[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 275
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 275


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Cím: Hömpölygő emlékek
Szerző: naiva - S. Farkas Zsuzsanna
(11-16-2009 @ 07:22 pm)

:

Hömpölygő emlékek

Magányos nő sétált a Duna felett átívelő, kivilágított hídon. Görnyedt testtartásán látszott, hogy fázik és szomorú. Elnehezült testtel lépdelt, mint, aki súlyos terhet cipel. Nem sietett sehova, csak imbolygott tétován a szeles októberi estében a néptelen hídon.
Mint aki sehonnan nem jött és sehova nem tart…
A híd közepén megállt, kezét a korlátra tette és lenézett a mélybe. A sötét folyó méltóságteljesen hömpölygött, apró hullámok táncoltak hátán. Orrát megcsapta a víz illata, lelkét megérintette egy emlék…

….kézen fogva álltak ezen a helyen és némán nézték  az alattuk áramló vizet. Nem szóltak, hisz a friss dunai szélben, és a hídon száguldó autók zajában nehezen értették egymás szavát. Langyos nyári este volt. Kihajoltak a korláton. Kivilágított sétahajók úsztak a Dunán, fénylettek, mint a szentjánosbogarak. Éppen a híd alatt siklott el az egyik. Zene szólt, emberek tolongtak a fedélzeten. Ők egymás felé fordították az arcukat, és a férfi megcsókolta… Vaku villant: az alattuk úszó hajón valaki fényképezte alulról a hidat… és közben megörökítette a csókjukat. Nevettek…

A nő visszatért a jelenbe. Érezni vélte a férfi jelenlétét maga mellett: érezte az illatát, a szeretkezés utáni csatakos illatot, érezte karjának melegét, ahogy az övéhez ért a híd korlátjára könyökölve, látta meleg barna szemének fehérjét megvillanni az esti fényben. Az emlék olyan fájón hasított belé, hogy megtántorodott, erősebben kellett kapaszkodnia a korlátba. Tekintetét újra a mélység felé fordította. Egy másodpercre átvillant az agyán, hogy beleveti magát a sötéten hömpölygő folyóba. Elképzelte a zuhanás pillanatát… Tudta másodpercek alatt leérne, de lelki szemei előtt egész más kép jelent meg: hosszan lebeg ég és víz között, lassan hullik alá, mint ősszel egy elárvult, halott levél, vagy mint tavasszal egy hófehér virágszirom a díszbe öltözött cseresznyefáról. Lebegne lefelé boldogan, kifeszített vitorlavászonként, belekapaszkodva a víz felett játszadozó szélbe… Igen: boldog lenne, hisz nemsokára találkozna kedvesével…

A leérkezés pillanata azonban elborzasztotta: a hideg vízé, a fuldoklásos halálé… Megrázta magát, borzongósan. Nem, ő nem öngyilkos típus. Soha nem tudná az életet eldobni magától, még legnehezebb időszakaiban sem jutott eszébe soha, hogy a halálba meneküljön. Gyengéden végigsimította a korlátot, ahol valamikor kedvesével támaszkodva nézték a nyári ég alatt a sötét, kivilágított, zenés sétahajókkal tarkított vizet…

Tovább sétált, a Duna túlsó partja felé. Nézte a fényeket, ahogy remegtek a víz tükrén… Sárga, fehér, színes fények… Gyönyörű ez a város, gyönyörű ez a folyó! Itt sétáltak vele is, kézen fogva, nevetgélve, boldogan. Leért a hídról, a Duna korzón folytatta útját.

Megállt a „Kis királylány” szobra előtt és újra előtörtek az emlékek. A fényképre gondolt, ami ott készült róla.

… Sejtelmesen, boldogan mosolyog, haját arcába fújja a dunai szél. Ő is királylánynak érezte magát akkor. Egy meseszép, rózsaszínű ország, a „szerelem” királynőjének. Az is volt. A férfi odaadó szerelme trónra emelte, a legszebbnek, leggazdagabbnak érezte magát… Mosolyok villantak fel előtte, képek, és mindenhol egy kedves, szerelmes arc: az Ő arca… Sétáltak ráérősen a ragyogó napsütésben, kézen fogva, vagy szorosan ölelkezve, egymás tekintetében elveszve… Minden és mindenki vidámnak, gondtalannak tűnt körülöttük. Vagy csak ők látták annak, a szerelem rózsaszínű szemüvegén keresztül…

Kávé illata csapta meg az orrát a csípős estében. A Duna korzó most csendes volt, csak a kivilágított szállodák, éttermek körül mutatkozott némi élet jele. Már nemcsak az illatát, az ízét is érezni vélte a keserű, forró italnak…

