[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 215
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 215


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Patkány egy hely

Az ember megy a vonaton, élvezi a magyar tájat, az aszályos, gyönyörűen kiégett búzatáblákat, a hernyós eperfákat, a töltések oldalán bégető, soványka teheneket, ámulva nézi a röpke bikanyálat kavarogni az egészséges, friss levegőben, magába szívja az élő föld üdítő illatát, engedi, hogy átjárja pólusait a fiatalító, penészes harmat, aztán…beszorul a levegő, a torok görcsberándul, a szív vadul dobogni kezd.



 



Hiába lehúzva ablak, hiába vág be a hideg, tüdőgyulladásos levegő, az embert lassan, lépésről-lépésre körbeveszi a gázkamra. A másodosztályú személykocsi 30-40-50, nem ritkán közel 100 éves, áporodott illata. Képzeljük el: 100 éve nem mosták le az ablakot, 100 éve nem ürítették a szemetest az ablak alatt, és 100 éve nem tettek be W.C.-papírt a W.C.-be. Az ember keze meg ugye időnként fáradt, hideg is, meg különben is: ha már csupán a W.C. ülőkén jutott neki hely a fekete vonaton, akkor ugye azért jobban esik majszolni a szutyós, forintos szalonnát, mint azt, na, azt a bizonyosat magunk alatt.



 



A kocsit, a vonatot, a szerelvényt, a síneket azonban átjárja egy félreismerhetetlen, amolyan igazán magyaros illat, a magyar személy és gyorsvonatok, a távolsági buszok, magántaxik meghitt, hazai bűze, aminek emlékétől Amerikában sem tudtam szabadulni soha.



 



Hogy az igazat, csakis a színtiszta igazat, meg Isten minket úgy segéljen, meg blablabla, meg stb, ezért meg kell mondanunk, hogy az USA-ban igenis sikálják a járműveket, van egy tisztasági minimum, legalábbis a köz által használt alkalmatosságokon.



 



Azonban a magánéletben nincs!



 



Ezért arccal a divat felé!



Az asszony, már akinek van, nekem nincs most beépített, Al-Kaidás terorista, mit vásárol, na mit? És barátnői, munkatársnői, a földreszállt Isten: a főnöknője?



 



Parfűmöt!



 



Nem franciát persze, noha az a legfincsibb, hiszen a szó: “francia”, ma errefelé azt jelenti: “kurva anyád”. Helyi anyagot, amerikai specialitást vásárol, valami különlegességet a gettóból. Ami hozza a gettó ízét, aromáját, szépségét, emelkedett “emberszeretetét”, no meg illatát.



Olyan szaga van, mint a négynapos hullának a Palotaszálló fáskamrájában: büdös, kukacos, patkányos. És ezt használja ma minden, magára valamit is adó titkárnő és adminisztratív dolgozó errefelé.



Atyaisten!



Vagyis, ha már sikálnak, ha kénytelenek is eltüntetni azt a tipikus tengerentúli koszt és az illatot, akkor addig maszekolnak, míg valahogy be nem csempészik az ember orra alá az igazi Amerikát: a retket és ennek gettószagú, civilizált bűzét.



 



 “Szagolj magyar! Kijöttél Amerikába, mert büdös vót a záhonyi sebes? Akkor szagolni fogsz, meg szívni is!”



 



Menekülés nincs. Akárhová lépek, a gettó szaga körbevesz. A nők meg büszkén viselik, azt hiszik, mivel divat, akkor már jó is. Csak én könnyezek, csak nekem facsarja szememet a cián.



Mert hát, tisztelt olvasó, ugye csak így egymás között szólva: patkány egy hely ez!




Cím: Patkány egy hely
Kategória: Esszé
Alkategória:
Szerző: Tirpak-Vasko Sandor
Beküldve: November 24th 2003
Elolvasva: 1944 Alkalommal
Pont:Top of All
Beállítások: Küldd el ismerősödnek  A publikáció nyomtatása
  

[ Vissza a publikációk listájához | vissza a Esszé főoldalára | Megjegyzés küldése ]


