[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 232
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 233

Jelen:


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Olaszországi körutazás III. (Velence)
mango

A X. században a Velencei Köztársaság már jelentős kereskedelmi és hajózási központ. Fénykorában Franciaországgal és Angliával azonos erőt képviselt.







Megpróbálom a lehetetlent. Elmesélni a velencei csodát.
Fusina faluban van a szállásunk, és innen óránként megy hajó Velencébe és vissza. Felszállunk a hajóra, és irány a szigetváros, mely kb. 5 km-re van. A kis vízibusz röpke 25 perc alatt ér Velence városába. A hajó beáll saját kikötőjébe, pont a Szt. Maria della Visitazione templom mellé, mely egyike azon velencei templomoknak, melyeknek alsó lépcsősora a tengerben végződik.




Partra szállunk, és azonnal szereplői leszünk egy non-stop színielőadásnak, melynek címe a „Velencei csoda”.

Néhány száraz adat mely igencsak meglepett. Velence 4 km-re a szárazföldtől 117 szigetre épült. A városban 378 nyilvános híd található, és még jó néhány magánhíd, mely egy kisebb közösség, vagy magánszemély tulajdonában van. Velence lakóinak száma körülbelül 50 000 fő. Velence városa Attila hun király hadainak véres portyázásainak köszönheti születését. „Isten ostora” elől a parti lakosság egy része, többnyire halászok és hajósok, a lagúnák közötti szigetekre menekültek. Kezdetben az itt élők halászattal és sólepárlással foglalkoztak.
Szent Márk evangélista hamvait 810-ben hozatják haza Egyiptomból, hogy aztán Szent Márk és a szárnyas oroszlánja Velence szimbólumává váljon. A X. században a Velencei Köztársaság már jelentős kereskedelmi és hajózási központ. Fénykorában Franciaországgal és Angliával azonos erőt képviselt. A város évszázadokon keresztül volt a kelet kapuja és ez ma is érezhető.

De térjünk vissza a mába. Elindulunk a városban - térképpel a kezünkben. A térképet hamar eltesszük, - több okból. Először is semmi szükség rá, a táblát és nyilak pontosan jelzik, merre menjünk. Másodszor pedig csak akadályoz az álmélkodásban. Néha ugyan egy-egy utca végén utunkat állja egy csatorna, és fordulhatunk vissza, de ez sem kárba veszett idő, hiszen itt minden házat órákig lehet csodálni.




Ami meglepett, hogy nincs bűz, nincs kosz, és a tömeg súrolja a még elviselhetőség határát. A fő turistautakat kikerülve pedig találni sikátorokat, ahol nincs egy teremtett lélek sem.
Bámuljuk a mese-házikókat, az apró hidacskákat, csatornákat és lagúnákat és nem tudunk betelni a látvánnyal. Velence még egy dologban mutat példát. Itt lehetsz bármilyen gazdag, akkor is gyalog kell járnod, ugyanúgy, mint a szegényeknek.
Néha bizony kéjes érzés fogott el, amikor a bőröndjüket húzó gazdag turisták jöttek szembe.
Bámuljuk az utcai zenészek, színészek és árusok és kavalkádját. A város fényképekről már jól ismert apró csatornáit, lagúnáit és a tenger mosta házakat.












A turisták forgatagát követve egy átjárón áthaladunk, és kilépünk az árkádok alól. Meglepetten vesszük észre, hogy a Szent Márk téren vagyunk. Csak állunk és bámulunk.
Az első gondolatom az, hogy a galambok uralják a teret. A tér tele van a kéregető madarakkal és 1 EU-ért vásárolható eleséggel bárki a kezéből, etetheti a madarakat. Krakkó óvárosában láttam hasonlót. A galamboktól eltekintve a Szent Márk tér lélegzetelállító építészettel és hangulattal csalogat.
Körbejárjuk a teret, majd a tenger felé eső részét is és minden négyzetméteren találunk valami látnivalót, amit meg kell nézni. Próbáljuk befogadni az ezernyi élményt. Jó két órát sétáltunk a téren, és akkor még nem voltunk a Dózse palotában és Szt. Márk templomban, - ezt holnapra terveztük. Elhagyva a Szent Márk teret, hatalmas kerülővel jutunk el a - légvonalban alig 20 m-re lévő - Santa Maria della Salute templomhoz, melynek alsó lépcsősorát a tenger hullámai nyaldossák.




Megcsodáljuk a templomot kívül belül, megpihenünk a lépcsőn, majd visszafelé sétálva elérünk az Galleria dell” Accademica-hoz. A Múzeum páratlan kincseiben elmerülve észre sem vesszük az idő múlását. Amikor kijövünk, egy egyszemélyes bábszínház és a több száz fős nézőközönség (nem túlzás) minket is rabul ejt. A kissé bohókás, néha megmosolyogtató bábelőadás nézése közben elmegy a hajónk.




Jócskán elszaladt az idő, mire a következő hajóra ülünk, és milyen jól tettük, hogy nem siettünk. A lebukó nap páratlan élménye tárul elénk, amint megfürdik a tengerben.




