasznot vár belőle, az nem erkölcsi felfogásból cselekszik. A köznyelvben sokféle más értelemben is használjuk e szót. Itt a jó a haszonnal, kellemessel, a célszerűvel is megegyezik. Jó a nap, az egészség, az étel, ital, a ruha, a pihenés. Jó emberem, aki engem támogat, akire a magam ügyében számíthatok. Jó a művészet vagy mesterség azon műve, amelyik e művészet vagy mesterség törvényeinek, szabályainak megfelel.
Belegondoltam ezekbe a meghatározásokba, és bizony sűrű erdőben találtam magam, pedig csak néhány sor, mégis összezavart. Képzeletbeli személyeket találtam ki magamnak, cselekedeteiket ötvöztem, és a fentiek alapján megnéztem, hogy profi-e vagy amatőr, jó-e vagy rossz, amit képzelt alkotóim tesznek.
Béluska kezdő a szobrászkodás területén, de álma, hogy híressé váljék. Szobrai kezdetlegesek, de aranyosak. Vannak eredeti gondolatai, és olyan iskolába szeretne járni, ahonnan kikerülve szobrász lesz. Ha eléri álmát profi is, de várjunk csak? Ha mindezt pénzért műveli, akkor nem erkölcsi felfogásból teszi, hanem anyagi juttatásért. Akkor profi, de rossz lesz. A szobrai viszont nem rosszak, hogy van ez? A szobrászatot annak idején kedvtelésből kezdte el, tehát amatőr volt, és mivel akkor nem pénzért tette, jó volt. Végkövetkeztetés, kaptunk egy jó amatőrből egy rossz profit. A meghatározás szerint legalábbis így van.
István régóta festeget. Nagyon jók a képei, pedig nem tanulta sehol. Sokan megvásárolják tőle. Az előző következtetések szerint István egy rossz amatőr. Művészetét maga alakította ki, és pénzt csinál tehetségéből. De ha rossz, akkor miért veszik a képeit?
Ilonka tehetséges költőnő, és kitűnő versei vannak, olvasottsága segítette idáig. Nem is akar semmi mást tenni. Pénzt nem fogad el írásaiért, és nem is tanulja ezt a művészetet, csak műveli. Kevesen ismerik, mivel hallani sem akar arról, hogy pénzzé tegye alkotásait. Ő tehát egy jó amatőr.
Ottó idősödő író, de nem ebből él. Történetei érdekesek. Jól fogalmaz, de a helyesírása csapnivaló. Soha nem kapott még egyetlen soráért sem pénzt, tehát ő is egy jó amatőr. Biztos ez?
Mi a helyzet az olyan alkotóval, aki kedvtelésből kezdi el művészeti iskoláját, befejezése után kedvtelésből folytatja, és abból is él. Akkor ő egy amatőrprofijórossz alkotó.
Szándékosan sarkítottam ki a fogalmak szerint a témát. Nem lehet így meghatározni sem a művészt, sem a műveket. Minden azon múlik, hogy a közízlés hová sorolja őket a toplistán. Egy kezdő amatőr is lehet elismertebb egy hivatásosnál, és egy kiművelt profi is legyőzheti a zsenge tehetséget. Minél aktuálisabb, amit létre hozunk, annál több ember elismerését vívjuk ki vele, ha jól tálaljuk. Mégis, ebbe nagyban beleszólhat a mindenkori döntéshozó, aki meghatározhatja, mi a művészet és mi nem az. Zsűrikre, szaktekintélyekre gondolok itt, és ez nem mindig tükrözi a közvéleményt. Rajtunk áll, hogyan döntünk, kinek akarunk alkotni? Vagy erre dolgozunk, vagy munkáinkhoz keressük meg a megfelelő csatornákat. Széles téma ez is, és azt hiszem, ez már a következő témám lesz, „Alkotások” címmel.
Ideje: November 11, vasárnap, 16:01:13 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

All Fullextra

"Alkotók" | Belépés/Regisztráció | 6 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Alkotók (Pontok: 1)
- Netelka (sarhelyi@invitel.hu) Ideje: November 11, vasárnap, 22:23:18
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szerintem remek vitaindító ez a cikk - a vitát persze jó értelemben véve. Sorról sorra el lehet tűnődni ezeken a gondolatokon, lehet egyetérteni velük, vagy új gondolatokat gyártani, és azokat is megcáfolni. Én se tudom, hol itt az igazság, de nagyon jól összeszedted a kérdés lényegét.


  • Re: Alkotók - Artur-Brun Ideje: November 21, szerda, 17:43:22

Re: Alkotók (Pontok: 1)
- blue Ideje: November 12, hétfő, 09:39:39
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Az igazság odaát van...mindenféleképpen elgondolkodtam soraidon.


  • Re: Alkotók - Artur-Brun Ideje: November 21, szerda, 17:44:11

Re: Alkotók (Pontok: 1)
- szemilla (szemilla@citromail.hu) Ideje: November 14, szerda, 21:14:22
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Marcipán, azt mondta (jaj, már azt is folytatnom kellene -holnap.. de tényleg!)... szóval, Marcipán szerint, egy író nem attól lesz író, hogy ír, hanem attól, hogy író és kész! ha jól értettem (bár ez egyáltalán nem biztos), akkor valami olyasmire utalt, hogy elsősorban úgy kell látni a világot, úgy kell élni, hogy egyáltalán érdemes legyen leülni írni, mert ha csak szépen, szolídan éldegél az ember, akkor inkább süssön kenyeret. No, és aztán meg, ha már érdemes leülnie írni, akkor a többi már a világ szerencséje: ha a világ megbecsüli, amit kapott, akkor jó neki, ha meg nem - majd más időkben- talán, másképp néznek az írásra... A helyesírást illetően én nem lennék olyan szigorú -arra fel lehet kérni egy szakembert, aki ki tudja javítani a hibákat, de gondolatokat eredeti formában közölni -ez nem tanítható.


  • Re: Alkotók - Artur-Brun Ideje: November 21, szerda, 17:58:11

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.40 Seconds