[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 104
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 104


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Cím: Vicsorgó ürge II. rész
Szerző: Lacoba - Földi László
(02-18-2006 @ 07:26 pm)

:
Egészen addig merészkedem, amíg sejtem, hogy nem ér el a mogyoróbot és a hurok fogságából. Támadólag ugrik felém. Beszélek hozzá, nyugtatom, vígasztalom. Ezzel elérem, hogy ebben a távolságban megtűr. Ha viszont közelebb lépek, ismét mutatja erős fogait. Nem nagy, a földszintesnél ugyan nagyobb, de a termete azért kicsi. Valami vári keverék lehet. Az biztos, hogy lány, hiszen nem látom a golyóit. Mentőötletként eszembe jut, és különböző neveken szólítgatom.
- Bogi!… – Nem reagál…
- Morzsi!… – Nincs kedvező válasz…
- Bodri gyere! … – Újra vicsorít…
- Csöpi!… – Hoppá! Felkapja a fejét. Felbuzdulok. Eltaláltam. Ahogy azonban közelebb mennék, továbbra sem enged.
- - Csöpi! Ne bomolj! Csak segíteni akarok. – A túlélő készlet bundás kenyere! Már török is egy falatnyit… Közelébe dobom. – Végre, az anyádat! – beindult a farka. Ez azt jelzi, hogy most már nem fog megharapni. Újabb falat… Már simogatom. Sebes a jobbhátsó lába a huroktól. Szabadítanám ki, de a kezem felé kap. Fájhat neki. Újabb falattal terelem el a figyelmét, és gyorsan kilazítom a hurkot. Hűha! Csak úgy porzik utána a hegyoldal, pedig három lábon fut, a meggyötört jobbhátsót nem használja. Nagyon száguld. Olyannyira, hogy majdnem összeütközik a szembejövő Zsidai Pistivel. A nemjóját! Most van végem!
- Ej! Az anyád! Mit csinálsz ott kis Vitéz? Kezd összefutni előttem a félelemtől a világ. Mi lesz, ha közelebb hozza azt a kótyagos fejét? A menekülési útvonalakat kémlelem. Van-e értelme? Akkor sohasem tudom meg milyen az ürge, az ürgeöntés hurokkal, kutyával.
- Csak elengedtem szegény kutyát. Baj? – mondom szeppenten.
Már ideért. Nem taknyos az orra, sőt egészen hetykére pödrött a bajusza. Nem kaptam fülest, ez haladás. Valami vadász vagy katonaruha van rajta, bokszszagos csizma, zöld kalap valami bojttal. Később megtudom, hogy ez a zergetoll, ami csak a nevében zerge, mert tolla az nincs, hiszen hegyi kecske.
- Mi van? Be vagy tojva? – Nem szólok, de amúgy is tudja. Vigasztalóra fogja. – Hát nem beletévedt ez a lökött kutya a hurokba. Pedig azt hittem reggelre legalább egy ürge csüng a botomon. – Nahát! A kutyát ki lehet pipálni az ürgeöntésből, könyvelem el.
