[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 108
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 108


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
A madarak az ember társai
madarasz

Szeressük a madarakat, hiszen a legjobb barátaink a kertekben!




Óvjuk hű madarainkat!
Ne csak nyáron, most télen is gondoljunk az apró, a telet itthon töltő énekesmadarakra. Az etetésükre szánt napraforgó és egyéb magvakat már ősszel kezdjük el gyűjteni! A fákra aggatott mesterséges fészkelő odvakat ellenőrizzük és szedjük le. Az esetleges fészekmaradványokat vegyük ki és égessük el, ezzel megakadályozzuk a fészekben megtelepedett paraziták, és rovarok áttelelését. A kitisztított odú aljára tegyünk kevés, száraz füvet, falevelet, hogy az éjszakát benne töltő madárnak kényelmesebb helyet biztosítsunk. Azokban a odúkban, amelyekben télen cinkék éjszakáznak, a következő évben benne is költenek. Ezért, ha meg akarjuk telepíteni őket, gondoskodnunk kell hálóhelyükről és téli etetésükről. A ráfordított idő sokszorosan megtérül, amikor megtisztítják gyümölcsfáinkat a hernyóktól, rovaroktól. Ne sajnáljuk a ráfordított kis időt, hisz’, ezt sokszorosan megtérítik a költő madarak.

A hideg téli idők beálltával nagyon sok erdei énekesmadár húzódik be a lakott területekre, mivel a hóval borított erdőkön-mezőkön már alig vagy egyáltalán nem talál magának eleséget. A városba, falvakba húzódó cinegék, csuszkák, pintyek, harkályok és még sok-sok madár az emberek közelében keresik táplálékukat. Tapasztalataim szerint, ma már egyre többen vannak, akik etetéssel kedveskednek gyümölcsösünk ingyenes rovarirtóinak. Ezért néhány jó tanácsot szeretnék adni a madarak etetésével kapcsolatban, mert ezt már kevesebben tudják.

Az etetőkre járó madarak első számú ellensége a házi macska. Ezek között vannak úgynevezett rutinos cicák, amelyek minden nehézség nélkül el tudják kapni a madarakat, és elsősorban a fiatal egyedek esnek így áldozatul. Tegyük olyan helyre az etetőt, ahol a cica sem lentről, sem fentről nem jut a kiéhezett kis madarak közelébe. Ugyanakkor az etetők magas talpa is jó védekezés, hiszen kevesebb mag hull a földre, így nem is kényszerülnek onnét felcsipegetni azt. Persze, az sem elhanyagolható, hogy a jóllakott macska sem kínlódik olyan előszeretettel a vadászattal. Tehát, a madarak védelmében a cicákat is etessük rendszeresen. Legyen meg nekik is a kijelölt étkezőhelyük, és az elegendő táplálék.

A másik veszély a levegőből érkezik a kis ártatlan madarakra. Ezt a karvaly és egy téli vendégünk a kis sólyom jelenti rájuk. E két horgascsőrű ragadozómadár előszeretettel tanyázik ezeknek az etetőhelyeknek a közelében, zsákmányra lesve. Egy rosszul kihelyezett etetőről napi egy-két cinege vagy más apró madár is áldozat lehet. Ellenük a legjobb védekezés, ha a magasból jól takart helyre tesszük ezeket az etetőket, ahová nincs rálátásuk.

Az etetőkészítés legegyszerűbb módja, ha a háztartásokban már csak veszélyes hulladéknak számító műanyag flakon oldalán lyukat vágunk és azt akasztjuk fel a megfelelő helyre. Ez többcélú, hiszen egyrészt egyik veszélyforrás sem tudja az ott csipegető madarakat megközelíteni és a kihullás veszélye is kisebb, valamint be sem ázik. Nem lepi be a hó. Nem is beszélve az újrahasznosíthatatlan flakon jó célú hasznosításáról.

A madáretetőkhöz odaszoknak a verebek is. Őket se bántsuk! Tűrjük meg őket is, hiszen akkor előszeretettel fészkelnek majd a közelünkben és a nyári időszakban többszörösen meghozzák a türelmünk eredményét, ugyanis hatalmas mennyiségű rovart gyűjtenek be ilyenkor fiókáiknak.

