[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 86
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 87

Jelen:
Tagi infók winner Küldhetsz neki privát üzenetet winner winner


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Vörösmarty lírája a szabadságharc után


"Setét eszmék borítják eszemet.
Szívemben istenkáromlás lakik.
Kivánságom: vesszen ki a világ
S e földi nép a legvégső fajig.
Mi a világ nekem, ha nincs hazám?..."
-Vörösmarty Mihály-


Bármelyik lexikont is vesszük kezünkbe, ha felütjük Vörösmarty Mihály nevénél, az első néhány mondat nem hangozhat másképp: Vörösmarty Mihály a reformkorszak legjelentősebb költője, és általában a magyar irodalom egyik legnagyobb alakja.
Magunkban elképzelhetjük az 1800-as évek lendületét, mely, mint egy vihar ragadta magával az embereket. Nemes célok, összefogás kovácsolták egybe a nemzeteket. A változások korának energikus hulláma mindenkit utolért. A haza fontossága mellett megnő az újítások szerepe. Patriotikus mecénások jelennek meg, akik szorgalmazzák a fejlődést, minden téren. Felismerik, hogy szükség van a polgári átalakulásra, és harcolni kell az olyan feudális maradványok ellen, mint például a jobbágyság intézménye. A tudatos változtatások érdekében országgyűlések összehívására van szükség. A nemzetet fel kell rázni az elnyomás okozta delíriumból. Dicső múltunk felelevenítésével nemzeti öntudatra ébreszthetők az emberek. Ezen időszakra tehető a Bánk bán keletkezése, Katona József tollából. Ugyanezekből az eszmékből táplálkozva alkot Kölcsey Ferenc. Reformkori gondolatok ködlenek fel a Himnusz sorai közül, búskomoran egy vándor kérdezi tőlünk Zrínyi dalában, hogy hol a régi haza. A nemzethalál-vízió; a régi; elszállt dicsőség; a mostani, tétlen, gyáva kor; a gúnyos tételmondat, mely szerint „ Nevében él már csak a haza”, mind- mind észrevétlen oltják be az embereket. Folyamatosan nehezül el az ég, gyűlnek a fellegek a monarchia felett, és érezni lehet a tettre sarkaló levegőben, hogy valami készülődik.
Ebbe a korba születik bele Vörösmarty. A napvilágot a fejér-megyei Pusztanyéken látja meg, római katolikus szülők egyszerű otthonában. Édesapja a Nádasdy grófok gazdatisztje volt, aztán bérlő lett belőle. Vörösmarty az általános iskolát szülőfalujában járta ki, majd Székesfehérvárra került a cisztercitákhoz. Költői tehetsége már itt nyiladozni kezdett. Később a piaristákhoz került, Pestre, ahol tanítással is foglalkozott, hogy saját ellátását biztosíthassa. Alkalma nyílt, egyre több irodalmi mű megismerésére, és még jobban rászokott a verselésre. Édesapja halála miatt az egyetemi tanulmányai mellett nevelőnek szegődött a Perczel családhoz. Megosztott munkája ellenére bontakozni kezdett költői tehetsége is. Görgőre látogatva megismeri a Habsburg ellenes nemesi mozgalmat Átjárja a reformkori Magyarország lüktetése, engedi, hogy eluralkodjon rajta a családjából belénevelődött hazaszeretet, és megnyitja lelkét az érzések özönére a szerelem segítségével, amit Perczel Etelka iránt érez. Bár szerelmét nem merte vállalni, a szenvedély rajta hagyta kéznyomát a művészetén, és ott vibrált költészetében még hosszú évtizedekig, akárcsak a hon iránt érzett elkötelezettség nemes pátosza.
1825-ben nemzeti eposz megalkotására törekedve, megírja a Zalán futása című művét. Alapja, az értékekben gyöngyöző érzelmek láncolata, melybe gyengéden belefűz egy szerelmi szálat is. A dicső múlt feltámasztása lételeme a műnek.
„Régi dicsőségünk, hol késel az éji homályban? Századok ültenek el, s te alattok mélyen enyésző fénnyel jársz egyedül.”
Epikája bekapcsolja a kor irodalmának vérkeringésébe, habár igazán jelentős alkotásai lírai vonulatokból kerülnek ki.
A Szózat a fortyogó évek tűzében edzett mű. Süt belőle a lángolás, az erő, a felhívás. Már a vers címével tömegeket szólít meg, a közösséghez intézi szavait, mondanivalója a nemzeti öntudatra ébredést szolgálja. A keretben létrejövő módosítás sem más, mint játszadozás a szavakkal, a hangsúly miatt. A „Légy híve hazádnak, oh magyar…” felszólításba burkolt végkicsengés.
A Guttemberg-albumba című verse sajátságos, reformkori gondolatok kifejtése a könyvnyomtatás atyjának évfordulóján. Egyedi megközelítése nem más, hogy véleménye szerint nincs itt az idő az ünneplésre. Még nincs. Majd akkor keljen öröm szava elomlón a légben, ha szabadság, egyenlőség és igazság lesz a világban. A Gondolatok a könyvtárban című műve ugyan ezt sugallja: hiányzik a világból a felvilágosodás által megálmodott rend. Nincs béke.