…kinn ültek a muskátlikkal díszített teraszon, piros terítős asztal mellett és kávéztak. Tekintetük pajkosan, vidáman csillogott a csésze pereme fölött. Aztán ő kiment a mosdóba, és mire visszatért kedvese kis csónakot hajtogatott neki a közben kihozott számla papírjából. Ó, mennyire örült neki! Milyen apróság, és ő mégis úgy tette el, mint egy kincset. Pénztárcájába, óvatosan egy eldugott rekeszbe, nehogy megsérüljön. Nézték a kényelmesen csordogáló Dunát, és arról ábrándoztak, egyszer elutaznak egy lakatlan szigetre. Nevetgélve filozofálgattak a civilizáció nélküli élet nyújtotta esetleges nehézségekről, találgatták meddig bírnák… Mennyi álom, mennyi terv, mennyi játék volt ebben a kapcsolatban! Gyermekké tette őket, őszinte, ártatlan, játékos gyermekké, kiszakítva őket a szürke, gondoktól terhes mindennapokból…

 

Egy pillanatra megadatott neki, hogy újra átélje azt a felhőtlen érzést: eddigi életének legszebb időszakában érzett lebegő boldogságot. Megfeledkezett a hidegről, az őszről, ami kedvese nélkül köszöntött rá. Mindez csak egy pillanatig tartott, majd még nagyobb erővel zuhant rá a fájdalmas valóság.
Megtalálta a keskeny lépcsősort, ahol üldögéltek egy forró nyári napon. Lassan, a sötétben botorkálva leballagott a legalsó fokig. Igen, itt ültek, pontosan itt.

…Hatalmas, felhőtlen nyári ég borult a város fölé, vibrált a levegő a forróságtól, és kettejük között vibrált a vágy… a Duna vizén játékosan csillantak meg a napsugarak, vakította szemüket ezüstös csillogásuk. Lábuknál cserfes kis hullámok nyaldosták a lépcsőt, melyen ők összebújva ültek. Sokáig nézték a folyót. A szél összeborzolta hajukat, hűs permetet szórt rájuk egy-egy nagyobb hullám. Jólesett a hőségben ott ülni. Csak ülni és nézni a nagy vizet, a fölötte vitorlázva repülő sirályokat…

Most sötét volt, csillagtalan ég borult föléje, nyirkos levegő kúszott rövid kabátja alá.  Dideregve hallgatta a hullámok játékát a lépcső alján, és nézte a szemközti part vibráló fényeit. Ujjait a hideg vízbe mártotta.

„Ó, te hatalmas folyó, gyönyörű Dunám, bárcsak el tudnád sodorni a fájdalmamat! Sodord a tengerig, ott elvesznek könnyeim a sós vízben!  Bárcsak át tudnád mosni a lelkemet, tisztára, bánat-mentesre, csak a szépre emlékezőre! Hány szerelmet láttál! Hány csókot, és hány bús emléket viszel széles hátadon hosszú utadra… Vidd az enyémet is, vidd, vidd el messzire!!”

A nőből hirtelen kitört a zokogás… Mióta meghalt a szerelme, nem sírt. Nem tudott. Még befelé sem. Csak hidegséget érzett és életének hiábavalóságát. Most, ahogy felkereste szerelmük helyszíneit három hónappal a tragédia után, átszakadt lelkének gátja. Mint a zabolázhatatlan Duna áradások idején, úgy ömlöttek könnyei, megállíthatatlanul. Semmi nem állhatta útjukat.

„Folyó szeretnék lenni most, csak sodródnék előre megszabott utamon, amerre a part terel… Át hatalmas, kék hegyeken, szirteket kerülgetve, habzó hullámokat vetve, majd síkságon lassulna vágtám. Hömpölyögnék színes városokon át, nem gondolva semmire, csak az utazásra, melynek vége a hatalmas tenger… Ott lelnék hazára, hogy újra cseppé válva a perzselő napsütésben újra kezdjem utam, örök körforgásomat… Folyó szeretnék lenni: bölcs, ki hullámain cipel múltat, jövőt. Mosolyokat és könnyeket gyűjtenék, vinném tajtékozva, vagy csendben sodorva őket, mint egy forgatókönyvet, melyben az élet van megírva…”

Sokáig ült összekuporodva a legalsó lépcsőn. Hangos zokogását messzire repítette a dunai szél. Rábízta fájdalmát, rázúdította lelkének minden kínját a tovaáramló hullámokra.
A hideg térítette magához. Nagyon fázott. Mély sóhajjal felállt, és elindult a híd felé, vissza Budára. Ugyanolyan magányosan, ahogyan érkezett, csak lelke könnyebbült meg, testtartása lett határozottabb.
Az élet megy tovább, és neki járnia kell kiszabott útját.

Könnyeivel együtt bánatát is a méltóságteljes folyóba hullatta, mely feltartozhatatlanul hömpölygött, édes vízében néhány sós cseppet sodorva úti célja, a távoli tenger felé.





