[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 273
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 273


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Sztori: Húsvét


Húsvét idejét a niceai zsinat 325-ben a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni vasárnapban határozta meg.

A húsvét tehát változó időpontú ünnep. A húsvéti ünnepkör a virágvasárnappal kezdődik, nagyhéttel folytatódik, majd a húsvétvasárnapot követő fehérvasár- nappal záródik. A húsvéti ünnepkör népünk hitvilágában és szokásaiban igen jelentős volt. A hiedelmek és szokások egyrészt ősi, pogány eredetű tavaszváró, tavaszköszöntő, tavaszt előcsalogató szokások, másrészt egyházi eredetűek. A határt azonban nem lehet élesen megvonni a kettő között, hiszen a kölcsönhatás rendkívűl erős volt. A tűz-, víz-, ételszentelés a pogány gyakorlatból a keresztény liturgia részévé lett, majd mikor az egyház már elég erősnek érezte hatalmát ahhoz, hogy ezeket kivesse, tovább élt a népi hitvilágban. A húsvéti ünnepkörben legfontosabb szerepe a víznek volt, a víz külsőleg belsőleg tisztító, gyógyító, termékenységvarázsló erejébe vetett hit alapján.
Egykori leírás szerint a húsvétot megelőző pénteken a szegedi lányok megfürödtek a Tiszában. Az utat szótlanul tették meg, hogy ne fogjon rajtuk az igézés. Egészség és szépségvarázslás volt az oka, hogy ezen a napon más vidéken is, különösen a lányok a patakban, vagy a kút vizében mosakodtak.
A húsvéti locsolkodás szokását mindenki ismeri. A húsvéthétfő régi elnevezései: vízbevető-, vízbehányóhétfő szemléletesen érzékeltetik a locsolkodás egykori módját. A néprajzi leírások szerint a legények elsősorban a kiszemelt jövedőbelijüket, a házas férfiak rokon asszonyokat, a fiúgyermekek kislányokat locsoltak. A locsolóversek feltehetőleg nem nagy múltúak, hiszen a locsolás egykori módja nem indokolja. A húsvéti népszokásban fontos szerepet játszik a tojás, mely különösen ebben az időszakban termékenységi szimbólum. A rájuk festett, karcolt motívumoknak, sajátos jelrendszerének üzenet-, és érzelemközvetítő feladata is volt.
A tojás nemcsak a húsvéti locsolásban játszott szerepet, hanem a húsvétot követő vasárnap, a komálásnak vagy mátkálásnak nevezett szokásnál. A két egymást megajándékozó lány a tojáscserével örök barátságra lépett, ezután komázták, és magázták egymást. Beköszöntéskor, a sokak számára ismerősnek hangzó versikét szavalták: Komatálat hoztam, Meg is aranyoztam Koma küldte komának, Hogy váltsa ki komának Ha nem váltja magának Küldje vissza komának! A tojás sorsa gyakran az volt, hogy a fiúgyerekek kezén játékszerré lett a tojásdobálás, tojásgurítás alkalmával. A tavasz behozatalának jelképezésére vagy köszöntésére sok helyütt szokás volt a zöldághordás, zöldágjárás.(Bújj, bújj zöldág...) A zöldág egyházi megfelelője a barka, melyet virágvasárnap szoktak megszentelni. A megszentelt barkának a rontásban és gyógyításban, gonosz- és féregűzésben, de még a dörgés és villámlás elhárításában is fontos szerepet tulajdonítottak. (Tátrai Zsuzsanna cikke alapján, Kis magyar néprajz a rádióban)
Ideje: Március 26, péntek, 07:57:18 - fényesi

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Életünk napjaink

"Húsvét" | Belépés/Regisztráció | 0 hozzászólás
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.37 Seconds