[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 198
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 199

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Nem lájkolom a bankolást
Emericus

Hát, én nem lájkolom, ha szabad egy hasonlóan újsütetű „hunglish” kifejezéssel élnem. Hasonlóképpen riadtan figyelem a ’brutális’ szó legújabb karrierjét is.



Maga kinél bankol? Az a cél, hogy egyszerűbb legyen a bankolás. Felhőtlen tekintetű, magabiztos mosolyú, ujjongó reklámszínészek közvetítik a bankolás elementárisan felemelő voltát, tehát az egy egész biztos jó dolog. Szó, szó én mindig feszengve lépek be egy ilyen intézménybe. Ha pénzt kell felvennem, akkor azért, hiszen most már nekem kell rá vigyáznom, mi lesz, ha kifigyelték, hogy én mennyi pénzt tartok most magamnál. Ha meg befizetni kell, akkor az a baj, hogy nehezen szerzett pénzecskémet rá kell bíznom egy nem is annyira megbízható intézményre. Mi lesz, ha csődbe mennek? Noch dazu, manapság azt sem árt előbb szemügyre venni, hányan vannak velem együtt az ügyféltérben, kik lépnek be oda, netán nem várakozik egy sötét üvegű autó járó motorral a közelben, mert könnyedén tússzá vagy vétlen áldozattá válhatok. Azt mondjátok, sok krimit láttam? Nem, mostanában csak a híreket figyelem. Szóval, nagyon nem szeretem, ha tudom, hogy a napi programom valamelyik általam is használt bank meglátogatását is célozza.
Persze, értem én, a banknak is meg kell élnie valahogy. Hirdeti magát, ahogy tudja. Közben faragja édes anyanyelvünket is. Azt sem mondhatom, hogy nincs értelme ennek a szónak (banking = bankolás), hiszen összefoglalja mindazon dolgokat, amiket a bankban legálisan szokás csinálni. Nem számlát nyitok, nem veszek ki pénzt, nem fizetek be semmit, de még csak nem is panaszra vagy információért megyek kérem szépen, hanem . . bankolok.
Akár fel is kaphatnám az ötletet, hiszen az az élet más területein is nagyszerűen alkalmazható. Például aki a gyereket moziba, fodrászhoz, iskolába viszi, vagy egész egyszerűen csak megkérdezi este, hogy milyen napja volt, akkor az illető ugye, gyerekezik (vagy netán gyerekel?). Ha bemegy egy bevásárlóközpontba, nem feltétlenül azért, hogy vásároljon – bár ez sincs kizárva, menetközben sok minden megtetszik, vagy eszébe jut – hanem csak az újdonságokat figyeli, becserél valami korábban vett dolgot, vagy csak találkozója van ott valakivel, netán csak ücsörög ott egy padon, akkor meg plázázik. Az előbbiben némi bántó felhangot érzek, az utóbbiban pedig pejoratívat, anélkül, hogy a dolog tényleges tartalmáról értesülésem lenne. Hasonlóképpen keveredik a „bankol”-ban az az érzés, hogy számlát nyithatok a sokmilliós nyereményemnek, vagy hogy megint elszaladt a svájci frank a forinttól és megint egy millióval többet törleszthetek, anélkül, hogy egy kanyi vasat pluszban elköltöttem volna. Jójó, de minek is azt a kívülálló orrára kötni? Bankolok és kész. Nem szuper?
Hát, én nem lájkolom, ha szabad egy hasonlóan újsütetű „hunglish” kifejezéssel élnem.
Hasonlóképpen riadtan figyelem a ’brutális’ szó legújabb karrierjét is. Szóba kerül akkor is, ha fegyverrel vernek szét egy békés tüntetést. Ez a hagyományos jelentése: brutális, úgymint kegyetlen, állatias, embertelen. Latin eredetije talán összefügg a Caesar-gyilkos Brutus nevével (bár erre meggyőző forrást nem találtam). Én így használnám. Aztán hallom, hogy a tél utolsó támadása, a csikorgó hideg, a nem várt havazás, a köd, hát bizony brutális volt. Szájhúzogatva, de beillesztem a szótáramba, mint második jelentést. Amikor egy mozifilmmel kapcsolatban hallottam emlegetni, azt gondoltam, talán brutális jelentek voltak benne, mondjuk megkínoztak vagy feldaraboltak valakit – ez sajnos igencsak megszokott a mai filmkultúrában. Nem, mondja az ismerősöm, olyan rossz volt az egész, annyira unalmas, annyira zavaros, hogy csak ez a jelző illik rá. Elgondolkodtam. Talán a ’brutális’ szót itt a ’kegyetlenül rossz’, brutálisan rossz’ értelemben használták. Legyen. De hogy a jó árak, a kellemes hangulat, az udvarias kiszolgálás, a finom ételek egy vendéglátóhelyen – a reklám szerint – csak egyetlen szóval jellemezhetők: azzal, hogy brutális, hát ez végképp kiakasztott. A brutálisból gumiszó lett, olyan kifejezés, ami jelentéstől függetlenül ragasztható bármire, ami emocionálisan megfog bennünket, lehet az nagyon jó, nagyon rossz, nagyon közömbös, vagy akár semmilyen.
Kérem, a leghatározottabban nem lájkolom! Sőt, anlájkolom, rifjúzolom. Eleve nem tetszik, hogy valaki saját üzleti szempontjai szerint szennyezi az anyanyelvünket. Megteheti, szabadsága van rá, hiszen szemlátomást nincs, aki gátat vessen az efféle fantáziának.
Évekkel ezelőtt, amikor egy focista próbált ki egy nátha elleni szert egy tévéreklámban, és kb. azt találta mondani, hogy „haver, ez az órodat is tisztítsa”, még megmozdult a nyelvszerető közvélemény. Egy idő után ugyanaz a reklám megváltozott, olyan szöveggel ment le, hogy Kazinczy cenzúráján is átment volna. Ma erre esély sincs. Ezt sem lájkolom, de ki a fene törődik egy konzervatív szemléletű, öregedő, amatőr esztétával?

