[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 122
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 122


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Cím: A nagy utazás
Szerző: Lacoba - Földi László
(02-11-2006 @ 07:32 pm)

:
A nagy utazás előtti este aztán lázas készülődés folyik. Édesanyám sehogyan sem akar hamvas (batyu) nélkül elindulni.
- Hátha valami értékes dolgot kell valahol otthagynunk az út szélén. Szépen beleférne az ennivaló, meg minden. Kiterítve meg el is ülhet rajta az ember. Aztán visszafelé legfeljebb szedek bele az állatoknak egy kis füvet. – Igen. Bárhová is mentünk, mindig ott volt a hamvas. Édesapám hajthatatlan.
- Visszük a tokot. Abba minden belefér. Visszafelé meg ott lesz a szatyor a maradéknak. Füvet meg majd kapnak itthonról. Belenyugszik lassan anyu is, a megmásíthatatlanba. Ennek megfelelően rendez aztán mindent. Közben még valamin semeggyeznek (vitatkoznak), pusmorognak (suttognak) is. Nem tudom mi az, egyébként is nyakig vagyok a meséskönyvben. Azzal is el vagyok még foglalva, hogy akkor holnap kire leszek bízva?… Mekkora lehet egy ilyen sárkány?… A sárkány tud-e olvasni?… A hamvas nem rossz dolog. Én is hányszor szunyókáltam már benne…


- Kelj fel Laci! Jó reggelt! Siess, indulunk!
- Hová?
- Hová? Hát Pestre! – Hű, az angyalát! Úgy repülök ki az ágyból, hogy a pizsamám is tanácstalanul marad helyben. Szökellés, pattogás. Mindent beleadok. Rohanás mosakodni. Felkapom az élére vasalt ünneplőmet, plusz az új svájci sapka. Elsőként készülök el. Apu oda is legyinti:
- Te vagy az angyal! – Mindenki elkészül. Indulunk gyalog Tarjánba, a vasútállomásra. Egész úton a leckét tanulom.
- Ha jön a kalauz, azt kell mondanod, hogy: csak jövőre mész iskolába. – Ha jön a kalauz, jön a kalauz. De ki az a kalauz?
- Apu, apu! Ki az a kalauz.
- Olyan katonás sapkája van. Ő lyukasztja a jegyeket.
Közeledünk. Te híres mozdony, most aztán kénytelen leszel engem fuvarozni, pedig a múltkor kinevettél a fütyüléssel. Igaz, hogy erősebben és szebben tudsz, de én vagyok a kisebb. Miért kell nekem ezt mondanom, hiszen már másodikba megyek? Ki érti ezt? Csendben maradok, nehogy még itthon maradjak. Magolom a mondókát… Csak jövőre megyek iskolába… Katonás sapka… Most akkor katona vagy kicsoda?…
Ott áll a vonatunk. Éppen itt jön az emberem.
- Csókolom! Csak jövőre megyek iskolába.
- Hallgass! Majd csak a vonaton – rántja meg a kezemet, ellent nem tűrően. Most itt van közelről is ez a csühös. Még nagyobb, mint gondoltam. Alig tudom megmászni a vagon lépcsőjét, de sikerül. Édesanyámat is feltolja apu. Sokan utaznak rajta, és nem teljesen úgy állnak a padok sem, mint az iskolában.
- Találunk egy olyan részt, ahol négyen is elférnénk. Két ülés erre néz, kettő pedig arra. Középen van egy kis asztalkánk is. Aztán egy hatalmas ablak.

Ezt sem hittem volna még tegnap. Huncut az én apám, a mindenit! Az is lehet, hogy nyugalmasabban telt a két hét, mintha tudta, sejtette volna. Nekem biztos, de Neki még inkább. Hoppá! Meg van! Ezt jól kitervelte… No, de ilyet!

Hatalmas fütyülés… Egy kis szünet… Rándítás… A szám is tátva marad… Megindulunk… Körbenézek, apuék látják-e… Édesanyám is izgulhat. Rendesen kapaszkodik a székbe, ami nem is szék, hanem ülés – javít ki a nagy utazó. Édesapám már sokszor ült vonaton. Azt is mondja: „az egész világot be lehetne vonatozni, ha valakinek lenne annyi pénze”. Szerinte, még lassan megyünk, pedig egyre jobban szaladnak a házak.

