[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 64
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 64


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Luxembourg
csizi

Luxemburg Nagyhercegség, államformája: alkotmányos monarchia.


Krisztus után kétezerhatban, november ötödikén délelőtt elszaladtam kedvenc háziboltomba, hogy a világ egy főre jutó legmagasabb nemzeti össztermékét előállító európai miniállamban nehogy megéhezzek.
A menü ilyenkor szeletelt bárándi kenyér, csabai füstölt kolbász, egy kis doboz vajkrém, és egy karton füstölnivaló szokott lenni. Amíg az öreg pakolta, csak ittam egy bátorító sört, és kettőt még mellé rakattam a szatyorba. Délre elfogyott a két sör is, az ebéd is, az utolsó gombfelvarrás közben vártam az autót, mely illedelmes késés után meg is érkezett.
Gyönyörű őszi időben suhantunk Ferihegy felé, ahol egyedül maradtam, társat kellett keresnem, amit meg is találtam a terminál jobb oldalán. Ezer forintból nem adtak vissza, de hideg volt és habos. Utána minden kiderült, Münchenig repülünk Lufival, aztán pedig Luxair géppel Luxemburgba, de leszállunk közben Saarbrückenben.
Ez rejtvénynek is sok, de sikerült megfejteni.
Luxemburgba csak a Luxair repül, más nem. Majdnem minden európai fővárosból, gyakorlatilag minden napon van egy járat. A jegyek a Luxair járatra méregdrágák, ezért aztán meg kell közelíteni a Nagyhercegséget valamilyen más légitársasággal, és a Luxair gépre át kell szállni valahol a közelben, vagy taxival kell átmenni a jelöletlen határon. Így hosszadalmas és fárasztó, de kalandos és gazdaságos. A légitársaság brazil gyártmányú Embraer gépei kicsik és gyorsak mint egy vadászrepülő, alig negyvenen férünk el, állva beleütöttem a fejem, de gyors és keveset fogyaszt.
Úgy tűnik ezt a légitársaságot nem kell eladni. Aki bírja jegyet vesz, aki nem, az mehet autóval is, szívesen látják.
Hát így működik ez a kicsike ország.
Európai Uniós szervezetek, és szállodák. A luxemburgi óváros nem más, mint az Alzette folyó völgye, mely egy síkság közepén helyezkedik el, és mitegy száz- kétszáz méter mély kanyargós hasadék. A házakat a völgybe építették, a folyócska két partjára, ezek szerint nem szokott áradás lenni. A völgyet számtalan viadukt szeli át, amiken keresztül a sík mezőség átjárhatóvá válik gyalog, vagy autóval.
Szép látvány, még este, alkonyatkor is, a kivilágított építészeti remekművekkel, melyek csendben rejtőzködnek a völgyben, legalább nem kell látniuk a modern építészet irodaházait és szállodáit.
A völgybe lift vezet le, ha netalán a kedves vándor fáradtnak érzi magát a szerpentin jellegű lépcsők látványától.
A lifttel leérve átkerültünk a folyó jobb partjáról a bal partjára, pedig utazásunk nyilván függőleges volt csak. Ezt nehéz volt megemészteni, de mindenre kell lennie magyarázatnak, - itt is volt, az Alzette egy szűk hajtűkanyart írt le, szabályos u betű alakban és visszafordult.
Ez történt egy síkság közepén, nem törődve az erősen kételkedő utazóval, a folyó tréfás kedvében volt. Gondolom ezt nem mostanában találta ki, de nekem újdonság volt, újszülött voltam ott.
Az egyik híres hídon átsétálva közeledtünk a nagyhercegi palotához, melyet színes reflektorokkal világítanak meg, este különösen a palota alkotja a középpontot, jelezve a stabilitást és a nyugalmat, békességet.
Régebben nem volt ilyen csendes ez a környék.
Az ország története egy cserével kezdődött.
963.virágvasárnapján Sigefroi gróf elcserélte jószágát a Bock magaslaton álló kastélyra, melyet Lucilinburhuc-ként emlegetnek. Innen származik Luxemburg későbbi neve.
A XIV. századtól kezdve pedig nagy dicsőséget jelentett Luxemburg grófjának lenni. Királyok, császárok voltak örökösei ennek a címnek, olyan nagy nevek, - pl. VII. Henrik és IV. Károly - akik sokat formáltak az európai történelem menetén.