neterikett 2004-02-20 18:13:56
Top of All
Gettók márpedig vannak mindenütt. Az sem csoda, hogy egyes emberek fantáziáját meglódítja, kinek, milyen mértékben, az adottságaitól függ. Az is igaz, ha valaki ír valamit és valaki olvassa, az már nevezhető akár irodalomnak is, amennyiben írását más számára azért teszi hozzáférhetővé, hogy az olvasó is átérezze azt az érzést, amit az író irománya oírásakor átélt, illetve amennyiben az olvasó önnön szórakoztatására olvassa és átérzi az érzést.
Kérdés az, hogy jelen esetben ki az aki ezt az életérzést átakarja élni.
Mondhatnánk: ez realizmus, de nem mondhatjuk, hiszen finoman fogalmazva: hamiskás a kép, sőt mintha csak egy oldala lenne az érmének.
Tehát persze, gettók mindenütt vannak, més Párizsban is.
Persze erről is írni kell. Kérdés: Így?
Talán így, talán nem.
De ír!
Az pedig nyilván egyénileg behatárolt , hogy hogyan, milyen képekkel és szavakkal tudjuk kifejezni magunkat.
Magában a trágár szavak használata az író által még nem bűn, gondoljatok Villonra, de nem is erény előttem.
Egy dolog biztos, jó kis vitát váltott ki ez az írás (nevezzük így), tehát érzelmeket gerjesztett, elgondolkoztatott, talán mégis kellett ...


csombormenta 2003-12-26 22:53:05
Top of All
Szeretem az ilyen baromi kultúrált, kifinomult ízlésű embereket....
Ezért nem bírtam soha az irodalom tanáraimat sem.
Szerintem vicces... :)


sohajto 2003-12-25 22:20:57
Worst Of All
Hiába! Ostoba emberekkel nem lehet vitatkozni! Milyen irodalomhoz tud hasonlitani az, aki tetszését csak "kurva jó"-val tudja kifejezni. Mellékesen a szerző nem mint fikciot, (kitaláltat) hanem egy esszét, véleményt irt. A valóság elemzését, ha pontos akarok lenni. Az irománynak a valósághoz semmi köze sincs. Menjen az író úr kapálni és vigye magával a barátjait.


csombormenta 2003-12-25 19:54:24
Top of All
Nemértem, miért ne lehetne ez irodalom? Az irodalom, amit annak tartasz, ez meglehetősen szubjektív dolog... szerintem kurva jó!
És miért kéne az irodalomnak a valóságra támaszkodnia? Olvastál már könyvet?


sohajto 2003-12-10 14:09:12
Top of All
Ragalom, nem irodalom. Ha ez egy nevvel megadott szemely ellen iranyulna, mint ahogy Amerika itt neven van nevezve, a ragalom meghatarozas ala esne.
Az IRODALOM a valosag tukre. Ebben az irasban, a magyarorszagi vonatok allapotat kiveve semmi igaz nincs.
 


Paulus 2003-12-08 22:15:06
Top of All
Szerintem meg igaza van az írónak. A magyar vonatoknak pont ilyen szaga van. Volt szerencsém a hetvenes években NDK-ban dolgozni, egészen más szaguk volt, pedig az is szoc. ország volt. Egyébként, pedig ez az írás itt Irodalom. Nem kötelező igaznak lennie, de ki kell fejeznie valami lényegeset. És ez itt sikerült. Nekem tetszik.


sohajto 2003-12-02 23:25:56
No Score
Tevedes tortent, en nem szandekoztam ertekelni az irast. O csillag. Es a foto amit melle szantam nem toltodott fel.


sohajto 2003-12-02 23:21:04
Top of All
Ki adott ennek a fortelemnek ot csillagot?
Amarikat es az amerikaiakat kritizalni nagyon halas dolog. Van is mit, tucatszamra tudnam sorolni, nagykepuseg, fegyver imadat, halalos itelet, Bush. Bush es megegyszer Bush.
De egy alapveto feltetele van a kritikanak... igazsagra kell alapuljon. Amit itt a baratunk leirt, lehet, hogy nagy oromot okoz a tipikus "mi magyarok kulonbek vagyunk" taborban, de hazugsagon alapul.
Nem tudom, hol el a baratunk aki irodalmi baberokra palyazik ezzel a mocskolodassal, de ha ennyire el van borzadva Amerikatol, menjen haza. Kritika helyett irjon shock storit... nagyon jo a fantaziaja.
Ha mar parfume-rol van szo... nem nagy faradtsagba kerul, akarmelyik aruhazban beleszgolni a minta uvegcsekbe, Elizabeth Arden, Estee Lauder, Elizabeth Taylor es Calvin Klein csak egynehany amerikai vilaghiru kometikai gyartmany amit ajanlanek. Kulonben a Francia gyulolet csak egy elenyeszo, Bush es haboru rajongok koreben divatos.
Az az erzesem, hogy nem annyira Amerikaval van itt a baj, hanem a tarsasag akivel a baratunk kapcsolatban van. Azt pedig megtalalja a vilag mined sarkaban.
Hogy van a magyar mondas? A luk megtalalja a foltjat.
Ime egy tipikus patkany-hely-lako parfume ajanlat, meg egy valltaskat is kapsz ajandekba.

 


PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.30 Seconds