Nem is gondoltam volna, hogy ekkora város ez a Tarján. Annyi gyárkéményt látni az ablakon, hogy csak a moziban van ennyi.
- Ez az Üveggyár. Itt csinálják a poharat.
- Hogy? Apa hogyan?
- Megolvasztják a homokot, és mikor folyik, hosszú csövekkel fújják. Mikor pedig kész, ott törik el, ahol kell. – Magam sem tudom eldönteni, hogy viccel, vagy igazán így van. Bár nagyon fúrja a „begyem”, de teljesen komolynak látom.
- Mikor megyünk megnézni?
- Majd egyszer – nincs idő tovább kérdezősködni. – Ez pedig már a Tűzhelygyár. Itt szerelik a masinát – vált a következő kéményeknél.
- Mi az a nagy tűz? – Egy vaskéménynél minden csupa láng és szikra. – A mindenit! Mekkora!
- Ott olvasztják a platnyinak (a tűzhely teteje) való vasat – megint komoly az arca. Nem viccel.
- Ugye majd elmegyünk oda is. Ugye apu? – Közben lassítunk, majd megállunk.
- Elromlott? – kérdezem tanácstalanul.
- Dehogy csak mások is felszállnak – aztán hallani is, hogy: Személyvonat érkezik Salgótarjánból a negyedik vágányra. Salgótarján Nagyállomás. Felszállás után indul tovább Budapest Keleti Pályaudvarra. A vonat valamennyi állomáson és megállóhelyen megáll. A vágányok mellett kérjük, vigyázzanak! – Hű! Az anyját! Padlót fogtam. Ez a fazék hangú recsegő, pillanatok alatt egy hétre való kérdéses dolgot mond. Nincs mese, kérdezek:
- Apu miért személyvonat a vonat, és miért Salgótarján a Tarján?
- Azért mert lassabban megy, mint a gyorsvonat, és mindenütt megáll. Tarjánt pedig rendesen Salgótarjánnak hívják. – Eddig rendben. Már egy későbbi kérdés is megoldva. Közben, megint rándítás… Ismét megyünk…
- Mi az a vágány?
- Az a sín. Így lehet tudni, melyik az a vonat, amelyikkel utazni akar az ember. – A többi kérdést tartalékolom, nehogy ráunjon.
- Éhesek vagytok? – próbálja édesanyám is feloldani magát a nagy izgalomból. Válasz nélkül kezdi teríteni a kis asztalkát. Persze miután, a már előre bekészített, enyhén nedves ronggyal letörölte. Ez egy fontos mozzanat, mert rend a lelke mindennek, nehogy még elkapjon bennünket valami nyavalya. Éhes vagyok, de az ablakon túli világ is borzasztóan fontos. Elfoglaltságomat látva: szépen megformázott, éppen méretes katonákat kapok. Ez nagyban megkönnyíti a helyzetemet, hiszen nem kell egy pillanatra sem levennem a szemem a temérdek újdonsággal szolgáló mozivászonról.
- Figyelj a túloldalra! Ott a másik Üveggyár, amelyikben az ablaküveg készül.
- Az is homokból? És mitől lesz átlátszó? Majd meglátod, úgyis megnézzük egyszer! – érződik a hangján: elégedett, hogy megjegyeztem a homokot.