Reggel már a rutinosan váltunk jegyet a hajóra és ezúttal a hátsó fedélzeten telepszünk le. Ismét megcsodáljuk Velencét, ahogy a tenger felül közeledünk felé. Cseppet sem bánom, hogy nem gépkocsival vagy vonattal jutunk el a mesék birodalmába.
Utunk ismét a Szent Márk térre visz és várakozással teli izgalommal váltunk jegyet a Dózse palotába.
A belső udvarra lépve úgy érzem, mintha pár száz évet repültünk volna vissza az időben. Ez az érzés persze ott van Velencében, bármerre megyek, de itt különösen erősen hat rám. A Dózse palota az egykori birodalom székhelyének királyi palotája. Ne feledjük, Velence fénykorában magának tudhatta a dalmát tengerpartot egészen a mai Dubrovnikig, és észak Olaszország nagy részét.




A főlépcsőn Mars és Neptunus szobrai állnak. A lépcsős-teraszon koronázták meg a mindenkori Dózsét.
A palota belsejét Tintoretto, Palma Giovine, Paolo Veronese és még jó néhány kiváló olasz mester festménye található. A nagy tanácstermében található Paolo Veronesetől Velence dicsőítése és Tintoretto monumentális méretű 27,2 méter hosszú és 7,8 méter magas olajfestménye, „A paradicsom”. A palotában őrzik a híres Márkus-könyvtárat, amely kéziratokból, bizánci könyvfedelekből, miniatűröket tartalmazó művekből áll.
A térképszobában hosszasan nézzük a korabeli, kissé torz térképeket, és a fordítva megfestett Kína és India térképét.
A Dózse palota egyik híressége a Sóhajok hídja, mely a börtönbe vezet át. A teljesen zárt hídon csak apró ablakokon tudunk kikukucskálni. A börtönépület zord és még ma is érzzük, aki ide bekerült, nem sok jóra számíthatott...




Kifelé menet még megtekintjük a nagy tanácstermet és az úgynevezett negyvenek tanácsa (quarantia) termét, mely a legfőbb bírói hatalmat gyakorolta és a fontosabb pörök fölött ítélkezett.
Kilépve a Dózse palotából utunk a Szent Márk Bazilikába vezet. A bejáratnál azonban utunkat állja egy zord kapuőr (nem csak a miénket) és elmagyarázza, hogy semmi nagyobb tárgyat nem vihetünk be, azt a két utcával arrébb lévő kis templom - erre a célra kialakított - ruhatárába kell leadni. A sorban állok fele tehát kis kitérővel tér vissza a Bazilikába.
A bazilika belsejében olyan érzésem van, mintha az ezeregy éjszaka meséibe csöppentem volna. Elbódulva ettől a varázslattól, felmegyünk a templom múzeumi részébe, ahol újabb meglepetés vár, nem is egy, hanem számtalan. Keleti mozaikok, négy életnagyságú márvány ló, kódexek és arany tárgyak minden mennyiségben.




A bazilika teraszáról megcsodáljuk újra a nyüzsgő Szt. Márk teret, a tenger felőli részét, és a belső árkádos teraszos részét is.








Mire kijutunk, elmúlt dél, így tehát szükségét látjuk, hogy leteszteljük a velencei pizzát is.
A rövid szieszta után újra belevetjük magunkat a város nyüzsgő forgatagába.
Utunk a „Rialtohoz” vezet. A Rialto, Velence legnagyobb hídja, 28 méter hosszú, hét méteres íves szerkezetét úgy tervezték, hogy átférjenek alatta a gályák. A márvány híd 12 000 facölöpre épült, (nem számoltuk meg) a Canale Grande felett ível át. A Rialto hídon a kétoldalt üzletek sorakoznak mely a parton folytatódik, majd kiszélesedve torkollik bele a tényleges piacba. Ezen a bazársoron a legkülönbözőbb portékákat – ékszert, vásznakat, muranoi kristályt, buránoi csipkét kínálnak az árusok.








Eldöntjük, hogy mi is beszerezzük emlék-, és ajándéktárgyainkat. A portékákból alkudni lehet, sőt kell is. Karneváli álarcok, muránoi kristály és egyéb tárgyak kerülnek a vásárlás listájára.




A tényleges piachoz érve azonnal megleljük a halpiacot, pedig egyetlen halárus sincs már. Annál nagyobb a gyümölcsök és egyéb portékák választéka. A piac végén lévő csoportosulás felkelti érdeklődésünket, és meglepetten látjuk, hogy két mester gyümölcsökből farag csodálatos kompoziciókat.




A hátralévő időben rogyásig járjuk a várost. Végignézünk egy bútorszállítót, amint hajójából kirakodik, lévén a bútor házhozszállítása hajón történik. Apró sikátorokon megyünk keresztül, kis tereken hallgatjuk az utcazenészek produkcióját.
Késő délután van, mire visszaérünk a kikötőbe, és hajóra szállunk. Útban hazafelé még egy élmény vár ránk. Velencét elhagyva egy tengerjáró turistahajó mellett haladunk el. A tíz emelet magasságú úszó város félelmetesen tornyosul felénk.