Ne fogjuk be a madarakat
Magyarország madarai – néhány faj kivételével – melegebb vidékre költöznek az ősz beálltával. Ezek helyébe sok északi faj érkezik, mivel a nagy hidegek és az élelem hiánya lekényszeríti őket a Kárpát-medencébe. Ezek itt várják be a tavaszt és indulnak vissza költőhelyükre. Az itt telelő madaraknak sok az ellensége. Régebben légpuskával kilőtték, majd kitömték, s az előszobát díszítették ezek a szegény madártetemek. Ma azonban már egyik legnagyobb ellenségüknek számítanak az úgynevezett „madarászok”. Az itt telelő madarak közül a tengelic (stiglinc), a téli vendégeink közül pedig a csíz, a süvöltő, és a csonttollú esik leggyakrabban a léppel vadászó madárfogók zsákmányául. Sok „madarász” 10-15 madarat is elfog. Ezeknek túlnyomó többségük már az első napokban elpusztul. A hideghez szokott piciny testük nem tudja elviselni a fűtött lakást. Másik része nem a megfelelő élelmet kapja, azért pusztul el. A lépezők figyelmébe ajánlom az 1996 évi LIII. számú törvény előírásait, amely igen kemény büntetésekkel sújtja a madár-befogókat, pusztítókat.

Szeressük a madarakat, hiszen a legjobb barátaink a kertekben! Óvjuk őket, hiszen a madárdal a természet kincse, és a mindannyiunk fülének kedves zenéje! Segítsük őket a nehéz napokban, hogy ők is segíthessenek nekünk!
Ideje: Január 15, vasárnap, 13:33:23 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Dolgozat

"A madarak az ember társai" | Belépés/Regisztráció | 11 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: A madarak az ember társai (Pontok: 1)
- bogumil Ideje: Január 15, vasárnap, 14:29:00
(Adatok | Üzenet küldése)
Nagyon rokonszenves írás.Én a cinkéket szoktam etetni.Elnézem amint az ablakpárkányra röppennek,felcsippentenek egy szotyolát és vissza a fára.Ott törik fel ,kiköpik a héját,lenyelik és usgyi vissza.Úgy elgyönyörködik bennük az ember.Bizony,szeretni kell őket,mert nem csak szépek,de hasznosak is.



Re: A madarak az ember társai (Pontok: 1)
- Lacoba Ideje: Január 15, vasárnap, 14:33:43
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Gratulálok Feri bácsinak, az új fórumon való megjelenéshez! Ismét csak örülök, hogy sikerült megnyerni, hiszen ez is egy nagyon fontos terület, amivel már lassan 65 éve amatőrként foglalkozik! Gratulálok Feri bácsi!



Re: A madarak az ember társai (Pontok: 1)
- mango Ideje: Január 15, vasárnap, 14:39:34
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Értékes és hiánypótló írást olvashatunk, - szép köntösbe bújtatva, olvasmányosan.

Köszönet érte :)



Re: A madarak az ember társai (Pontok: 1)
- Maurice Ideje: Január 15, vasárnap, 23:21:41
(Adatok | Üzenet küldése)
Kedves újdonság ilyen témájú műveket olvasnom. Fontos és okos dolgok, amiket meírtál! Szükség van az ilyen felelős gondolkodásra!



Re: A madarak az ember társai (Pontok: 1)
- soman (soman@vodafone.hu) Ideje: Január 16, hétfő, 07:17:37
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon érdekes volt e témáról olvasnom hozzáértő, tapasztalt szerzőtől. Aktuális, és hiánypótló a cikk, lebilincselő volt, hogy ilyen alapossággal körbejártad a telet itthon töltő énekesmadarak helyzetét. Külön tetszett, hogy kitért a cikk a veszélyekre; a macskáktól, ragadozómadarakon át a madarászokig.



Re: A madarak az ember társai (Pontok: 1)
- vp_rozika (rozina@fw.hu) Ideje: Január 16, hétfő, 09:41:23
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Üdvözlet az új hangért! Amellett, hogy tudományos, érdekfeszítően olvasmányos is. Jó összefoglalása a madarak téli védelmének, amiket valójában tudnunk kéne, mert evidensek, mégis elsiklunk fölöttük. Tetszik és lementettem a tanítónő lányomnak, aki minden évben madáretetőt készít a gyerekekkel. Az írás egy-egy mondatát érdemes lenne a tantermek fali újságára tenni. Gondolom, ha Gyöngyi elolvassa, neki is ez lesz az első gondolata. Köszönjük! Rozika



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.30 Seconds