[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 265
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 265


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Lengyel tájakon 3
Eroica

Przemysl városa kb.70 kilométerre fekszik Sanoktól. Előtte azonban megállunk a várostól 12 kilométerre lévő Krasiczyn váránál.


A 16.században épült pompás várkastély jelenlegi formáját Marcin Krasicki hercegnek köszönheti.



A vár négy bástyája - nevét a bennük végzett feladatokról kapta. A Boska (Isteni) nevű bástya kápolna volt, a Królewska (királyi) bástyában a királyokat, a Papieskka (Pápai) bástyában a lelkészeket, a Szlaszhecka (Nemes) neveű bástyában pedig a nemeseket látták vendégül a tulajdonosok.



A II. világháború végére a várat kirabolták részben lerombolták, tönkretették a berendezést. Az orosz katonák a bútorokat és a könyveket tűzrakás céljából kidobálták az ablakon, a fémkoporsókból kiszedték a halottakat és a koporsókat fürdőkádnak használták. Brrr! A pusztítást a helybeliek fejezték be.



A várban található sgrafittó a reneszánsz időkből származik. A helyreállítás épp folyik, a vár egyik része luxusszállodaként üzemel, ahol nagy rendezvényeket, főleg esküvőket tartanak. Népszerűségét bizonyítja, hogy a borsos bérleti díj ellenére már több mint egy évvel a rendezvény előtt le kell foglalni a helyet.



A várat csodálatos park veszi körül.



Prezmysl neve az egrieknek bizonyosan ismerős, ugyanis Przemysl Eger testvérvárosa. A település a San folyó két partján fekszik. A 68.000 lakosú város -valaha német-szovjet országhatár, - a „Kárpátok kapuja”- fekvésének „köszönhetően” állandó harcok színhelye volt



Ebben a történelmi jelentőségű városban különböző vallású és nemzetiségű lakosság él, rengeteg a műemlék, sok a templom.
Az első világháború 3. legnagyobb erődítményrendszerét 1873-tól 1914-ig építették a kor legmodernebb technikájával. A 42 erőd 48 km hosszan vette körül a várost. Ezek közöl a 8. számú, részben helyreállított erőd látogatható- egy lelkes magántulajdonosnak köszönhetően. Úttalan utakon közelítjük meg.



A városnak magyar vonatkozásai is vannak, hiszen az első világháborúban magyar katonák ezrei haltak hősi halált a Prezmysl-erőd ostromakor. Emlékükre állították a Margit-híd budai hídfőjénél azt a bronzszobrot, amely egy erődöt eltaposó oroszlánt ábrázol. Alatta a Przemysl felirat áll.

Itt is ellátogatunk a temetőbe, ahol több ezer magyar hősi halott nyugszik. Igazán meghatott pillanatok ezek. Amikor a koszorúnkat elhelyezzük, megtaláljuk a győriek koszorúját is. A magyar himnuszt énekelve, lehajtott fővel adózunk emlékezünk.




A város másik magyar vonatkozása Gyóni Géza költőnk nevéhez fűződik, akit már csak azért is megemlítenék, mert a költő alapfokú tanulmányait megyénkben, Szarvason és Békéscsabán végezte. 1914-ben vonult be katonának, és a Przemyslnél került orosz fogságba, majd a krasznojarszki haditáborban halt meg.
Itt írta leghíresebb versét, a „Csak egy éjszakára” kezdetű költeményt.
Részlet:
„Csak egy éjszakára küldjétek el őket.
Hosszú csahos nyelvvel hazaszeretőket.
Csak egy éjszakára:
Vakító csillagnak mikor támad fénye,
Lássák meg az arcuk San-folyó tükrébe,
Amikor magyar vért gőzölve hömpölyget,
Hogy sírva sikoltsák: Istenem, ne többet.”


Ideje: Augusztus 25, szombat, 19:16:44 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Ország Világ

"Lengyel tájakon 3" | Belépés/Regisztráció | 12 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Lengyel tájakon 3 (Pontok: 1)
- Netelka (sarhelyi@invitel.hu) Ideje: Augusztus 25, szombat, 21:40:55
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Remek fotók, Erika, és nagyon informatív a beszámoló is. Élmény volt, köszönöm!



Re: Lengyel tájakon 3 (Pontok: 1)
- blue Ideje: Augusztus 25, szombat, 22:14:26
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Teljesen magával ragadott a várkastély és a park, csodaszép. Élvezettel olvastam a beszámolód is.



Re: Lengyel tájakon 3 (Pontok: 1)
- Eroica Ideje: Augusztus 26, vasárnap, 08:07:25
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Gabykám! Valóban gyönyörű hely, majd rábeszélünk valakit, hogy ott kössenek házasságot ( a templomi rész már majdnem kész!) és azután meghívják a fullos csapatot. Köszönöm, hogy olvastál.



Re: Lengyel tájakon 3 (Pontok: 1)
- Lacoba Ideje: Augusztus 26, vasárnap, 21:04:45
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Lengyelország gyönyörű Erika. Nagyon sok időt töltöttem ott, és szerencsére elég sok nevezetesség is belefért a kötöttségbe, és persze egy kicsit beszélem is a nyelvüket, tehát könnyebb volt a helyzetem. Most már 6 éve nem jártam arra. Itt az ideje, csak még nekem sok a dolgom addig.



Re: Lengyel tájakon 3 (Pontok: 1)
- piroman Ideje: Augusztus 27, hétfő, 13:38:15
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Jó volt ez a barangolás és jók a fotók is!



Re: Lengyel tájakon 3 (Pontok: 1)
- Anna1955 Ideje: Augusztus 27, hétfő, 21:50:01
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Drága Erikám, nem csak a leírás profi, de a fotók is fantasztikusak... Nagyon köszönjük..:))))



Re: Lengyel tájakon 3 (Pontok: 1)
- parakalo Ideje: Augusztus 28, kedd, 10:40:04
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nekem a parkról készült felvételek lettek a kedvenceim, de a többi is önmagéért beszél. Nagyon szépek! Kedvem lenne sétálni ott egy nagyot. Lehet, hogy délután ki is megyek a Ligetbe.... kicsit az is hasonlít.... nagyon kicsit....



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.37 Seconds