[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 229
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 229


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Az ölelés
Lacoba

Ennek már több mint húsz éve...


Az ölelés
(Édesapám emlékére)

Családommal - de elsősorban – édesapámmal sűrű erdőjárók voltunk. Az 1950 évek végén ez nem is lehetett másként, hiszen nem voltak gázcsapok, de gáz sem. Maradt nekünk a hagyományos sparhelt (négylábú konyhai tűzhely), a hullott ágak, a sifer (bányák meddőhányója) szenének gyűjtése, nyáridőn pedig mindennapos volt a gomba asztalunkon, de így volt ez szinte minden családi szükséglettel. A legkisebb zugot is ismertük a Rónai-oldalban, a Medves-laposán, a Kisbikkben, a Manyikban.

Szürke hajnalra motoszkálunk mindketten. Az idén először megyünk gombázni, hiszen Jani bá' már egy hete is hozott, Pista bá' pedig tegnap már egy egész kosárral talált az Ölelkező fák völgyében. Ide készülünk. Percek alatt tesszük dolgunkat: méretes szatyor, kinek-kinek tompa vagy éles kés, a sapka is elkél a lengedező szélben...

Már a Cinegés oldalán kaptatunk. Ritkán járunk erre, mert távolabb esik, de most – remélhetőleg – itt van gomba. Még egyikünk sem szólalt meg. Ennek ez a rendje. Ilyenkor a csendé a főszerep. Először az első gombát meglelőnek van joga megszólalni. Általában nem én szoktam elsőként megszólalni. Ez csak egyszer adatott meg nekem, tán úgy két éve. Hatalmas volt az örömöm. Persze, akkor is örülök, amikor édesapám – a leglehetetlenebb helyen – leli meg az első gyönyörűséget. Ennek külön koreográfiája van. Nem vesszük le azonnal. Körbejárjuk, kitakarjuk az avarból, és teljes környékét megvizsgáljuk, hiszen az igazi gomba (vargánya) páros, nem magányos, vagy csupros. Legtöbbször eredményes is ténykedésünk.

- Vigyázz! - kiált édesapám.
Azonnal blokkolok, mert valószínűleg a következő lépéssel rá fogok lépni az idei első gombára. Most sincs másként. Két-három centi sem kellett volna, hogy eltapossam ezt a gyönyörűséget. Gyorsan körbetakarítom, és gyönyörködöm nagy hasában, szépséges kalapjában. Közepes méretű. Ez szokott lenni a legízesebb. Picit felemelve a tekintetem, pillanatokon belül meglelem a párját is.
- Itt a párja is! - ilyenkor aztán már le lehet szedni. Szépen letakarítani a késsel a gyökérzete végét, sapkájáról leszedni a rápréselődött levelet, fűszálat, és mehet a szatyorba. Külön, hiszen mindenki a saját szatyrába gyűjti az általa lelt példányokat. Most azonban éppen határeset alakult ki az elsőnél. Mert, ha én nem arra megyek, hanem odébb... Akkor lehet, hogy meg sem találjuk... Édesapám nagyon elnéző ezekben az esetekben. Most is.

Lassan haladunk, de szerencsére szépen telik a szatyor. Már az enyém is félig van, amikor elérjük az Ölelkező fák völgyét. Azért kapta a nevét, mert több páros tölgy van errefelé. Külön van a tövük és a gyökerük, majd a föld fölött – közelségük miatt – összenőttek, majd újra szét. Van egy egészen különleges páros is. Ezek szinte egymásra csavarodtak. Ezt nagyon szeretjük. Minden alkalommal perceket töltünk el alattuk. Édesapám azt mondja, hogy úgy szeretik egymást mint az ember és az asszony. Néhány éve nagy baj történt. Egyikőjük lába alól kimosta a hatalmas zápor a talajt. Félelmetes látvány volt a levegőben tanácstalankodó gyökereivel. Nagyon sajnáltuk, de képzeljétek, nem túl nagy baj történt, mert a párja táplálta az ölelkező törzsén keresztül, és nyárra szépen kizöldült, sőt makkot is hozott normálisan.

Édesapám érkezik oda előbb. Nagyon csendben van. Csak áll, és le sem tudja venni a szemét a fákról, az ölelkező párosunkról. Most már én is csak állok. Szeretnék sírni. Mindkettőjük oldaláról levált a kéreg. Meghaltak, s rajtuk egy ormótlan „X” éktelenkedett.

