Küzdőtér |
|
|
|
zsuka49
Ha tudnád, mennyire fáj rád vágynom
Ha tudnád, mennyire fáj rád vágynom,
Várni reszketve, hogy mikor nyúlsz felém,
Szívem darabjából hintek eléd álmot,
Tán felém sodor az éltető remény.
Vágyom hozzád simulni a paplan alatt,
Miközben forr a vér, gyorsul a légzés,
Érezni azt, hogy szád a számra tapad,
Mily édes álom, mily gyönyörű érzés.
A szerelem egén, hiányod éget,
Vágd le szárnyaim, ne repüljek közel,
Mutasd meg, miként mehetek véled,
Tanítsd meg, a boldogság miképp jön el!
Mutasd meg nekem, szeretni hogy lehet
Úgy, hogy odafent még az ég is remeg.
2007. március 16.
|
Ideje: Március 17, szombat, 10:10:18 - Veva
|
|
| |
|
"Mutasd meg" | Belépés/Regisztráció | 4 hozzászólás | Search Discussion |
| Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért. |
|
|
|
|
|
Re: Mutasd meg (Pontok: 1) Tithonos Ideje: Március 17, szombat, 16:07:04 (Adatok | Üzenet küldése | Blog) | Érdekes verstani képletek vonulnak végig ennek a versnek a sorain.
U---UU----
Rögvest egy szapphói metrumra indítasz, mely furcsán hat a szonettekhez köthető jambikus tízesekhez képest még akkor is, ha itt valóban tízes sort komponáltál.
Viszont érdekes elégikus hangulatot ad az anapesztizáló jambusi sor, bár a semleges spondeusok elnehezítik a sort.
-U--U-U--U-
A második sor kevert ritmusú, jambusok harcolnak a trocheusokkal, a sor tízenegyes, ami önmagában nem hiba, hiszen a XX. századi költők erőteljesen fellazították a szonett ütemezését, illetve szótagszámegységét.
-U-UUU-U-U-
A 4. sor trocheusai teljes harmóniátlanságot okoznak a versben, mely a szonett esetében véleményem szerint súlyos hiba, hiszen nem érezzük a szonett harmonikus lüktetését; disszonánssá válik a mű.
----U-UU-UU-
A második versszak egy pentameterrel kezdődik, mely teljesen idegen test a versben.
U-U---UU---
A versszak utolsó sora ismét egy antikizáló alkaiosi tizenkettes, mely legalább annyira idegen a szonettől, mint a pentameter.
A kilencedik sorban felesleges a központozás, ráadásul e sor egy kellemetlenül ható phalaikoszi kolonizációra emlékeztető, a tartalommal ellentétben álló ritmusgyorsítás.
U-UU---U-U-
A tizenkettedik sor anapesztizáló jambusai a legszebbek, inkább illenek egy Tóth Árpád-i elégiához, mint ehhez a „szonetthez”, s talán szerencsésebb lenne, ha a szerző elégiává formálná ezeket a vágyakozó hangú érzéseit, mert az utolsó két sor trocheusai olyan erőteljes disszonanciát okoznak a vers ütemezésében, mely sokat árt a vers egészének is.
Ha tudnád, mennyire fáj rád vágynom,
Várni reszketve, hogy mikor nyúlsz felém,
Szívem darabjából hintek eléd álmot,
Tán felém sodor az éltető remény.
Ha megvizsgáljuk az első sort, rögvest az látjuk, hogy telve van a vers a romantika milliós
A hozzászólás folytatása... |
|
|
|
|
|
Re: Mutasd meg (Pontok: 1) Lacoba Ideje: Március 23, péntek, 16:44:47 (Adatok | Üzenet küldése | Blog) | Zsuzsa! Nem ez a legjobb versed. A szonett (tudom nem régen kezdted) más mint ez a versed. A szonett énekel, dalol, melyben a jambusok dominánsak. A szonett nagyon kötött, ezért szép. Hatalmas munka egy formai és tartalmi gyönyörűséget összehozni egy szonettben (én is sok-sok hibát vétettem ebben, sőt ma is nagyon könnyen ejt a sietség hibát) Túl a szótag (itt még ebben is van hiba) és rímképleten az ötöd/hatod feleseknek is érvényesülni kell, és - mint már írtam - a jambus alapvető.
- Tehát dominálnia kell U - U - U - lábnak. Például az ehhez leginkább közelálló sorodat leírom ide jambusokban:
"Tanítsd meg, a boldogság miképp jön el!"
Tanítsd, a boldogság miként emel fel!
Ugye semmi jelentős változás nem történt, mégis milyen csodát hozott a sorocskába a jambusdominancia?
U- U- - -/ U- U- -. Észre sem venni benne a helyettesítő verslábat, ami egyébként még hangulati lejtést is visz a sorba.
Mostanában ritkán szól a pillanat hozzám szonettben, de akkor csupa-csupa rövid-hosszú, rövid-hosszú ritmus leng körbe, mert valami olyan téma motoszkál bennem.
Nagyon szép a szonett. Ne hagyd! Meg fogod oldani. Meg kell oldanod!
|
|
|
|
|
|
|