A XV. század közepétől kezdve Luxemburg földjén egymást váltották a hódítók. Burgundiaiak, spanyolok, osztrákok és franciák adták egymásnak a kilincset, és a hódítók kényesen vigyáztak arra, hogy meghagyják a Luxemburg hercege címet, amit hozzá tudtak adni saját titulusaik egyébként sem rövid listájához. Luxemburg megmaradt és még egy-két kiváltságát is megőrizhette az évszázadok alatt.
Független állammá csak 1815-ben, a bécsi kongresszus után válhatott, de ekkorra már jelentős területi veszteségeket kellett elkönyvelnie. Déli területeitől még a Napkirály, XIV. Lajos fosztotta meg Luxemburgot, míg keleten Poroszország ragadott el tőle jelentős részt.
Az említett kongresszus ugyan független státuszt adott az országnak, ennek ellenére mégis beintegrálták a német szövetségbe, közigazgatásilag a németalföldi királysághoz tartozott. Másfél évtized múlva már a holland fennhatóság ellen ragadtak fegyvert, és 1839-ben a Londoni egyezség után - újabb területvesztés árán - végre nemzetközi garanciát kaphattak arra, hogy területét tiszteletben tartják.
Luxemburg Nagyhercegség államformája: alkotmányos monarchia
Nagyherceg: Henrik Albert Gabriel Félix Marie Guillaume, felesége: Mária Terézia
Miniszterelnök: Jean-Claude Juncker
Hivatalos nyelvei: francia, német, luxemburgi
Pénzneme: Euró
Területe: 2586 km2
Népessége: 440 ezer fo
Fővárosa: Luxembourg
Ez a kicsike ország ma úgy látszik, igen jóban van az Unió szervezeteivel.
Mindenféle oktatási központoknak, bíróságoknak, üzleti központoknak, számvevőszéknek biztosít helyet, szállodát, étkezést, taxit, repülőt.
Kívülről úgy tűnik, csak ebből élnek, bár aki már elég régen szereti a Beatlest, az emlékszik a Rádió Luxemburg adásaira. Egyik kereskedelmi televíziónk is az ő gyermekük, legalábbis részben.
Európai polgárnak érezhettem magam, az ellátás, kiszolgálás, szálloda mint egy varázslat és meseország tárult elém. Azért látszott rajtuk, van ebben rutinjuk, más is megkapja ezt nem csak én, de hihettem egy kicsit, én itt fontos vagyok.
Igyekeztem az angol nyelvű előadást koncentráltan végig értelmezni, ezért aztán kitűnő írási ötleteim mind tudatalatti állapotban maradtak, este csak bambán ültem szobámban, az idő múlásán kívül mást alig érzékelve. Időnként ránéztem a laptopra, lelkismeret furdalásom csökkentendő. A qwerty billentyűzet nem mozgott magától.
A qwerty-ről jut eszembe, azért vannak így a betűk elrendezve, hogy a gépíró hölgyek lassabban tudjanak gépelni, mert a régi írógépen gyakran összeakadtak a betűkarok. Igyekeztek olyan kombinációt keresni, amikor az egymás mellett levő betűk ritkán fordulnak elő szavakban szintén egymás után. Az amerikaiknál biztosan nem volt tyé betű, de nálunk van, talán ezért van nálunk az ipszilon helyett zé. Majd utánajárok.
Reggelente suttyomban cigarettáztam a fürdőszobában, miután kiszolgáltam magam otthonról hozott kávéval. Nem kellett volna, mindig bekészítették a kávét, cukrot, tejport a tükröm elé. Rá kellett jönnöm, a kávé már globális termék, minden nemzeti hagyomány nélkül. Így tanultam én ott, az EUROCONTROL Institute of Air Navigation Services épületében angol kollégáktól, többek között az Airborn Collision Avoidance Systemről. Kirándulásnak is csodás volt, szellemi tornának is, mit akarhatnék még?
Talán csak visszamenni, jövőre, és ha lehet két hétre kérem szépen. Annak ellenére is, hogy szigorú intézkedéseket, adóemeléseket és a kiadások növekedésének csökkenő ütemét jelentette be Jean-Claude Juncker luxemburgi kormányfő a parlamentben elhangzott, a nemzethez intézett beszédében.
Magyar embernek ettől olyan otthonos érzése támad.