Tovább indulunk. Nem nézünk egymás szemébe.
Ideje: Március 08, csütörtök, 08:01:25 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Dolgozat

"Az ölelés" | Belépés/Regisztráció | 20 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- Netelka (sarhelyi@invitel.hu) Ideje: Március 08, csütörtök, 08:20:40
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Megejtően szép történet, Lacibá. De ők legalább állva halnak meg. Büszkén és méltóságteljesen. Talán aki azt az "X"-et odabiggyesztette, ő sem maradt közömbös. Köszönöm, hogy olvashattalak.



Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- stevew Ideje: Március 08, csütörtök, 10:41:22
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Talán nem veszed zokon, hogy Fekete István jutott eszembe... Örülök, hogy létezik még ember rajta kívül is, aki így érti, érzi és írja le a természet és az emberi lélek rejtelmeinek hasonlóságát...



Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- Lacoba Ideje: Március 08, csütörtök, 11:14:11
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Az erdő, a természet lehet(ne) a mi védőbástyánk. Sajnos ma egyre kevesebbszer szövetkezünk vele. És nemcsak fizikai, mechanikai kapcsolatra, hanem lelkire is gondolok Stewev. Hétfőn jártam legutóbb egy kis bányatónál, mely a magam módján annyit jelentett, mint egy többhónapos kúra. Nem a levegő tisztasága az elsődleges, hanem a természet őszintesége. Igen. Én is büszke vagyok arra, hogy őszinte szót válthatok az erdő fáival, a kezem munkáját is lelkendező forrásokkal, madarakkal, de minden fűszál is a barátom. És annak is örülök, ha legpicurkább párhuzam is felfedezhető az igazi nagyokkal. Ez hatalmas megtiszteltetés. Köszi!



Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- piroman Ideje: Március 08, csütörtök, 11:21:25
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Sokat járkálok én is az erdőben és olyan érzékletesen írtad le a tájat, a gombák felfedezésének örömét, hogy belémhasított... De érzem Lacóbá, hogy ez a két fa a szüleid allegóriája is volt... Megható és gyönyörű írás.



Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- mickey48 Ideje: Március 08, csütörtök, 12:57:34
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szép, kedves írás - annálinkább, mivel gyermekkorom túlnyomó részét a természetben töltöttem, és gyermekeimmel is ezt folytattam - ma már Ők felnőttek, mi meg nagyon megfáradtunk - életünk gyorsvonatként száguld velünk a mindennapi megélhetés vágányain, és a hétvége alig engedi kipihenni a fárasztó hétköznapokat! Nagyon hiányolom azokat a hétvégi szalonnasütéseket, és az egész elröppent bodogságot...



Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- soman (soman1@citromail.hu) Ideje: Március 08, csütörtök, 13:21:29
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Laco bá! A Te emlékeid egészen páratlanok. A természethez, az emberekhez fűzödő viszonyod kivételes. Bizonyára mások is vannak így a korosztályodból.
A legnagyobb különbség az, hogy Te át is tudod adni azt, amit évtizedekkel korábban kaptál.
Az utókor bizonyosan emlékezni fog rád is ezért a történeteiden keresztül.
Ilyen egyszerű (?) halhatatlanná válni.



Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- mango Ideje: Március 08, csütörtök, 21:03:40
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Megható írás, Lacó bá.
Olyan szépen szereted a természetet!



Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- kisssp Ideje: Március 09, péntek, 21:01:15
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Lélekhez szóló szép írás! Nagyon tetszett!
Üdv.: Péter



Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- Julianna (julianna41@citromail.hu) Ideje: Március 12, hétfő, 14:39:06
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nekem most Édesanyám jutott az eszembe, mert vele járkáltunk a közeli erdőben gyermekkoromban, és a tölgyesben gyönyörű hatalmas gombákra leltünk. Akkor, háború után ez kincs volt. Nagyon szépen írtad le az erdei sétádat Édesapáddal. Izgalmas dolog gomba után kutatni, találni.



Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- meva Ideje: Március 12, hétfő, 19:41:54
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Elgondolkodtató, szívet melengető írásodhoz szeretettel gratulálok: Éva



Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- Csilike Ideje: Március 12, hétfő, 21:38:04
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
En is erdo szelen laktam az edesapammal, s gyakran jartunk gombaszni, meg fat gyujteni egyutt. Tokeletesen leirtad azoknak a delelottoknek a hangulatat, csodalatos volt. Koszonom hogy olvashattam.



Re: Az ölelés (Pontok: 1)
- Lacoba Ideje: Március 13, kedd, 06:06:11
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Örülök Csilla, hogy átélhetted Te is ezeket a remek pillanatokat. Köszi!



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.35 Seconds