[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 121
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 121


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Miért fontos a mese?


Igen, tudjuk, a gyermekeknek kell a mese. De, elgondolkoztunk-e már azon, hogy vajon miért?


A mese szerepe a gyermek életében

Igen, tudjuk, a gyermekeknek kell a mese. De, elgondolkoztunk-e már azon, hogy vajon miért? És, hogy milyen mese az, amire a gyermekeknek szükségük van? Vajon olyan mesékkel találkoznak-e, amire valóban szükségük van, vagy többnyire olyanokkal, melyek többet ártanak, mint használnak?

Erről a témáról többkötetnyit lehetne írni. Ám, amiről ezek között a keretek között érdemes szólni, az a mesének a gyermekek érzelmi és értelmi fejődésében betöltött szerepe.
„- Mesélj! – Rendben, ma elmesélem a sündisznócskát. – Ne azt, hanem a macisat! – De azt már százszor meséltem, inkább a süniset, jó? – Nem, a macisat szeretném!” - Ugye ismerős a helyzet? És mi, felnőttek, nem értjük, miért ragaszkodik hosszú időn keresztül gyermekünk ugyanahhoz a meséhez. Hogyhogy nem unja?

Nem unja, mert:
amikor a mese főhőse - legyen az maci, cica, egy gyermek, vagy egy mesebeli alak - (akivel a gyermek azonosul) akár más, akár saját hibájából bajba jut, a gyermek ugyanazokat a feszültségeket, félelmeket éli át, amiket a saját életében, mindennapi konfliktusaiban érez. Az éltbéli nehéz helyzetek nem mindig rendeződnek számára kedvezően, a feszültség nem oldódik fel, esetleg halmozódik, ezektől a gyermek frusztrált, szorongó lesz. Ám, akármennyi izgalommal, borzalommal (pl. Andersen meséi) és veszéllyel szembesül is a mese folyamán a gyermek, a mesékben végül minden jóra fordul, megnyugtatóan elrendeződik, vagyis, a szorongató élethelyzetekben átélt feszültségek a mesehősökkel való azonosulás és a mese boldog vége jóvoltából feloldódnak. A mesékben előforduló konfliktusok során saját konfliktusait, kudarcait, sérelmeit éli át a gyermek, a mese segít ezek feldolgozásában. Ez pedig pozitív érzelmi hatást gyakorol a kicsikre.

Nem unja, mert:
számára ugyannak a hangulatnak az ismételt átélése, a ráismerés öröme váltja ki az élmény-érzést. A kisgyermekek életében nagyon fontos a biztonság érzete minden téren, és harmonikus érzelmi fejlődésükhöz különösen fontos az érzelmi biztonság. A sokszor hallott mese nem okoz csalódást, biztosan azt a nagyon kellemes, pozitív érzelmi töltést kapja meg tőle a gyermek, (mint már számtalanszor) amire számít. Ezért akarja újra és újra ugyanazt az élményt átélni, ezért kéri százegyedszer is a macis mesét.
Adjuk meg neki.

Az értelmi fejlődésben elsősorban a beszéd és a gondolkodás alakulására van nagy hatással a mesehallgatás. A csecsemők szaglás és tapintás alapján tájékozódnak a világban, és csak nagyon szűk körben. Később bekapcsolódik a látás, és a mozgás, majd a beszédre figyelés, és csak jóval később a beszédértés, majd maga a beszéd. Az egészen kicsi gyermekek még nem értik igazán a beszédet, egyes szavakat ismernek csupán.
Hogy mégis úgy tűnik, mindent értenek, ennek az az oka, hogy a testbeszédet, a taglejtést, a mimikát, a gesztusokat viszont értik. Tudjuk, hogy a babák legkorábban a velük történő dolgokhoz kapcsolódó szavakat értik meg. (A „MAMA, PAPA” látszólagos értése is ide tartozik, hiszen ők minden vele történő jó dolog forrásai).
A szaglás, tapintás, látás alapján általuk érzékelhető dogokat jelentő, a testi komfortérzetükkel kapcsolatos szavak az elsők, melyeket valóban értenek: (táplálkozás; egyes ételek nevei, kezed, szád, fogd meg, vedd el, tessék, valamint a testápolással, tisztálkodással, ürítéssel kapcsolatos szavak), de eleinte ezeket is csak a megfelelő szituációban képesek értelmezni.
Később már szituáción kívül is, és akkor is, ha éppen nem látják azokat a dolgokat, amiket bizonyos szavak szoktak kísérni, már el tudják képzelni. Megjelenik agyukban, pl. a saját kis bögréjük képe, és egy idő után már nem csak a saját kék kacsás bögréjüket ismerik fel, hanem a bögrét, úgy általában. Kialakul bennük „a bögre”, mint olyan, fogalma. Megindul a fogalmi gondolkodás fejlődése.