Alkotásaiból kiérezni a haza iránti végtelen szeretetet, az egyetértést a korban uralkodó eszmékkel, a vágyakozást az újítások felé. Irodalmi munkássága mellett mind többször vett részt a politikai életben. Tiszta, csorbítatlan jelleme és költészete miatt tisztelettel tekintettek rá kortársai. Petőfivel –kinek első támogatója és atyai barátja volt- és Arannyal együtt műfordításba fogta.
1848 lelkes barátok koszorújában, a beteljesedés ígéretével érte. Országgyűlési képviselővé választották, majd a törvényszék bírája lett. Saját intézkedéseivel szolgálhatta a haza ügyét. Irodalmi kincseivel biztatta a felbuzdult tömeget. A forradalmi izgalmak sodrásában átélte azt a néhány gyönyörű pillanatot, amikor mindaz, amit eszmének tekintett, megelevenedni látszott. Ezek az érzések köszönnek vissza az Előszóból. Eredetileg a verset a Három rege című művének előszavának szánta. Erre utal a kezdő sor:„Midőn ezt írtam, tiszta volt az ég”. Tájleíró részekkel, hasonlatokkal, megszemélyesítéssel ábrázolja a tavaszt, mint idilli világot, utópisztikus állapotot.
„Zöld ág virított a föld ormain. Munkában élt az ember, mint a hangya, küzdött a kéz, a szellem működött…”
Ez az első idősík, ami megjelenik a műben, a reformkori készülődést szimbolizálja. A folytatás megértéséhez át kellett éreznünk a forradalom ünnepélyes hangulatát, mely körülölelte az embereket szerető anya módjára. Melyet megélt a költő, és az Előszót írva, már csak fájdalmasan tudott visszaemlékezni az örömteli percekre. Talán ezért is olyan rövid a következő versszak. Mert csak egy pillanat volt a költő életében, egy pillanat, melynek megtörténtét mindenki várta, mégis elenyésző volt a hosszúsága az ezt követő megtorlás hosszú, kegyetlen éveihez képest. A verset olvasva magunk előtt láthatjuk a vész vérfagylaló kezét, mely emberfejekkel labdázik az égre, és melynek lábai emberszívekbe tipornak. Ezek a szürrealista képek, igaz bátran elképzelhetőek, mégis valótlanok. A tér kitágításával, az univerzum megnyitásával próbálja átvinni a sorokba saját érzéseit. „Amerre járt irtóztató nyomában szétszaggatott népeknek átkai sóhajtanak fel csonthalmok közől, és a nyomor gyámoltalan fejét elhamvadt városokra fekteti.” Szavai nyomán felkiált bennünk a keserűség, amit a költő érzett. A folytatásban a sivár jelen köszön ránk a megőszült, öreg földön keresztül. Hangneme visszafogottá válik, mintha már a hév sem segíthetne a mostani állapoton. Már csak a tragikus belenyugvás maradt. „Most tél van és csend és hó és halál.” Ezeknél a részeknél érezni igazán, hogy ódai hangvételű műről van szó. De látomásos képei miatt az óda válfaját, a rapszódiát képviseli. Az utolsó versszakban, a tél fagyát elüldöző napsütéssel jön a tavasz. Azonban itt sem boldog megváltásról van szó. Optimista világszemlélete ellenére a háttérben zizeg az irónia. „ Majd eljön a hajfodrász, a tavasz, s az agg föld tán vendéghajat vészen…”. A föld csak csalfa szóval és elkendőzött arccal hazudja az ifjúságot és a boldogságot. Mindezek ellenére a melankolikus hangok közül előkerül az optimista jövőkép. A körforgásszerű világszemlélet, mely szerint szükségszerűen váltja egymást a jó és a rossz, a halál és az újjászületés.
Míg a versében megjelent a jövőbe vetett pozitív hit, az élete a szabadságharc után gyászosan alakult. Rövid ideig tartó bujdosása alatt az egyik kislánya meghalt. Lelki és testi bajai miatt föladta magát. Az elfogatástól megmenekült, s még ez évben kegyelmet nyert. De a fájdalom, mit a szabadságharc bukása okozott, nem enyhült. Magára maradt sötét szobájában. A kegyelem kérés sem volt más számára, mint bujkálás önnön tetteitől. Mint múltjától való elfordulás, amivel mégis minden pillanatban szembe kellett néznie. A magányában felcsendülő hangok vádlón szólították meg.