A napot ismét egy hangulatos vacsorával zárjuk, majd kisétálunk a partra és gyönyörködünk Velence távoli fényeiben.




Mit mondhatnék még Velencéről? Aki volt már: annak azt, hogy menjen újra el, bár ezt mondani sem kell. Aki nem volt még, az kezdjen el félretenni pénzt az útra. Mert ezt élőben kell látni, én csak a lehetetlent próbáltam meg leírni.
Reggel búcsút intünk Fusine falucskának, bebizonyítjuk, hogy GPS nélkül is ragyogóan el tudunk tévedni, és aztán visszatalálni a helyes útra.

Átvágunk az olasz, majd az osztrák Alpokon, és bármennyire szép volt a mögöttünk hagyott tíz nap, a tengernyi élmény, a milliónyi csoda, örömmel lépünk (gurulunk) magyar földre.

Ideje: Június 24, vasárnap, 12:33:09 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Ország Világ

"Olaszországi körutazás III. (Velence)" | Belépés/Regisztráció | 15 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Olaszországi körutazás III. (Velence) (Pontok: 1)
- blue Ideje: Június 24, vasárnap, 13:15:09
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Laci, örülök neki, hogy legalább Ti jártatok Velencébe. Sajnos mi 1992-ben jártunk arra, de mivel akkor voltam terhes a nagyfiammal visszafordultunk, mert a gyomrom nem bírta a kiképzést. Köszönöm, hogy láthattam a képeket, és olvashattam a cikked.

gaby



Re: Olaszországi körutazás III. (Velence) (Pontok: 1)
- mango Ideje: Június 24, vasárnap, 14:11:03
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon szép élmény lehetett...



Re: Olaszországi körutazás III. (Velence) (Pontok: 1)
- Jega (sibbe@freemail.hu) Ideje: Június 25, hétfő, 13:43:41
(Adatok | Üzenet küldése)
Nekünk sajnos egy haláleset miatt 3 éve le kellett mondani Velencei utunkat, de remek írásoddal újra előhoztad bennünk a vágyat. Remek lehetett.



Re: Olaszországi körutazás III. (Velence) (Pontok: 1)
- naiva Ideje: Június 25, hétfő, 19:23:38
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Gyönyörűek a képek, nagyon jó a beszámolód, élvezettel olvastam, nézegettem!:) Remélem egyszer én is eljutok:)



Re: Olaszországi körutazás III. (Velence) (Pontok: 1)
- stelltesor Ideje: Június 26, kedd, 09:24:22
(Adatok | Üzenet küldése)
Élvezettel olvastam ezen beszámolóidat. Írásaid révén átéltem 25 évvel ezelőtti (1982.) első olaszországi élményeimet, ugyanolyan intenzitással, mint akkor. Ugyanis akkor voltam először Nyugaton. Kellemes volt elidőzni soraid segítségével ott, ahol már én is jártam, s még akkor is, hogy most ebben az országban élek, s kicsit ismerem az általad meglátogatott helyek nagy részét. Ha volt/van lehetőségem visszatérni a már felkeresett helyekre, akkor is ugyanúgy rácsodálkozom a látványokra, mint az első alkalommal. Annál is inkább, mert mindig találok újabb, eddig talán észre nem vett szépségeket. Ebben az országban annyi a gyönyörő látnivaló, hogy csak Olaszország teljes bebarangolására nem lenne elegendő egy emberöltő! Köszönet, hogy megosztottad élményeidet s érdeklődéssel várom az esetleges következő részt.



Re: Olaszországi körutazás III. (Velence) (Pontok: 1)
- lena1 Ideje: Június 26, kedd, 23:25:32
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Drága Laci, most kicsit irigykedem Rád, a gyönyörű képek láttán. Még nem jártam Velencében, de csodaszép lehet. Puszi.Lena



Re: Olaszországi körutazás III. (Velence) (Pontok: 1)
- Eroica (ezüsttollacska@ t-online.hu) Ideje: Június 27, szerda, 21:19:22
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Gyönyörű képek Lacikám! Csak átutazóban voltunk (kétszer) Velencében, a múzeumokban, Európa legnagyobb terén, a Szent Márkon, vapotettóztunk, de milyen jó lenne egy napot eltölteni itt, elmenni Muránóba, Buránóba, megnézni a híres temetőt, olasz slágereket énekelni, gondolán összebújni szerelmesen.
A barátnőm úgy kifogta a Velencei Karnevált, hogy a zuhogó esőtől és a tömegtől semmit sem látott-csak az esőcsatornákat. Örülök, hogy ilyen szép élményekkel tértetek haza.



Re: Olaszországi körutazás III. (Velence) (Pontok: 1)
- Eroica (ezüsttollacska@ t-online.hu) Ideje: Június 28, csütörtök, 07:32:45
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Jaj, elírtam! Nem egy napig, egy hétig szeretnék maradni-legalább!



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.38 Seconds