[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 118
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 119

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Az ismeretlen hírlapíró
TimurLink

Eddig csak ausztriai, német lapokban lappangtak az írások...



A bolsevizmus hatása Tibetben

Tibetben a lámát istenként tisztelik, minden egyházi és világi hatalom a kezében van-mesélte Westfáliában egy bárban egy mérnök az ismeretlen hírlapírónak. Ezenkívül eszik az ürülékét. Az ürüléket, mely éppen, mert illatos növényekkel él, kellemes ízű, „mint egy szalonkás” -csak a papok, a nemesek, a kiváltságos osztály eheti, mert minden ténykedése szent, úgy ez is, s meghatározott nagy ünnepeken egybegyűlnek az ország nagyjai, s ceremóniák között kapnak egy falatot. Az orosz események hatása alatt egy sajátos forradalom indult el, ugyanis azt kezdték követelni, hogy a nép választott követei is kaphassanak egy falatot. Papok és nemesek, veszélyben érezték a kiváltságaikat, összefogtak, a nép azonban lázongani kezdett, lándzsákkal ölték egymást és sok ezer ember elpusztult. Az ismeretlen hírlapíró- hisz Magyarországon próza és színműíróként tisztelik Márai Sándornak az ausztriai és németországi lapokban megjelent írásait gyűjtötte össze a szegedi Lazi Kiadó. Márai életművéből főleg a publicisztika föltáratlan. A külföldön megjelent írások zöme a kutatók és az olvasók számára is hozzáférhetetlen volt. A fiatal Márai verseket ír és próbálkozik ugyan drámával, de abbahagyja, s nem jelentősek az 1920-as év előtt keletkezett regénytöredékei sem. Újságíróként azonban, külföldön, meglepően sikeres. Hat rá az expresszionizmus, avantgarde szellemű lapokban publikál, de legnagyobb sikereit a Frankfurter Zeitung-ban éri el, amelyben akkor is publikál, mikor már Franciaországban él. A lapban publikált, épp ebben az időben, Theodor Adorno, Erich Fromm, Max Horkheimer, HerbertMarcuse, Oswald Spengler, Leo Frobenius. A naponta három kiadásban megjelenő világlap tárcarovata Willo Uhl, egy kedves, jólelkű, teljesen megbízhatatlan alkoholista kezében volt.
A Frankfurter Zeitung tárcarovatában munkatársként dolgozni az újságírói pálya csúcsát jelentette. Arnold Zweig, Thomas Mann és Gerhart Hauptmann mellett.
„Franciaország Dél-Ázsiáért és Romániáért kártérítésként megkaphatja a Marsot. Hintsék be sóval ezeket a területeket. A nemlétezés kozmoszát hirdetem. Ez életem hite és álma. Délután, amikor a Tejúton sétálok, és megszólítok egy pepitaruhás, kedves angyalt. Az angyal megadja nekem a címét. Másnap felkeresem.” Itthon van Ilse?” -kérdezem a háziasszonyt.-„X kisasszony itthon van, de nem létezik.” -válaszolja ridegen. Idős, előítéletekkel teli asszony. „Köszönöm, én sem létezem” -mondom, „jelentsen be, kérem.”
Azt hiszem, akkor is megtanultuk volna a nevét, ha nem szépprózát ír: A férfi a Csík megyéből jött e földre, ahol a havasok mutatóba kitolják néha vérszegény fejüket a felhőkből, s a csúcsok teli vannak kék kiütéssel, a kakukkfűvel. Székely arca volt, amit úgy hordott, mint egy ló a bélyeget, kiirthatatlanul a század horzsolásai között -Hát most, hogy kitaláltam ezt a dolgot a szarvasfogakkal, hála istennek, jól megy nekem –mondja- Miféle dolgot?- Ezt a dolgot a szarvasfogakkal. Magyarországon megveszem a szarvasfogat. Ez valutára megy, kérlek. Harminc magyar korona a Bakony körül egy szépen fejlett szarvasfog. Az három…mondjuk, márka. Itten, kérlek, -a körmével energikus vonást húz az újságpapíron –tizenöt márka egy szépen fejlett szarvasfog. -A differenciából élsz? -kérdem. Rám néz, ártatlan, nagy szemekkel. Most megint egy jó székely parasztfiú. -Nem-feleli. -A szarvasfogakból. -S az egzisztenciádat, kérlek, erre?...-Sőt nőmét is.- Jó, tavaszi idő van. Aztán ezt mondja: Amerikában egy dollár a szarvasfog. Minden tételben. Svájcban hat-hét frank. Nem hiszem: te -kérdem -hiszen fehérneműjük nincs az embereknek. Betevő falatjuk nincs. Mire az a szarvasfog? –Óraláncra mondja lassan, komolyan .-Csak szarvasfogat vesznek ma az emberek. Utolsó kísérletem: -Szóval valutából élsz? -Nem, határozza el.- Én szarvasfogakból élek. – A vonat jön. Kellemes ez a tavaszi idő. Ez az ember még jó.

Kerekes Tamás



Megjegyzés: http://enciklopedia.fazekas.hu/paly akep/magyar/Marai.htm
http://terebess.hu/keletkultinfo/ maraisandor.html
http://mek.oszk.hu/01100/ 01149/html/marai.htm
http://www.sulinet.hu/eletestudomany/ archiv/1999/9912/marai/mraisndo.htm


Márai Sándor: Kitépett noteszlapok, Lazi Kiadó
Szeged, 2006, 2500 forint
www.lazikiado.hu
info@lazikiado.hu

Ideje: Június 24, szombat, 13:51:21 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Kultura

"Az ismeretlen hírlapíró" | Belépés/Regisztráció | 0 hozzászólás
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.29 Seconds