Ez az üveg nagyon drága. Angyal mamámnál – úgy futás közben, egy kővel – kitörtem. Hetekig leveles voltam miatta. Egyébként Ő sosem bántott kézzel, pedig biztos néha kijárt volna. Aztán szavakkal… Senkinek sem ajánlom, hogy kipróbálja. Rosszabb egy fülesnél, az már egyszer biztos. Ettől fájóbb, hogy a csokitól is el vagyok tiltva, az idétlenségem miatt. Bár – ez titok – nagyapámtól vasárnap kaptam egyet, mert hazakísértem a kocsmából. Igazán szép pár lehettünk, hiszen eléggé ágaskodnom kellett, hogy felérjem a kezét. Hatalmas munkásember az én nagyapám. Mire végigér a tekintetem a százötven kiló izomzaton, el is fogy a csoki. Megmértük rendesen az utat széltiben-hosszában. Végig tanítgatott: „Ne mondd meg mamádnak, hogy berúgtam. Úgyis ez volt az utolsó. Soha többet!” Pénzt ugyan nem nagyon költött, de sok volt a barátja. Aztán tényleg nem is nagyon fordult elő többé, hogy berúgott. Most mehet újabb kérdés, apu felé:
- Mi az a Nagyállomás? És miért Budapest, ha egyszer Pest?
- Az állomáson sok a vágány, ahol kevés: az csak megálló. A Pestet meg csak úgy mondjuk röviden, mint a Tarjánt is. A pályaudvar még nagyobb, a Keleti nevet pedig azért kapta, mert abba az irányba kel a nap. – Megelőz néhány kérdéssel. Ez nagyfokú elismerés, de tovább most nem lehet. Pihentetni illik. Egyébként is megint lassulunk… Megállunk.
- Ez Pálfalva, és még ez is Tarján.
- Mikor érünk Pestre?
- Az még odébb van.
- Igyál gyorsan teát, míg állunk! – Nagyon finom. Abból a repikből (mezei gyógynövény) készült, amit a Rónai-oldalból hoztunk. Meg kell szárítani a napon, és nem kell fölöslegesen „pénzt kidobni az ablakon”. Aztán szoktunk még szedni hársfavirágot és kamillát is. Ezek nagyon finomak, és még meg is gyógyulunk tőle. Megint meglódulunk. Lassan elfogynak a házak. Most hagytuk csak el a várost.
- Menetjegyeket kérem ellenőrzésre! – mondja egy asszony. Anyu szépen kicsomagolja a zsebkendőből. Odaadja. Egy fogóhoz hasonló szerkezettel kilyukasztja. Aztán kérdezi:
- Hányadikos leszel nagylegény?
- Már harmadikba kéne mennem, de évet késtem… – hadarom gyorsan. De mielőtt befejezném…
- Bizony szeptemberben már belekezd – mondja rezzenéstelen arccal édesapám.
- Biztos ügyes lesz – jön a válasz enyhe mosoly kíséretében. Az angyalát! A kalauz. Ez aztán cseppet sem hasonlít a katonára, ráadásul asszony. Úgy látom, ezt apu méltányolja, hiszen említést sem tesz egy ideig a dologról. Már újabb falu félé közeledünk.
- Ezt majdnem elszúrtuk – jegyzi meg. – Ki gondolhatott arra, hogy kalauz nemcsak férfi lehet. A lényeg: már tudod, kiről van szó. Nemsokára Terenyére érünk. Ide is járunk zenélni. Utána Bátony következik. – Ismét rándítás. Indulunk tovább. Már egy ideje azt nézem: az a nagy hegy egyre nagyobb, ahogy közeledünk. – Az a Mátra, aminek a tetején voltunk a múltkor, Galyatetőn. – Milyen érdekes, hogy a közelebbi fák sokkal gyorsabban szaladnak el mellettünk, mint a távoliak. Most egyébként azért is különleges ez az egész, mert eddig ezt kívülről láthattam. Ott fent a Kotyaszon – a földünk végében – ahogy a kisvonat – sípolva - elfüstölt. Ugyanúgy, mint – ez azért már kicsit jobban hasonlít – a hokedliből, sámliból készültnél, mint a lendkerekes, egy mozdonyos, négy személykocsis, hosszított pályás, nyugati játékvonatomnál.

