[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 217
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 217


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Cím: Patkánysors
Szerző: Angeli - Kelényi Angelika
(03-01-2006 @ 02:06 pm)

:

Bujkált. Már hosszú évek óta rejtőzködött a világ elől. Remélte, hogy nem ismerné fel senki, ha a felszínre merészkedne, de nem lehetett biztos benne. Rongyos, mocskos ruhája alig-alig védte fáradt, öreg, megviselt testét a hidegtől. A haja megőszült, loncsosan lógott az arcába, melyet egykor hetyke, most kókadt, cingár bajusz, ritkás szakáll fedett. Kék szemei megfakultak, a félelem, és a kilátástalanság már seszínűre festette, elvesztette régi csillogását. Nem is értette, hogy miért bujkál még mindig, nem is értette, hogy miért ragaszkodik ehhez a patkányhoz is méltatlan élethez, melyet választott magának, a biztos halál helyett.

- A halál is kegyesebb volna, mint ez a vakond lét. – gondolta, miközben megigazította a rongyot a bal lábfején, ami tél óta nem akart gyógyulni a fagyástól keletkezett sebekből, pedig gyógyfüvet is rakott rá, amit a hegyen a hajnal első, elcsent fényénél szedett titokban.

Csak ilyentájt, vagy éjjelenként jött elő, akkor összelopkodott, amit tudott, csak annyit, ami önmaga fenntartásához szükséges volt, ottfelejtett élelmet, teregetett ruhát, aztán amint megkaparintotta azt, ami feltétlenül kellett az életben maradásához, már szelelt is vissza búvóhelyére, nem kockáztatva, hogy bárki is meglássa a városban. Pedig nagy valószínűséggel senki sem ismerte volna fel. Sok év telt el, ő megöregedett, leromlott állapota nem is emlékeztette hajdani önmagára, nem is beszélve arról, hogy munka közben az arcát senki emberfia nem láthatta. Mégis úgy érezte, hogy az első alkalommal, amint nappal a felszínre botorkálna, az, akivel szembetalálkozna, rögvest rákiáltana:

- Gyilkos! – és már meg is jelennének a katonák, és vinnék a tömlöcbe, hogy aztán másnap kerékbe törjék, vagy karóba húzzák, vagy ne adj isten szíjat hasítsanak a hátából, vagy ki tudja milyen borzalmas kínok közti halálnemet eszeljenek ki a számára.

A gyomra a torkába tódult, amikor a kínzások sorára gondolt, melyek valaha az ő munkájának is részét képezték, amit pénzért, kötelességből, parancsra úgy végzett el másokon, hogy a szánalomnak a nyoma sem volt fellelhető a szívében. Pedig voltak közöttük asszonyok és gyermekek is, bűnösök és ártatlanok egyaránt, de ő nem sajnálta egyiket sem. Ez volt a feladata, és ő elvégezte becsülettel. Akkor még úgy gondolta, hogy a legfájdalmasabb kínzás a szíjhasítás, amikor az ember hátán két helyen, párhuzamosan függőleges vágást ejtenek, majd lassan, de nagyon lassan lenyúzzák a bőrét… Az borzasztó…

Aztán megtörtént az, amiről soha sem hitte, hogy előfordulhat.

1457. március 15-én, egy kora tavaszi, illatos, napos délelőttön lovasok érkeztek a budai várba, V. László király meghívására. Hunyadi László, a testvéröccse Mátyás, és a híveik vágtattak a királyhoz, mit sem sejtve a fenséges uruk aljas szándékáról. A király alig múlt akkor 16 éves, gyáva, befolyásolható uralkodó volt, és rettegett a Hunyadi klántól, miután Hunyadi László megölte Cillei Ulrikot, az ő kedves nagybátyját és tanácsadóját. A király tudta, hogy mi történt, azt is látta, hogy Cillei rántott kardot előbb, Hunyadinak nem volt választása. Lesújtotta a nagybátyja halála, a szíve bosszúért szomjazott, de megesküdött a Hunyadiaknak, hogy nem esik bántódása Lászlónak ezért a tettéért, csak őt engedjék vissza élve Budára. Hát ennyire gyáva volt a király. Amint a Hunyadiak betették a lábukat a várba, a király elfogatta őket és kísérőiket is, és halálos ítélettel azonnal tömlöcbe vettette őket. Az első ítéletet másnap, március 16-án kellett végrehajtani. Hunyadi László lefejezésének a napja volt az, és az ő utolsó munkával töltött napja is. Ő volt a hóhér. Az a hóhér, akit a kivégzésre összegyűlt tömeg meg akart lincselni. Hogy miért? Ez volt az ő kínja, kárhozata. Csak negyedszerre sikerült levágnia Hunyadi László szép fejét. Háromszor sújtott le a bárddal hiába, mindannyiszor kérdőn ránézett a bíróra, hiszen ilyen esetben máskor az elítéltnek kegyelem járt…de nem. Hunyadi Lászlónak nem járt a kegyelem. Ő pedig a negyedik, egyben sikeres kísérlet után állt dermedten, a tömeg gyilkost kiáltott, zúgott, morajlott felé, és nem lévén más választása, bárdját elhajítva futott, futott addig, míg hallotta a zaklatott emberek kiáltásait. Aztán lerogyott. A szégyen összetörte, nem ismert ettől nagyobb hibát, ettől szörnyűbb megaláztatást, de ettől iszonyatosabb kínzást sem. Még a szíjhasítást sem. Négyszer! Soha, még rémálmában sem fordult elő vele ilyen borzalmas dolog. Pedig ő nem volt hibás. Ő a kötelességét teljesítette.

