[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 42
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 42


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Ganz, MOM meg a többiek
thomba

Főleg ha még a Combinó villamosok is eszembe jutnak. Mert jó, jó, világhírű cég az a Siemens, és Bécs városa nagyon elégedett a Siemens gyártotta járművekkel...


Bányai Tamás

Ne mondja senki, hogy hiányzik belőlem a nemzeti büszkeség, hiszen egetverő örömmel olvastam a legnagyobb exobolygóról, azaz a Jupiternél lényegesen nagyobb, Naprendszerünkön kívüli égitest felfedezéséről, amely egy fiatal magyar kutató érdeme. És még jobban dagadt a mellem, amikor még az is tudomásomra jutott, hogy e felfedezéshez magyar számítógépes program juttatta hozzá kiváló hazánkfiát, ráadásul még a bolygót észlelő távcsőrendszer is magyar gyártmány.
Fel is ébredt bennem a kisördög. No csak! Tán nem a Magyar Optikai Művek terméke? Hiszen a Süss Nándor által 1876-ban alapított cég nagyon jó minőségű optikai cikkeket, így távcsöveket is gyártott. Akkor az valóban nagyszerű valami lehet, lévén - jó néhány éve már - hatalmas bevásárló plaza az egykori MOM helyén, vagyis az a távcsőrendszer nemigen készülhetett manapság.
S ha erre gondolok, nemzeti önérzetemet azonnal felváltja a honfibú, úrrá lesz rajtam egy kis nosztalgia. Főleg ha még a Combinó villamosok is eszembe jutnak. Mert jó, jó, világhírű cég az a Siemens, és Bécs városa nagyon elégedett a Siemens gyártotta járművekkel, ez azonban még nem jelenti azt, hogy egy nagy hírű cég műhelyéből nem kerülhet ki hibás árú. Mint laikus, még azt is feltételezem, a Ganz is tudott volna ennél jobbat csinálni. Mert ugyebár a Ganz Vagongyárban éppen ötven éve készült, s a pestiek által stukának becézett villamosokból még ma is csörömpöl egy-kettő a városban. Hol lesznek fél évszázad múlva a Combinók?
Ötven év még egy villamos életében is nagy idő, ha ennyi ideig bírták a pesti strapát, akkor mégis csak jó termékek lehettek, a maguk korában holtbiztos. Ha nem tévedek, Szegeden (vagy Miskolcon?) Tátra villamosok állnak a tömegközlekedés szolgálatában. A Tátra is világhírű cég - még ma is. De hol van a Ganz? És nem csupán a Vagongyár. A Ganznak hajógyára is volt, ahol - tudtommal - egészen jó minőségű folyami és Duna-tengerjáró hajókat építettek, és nem kizárólag a magyar piacra.
Ha a hajógyári szigetre vagy a MOM kultúrházra gondolok, akkor az jut eszembe, még jó, hogy a kultúra őrzi e hajdani nagy cégek emlékét. S hogy nevük legalább ilyen formában fennmaradt, az azt igazolja, mégis csak van valami egy híres márkanévben, ami - ezek szerint - nem vész el, csak átalakul. Közgazdászok a megmondhatói, mennyit ér egy-egy márkanév. Valószínűleg nem lövök nagy bakit, ha azt állítom, a Coca-Cola összes telepénél, berendezésénél, vagy a McDonald’s minden hamburgerénél többet ér maga a világszerte jól ismert név.
Vajon a MOM, a Ganz vagy az Ikarus név már csak annyit ér, amennyit az emlékezés megőrzött belőlük? Egykor az Ikarus buszok iránt nagy volt a kereslet, még az Egyesült Államokba is jutott belőlük, míg manapság az Ikarus név hallatán csak az jut az ember eszébe, hogy volt egyszer egy görög, aki repülni próbált, ám szárnyaszegetten a mélybe zuhant.
Mi magyarok felettébb büszkék vagyunk Nobel-díjasainkra, de az már keveseknek tűnik fel, hogy a számos, magyar névvel fémjelzett Nobel-díj közül mindössze egyet kapott idehaza dolgozó-kutató tudós. (Kertész Imre is inkább Németországban dolgozik, még ha magyar betűket vet is papírra.) Ámde Szentgyörgyi Albert is elhagyta az országot. Azt most ne vitassuk, hogy miért. Inkább hadd jegyezzem meg, hogy a cikk elején említett magyar kutató - a nevét sem hallgatom el: Bakos Gábor - úgyszintén Amerikában, pontosabban Hawaii szigetén dolgozik a Harvard Smithsonian Asztrófizikai Intézetben. Nehogy valaki azt higgye: a gellérthegyi csillagvizsgálóban.
Tudom, kicsi és szegény ország vagyunk. Talán éppen ezért kellene jobban vigyázni értékeinkre. A gazdag könnyebben herdálhat, ámbár gazdagsága éppen annak következménye, hogy soha semmit nem herdált el. Végképp nem azt, ami még értékes is volt.
Most mondhatná nekem valaki, ne siránkozzak, hiszen nálunk (is) készül a Suzuki, meg az Audi motorja, ami nagyon szép dolog - hál’istennek sok embert még munkához is juttat -, csakhogy a Suzuki japán, az Audi német név, illetve márka marad, akkor is, ha maga a gyár vagy összeszerelő üzem Magyarországon van. Hiába készül a BMW és Mercedes, vagy Toyota és Honda Amerikában is, azokat az autókat még maguk az amerikaiak is német és japán gépkocsiknak tekintik. A Skoda ma már a Volkswagen tulajdona, de azért a jól csengő cseh név mégis megmaradt, a csehek akkor is büszkék rá, ha nem is igazán az övék.
Persze vigasztalhatnám magam azzal, hogy még mindig ott van a Zwack meg a Pick, sőt, ma már a MOL és az OTP is ismert márkanevek a határon túl is, de - uram bocsá’ - én ezeket keveslem, és nosztalgiával gondolok a régiekre.
Lehet, hogy azok a régi nagy nevek, és a nevek mögött rejlő termékek másokban is nosztalgiát ébresztenek?
Ideje: November 24, péntek, 10:17:02 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

