[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 130
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 131

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Egy kis tárlatvezetés - 1.
Eroica

A művész hagyománytisztelő lévén előszeretettel merített klasszikus témákból.


Sziasztok! Tudjátok, kedves Fullosok, bevallom őszintén, hogy szeretem Jankay Tibort!
Szeretem, és a férjem mégsem féltékeny.
Nem ám, egy cseppet sem!
Jankay Tibor festőművész ugyanis Békéscsabán született 1899-ben, amiből valószínűleg kitaláltátok, hogy már nem él. Így is szép kort ért meg, 95 éves korában halt meg, Los Angelesben.
Örökifjú ember volt, ez egész életművén meglátszik. Rendszeres művészeti tanulmányait 1918-ban kezdte a budapesti Képzőművészeti Főiskolán. Hosszú életéről még fogok mesélni nektek (Persze, ha érdekel valakit!).
Jankay Tibor egész életében vonzódott szülővárosához, s utódja nem lévén, mindenét szeretett városára hagyta, azzal a feltétellel, hogy Békéscsaba biztosítsa számára a végrendeletében foglaltakat, mely szerint műveinek és etnológiai gyűjteményének állandó kiállítóhelye legyen.
Ez a Galéria a munkahelyem. Itt dolgozunk néhányan, mint tárlatvezetők, s amikor nem vezetünk tárlatot, akkor éberen őrködünk. Ezt a posztot valószínű teremőrnek hívnák.
Tehát már értitek, miért is szeretem Jankay Tibort! Hiszen neki köszönhetem a munkám!
Galériánk művészettörténésze, Ván Hajnalka minden hónapban kiválaszt egy még ki nem állított Jankay alkotást. Ez a „Hónap műtárgya”. Ismerkedjetek meg a „decemberi angyallal”!

A hónap műtárgya:

JANKAY TIBOR: Angyal

(részlet)
December hónapban Jankay Tibor életművéből egy szobrászati darabot, egy reliefet választottunk ki.
A művész hagyománytisztelő lévén előszeretettel merített klasszikus témákból. Az angyalábrázolásokkal festett formában leggyakrabban a székesegyházak, templomok és kápolnák oltárain, falfestményein találkozhatunk, valamint faragott változatai feltűnnek építészeti tagozatokon, síremlékeken, ötvöstárgyakon is. A szárnyasoltárokat ünnepekkor, a misék idejére kitárták a hívők előtt, hogy gyönyörködhessenek az aranyozott ábrázolásokban. Így az újszövetség jelenetei láthatóvá válhatnak mindenki számára, hogy a szentek és vértanuk példaképként szolgálhassanak nekik.



Jankay angyala szintén aranyba burkolva lép a közönség elé. Az angyalok követként, segítő szerepet töltenek be a vallásban, akik például Jézus születésekor elvezették a három királyt Betlehembe.
Az ünnepen túl az angyal személyes csodát jelentett a művész számára. Életét sok-sok váratlan, szerencsés fordulat kísérte, ezért az angyal alakjának ábrázolását hálából is tette. Itt, mint hírhozó jelenik meg, méretes szárnyakkal, jobb kezében olajágat tartva. Jankay vonzódását a női nemhez mi sem bizonyítja jobban, hogy nála az angyal mindig nő, fiatal lány, nem pedig kicsi puttó, mint a jól ismert Gábriel például.
Öltözete mustrával díszített, napjainkban is hordható ruha. A hátteret betöltik a napok, csillagok és a virágszerű minták, ami égi díszítést, magasztos, ünnepi hangulatot varázsol a domborműnek, melyet az aranyozás tovább fokoz. A mester a viszonylag lapos domborművet úgy „magasította” tovább, hogy az angyal arcát és testét homorú ívvel alakította ki. Így, ahogy a fényes festéken megcsillan a fény, szinte előre ugrónak érezzük a test tömegét.
Csoda és ünnep, mindkettő szakrális dolog, akkor is, ha Jézus világra jöttét hozza hírül az angyal, s akkor is, ha Jankay Tibornak, az embernek saját megmenekülése, túlélése kapcsolódik hozzá.

Ván Hajnalka
művészettörténész


Ideje: December 10, vasárnap, 09:15:40 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Kultura

"Egy kis tárlatvezetés - 1." | Belépés/Regisztráció | 12 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Egy kis tárlatvezetés - 1. (Pontok: 1)
- Noa_Noa Ideje: December 10, vasárnap, 16:27:05
(Adatok | Üzenet küldése)
Tárlatvezetésed első darabját szívesen olvastam, Erika. Ebből sorozatot is érdemes csinálni...
Várom az újabbat!



Re: Egy kis tárlatvezetés - 1. (Pontok: 1)
- stelltesor Ideje: December 10, vasárnap, 18:19:11
(Adatok | Üzenet küldése)
Csatlakozom Noa-Noa javaslatához!



Re: Egy kis tárlatvezetés - 1. (Pontok: 1)
- hori (hori@mailpont.hu) Ideje: December 10, vasárnap, 20:56:59
(Adatok | Üzenet küldése)
Csatlakozom a javaslathoz én is. :)



Re: Egy kis tárlatvezetés - 1. (Pontok: 1)
- Tithonos Ideje: December 11, hétfő, 21:40:30
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Valóban érdekes és értékes írás, és hiánypótló is...



Re: Egy kis tárlatvezetés - 1. (Pontok: 1)
- pacal2 (pacal2@freemail.hu) Ideje: December 12, kedd, 17:06:33
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szerintem is csináld meg, amit Noa mondott Erikám!
Nagyon tetszett !

pacal(Laci)



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.29 Seconds