Azóta bujkált. A budai karszt barlangrendszerét úgy ismerte már, mint a tenyerét. Amióta pedig Mátyás, Hunyadi László öccse lett a király, kétszeresen is retteghetett a bosszútól. Hallotta, hogy mindenkit kivégeztek, akinek köze volt László halálához.

Őt is keresték.

Őt, a hóhért.

De nem találták meg.

Elrejtette a budai karszt.

Elrejtette, és a patkányok életére kényszerítette.

- Ettől még a halál is enyhébb büntetés. – gondolta újra, és élt tovább úgy, hogy meg szeretett volna halni, de tudta, hogy az élet kínját érdemli.




(757 szó a szövegben)    (695 olvasás)   Nyomtatható változat


soman: (03-01-2006 @ 02:23 pm)
Fantasztikus, ahogy a történelmi eseményeket háttérként felhasználva írod ezeket a remek kis novellákat. Láttató a fogalmazásod, gondolom alaposan utánajársz, hogy korhű legyen az ismertetésed a szokásokról, öltözködésről, és ezer más dologról, melyek ismerete feltétlenül szükséges ahhoz, hogy nyugodt szívvel írni tudjál egy régebbi korról úgy, hogy az olvasó egyből beleélje magát. Bennem maradtak apró megválaszolatlan kérdések: 1. A hóhér nem viselt csuklyát, vagy kámzsát (vagy hogy hívják) a fején, ami által az arca nem volt felismerhető? 2. Amennyiben negyedszerre sikerült csak megfosztania a fejét a nyakától, milyen állapotban leledzett e két testrész egymáshoz viszonyult állapota a korábbi vágások nyomán? Ugye szokás volt , ha az első kisérlet nem sikerült, akkor az elitélt kegyelmet kapott. De mi van olyankor, ha az első csapás után a nyakának a kerületi hossza mondjuk egyharmadával csökkent? Na jó, ne végy túl komolyan, vagy mégis? Gratulálok írásodhoz, nagyon tetszett! :-)

Angeli: (03-01-2006 @ 02:28 pm)
Kedves Ottó! A hóhér csuklyát viselt, de attól még jó páran ismerték, tehát nem ártott lelépnie a helyszínről. Szegény Hunyadi Lászlóról pedig fogalmam sincs, hogy a harmadik bárdcsapás után milyen állapotban leledzett, mert erről nem ír részleteket a fáma. Sajnos. Én is kíváncsi lennék rá. Mindenesetre a haja akadályozta meg abban, hogy levágják a fejét. Hogy a haját korábban miért nem vágták el? Nem tudom. Szerintem nem fosztották meg a férfiakat ezen éküktől szégyenszemre.:-)))))) Köszi a hozzászólást.

Lacoba: (03-01-2006 @ 02:41 pm)
Angelika ez nagyon a tiéd! Igazán örülök, hogy a történelemből építkezel. Én is írtam egy középkori történetet, de ómagyarul. A mostani haladással kb. az év vége felé kerül beírásra. Térgyfőhajtó aljázatosságommal burulok im eleibe, kedég akornak nem vala szokott ugyand nemességibe. Puszi neked!

Angeli: (03-01-2006 @ 02:47 pm)
Az komoly munka lehet Laci! Elolvasni is nagy feladat, nem még megírni ómagyarul valamit. Köszönöm, hogy olvastál. Pusszancs.:-)))))))))

blue: (03-01-2006 @ 05:14 pm)
Micsoda történelem, őrület, ahogyan megírtad, nagyon tetszett. pussz: Gaby

Netelka: (03-01-2006 @ 06:00 pm)
Ez lenyűgözően jó írás! Szívből gratulálok!

Zsuka49: (03-02-2006 @ 06:40 am)
Nagyon jó érzékkel választod meg a témáidat, ügyes vagy!!!:))))) Puszi: Zsuzsi

LunaPiena: (03-02-2006 @ 07:13 am)
Báthory Erzsébet után Hunyadi László hóhéra, még-még-még, imádom a történelmet, és te élvezhetően írod meg.

Angeli: (03-02-2006 @ 11:01 am)
Köszönöm Gaby! Örülök, hogy tetszett! Puszi

Angeli: (03-02-2006 @ 11:04 am)
Köszönöm Netelka! Örülök, hogy itt jártál.

Angeli: (03-02-2006 @ 11:05 am)
Kedves Zsuzsi! Köszönöm a hozzászólásodat, nagyon jól esett.

Angeli: (03-02-2006 @ 11:07 am)
Szia Luna! Remélem, hogy a következő történelmi kor is bejön majd Neked. Köszi!

  

[ Vissza: Angeli - Kelényi Angelika | Művek listája ]

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.42 Seconds