Vörösmatynak – sok körtársával ellentétben- meg kellett élnie a világosi fegyverletétel okozta nemzeti katasztrófát is. Az öröm időszaka jött- és ment. Elrepült, itt hagyva a lesújtott nemzetet. A vén cigány című művében érezni egy reményvesztett, eszméiben megingott ember kesergését. Már csak pár éve volt hátra a háborúból, amit mélységes lelki-háború árnyalt be. Vidékre költözött, előbb Bacskára ment gazdálkodni, majd visszaköltözött Nyékre. Az öregség magával hozta csatlósait: a betegséget és a bánatot. A tüdővizenyő egyre kínzóbb tünetei melankóliába kergették. Utolsó nagyobb lélegzetű műve a Vén cigány. A költő soha nem tapasztalt mélységekig visz le minket. Megmutatja lelkének végső rezdüléseit is. A vers kissé nehézkes, gondolatai kese-kuszák, így saját korában nem értették meg. Maga Vörösmarty is azt mondta róla: „egy beteg elme agyszüleménye”. A hangulata alapján lehetne elégia is, de optimista záros van a végén. ”Lesz még egyszer ünnep a világon, majd ha elfárad a vész haragja, s a viszály elvérzik a csatákon” Hangulatváltós megjelenése miatt ez a vers is a rapszódiák sorát gyarapítja. Az érzelmek szakadását leginkább az utolsó versszak elején érezni: „Húzd, de mégse, -hagyj békét a húrnak…” A vers megértéséhez érdemes végiggondolnunk a muzsikus cigány szerepét a néphagyományban, mert nem csak hogy visszatérő motívum a versben, hanem annak mozgatója is, mint ahogy arra a cím utal. Régen a falusi ivókban egy kupa bor mellé járt cigánymuzsika is. Elképzelhetjük a képet, ahogy egy boldog apa, gyermekének születését megy megünnepelni. Az első két mondat, ami elhagyja a száját az a ”kocsmárosné bort!” és a „Cigány ide!”. De nem csak örömteli alkalmakkor töltötte be pattogós muzsikaszó a kis épületeket. Keserű hegedű dallama tekergőzött a levegőbe akkor is, amikor valaki egy pohár fölé hajolva próbálta meg elfelejteni a bánatát. A cigány muzsikus ezeknek az eseményeknek a jelképe.
Ugyanakkor ebben a műben a vén zenész, már nem csak egy elvonatkoztatott szereplő. A költő is azonosul vele, és saját dilemmáját ülteti a versbe. A zenélni vagy nem zenélni kérdés az írás allegóriája. Szenvedéllyel, hévvel, erővel írni, vagy csendben, lassan lerakni a lantot- ez itt a kérdés. Maga az élet adja rá meg a választ, és ezt a beteges, halál leheletét magán érző költő már tudja nagyon jól. Még szomorúbbá teszi a verset, hogy benne nemcsak az egyén, hanem a nemzet tragédiája is megjelenik. Nem csupán magyar, hanem egyetemes problémákról beszél. Feleleveníti Káin és Prométheusz történetét. ”Mintha ujra hallanók a pusztán a lázadt testvér botja zuhanását, s az első árvák sírbeszédeit, a keselyek szárnya csattogását, Prométheusz halhatatlan kínjait.” Noé személyével megelevenedik a vízözön puszítátása, és a megújulás lehetősége. A körforgásszerű történelemszemlélet újabb tanúja: az elárasztott földek újra kihajtanak. „…És hadd jöjjön el Noé bárkája, mely egy új világot zár magába” A vihar hevében megtépázott nemzetek ajkairól újra felhangzik majd az öröm dala- Így látja a világot egy megkeseredett öregember. Ki megélte a reményt, a kiteljesedést, és a teljes pusztulás után, most magát is sorvadni érzi. Tudja, hogy „lesz még egyszer ünnep a világon”, de ő azt már nem éri meg.
Halála a vers utolsópontjának megszületésével pecsételődött meg. A vidéken töltött évek már csak lassú szenvedést hoztak Vörösmarty számára. A Vén cigány után betegsége felerősödött, és felesége unszolására Pestre költöztek, hogy közelebb lehessenek a szakmában nagyra tartott orvosokhoz. A váci utcán vettek ki szállást, de felfelé tartva a lépcsőn Vörösmarty-t agyszédülés érte, és rá két napra meghalt. Temetésén a nemzet megint elbúcsúzott egytől a nagyjai közül. Az emberek érezték ezt, és nagy tömeg vonult ki a gyászszertartásra. Pesten ritkán láttak olyan sokaságot. Sírjának felszentelése néma tiltakozás volt a Back rendszer ellen.
Vörösmarty egy történelmileg rendkívül fontos korszaknak volt legnagyobb költője. Az ő örökségét vette át, és gyarapította Petőfi és Arany. Művészetének csodálata, napjainkban még csak tovább emelkedett, saját korához képest. Vörösmarty egyénisége, költői színezete, érzelmeinek mélységei továbbra is hatnak, évek távlatából is.
Ideje: November 07, vasárnap, 19:18:12 - Selene

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Dolgozat

"Vörösmarty lírája a szabadságharc után" | Belépés/Regisztráció | 1 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Vörösmarty lírája a szabadságharc után (Pontok: 1)
- bla (bla@gportál.hu) Ideje: November 11, csütörtök, 17:19:44
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Jó írás, de nekem valahogy közben hiányzott a "rendületlenül"...



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.16 Seconds