Ideje: Március 21, hétfő, 20:05:26 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
"Nem lájkolom a bankolást" | Belépés/Regisztráció | 6 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Nem lájkolom a bankolást (Pontok: 1)
- veva (hajoka@tenger.hu) Ideje: Március 21, hétfő, 21:42:03
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Hm! A bankolás, mint szó nagyon rosszul esett nekem! :(
(és igen, van még bizonyára több ilyen is)



Re: Nem lájkolom a bankolást (Pontok: 1)
- Anna1955 Ideje: Március 23, szerda, 12:23:27
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon egyetértek Veled. Ez az egész tetszik- nem tetszik őrület ami most dúl itt a neten is, beletartozik abba a körbe, amit nem is igen értem, hogy mire jó. Vannak témák, amelyeknél úgy gondolom van értelme a kérdésnek, de ami a facebookon ezzel kapcsolatban zajlik, egyszerűen nevetséges. A bankokról, meg inkább nem írok semmit, mert lehet, moderálnom kellene saját magamat. :))))) Szeretettel olvastalak: Anna :)))



Re: Nem lájkolom a bankolást (Pontok: 1)
- Rien25 Ideje: Március 24, csütörtök, 13:41:15
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Énnekem a lájkolástól megy fel az agyvizem.
És mit mondanak erre? Nincs a magyarban elég jó kifejezés rá!
Szegény gazdag anyanyelvünk...



Re: Nem lájkolom a bankolást (Pontok: 1)
- kiralylany Ideje: Március 24, csütörtök, 19:10:11
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Teljes mértékben egyetértek! A bankolás szónak valóban nincs értelme. A gyerekezés jó példa. :-) A lákjolni... brrrrr, borzalom! Miért nincs nyelvőrség, aki kiszabna valami jó kis vicces büntit az ilyen szavak terjesztőire?



Re: Nem lájkolom a bankolást (Pontok: 1)
- Nanti Ideje: Október 21, vasárnap, 05:58:37
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
nem lájkolom a lájkolást, lájkolja a fene



Re: Nem lájkolom a bankolást (Pontok: 1)
- Julianna (julianna41@citromail.hu) Ideje: Október 21, vasárnap, 16:43:06
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Örülök, hogy valaki ezt "kiírta" magából! Nekem is már régen begyemben ül a "lájkolás", nem is használom ezt a szót. A magyar nyelvünk is elég gazdag, hogy ne folyamodjunk a hunglishekhez!



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.39 Seconds