[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 263
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 264

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Csíksomlyói búcsú
Taltos

A csíksomlyói búcsú a magyar katolikus hívők által minden év pünkösdkor, több százezer résztvevő jelenlétében megtartott búcsúja az erdélyi Csíksomlyó melletti Kis-Somlyó és a Nagy-Somlyó hegy közötti nyeregben.


Ma kezdődött a "Csiksomlyói búcsú".

A csíksomlyói búcsú a magyar katolikus hívők által minden év pünkösdkor, több százezer résztvevő jelenlétében megtartott búcsúja az erdélyi Csíksomlyó melletti Kis-Somlyó és a Nagy-Somlyó hegy közötti nyeregben.
A ferences rend obszerváns ága által alapított Mária kegyhely templomában é. sz. 46° 22′ 43.10″, k. h. 25° 49′ 32.20″46.3786388889, 25.8256111111 van elhelyezve a híres kegy-szobor, a sugárkoszorúval övezett Mária, aki a földgömbön és a holdsarlón áll, feje körül tizenkét csillagból álló glória. A holdsarlón egy ember arc van.
Jobb kezében királynői jogart, baljában a gyermek Jézust tartja, mindkét szobor alak fejét korona díszíti.
A 227 cm-es, aranyozott, festett hársfa szobor eredetileg egy szárnyas oltár központi alakja lehetett.
A kegy-szobor keletkezésének időpontja a 16. század eleje.


Az 1990-es évekre a kegy templom és a körülötte lévő térség nem tudta már befogadni a több százezerre duzzadt búcsúsok tömegét. Ezért 1993-ban oltáremelvényt építettek a hegy nyergében, és azóta oda irányítják ki a keresztaljákat és a zarándokcsoportokat.
Az ünnepi szent mise a szabad téren zajlik.


Története:

A csíksomlyói búcsú története 1444-ig nyúlik vissza, amikor IV. Jenő pápa körlevélben buzdítja a híveket, hogy a ferencesek segítségére legyenek a templom építésben.
Az elvégzett munkáért cserébe búcsút engedélyezett.
A székely nép Mária-kultusza azonban valószínűleg régibb időkig megy vissza, a „napba öltözött asszony" már a kereszténység felvétele óta a nép fő pártfogója és imáinak tárgya lehetett.
A levélben a pápa is megemlíti, hogy a hívek nagy sokasága szokott összejönni ájtatosságnak okából, és gyakorta nem szűnik meg Máriát tisztelni.


A búcsú lezajlása:
A fentiek emlékére gyűlik össze minden év pünkösd szombatján a katolikus székelység, és a Kissomlyó hegyén nyírfaágakkal ékesített zászlókkal körmenetet tart.
Az egykori eseményre emlékezve az is hagyomány, hogy a gyergyóalfalusi keresztalja megy a menet elején.
A menet legértékesebb tárgya a főoltár bal oldalán látható labarum, mely az ókorban, Nagy Konstantin császár idején a győzelem jelképe volt.
A pünkösd szombati körmenetben ezt a menet központjában viszik a körmenetet vezető püspök előtt.
A 30 kg súlyú jelképet a hagyomány szerint a katolikus gimnázium legjobb végzős diákjának tiszte vinni.
A menetet szokásosan a csángók zárják.
Amikor a menet a Kissomlyó hegyén levő Salvator-kápolnához ér, eléneklik az „Egészen szép vagy Mária" című éneket, és így folytatódik tovább a körmenet.


Ideje: Május 22, szombat, 19:41:33 - mango

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Életünk napjaink

"Csíksomlyói búcsú" | Belépés/Regisztráció | 8 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Csíksomlyói búcsú (Pontok: 1)
- Lacoba Ideje: Május 24, hétfő, 20:45:10
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nekem már volt szerencsém - talán 25 évvel ezelőtt - ott járni. feledhetetlen élmény. Köszi, hogy felidéztes az emlékeket.



Re: Csíksomlyói búcsú (Pontok: 1)
- csitesz Ideje: Május 25, kedd, 08:06:47
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszi a tájékoztatót. üdv. Józsi



Re: Csíksomlyói búcsú (Pontok: 1)
- Welentze (welentze@freemail.hu) Ideje: Május 25, kedd, 20:46:30
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Táltos! Annyival egészíteném ki az ismertetődet, hogy a csiksomlyői nyeregben a hármas oltárkaput Makovecz Imre tervezte.
Én 2006-ban vettem részt a zarándoklaton, rengeteg fényképet készítettem a 6 napos útról.
Lehet, hogy egyszer megírom az élményeimet, ide az online magazinba, bár nagyon nehéz megfogalmazni azt az érzést, mit is jelent, amikor a világ minden tájáról érkező kb. 500.000 magyar ember, több keresztény felekezet együtt imádkozik. Felemelő érzés!
Üdv: Krisztina



Re: Csíksomlyói búcsú (Pontok: 1)
- parakalo Ideje: Május 30, vasárnap, 18:40:53
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Még nem jártam a Csíksomlyói búcsúban, de az egyik ismerősöm most volt. Nagyon érdekfeszítő minden részlet, amit hallok róla. Főleg, mikor az került szóba, hogy milyen lehet ott Magyarként élni és, hogy mit jelent ott a Gárda egyenruha és az Árpádsávos zászló.



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.32 Seconds