- Már teszi is a dolgát. Kiszedi a botot. Tovább megyünk. Nem kérdezem, mehetek-e? Nem zavar el, így biztos. Keresi a lyukakat.
- - Ezekben laknak. Mindegyiknek két ki-bejárata van. Ide lopkodják be a búzát. Az egyik lyuk mindig feljebb, a másik lejjebb van. Az a lényeg, hogy ide az alsóhoz rakjuk a hurkot, a felsőn beöntjük a vizet, így belesétál őkelme a csapdánkba… Híj! Te gyerek hány éves vagy?
- Tíz leszek már nem sokára. – bököm ki nagy büszkén.
- Hogy megy a tanulás?
- Elmegy.
A keze jár. Egy lyukba teszi a bot végét. Beékeli. Éppen olyan távolságra, hogy a lefeszített hurok elérjen az alsóhoz. Kampósszöggel úgy helyezi el a hurkot, hogy egy kicsivel kisebb, mint a lyuk. Ez azért fontos, mert így a fránya jószág feje még átmegy, a teste beakad, és súlyával kiakasztja a szögből, a felajzott bot pedig felkapja a levegőbe.
- Aztán fogott-e már? – fejezem ki kételyemet.
- No, te is kelekótya vagy, mint én? – Gyorsan az orromhoz kapok. Nem taknyos. – Hát itt lennék, ha még nem fogtam volna? – Csak most veszem észre, hogy egy nagy hátizsák van a hátán. Elővesz egy bádogkannát, meg egy nagyobb, aztán egy kisebb korsót. Meghúzza a kisebbet. Érzem az illatát, bor van benne.
- A másikból te is ihatsz, de keveset, mert a víz itt drágakincs. – Meghúznám, de nagy. Ügyeskedek, de nem sikerül. Végül segít. – Aztán tudod-e ki vagyok én? – kérdezi.
- Már hogyne tudnám. A Zsidai Pista bácsi.
- A fityilős fittyfenét! Zsidai Pistike – mondja ellentmondást nem tűrően. – Apád, az én keresztapám. Most figyelj! Az árgyélusát!
A kannával odamegy a felső lyukhoz. Önt bele, majd rálép. Olyan négy méterrel lejjebb egy szürkés, barnás valami iszkol ki. Nahát, ez lenne az? Cseppet sem hasonlít a nyúlhoz.
- Nem jött be. A másik lesz az – és már önti is. Ez sem jött be: sehol semmi. Újabb lyuk: most a hátam mögött trappol a beste. Aztán megint másik, s láss csodát! Az orrom elől csapja az égbe a furfangos szerkezet. Ott himbálódzik rajta a vetés réme.
- Minek ez? – tudakolom.
- Hát a Rozinak. – Ki lehet ez a Rozi, hisz nincs
- is asszonya. De már jön is a válasz:
- A borznak. Híj! Te gyerek! Most aztán, iszkiri haza, nehogy miattam verjék veresre a segged!