Ideje: December 06, szerda, 15:33:17 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Ország Világ

"Luxembourg" | Belépés/Regisztráció | 18 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- Lacoba Ideje: December 06, szerda, 17:45:18
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
No komám! Arra még nem jártam, de tervbe van véve. Ha minden igaz jövő utánra, s ha megélem. Az irás, pedig igazán remek, és igazolja a hosszabb távolléted.



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- Khama Ideje: December 06, szerda, 21:07:13
(Adatok | Üzenet küldése)
Jó volt olvasni. :)



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- hori (hori@mailpont.hu) Ideje: December 06, szerda, 21:16:32
(Adatok | Üzenet küldése)
Jó áttekintés. Úgy látom, ezek ott tudnak élni. Érezd jól magad!
A Rádió Luxemburg meg az egyik kedvenc adóm volt éjjelente a szolgálatban, már amikor be tudtam csempészni a zsebrádiómat a szolgálati helyre. Üdv.!



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- csizi Ideje: December 07, csütörtök, 06:06:54
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszönöm látogatásotokat, angyalok vagytok. Kevés az időm, sok a dolgom, fiatal a feleségem, kicsi a gyermekem, ajjajj:)))) Lelkiismeret furdalásom van mert keveset szólok másokhoz, nem baj, az a lényeg hogy van. :))



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- Eroica (ezüsttollacska@ t-online.hu) Ideje: December 07, csütörtök, 07:02:30
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedvet kaptam Luxemburghoz! Jó kedvet!
Élvezettel olvastalak (kár, hogy a "tördelés"mindenhol oda sikerült , ahol kellene) Így, hogy most emelkednek az adók ott, nem tudom, mikor menjek?
Még ebben az évben::)))?



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- pacal2 (pacal2@freemail.hu) Ideje: December 07, csütörtök, 10:25:58
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szia!

Jó volt olvasni! Élvezetesen írtad meg!

Pacal(Laci)



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- Fata_Morgana Ideje: December 07, csütörtök, 15:43:17
(Adatok | Üzenet küldése)
Meg kell mondjam, rövid. Másfél monitornyi, ezen. Azt hiszed nem tudnám még olvasni? Dehogynem tudnám! Az íze miatt is, mert olyan otthonos, de ezt már mondtam. :))



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- kerlac Ideje: December 07, csütörtök, 17:53:14
(Adatok | Üzenet küldése)
Itt jártam. Ott még nem. :)



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- veva (hajoka@tenger.hu) Ideje: December 07, csütörtök, 21:28:50
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Egy kis történelem, egy kis földrajz meg egy nem kevés ma. Jót kevertél nekünk! :))



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- blue Ideje: December 07, csütörtök, 22:04:40
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Olvastam, itt jártam. Luxemburgba még nem, de egyszer hátha. pusza: gaby



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- csizi Ideje: December 08, péntek, 06:18:22
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szia, szia, szia, szia, kösz, kösz, kösz, kösz, kösz,



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- zsuka49 Ideje: December 08, péntek, 11:34:41
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
De jó lehetett neked, remek kis kiruccanás volt!!??
Irigykedem érte!!:))
Puszizsuzsi



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- prayer Ideje: December 09, szombat, 20:33:02
(Adatok | Üzenet küldése)
Kedves csizi! Nagyon tartalmasan írtál erről a kis nemzetről. Sosem jártam ott, és most mégis. Köszönöm!



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- Anna1955 Ideje: December 10, vasárnap, 09:25:29
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedvet csináltál hozzá... Az már biztos, hogy meg kell néznem Őket.... :)))))



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- persecuted Ideje: December 10, vasárnap, 09:42:40
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Mielőtt lekerülne írásod csi, elszeretném mondani, hogy olvastam, tetszett, nagyon jó írás: humor és ismeret....és sör, sööörnanáhogyandemikoréspersze:))



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- Noa_Noa Ideje: December 10, vasárnap, 16:39:50
(Adatok | Üzenet küldése)
Erősen tetszett ez a kiruccanás :)



Re: csizi : Luxembourg (Pontok: 1)
- boblogan Ideje: December 10, vasárnap, 17:03:39
(Adatok | Üzenet küldése)
Nono, vissza a főoldalra, legalább így linkileg. :) Mert megérdemled. Pl. a "kiadások növekedésének csökkenő ütemé"-ért, figyelembe véve az utolsó mondatot is. :) Node félre a komolysággal: fürdőkádban lényegesen egészségesebb dohányozni, mint pl. hajat szárítani. Nameg fontos a tyé betű kérdése is. Ó, és a Beatles. Meg a kompót lólift. Akarommondani a komppótló lift. Ja, és Luxemburg: arról is jól írtál. ;)



Re: Luxembourg (Pontok: 1)
- Timso Ideje: Január 26, péntek, 21:37:13
(Adatok | Üzenet küldése)
Kedves Csizi!
En ma leptem be a fullextrasok koze, igy csak utolag olvastam a megdobbentoen jol sikerult beszamolod Luxemburgrol! Azert is koszonom, mert 2 hete erkeztem Belgiumba, hogy itt dolgozzak egy evig, es a legkozelebbi nagyvaros hozzank epp Luxemburg!!! Elvezettel olvasott soraid utan valoszinuleg tobbet fogok arra jarni szabadidomben!!!
Timso



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.31 Seconds