All Fullextra

"Ganz, MOM meg a többiek" | Belépés/Regisztráció | 7 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Ganz, MOM meg a többiek (Pontok: 1)
- Netelka (sarhelyi@invitel.hu) Ideje: November 24, péntek, 12:13:07
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Hú, de szívem szerint beszélsz! Nagyon egyetértek a gondolataiddal. Valahogy mi ezt nagyon nem jól csináljuk - hogy finom legyek. Csak az a baj, hogy valahogy genetikailag kódolódott belénk, hogy ne legyünk képesek büszkék lenni arra, pláne profitálni abból, hogy valamit mi, magyarok csináltunk, találtunk ki stb. És akkor itt jön mindjárt a kinek a zsebébe jut több pénz, ha köt egy-két remek üzletet dolog... Hát, ebbe ne is menjünk bele, merthogy a Combino és társai erről szólnak. Sajnos.



Re: Ganz, MOM meg a többiek (Pontok: 1)
- Emerick Ideje: November 24, péntek, 13:02:44
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nem akarok politizálni, de ez mind ennek a függvénye. Mást erőltetnek, míg az igazán működő -zöme már csak egykoron- ipari, főleg könnyűipari, vegyipari és gépészeti üzemeink mind megszűntek a kapitalizmus és szabad piac erőszakolt, hirtelen bevezetésével, engedélyezésével. Ami jó volt, néhány év alatt bezárták, mert "nem kell". Tudom, az ipart "nyomatni" nem pártsemleges, de hát ha ez működött nálunk, akkor mit tehetnék? Nem lehetünk csak és kizárólag mezőgazdasági és főleg szolgáltató ország. Az általad említett nevek csak a jéghegy csúcsa. Már amúgy önmagában nevetséges tényleg, hogy nekünk kell buszt és villamost behoznunk az országba. Ezek is jók, de vmikor mi is ugyanilyen jókat tudtunk építeni. Kár, de ezzel nem lehet mit tenni...
Jó, igazi figyelemfelkeltő cikk. Köszönjük!



Re: Ganz, MOM meg a többiek (Pontok: 1)
- pacal2 (pacal2@freemail.hu) Ideje: November 24, péntek, 16:56:49
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Sajnos, ha az ember, egy bizonyos kort megél, nem igazánfogad el, bizonyos "álmagyarázatokat" arról, hogy mit kell eladni, mit nem kell eladni. Mikor ezek a "dolgokat szorgalmazó emberek" megmagyarázzák, hogy mit- miért, nem hiszi el neki senki, hogy nem anyagi javakért áldoz fel idegen vagyont. Önző, perverz , kicsinyes módon!Azt nem tudja senki megmagyarázni,hogy nem csak az anyagi érdekeltség motiválhat ilyen cselekedetet!
pacal(laci)



Re: Ganz, MOM meg a többiek (Pontok: 1)
- boblogan Ideje: November 25, szombat, 00:03:21
(Adatok | Üzenet küldése)
Úgy ideírnám az okokat és a megoldást, ha nem lenne teljesen felesleges...



Re: Ganz, MOM meg a többiek (Pontok: 1)
- Noa_Noa Ideje: November 25, szombat, 20:32:07
(Adatok | Üzenet küldése)
bobbal ellentétben én sem az okokat, sem a megoldást nem tudom...
Én szeretem a Combinot, - ezt tudom :))
Ez baj...?! :D



Re: Ganz, MOM meg a többiek (Pontok: 1)
- Captnemo Ideje: November 26, vasárnap, 11:51:52
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
De mennyi cég vagy márkanevet lehetne még idetenni! Ha egyszer valaki nagyon ráérne, összerakosgathatná. Szép kis lista kerekedne belőle.. Valamikor én a LEHEL-nél dolgoztam. Szerintem a legtöbben ismeritek...Ma az Electroluxnál...pedig ugyan az a munkahelyem...



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.33 Seconds