Egyre alacsonyabbak a hegyek, sőt vannak helyek, ahol el is fogynak teljesen. Milyen aranysárga erre már a vetés.
- Nem sokára már aratnak, nálunk pedig nemrég bújt elő a kalász – hallani édesanyám hangját.

Mivel olvasztják ugyan meg a homokot? Aztán abból hogyan lesz az üveg? No és még átlátszó is… Már ez is nagy kérdés. Aztán még a vasat is?… A mi sparhétunkon miért nem olvad meg a platnyi, pedig sokszor még vörös is. Ha sötétben – ilyenkor – egy kis zsebpiszkot rádobunk akkor olyan, mint a csillagszóró, kicsiben… Mindenesetre nem szabad sokáig pihentetni a dolgot. Oda kell menni, aztán megnézzük… Milyen jól eltitkolták előlem, hogy én is jöhetek, Pestre… Vágány. Most úgy számolják meg kettesével, ahogy a vonat megy rajta? Talán külön-külön? Á! Ez butaság lenne… Minek lyukasztják a jegyeket? Lehet asszony is kalauz… Gyerek ugyan lehet-e?… Azt hiszem nem, mert összevissza lyukasztgatna. Valami oka biztos van, hogy mind a két jegyünket ugyanott lyukasztotta… Nocsak! Ezért lettem „egy osztállyal visszahúzva”. Ki gondolta volna. Így nekem még nem kell jegyet venni. Mindenesetre visszafelé jobban kell figyelnem… Ha én ezt Karcsinak elmesélem…

(Folytatása a Dunaparton)



(1588 szó a szövegben)    (716 olvasás)   Nyomtatható változat


julianna: (02-11-2006 @ 08:12 pm)
Köszönöm, hogy ide küldtél. És olvashattam a folytatást, úgyan olyan szórakoztató. Pedig egy egyszerű utazás. Hát az üvegművesek munkája is érdekes! Máskülönben az egyik fiam üveges. Lesem majd a következő részt. Csak egy baj van. Nálunk az internettel nincs mindig rend.

blue: (02-11-2006 @ 08:21 pm)
Laci ez nagyon jó volt. Gyerekként Parádsasváron láttam, az üveggyárban, hogy hogyan fújják az üveget, már nem is tudom, hogy hány éves voltam, de nem felejtettem el, még mindig emlékszem arra a forróságra és a sistergésre, gőzre, ahogy a kész vázát hidegvízbe tették, örök emlék marad.

Lacoba: (02-11-2006 @ 10:13 pm)
Julianna! Reméljük még a hétvégén sorra kerül. Nálam azóta lett rend, amióta a mikrohullámú alállomás nálam van---HI!

Lacoba: (02-11-2006 @ 10:15 pm)
Gaby az egy hatalmas élmény. Én már többször láttam, de mindig gyönyörködtem benne. Csak már annak is lassan vége lesz nálunk. Köszi!

prayer: (02-12-2006 @ 02:10 pm)
Ej, Laci! Te aztán tudod, hogyan kell felidézni mások emlékét is a magadéval együtt. Már feledésbe múló dolgok is visszaköszönnek. Gyermekkorom nagy eseménye volt, amikor Pécsröl, Harkányba mentünk fürödni a családdal, és a fekete gőzös mozdony füstjétől csupa korom lett az arcom, amiért végig az ablakban lógtam. Nagyon szeretem ezeket a történeteidet!

lacoba: (02-12-2006 @ 02:52 pm)
Zoli, örülök, hogy sikerül felidézni a gyermekkort. Kicsit ez is a célom.

vp_rozika: (02-12-2006 @ 03:31 am)
Szia Laci! Tündéri kis történet volt! Jókat mosolyogtam. Én ugyanilyen cserfes, érdeklődő kisgyerek voltam. Olvasás közben jutott eszembe, apukám milyen türelmesen válaszolgatott nekem, nem úgy, mint anyukám, aki ha kifáradt a válaszolgatásokban mindig azt mondta, "Be nem áll a szád, hallgass már kislányom, legalább két percig! Hagyj kérdést a testvéreidnek is." A kalaúzról is eszembe juttattál egy aranyos kis sztorit: Agárdra mentünk, már a peronon álltunk, hogy megálljon a vonat és leszálljunk. Jött a kalaúz, az előttem álló kisgyerek nagy ijedten felkiáltott, apu nekünk meg nincs is jegyünk! Köszönöm, hogy elszórakoztattál. Már jól kezdődik a napom, Rozika

lacoba: (02-12-2006 @ 05:01 am)
Rozika Drága! A gyereknek ilyennek kell lennie, hiszen a legnagyobb őszinteséggel áll mindenhez. Köszi.

soman: (02-12-2006 @ 06:19 am)
Jól érzékelteted a pajkos, kíváncsi kisfiú ártatlan rácsodálkozását minden újdonságra. Számomra egészen fantasztikus, hogy milyen emlékezőtehetséged van. Úgy gondolom, ez mind igaz, ahogy már mondtad is. De ez a sok apró részlet..."nem semmi"!

