[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 130
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 130


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Metrószex
thomba

Csak akkor akadtam meg, amikor ezt olvastam: a hagyományerősítés mellett egyre markánsabbak az olyan szubkultúrális újdonságok, mint a metroszexualitás.


A Merriam-Webster’s Collegiate Dictionery szerkesztősége minden évben ismerteti az angol köznyelv újabban elfogadott és meghonosodott szavait. Nehogy bárki is lemaradjon a nyelvi fejlődésről. Ilyen új szó többek között a barát (friend) és az ellenség (enemy) szavak kapcsolatából született frenemy. Ezt olyan személyre mondják, aki jóbarátnak igyekszik mutatkozni, holott engesztelhetetlen ellenség. Magyar megfelelője is lehetne: haver helyett a havell. A guantánamói támaszponton elkövetett gonoszságok nyomán került az angol nyelvbe a waterboarding (vízreszállás) kifejezés, ami a rabok fejének fuldoklást előidéző többszöri vízbe mártására utal. Ennek magyar változatát vízinyüstölésnek mondanám. A modern technológia rohamos fejlődésének köszönhető két másik új szó elterjedése. Az egyik a vlog, ami olyan blogot jelent, amelyhez videófelvétel is csatolva van. A másik a webisode, ami a világhálón is megtekinthető szappanoperák közös neve.
Nincs tudomásom arról, hogy hasonló kiadvány Magyarországon is megjelenik évente, de hogy szükség van rá, az kétségtelen. Néhány újkeletű szó magyarázatát én is szívesen venném. Ilyen például a metrószex.
Az egyik hazai napilap (nem titkolom, Népszabadság) online kiadásában olvastam egy cikket a gender, vagyis a szocializáció során elsajátított nemi szereprendszer folyamatos változásáról. Megértettem, hogy rövid idő alatt óriásit változott a felfogás: mi az elvárás egy lány, s mi egy fiú felé. Azt is megértettem, hogy a fiatalok körében jellemzőek az uniszex jelenségek mind a fogyasztás, mind a ruházat területén. Csak akkor akadtam meg, amikor ezt olvastam: a hagyományerősítés mellett egyre markánsabbak az olyan szubkultúrális újdonságok, mint a metroszexualitás.
Hát erről a szubkultúrális újdonságról fogalmam sincs mi fán terem.
Persze nem hagyom ennyiben a dolgot, igyekszem megerőltetni lassacskán már beszűkülő fantáziámat. A metrószex olyasfajta nemi közösülés lehet, ami csak nagyvárosokban, metropoliszokban végezhető. Ennek azonban ellent mond, hogy városokon kívül is űzekednek fiatal párok, így akkor kéne lenni vidéki vagy faluszéli szexnek is. De ilyen megkülönböztetésről sohasem hallottam, ha csak arra nem gondolok, hogy falu szélén kurta...
Tudom, a testi szerelem százféle pozitúrát ismer, ám azok mindegyikét éppúgy ki lehet próbálni vidéken, mint egy nagyvárosban. Feltételezésem tehát nyilvánvaló diszkrimináció, azaz elfogadhatatlan. El is vetettem rögvest, amikor eszembe jutott, olvastam egyszer a túlzsúfolt tokiói metrószerelvényekről, amelyekbe az utasokat úgy préselik be, mint heringeket a szardíniás dobozba. Ezt az intim, bár tagadhatatlanul kényszerű közelséget használták ki a japán férfiak egy kis élvezkedésre. Lehet, hogy erre utal a magyar nyelvben polgárjogot nyert metrószex kifejezés.
Noha nem állítom, hogy a pesti metróvonalakon ilyesmi sohasem fordult elő, de talán – és remélhetőleg – nem olyan gyakori jelenség, ami szükségessé teszi külön kifejezés alkalmazását. Egy már – a tapizás – amúgy is létezik.
Gondoltam arra is, hogy a Metró áruházlánc valamelyik üzletében végrehajtott nemi aktust illetik a metrószex fordulattal, amit esetleg alátámaszthat az egyik pesti Metróban hallott és durva vágyak kielégítésére célzó felszólítás. Még a metronom, ez a tudvalevőleg ütemidő mérő szerkezet is megfordult a fejemben, mint lehetséges forrás.
Hiszen, amikor sietni kell az embernek és a nemi aktust is időre kell elvégezni, akkor az ilyen gyorsított eljárásra tökéletesen alkalmazható lenne a metrószex kifejezés.
Eszembe jutott még néhány változat, de be kell vallanom, egyiket sem tartottam igazán megfelelőnek. Így aztán a mai napig nem tudom, mit takar pontosan ez a nyelvünkbe belopakodott, és valljuk be, egész jól hangzó modern szó.
Ideje: Július 22, szerda, 16:12:59 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Életünk napjaink

"Metrószex" | Belépés/Regisztráció | 3 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Metrószex (Pontok: 1)
- Anna1955 Ideje: Július 22, szerda, 16:23:26
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Thomba!

Jót derültem elmélkedéseden, és hiába nevetünk ezeken a dolgokon, azért nagyon elkeserítő jelenségnek tartom.

:))))



Re: Metrószex (Pontok: 1)
- naiva Ideje: Július 23, csütörtök, 20:18:22
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Utánanéztem... Csak nem hagyott nyugodni, ez az új magyarˇ" szó... A Wikipédiában nem találtam ilyen szócikket, visszont a Google-ban megleltem a magyarázatot . Íme, idemásolom: metroszexuális:
nagyvárosban élő többnyire egyedülálló férfi, aki sokat költ kozmetikumokra, fodrászra, divatra és sokat törődik a külsejével (de nem feltétlenül homoszexuális) Idegen Szavak Gyűjtemény, és a link:
http://www.idegen-szavak.hu/keres/metroszexu%C3%A1lis

Élveztem fanyar humoroddal átszőtt írásodat!:) Különben tényleg nem ártana nálunk is egy ilyen, meghonosodott szavak szótára:))



Re: Metrószex (Pontok: 1)
- piroman Ideje: Július 24, péntek, 08:57:20
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Úgy emlékszem, hogy David Beckham -mel terjedt el ez az új szó, bár a szexualitáshoz vajmi kevés köze van. Ellenben komoly fogyasztói szükségletet generált amikor divatba jött. Hja, amikor borotválni kezdték a nők a... hónaljukat, sejthető volt, hogy nem áll meg ezen a ponton a világ. :-)



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.40 Seconds