Szedem a lábam. Futok. A nap állásából ítélve dél lehet. Remélem Erzsiék, szintén elbabázták az időt. Nyertem. A kulcs a szokott helyen. Keresek valami ennivalót, hiszen kiéheztem a nagy munkában. A tegnapi zöldbabból nem kérek, így a cukros, zsíros kenyér mellett döntök.

A szemem a reggeli üzenetre téved. Hűha! „Az állatokat engedd ki, etesd meg, de délben is!” Szőr van a levesben. Megint futás. Szegény csirék, gajok majd megfőnek. Kukoricát, vizet nekik, gyorsan. A koca szerencsésebb, mert még munkába indulás előtt kiengedték. Még jó, hogy nem tudnak beszélni. Sőt még hálás kánonba is kezdenek, egy kis szárnycsapkodással egybekötve. Alig érek vissza az asztalhoz, megérkezik a nővérem. Most nem olyan szigorú, hiszen a nagy babázással ő is leveles.
- Az állatoknak adtál?
- Persze – mondom büszkén, pedig szegények még most sem érték be magukat az evés-ivásban.
- Remélem, nem koncsorogtál? – kérdi. – Délután elmehetsz játszani, én maradok itthon.

Ezt a kalandot megúsztam. Még van egy kis idő a délutánig. Megcélzom a konyhai heverőt. Ismét van mit leltárba venni. A kelekótya, nem a taknyos orr miatt az… Majd biztos az is kiderül: a Zsidai Pistike feje miért kótyagos?… Vagy az-e egyáltalán?… Mindenesetre ügyes ember… A kutyának semmi köze az ürgézéshez… Az ürge nem hasonlít a nyúlra… Kicsit sem…

/A novellához tartozó illusztrációt Beda Melinda készítette. A teszt fórumon megnézheted/



(938 szó a szövegben)    (699 olvasás)   Nyomtatható változat


blue: (02-18-2006 @ 08:23 pm)
Elolvastam és továbbra is az a véleményem, hogy én tényleg sajnáltam szegény kicsi ürgét. A cukros-zsíros kenyeret meg sosem tudtam megenni, inkább zsíroskenyér sóval, törött pirospaprikával és zöldhagymával.

vp_rozika: (02-19-2006 @ 02:59 am)
Szia Laci! Nagyon tetszett, ahogy a kutyát magadhoz szelidítetted. Írásaid mindig nosztalgiázásra csábítanak. Most például, nővéreddel a kis ártatlan játszmák eszembe juttatják a mi játszmáinkat a bátyámmal. Ő általában a focizásba feledkezett bele kötelessége terhére. Mindig kisegítettem, de annak ára volt:-). Én a boltba mentem helyette, ő viszont nem árult be anyunak, ha levittem a babáimat, szalvétáimat (nagy szalvéta gyűjtő voltam). Nem a mennyiségre mentem, abban nem voltam nyerő, de mindig nekem volt a legtöbb féle. Ezt viszont csak úgy érhettem el, ha mindig nálam voltak. Anyu 3 műszakban dolgozott, sokat voltunk egyedül, így sokszor kellett szivességet tennem:-). Jó volt veled a mezőn járni, az állatok etetésében sajnos magadra hagytalak, mert minden állattól félek:-). A nosztalgiázó Rozika

Lacoba: (02-19-2006 @ 08:31 am)
OK Rozika! Nem gond. Elbírom egyedül is. Ma már csak néhány tyúkocskát tartunk. Azt is a tojás végett. Nálunk végelgyengülésben szoktak meghalni. Majd nemsokára jön Kontyi története, aki az ősszel halt meg, és a kedvenc csirkénk volt. Visszatérve az ürgére. Ez is olyan tapasztalat, ami vesztésre állt. Mindenképpen le kellett írnom. Köszi, Hogy olvastál.

soman: (02-19-2006 @ 09:21 am)
Nemcsak azért vagy irigylésre méltó, mert ennyi minden élmény megtörtént veled, de ráadásul még tehetségesen meg is örökítetted. Ez igazán nagyszerű. Annyit hallottam már az ürgeöntésről, de ilyen közel még sohasem kerültem e témához, mint most.

Lacoba: (02-19-2006 @ 10:29 am)
Köszi Ottó! Én is azért voltam rá annyira kíváncsi. Nos képzeld! Ez volt az első és utolsó ürgeöntés, amit láttam. Tehát mégis érdemes volt megfigyelnem, mert még tovább is adhattam.

lacoba: (02-19-2006 @ 12:34 am)
Igen Gaby! Az élet produkál érdekes dolgokat. Gyermekként főként a kíváncsiság és a tudáséhség a hajtóerő. Aztán kegyetlen dolgokkal is szembesülni kell. Ezek sajnos nem kerülik el a gyerekeket sem. A mai játékok elméletisége például óriási veszély a mi gyakorlati apró világunkhoz viszonyítva. Abban az időben más volt a világ. Ez a kis állat, amelyet szerettünk volna mostanában többször is újratelepíteni, hatalmas kártevőnek számított. Egyébként más élőlények is elköltöztek már a földművelés leállásával, megint mások pedig azóta honosodtak meg. Köszi hogy olvastál! Mellesleg én is sajnáltam utólag őket.

Angeli: (02-20-2006 @ 10:30 am)
Továbbra is elbűvöl ez a kíváncsi, nyitott kisfiú, és stílusod is.

lacoba: (02-20-2006 @ 11:05 am)
Angelika köszi! Van még sok! Lesz mit olvasni! Gyere máskor is.

  

[ Vissza: Lacoba - Földi László | Művek listája ]

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.49 Seconds