(1071 szó a szövegben)    (1064 olvasás)   Nyomtatható változat


winner: (11-16-2009 @ 08:52 pm)
Zsuzsika! Már sokadszorra olvasom, és bennem is hömpölygő emlékeket kelt életre az írásod. Olyan emlékeket amelyeket jó felidézni, és olyanokat melyeket az emlékpolcaimon őrzök. És főleg azért mert tudom ez csak fikció. A szép az igaz, a szomorú az kitalált.

Julianna: (11-16-2009 @ 09:13 pm)
A folyó! És mennyi emlék , a folyó füzi össze egy csokorba, élvezettel olvastam, a saját emlékeimet is közé vegyítve.

erda: (11-16-2009 @ 10:35 pm)
Drága Zsuzsi! Köszönöm ezt a lélekig ható írást az odaadásról és az elengedésről. Csodaszép, gratulálok! :) Szeretettel: Éva

felix: (11-17-2009 @ 05:32 pm)
Hömpölyög, mint a Duna. Láttató írás. És mogotte egy egész élet. Tetszik. Szeretettel: félix

naiva: (11-17-2009 @ 10:32 pm)
Kedves Laci! Múlt és jelen párhuzamosan hömpölyög a nagy folyóval a történetemben. A napsütötte, nyári Duna- parti emlékek, szomorú történetbe ágyazva. Valóban fikció, bár a Duna korzó képeinek leírásához a valóság is hozzásegített! Szeretem a Dunát, szeretek a partján nézelődni, sétálni, vagy csak nézni a nagy vizet! Ezek az emlékek adták az ihletet, mikor megírtam a "Dunánál 2009" c. pályázatra ezt a kis prózát. Biztos vagyok benne, mindenkinek vannak hasonló vízparti emlékei:) Kívánom gyűjtögess még Te is sokat "emlékpolcaidra" Köszönöm soraidat: Zsuzsi

naiva: (11-17-2009 @ 10:39 pm)
Drága Editke, örülök, hogy tetszett írásom, hogy emlékeket idézett! Szomorúsága ellenére is szerettem írni ezt a prózát... Talán mert szeretem nagyon a vizeket, legyen az folyó, tó, tenger... Úgy éreztem, a hullámok repítik soraimat gondolataimat! :))) Ölellek: Zsuzsi

naiva: (11-17-2009 @ 11:35 pm)
Drága Évikém! Köszönöm ezt a szép HSZ-t... Valóban ezt írtam meg, még ha nem is tudatosan... Csak úgy jöttek a gondolatok, és a vége sokáig, többesélyes volt:) De a lényeg az, amit Te itt összefoglaltál! Köszönöm értő olvasásodat! Zsuzsi

naiva: (11-17-2009 @ 11:40 pm)
Köszönöm félix!:) Örülök mindig, ha olvasol! Főleg, ha tetszik is! :) Hát hömpölyögtek a gondolataim, az biztos!:) Egy este megírtam, aztán csak javítgattam. de látom, még most is ráférne néhol kis változtatás! :) Ölellek: Zsuzsi

Anna1955: (11-18-2009 @ 02:01 pm)
Nagyon tetszik Zuzsika, a merengés, az emlékek sodrása, ahogy a képekkel a kétféle hangulatot megteremtetted...:)))

szucsistvan: (11-18-2009 @ 02:23 pm)
nagyon szép írás Zsuzsa, csak ne volna szomorú

naiva: (11-18-2009 @ 05:34 pm)
Köszönöm Annám!:) Azt hiszem valahol ez is volt a célom vele: a kétféle hangulat, múlt és jelen, a jó és a rossz egymás mellett futtatása:) Puszillak!:))

naiva: (11-18-2009 @ 05:38 pm)
Köszönöm István!:) Nem tudom miért íródik majd minden novellám szomorúra... Tényleg nem tudom:) Így alakulnak, ez bukik elő belőlem. Éppen most határoztam el, hogy megpróbálok vidámabb hangvételű írásokat összehozni:))) Ölellek: Zsuzsi

szavathna: (11-18-2009 @ 05:49 pm)
Szomorú, de nagyon szép!!! A pályázatra iródott talán? Millió puszi! Anna

naiva: (11-18-2009 @ 06:43 pm)
Szia Annám!:)) Igen, arra íródott:) Annyit nyertem vele, hogy tényleg élveztem megírni!:) Örülök, ha tetszik!:) Puszillak: Zsuzsi

lena1: (11-18-2009 @ 09:00 pm)
Mennyi láthatatlan könny van, amit senki meg nem lát, mert magába rejti a lélek csendes zokogása. Szép és szomorú történet. Szeretettel ölellek.

naiva: (11-20-2009 @ 11:57 pm)
Igen Lénám.. mennyi, de mennyi könnyet nyelünk befelé... pedig milyen jó néha útjukra bocsátani bánat-cseppjeinket!:)) Piuszi!!:))

  

[ Vissza: naiva - S. Farkas Zsuzsanna | Művek listája ]

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.40 Seconds