A mese szerepe itt óriási. Hiszen csupa olyan dolgot hall a gyermek a folyamatos beszéd, a mese során, amit éppen nem tapasztal. Hagyjuk a gyermeket, hogy kérdéseivel megszakítsa a mesét, és válaszoljunk neki. Ha nem kérdez, kérdezzünk mi: „Emlékszel, kivel találkozott a kiskakas? Hova ment a nyuszika? Ki húzta ki a répát?” stb. Ha rákérdezünk a szereplőkre, a fontosabb eseményekre, megtudhatjuk, mennyire érti gyermekünk a beszédet.
Egy egészségesen fejlődő gyermek 2-3 éves korában a szereplőket, 4-5 éves korban a cselekmény főbb vonalát, 5-6 éves korban pedig már az összefüggéseket is felismeri csupán a szavak alapján. Minél több mesét hallgat egy gyermek, annál bővebb és választékosabb lesz a szókincse, hamarabb alakul ki a fogalmi gondolkodása, szebb, árnyaltabb lesz a kifejezőképessége, fejlődik a fantáziája (csupán a szavak alapján képes lesz a mesét maga előtt látni, mint egy filmet).

Az sem mindegy, hogy milyen életkorban milyen mesét mesélünk. Fél éves kortól 2 éves korig a kicsik számára a legélvezetesebbek és a legmegfelelőbbek az olyan lapozgatók, melyek lapjai vastagok, egy-egy lapon csak egy tárgy, vagy állat látható határozott kontúrral, élénk színekkel festve. A legjobb, ha ezeket a képeket közösen nézegeti a felnőtt a gyermekkel, és a legegyszerűbb információkat közli. „Nézd, ez egy cica. Szép, hosszú bajsza van, ez itt a két füle”… stb. 2-3-4 éves korban sor kerülhet az egyszerű, kevés szereplős, könnyen követhető cselekményű állatmesékre, vagy a fent említett leporellókhoz a felnőtt által kitalált nagyon egyszerű kis történetekre. A 4-5 évesek már szívesen és figyelmesen hallgatnak végig több szereplős láncmeséket, egyszerűbb nép- vagy műmeséket, amelyek olyan eseményekről szólnak, amik akár velük is megtörténhetnek. Az 5 éven felüliek már a tündérmeséket is értik és örömmel hallgatják.

A „mit” –nél azonban sokkal fontosabb, hogyan mesélünk. A mesélés bensőséges szituáció, szoros érzelmi kötődést hoz létre a mesélő felnőtt, és az őt hallgató gyermek között. Az volna az igazi, főleg 3-4 éves kor előtt, ha minden felnőtt könyv nélkül mesélne. A felolvasás sokszor monoton, személytelen. Ha mégis olvassuk a meséket, ne csak mondjuk a leírt szöveget, hanem lehetőleg minél jobban érzékeltessük a történetet mimikával, gesztusokkal. Törekedjünk arra, hogy sokszor nézzünk fel a könyvből, keressük gyermekünk tekintetét, figyeljük ámuló arcát, csillogó szemeit.
Érdemes.
Ideje: Július 18, hétfő, 08:10:22 - Atlantiszi

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Életünk napjaink

"Miért fontos a mese?" | Belépés/Regisztráció | 4 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Miért fontos a mese? (Pontok: 1)
- Bogika Ideje: Július 18, hétfő, 12:55:29
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Gratulálok a cikkedhez! Kíváncsi lennék, vajon a kisebbik lányomnak miért éppen a Piroska és a farkas a kedvenc meséje.



Re: Miért fontos a mese? (Pontok: 1)
- kavics Ideje: Július 18, hétfő, 15:33:51
(Adatok | Üzenet küldése)
Nagyon élvezetes olvasmány volt, látszik, otthonos vagy a témában!



Re: Miért fontos a mese? (Pontok: 1)
- Anna1955 (angyaligirl@freemail.hu) Ideje: Július 20, szerda, 07:55:46
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Írásod nagyon tanulságos.. Azt hiszem minden szülőnek kellene belőle küldeni, hogy olvassák el, mert van ezen a téren tanulni valójuk szerintem. Jó, hogy leírtad.



Re: Miért fontos a mese? (Pontok: 1)
- papaya Ideje: Július 21, csütörtök, 19:33:28
(Adatok | Üzenet küldése)
Teljes mértékben egyetértek Veled,
Mi az unokának nagyon sokat mesélünk,a régi mesekönyvekből ,de csak úgy spontán is.Elkezdek valamit aminek még én sem tudom a végét,és beleszövök minden mese figurát.
De sokat mesél nekünk is a kislány,és olyan hévvel hogyaz ember azt hiszi Ő a mese figura,az Óz ,vagy a Hamupipőke.
Engedjük a tv-s meséket is ,de csak szelektálva,ámbátor nem nagyon igényli.A szókincs és a világ megismeréséhez azonban azok is szükségesek.
nEM UTOLSÓ SORBAN RENGETEGET BESZÉLGETÜNK,mindenről és minden szituációban.Néha furcsán néznek bennünket az utcán az emberek mert hangosan énekelünk.De nem zavar,már kihaló félbe van ez a kifejezés mód.
Tetszik a téma választásod.



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.35 Seconds