[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 140
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 140


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Mérlegen az életkor és tapasztalat
mango

Számos ismert művész és üzletember 60 éves kora után érte el a legnagyobb sikereit.
Tanulni soha sem késő.


Goya, a nagy spanyol festő 80 éves korában lerajzolt egy aggastyánt, és ezt írta alá: „Még mindig tanulok!”
G.B.Shaw 94 éves volt, amikor zsémbes leveleit és karcolatait még javában írta, a gyümölcsfáit maga metszette, és egy - sajnos befejezetlenül maradt – darabon dolgozott.
Édesapám nyugdíjba vonulása után akarta venni az első zongoraleckéit, és nem rajta múlt, hogy nem sikerült. De 60 éves kora után írta a legszebb, legérettebb és legkiforrottabb verseit.
Az általam örökké idézett Déry Tibor a Kedves Bópeer-ben így ír: „Tehetség!…fiatal tehetség!…olyan, mint a kamasz magömlése, barátom, semmi érdem benne. Hatvanéves korában írjon le olykor egy jó oldalt: azzal fog bizonyítani. De hatvan év előtt senki se merje magát tehetségesnek minősíteni.”

…nos, ezek kiragadott és nem általánosítható példák, - tudom, ezzel én is tisztában vagyok.
Talán most felháborodottan kapod fel a fejed: – Micsoda ostobaság ez? Én óvatosabban közelítenék ehhez a kérdéshez.
Lássuk a tényeket, - mert máris hallom, amint sorolod a fiatal tehetségeket, zseniket és az olyan nagy talentummal bíró fiatal embereket, akiket csak ismersz…Hogy láttál már 25 éves nagyon okos és 78 éves primitíven gondolkodó idős embert.
Igaz. De most másról van szó, - itt most merőben más jellegű a probléma megközelítése.
Én sem magamtól vagyok ám ennyire okos: minden lehetséges szakirodalmat és elérhető publikációt „szintetizáltam”. Így jutottam el addig, hogy most ezt a cikket le is írjam, és bevallom, engem meggyőztek az összegyűjtött ismeretek, akár tetszik, akár nem…Hisz én sem dicsekedhetem még 60-80 év tapasztalatával. De ez egy fogódzó lehet bárkinek, aki fél az öregedéstől. Csak a megközelítő pontosság kedvéért írom le, hogy én ettől soha sem féltem.
Tehát kezdem, - de röviden, mert akár egy Akadémiai Székfoglalót is írhatnék, annyi anyagot összegyűjtöttem.
Az emberi agy kb.80 éves korára már mintegy 7 %-kal kisebb, mint akkor, amikor a legnagyobb kiterjedésű volt. Az öregedés során e szervünk idegsejteket veszít, és egyes gondolkodási folyamatok sebessége is csökken.
Van azonban valami, amiben az idősebb agy a jobb. Ez pedig a meglévő ismeretek felhasználása az új és újabb feladatok megoldásában. A tapasztalat a legjobb, legnagyobb tanítómester - és ebből az időseknek több van, mint a fiataloknak.
Az elmének, akárcsak a testnek, gyakorlásra van szüksége ahhoz, hogy egészséges maradjon. Minél tevékenyebb az idősödő agy, annál jobb az emlékezete és a problémamegoldó képessége. Soha sem túl késő új dolgokat tanulni.
Az idős embereknél az idegsejtek számának csökkenése ronthatja a rövid távú emlékezetet. Ha azonban egyszer megtanult egy új dolgot, a koros ember ugyanolyan jól vissza tud emlékezni rá, mint fiatalabb társa. Az idősek úgy tehetnek legkönnyebben szert új tudásra, ha aktiválják hosszú távú emlékezetüket. Ehhez viszont hagyni kell, hogy a saját tempójukban tanuljanak. Minél kevésbé zavarják őket ebben, annál sikeresebben fogadják be az új „tananyagot”.
Idősebb korban is nagy eredmények érhetők el.
Számos ismert művész és üzletember 60 éves kora után érte el a legnagyobb sikereit.
A 78 éves Vladimír Horowitz elégedetlen volt zongorajátékával, ezért visszavonult, hogy tökéletesítse technikáját. Csak 81 évesen tért vissza a pódiumra, - óriási sikerrel.
Georgia O’Keeffe nyolcvanas évei második felében kezdett fazekassággal foglalkozni, amikor romló látása miatt kénytelen volt a festészetet abbahagyni.
Csak felsorolás szintjén és koránt sem a teljesség igényével: Michelangelo, Goethe, Solti György, Picasso, Bergman, Antonioni, Anthony Quinn, a már említett Horowitz, és számos nagy név…
…és most újra Goya szavai: „Még mindig tanulok!”

Nos, ez nem is szégyen...Egy cseppet sem az.
Ideje: Július 19, kedd, 17:58:53 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

mango

"Mérlegen az életkor és tapasztalat" | Belépés/Regisztráció | 10 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Mérlegen az életkor és tapasztalat (Pontok: 1)
- mango Ideje: Július 19, kedd, 18:15:23
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
NAGYON NAGY ELÜTÉS VAN BENNE, ELNÉZÉST MINDENKITŐL...

Az agy nem 70 %-kal, hanem 7 (azaz hetes) százalékkal kisebb, mint akkor, amikor a legnagyobb kiterjedésű volt.

Így hangzik helyesen a mondat...

BOCSI... :((



Re: Mérlegen az életkor és tapasztalat (Pontok: 1)
- csingi Ideje: Július 19, kedd, 21:26:41
(Adatok | Üzenet küldése)
Már kezdtem megrémülni, és érezni a szimptómákat magamon. :))) A cikked egyébként nagyon tetszik, biztató.



Re: Mérlegen az életkor és tapasztalat (Pontok: 1)
- hori (horiQKACmailpontPONThu) Ideje: Július 20, szerda, 08:47:32
(Adatok | Üzenet küldése)
:))
Okos ember volt Goya!

Jók a példák is!

Üdv.: hori





Re: Mérlegen az életkor és tapasztalat (Pontok: 1)
- bogumil Ideje: Augusztus 01, hétfő, 12:45:19
(Adatok | Üzenet küldése)
Kedves Mango! örökérvényű igazságokat pengetsz.Amerikában,vagy Francia és Németországban,a nyugdijbavonulás jelenti a tanulás korszakát egyeseknek.Munkás,dolgos éveikben a létfentartásra,családnevelésre öszpotositottak.Most pedig az önművelés a célpont.Van,aki több egyetemre is jár.Van egy kedves ezoterikus nőismerősöm,aki negyven éve nénetországban él.Ott ment férjhez egy némethez,ott vannak gyerekei,unokái.Mineden évben hazalátogat.Azt ujságolta husvétkor:" tudjátok 63 évesen elvégeuztem már három szemesztert a Német Nép törtételméből." Hüdötten kérdeztem:mire jó ez neked? erre ő:" Holtig tanul az ember.és különben is illik megismernem annak az országnak a multját,aholbefogadtak!" Tehát: a jó pap is holtig tanul. Bogi



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.33 Seconds