Lacoba: (02-12-2006 @ 06:35 am)
Így van Ottó, gyermektörténetekben csak megtörténtek kerültek be. Vannak olyan történetek is, amelyeket mint meséket anekdótákat hallhattam, de majd azok késóbb jönnek. Köszi!

Gyopa: (02-12-2006 @ 07:41 am)
Szia Lacó! Na ez lehet, hogy marhaság volt. Egy barátomat hívták Lacónak, aki neked földid volt. Asszociáltam a nicknevedből, de bocsánat ha tévedtem. Mindig szívesen olvasom ezeket a prózai írásaidat, mint pesti gyerek. Nem tudom megmagyarázni az okát, de a "Göre Gábor" Jut eszembe az ízes történeteidnél. Ezt nem kritikának szántam, mert tudom, hogy az említett mű az együgyű bíróról szól. Az írásod hangulata, ami emlékeztet. A gyerek rácsodálkozása a világra. Ami viszont elgondolkodtatott, hogy lehetett neked lendkerekes vonatszerelvényed? Alighanem, az felhúzós volt, hiszen egy szerelvényt nem lehet lendületbe hozni, ami a lényege a lendkerekesjátékoknak. Köszönöm, hogy olvashattalak. Győző

Gyopa: (02-12-2006 @ 07:53 am)
Qrx-qrx! Azért ezt nem szeretném kihagyni, hogy jelenleg a hetes körzetből forgalmazok. Qth-m jelenleg Gyál. Ezekután tényleg eldugulok. Sok 73-al és 88-al a háttérnek.

Lacoba: (02-12-2006 @ 07:57 am)
Győző! Köszi, hogy olvastál. Azok után, hogy már ültem is rajt egy néhány év múlva. Méghozzá nyugati! Visszatérve, hatalmas élmény volt, s szinte az első alkalom, hogy távolabbra eljutottam a falusi szülői háztól. Persze ma már nagyot változtunk, sajnos mi itt a végeken visszafelé is. A 7 helyi iskolából és egy gimnáziumból már egy sincs, a 8 könyvtárból ma csak egy, a 6 kultúrotthonból csak 3 romos van, az 5 zenakarból egy sincs. Ideérkezett rendesen a fejlődés, a megdöbbentő, hogy ugyanannyian vagyunk. Még a gyerekek is, csak a városközponti iskolába nagyon fogynak. No ezek a fejlődés irányai. Ja és majd kifeledtem, hogy a 4 kocsma helyett ma már van 16.

Lacoba: (02-12-2006 @ 08:01 am)
Én pedig éppen a HA6NL vagyok! HI! Egy tanítványom éppen Gyálon dolgozik.

veva: (02-12-2006 @ 12:16 pm)
Most is megállapítottam, hogy nagyon jók a prózáid! :) Most is élvezettel olvastam.

Lacoba: (02-12-2006 @ 12:25 pm)
Igen lehet Évike! Bár az is lehet, hogy csak jó témák kerülnek a a gondolataim közé. Köszi, hogy olvastál.

lacoba: (02-13-2006 @ 01:57 pm)
Angelika, most rajta kaptál, hiszen úgy írom meg ezeket a történeteket, hogy amikor már éppen lanyhulhatna az érdeklődés újabb lökés kerüljön a gondolati középpontba. Majd nem sokára következik a lillehammeri olimpia egy napja című sorozatom a Magazinban. Ajánlom figyelmedbe, hogy ne mindig csak gyermekírásokat olvashass tőlem. Köszi!

Angeli: (02-13-2006 @ 12:22 pm)
Mindig sajnálom, amikor egy-egy rész véget ér, annyira olvastatja magát. Nagyon tetszik. Köszönöm.

  

[ Vissza: Lacoba - Földi László | Művek listája ]

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.39 Seconds