[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 151
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 151


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Re: Életmaradékok (Pontok: 1)
Tithonos Ideje: Március 17, szombat, 20:32:04
A vers formailag a szótagszámláló – tehát a legegyszerűbb és az egyik legősibb- versformát adja.
Törekedik, hogy tízeseket alkalmazzon, és mivel a vers kevert ritmusú –metrumjai nem értelmezhetők – hajlamosak vagyunk az ütemeket számlálni.
Az elsőben némi homályos vagy erőszakolt ütemhatárok archaikus és szép formát mutatnak:

Ismét megtelt // konténerünk // gyomra,
szaporodott // életünk sok // lomja.
Halmozódott // holt napjaink // száma,
maradékot, //mocskot hagytunk //hátra.

Első ránézésre hármas ütemezésű 4 /4 /2 képletű sorokat láthatunk, de sajnálatos, a vers többi részén ez nem válik adekvát képletté.

Ronggyá áznak // réges-régi //könyvek,
maszatosak // a kihullott //könnyek.
Zokognak a //széttépett //levelek,
vacognak az// abortusz-//gyermekek.

4/4/2
4/4/2
4/3/3
4/4/3

Tehát a kevert ütemezés arra engedi következtetni az olvasót, hogy a szerző a szótagok számlálását tette prioritássá.

Ötletes megoldás a megszemélyesítő predikatív szerkezetek metonímiává építése.

„Bánkódnak a múló barátságok…”


A rímek – amennyiben nem szándékosan – toldalékrímek, már Arany János óta elutasításban részesülnek költészetünkben.
Ebben a versben sokat találunk, sokszor igen kellemetlenül hatnak. Természetesen ez a rosszhangzás lehet tudatos, akkor önmagában is fontos eszköz. De ha mégsem ez, akkor súlyos hiba.

Az órák-metaforák vagy a tárgyak-vágyak rímpár pedig már zeneiségében és hangzásában is hiba, ha itt is nem egyfajta tudatosságról van szó.


A vers képi síkon erős, nagyon sok plasztikus vagy filmszerűen látványos, legtöbbször naturalisztikus képpé emelkedik a versben, de sokszor éppen a rímek és az ütemezés ront a hatásukon.
Máskor a képek erőtlenné válnak, mint az első versszak harmadik sora, amelyik nem illik oda, és nem is szerencsés, hogy ott legyen.


„…Halmozódott holt napjaink száma…”

Itt-ott a régi germán költészet egy-egy jegye, például az alliterációk ritmusa ad valamit vissza a sokszor elhalkuló zeneiségbe….

Véleményem szerint ez a vers szabadversként sokkal többet mondana, az alliterációk, a gondolatritmusok, a toposzok az elveszett ritmusokat sokkal hatékonyabban pótolnák.


]

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.34 Seconds