[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 222
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 222


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
A korai reneszánsz műveltsége Magyarországon
mango

A reneszánszsz szó a francia "újjászületés" (renaissance) szóból ered, és az európai történelem különböző szakasziban a klasszikus irodalmi és művészeti stílusok megújulására utal.


... a reneszánsz alapvető változásokat idézett elő az értékekben és intézményekben.
Magyarországon a XVI. század elejéig a reneszánsz műveltség Itáliára korlátozódott, az Alpokot csak kivételesen ritkán lépte át. E ritka kivételek közt is a legkorábbi éppen hazánk volt. Míg Európa nyugati országaiban még a gótika eszme- és formavilága uralkodott, addig nálunk a továbbélő, sőt kiteljesedő gótikus műveltség mellett megjelent a reneszánsz. Először a királyi udvarban: Hunyadi Mátyás második felesége, Beatrix nápolyi királylány 1476-ban az általa barbárnak tartott magyar szokásokat itáliai módszerre igyekezett átalakítani. Az újra és szépre fogékony Mátyás nemcsak engedett ennek a kívánságnak, hanem ő maga vette át a kezdeményezést, éspedig igen magas igényekkel.
A budai és visegrádi paloták kőfaragványai hamarosan stílust váltottak. Alighanem ekkor került lebontásra az Anjouk remek visegrádi gótikus kútja, és adta át helyét a Herkules-gyermekekkel díszített, piszkei vörösmárványból készített új, reneszánsz medencének, s ez idő tájt döntötték le és temették egy gödörbe a néhány évtizeddel előbb készített budai gótikus szobrokat. A mesterséget eltanuló magyarok is maradandó szépségeket hívtak életre ekkortájt. Így pl.az itáliai fajanszművészet nagyon közkedvelt lett, Mátyás saját műhelyt rendezett be Budán (sőt, később Pécsett) ezek gyártására.
Kevesebb tanulnivalója akadt a reneszánsztól a magyaroknak az ötvösmesterség terén. Aranyban, ezüstben gazdag ország lévén, Magyarország sohasem nélkülözte az ékszerek művészeit. Még középkori parasztsírokból is kerültek elő ezüst öv- és pártaveretek, hogyne ékeskedtek volna hát szépmívű drágaságokkal az előkelők…
A helyi hagyományok szívós továbbélése a tábla- és falfestészetben is megmutatkozott. A XVI. század elején élt M.S. monogramot használó kiváló festő ismerte magyarországi származású nagy kortársának, Dürernek alkotásait, de tőle is a gótikus formákat és nem a reneszánsz jegyeit vette át. A kőfaragás és szobrászat nagyszerű reneszánsz emlékei, a budai és visegrádi ablak- és ajtókeretek, szobrok, az esztergomi Bakócz-kápolna vagy a szintén közismert Báthory-madonna mellett hosszú sora maradt fenn ebből a korból gótikus templomoknak és polgárházaknak, faragott oltároknak, bútoroknak. A kétféle stílus nemcsak egymás mellett élt, hanem keveredett is, éspedig képzőművészeti alkotásokban éppúgy, mint az irodalomban.
A királyi udvarban a történetíró Bonfini, a király mondásait megörökítő Galeotto Marzio, a híres Corvina-könyvtár csodálatosan illusztrált kódexeit őrző és leíró Naldo Naldi és mások, a kor legnevesebb német csillagászai, Regiomontanus és Peuerbach tevékenykedtek. De rajtuk kívül számos magyar is képviselte az irodalom és tudomány új, világias szellemét. Mindenképpen említésre méltó Mátyás nevelője, majd főkancellárja Vitéz János, a finomtollú levélíró, valamint Janus Pannonius pécsi püspök, az európai középkor latin nyelvű humanista költészetének egyik legtehetségesebb képviselője. Ez utóbbinak a Hunyadiak dicsőségeit zengő ódái, a hazai elmaradottságon kesergő elégiái, csípős epigrammái és érzékeny természetszeretetet árasztó lírai költeményei Itáliában is csodálatot keltettek.
A hazai könyvnyomtatás is Mátyás idején kezdte virágkorát. Hess András Budán állított fel egy nyomdát, s egy XIV.századi krónikát nyomtatott ki. Közel ezzel egy időben még egy nyomda működött hazánkban. Ám mindkettő rövid életű volt, s csak a mohácsi vész után keletkeztek újak. Mátyás magyar történészének, Thuróczi Jánosnak Chronica Hungarorum című művét, mely sajátos módon ötvözi a középkor és a reneszánsz szellemiségét, nem idehaza, hanem Németországban nyomtatták ki. Nemzeti büszkeségtől dagadó, a magyarokat a hunokkal azonosító, Mátyást Attilához hasonlító elbeszélése nagy hatást gyakorolt a magyar nemesi öntudatra, és hosszú évszázadokra meghatározta a nemzeti önismeretet. Mátyás korának sok alkotása esett áldozatul a későbbi idők viszontagságainak, de ez a történetszemlélet szerencsésen átöröklődött az utódokra…
Összességében kijelenthetjük, hogy a reneszánsz alapvető változásokat idézett elő az értékekben és intézményekben, melyek hatása nem korlátozódott kizárólag az európai elitre.
Az úgynevezett „érett reneszánsz” már túlmutat hazánk határain, Itália és Velence valamint Nyugat-Európa különösen élen járt e téren.
Elég csak a firenzei, a fontainebleau-i iskolákra gondolnunk és ezekre a nevekre: Donatello, Leonardo da Vinci, Mantegna, Michelangelo, Raffaello, Verocchio…
Az „újjászületés” valóban újjá szült egy korszakot.


Ideje: Szeptember 07, szerda, 17:13:38 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

mango

"A korai reneszánsz műveltsége Magyarországon" | Belépés/Regisztráció | 15 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: A korai reneszánsz műveltsége Magyarországon (Pontok: 1)
- bla (bla@gportál.hu) Ideje: Szeptember 07, szerda, 17:17:59
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
"Magyarországon a XVI. század elejéig a reneszánsz műveltség Itáliára korlátozódott..." - ?



Re: A korai reneszánsz műveltsége Magyarországon (Pontok: 1)
- bogumil Ideje: Szeptember 07, szerda, 18:26:55
(Adatok | Üzenet küldése)
Kedves mangó!Megint bővültek ismereteink általad.Csak azt sajnáljuk,hogy amit Zsigmond és Mátyás királyok az Olaszországból hozatott művészek,mesteremberek seregével,s a magyar tanítványaikkal alkottatak,azt az utódok kétbalkezes politikája rombadöntötte. Bogi.



Re: A korai reneszánsz műveltsége Magyarországon (Pontok: 1)
- Jules Ideje: Szeptember 07, szerda, 20:21:26
(Adatok | Üzenet küldése)
Érdekes, a reneszánsz kor művelődését alaposan félreismerik. Ennek oka a híres Jacob Burchardt-könyv, de Taine könyve is sok kárt okozott. Spengler szerint a reneszánsz nem is nagyon létezett, egy rövid antigótikus intermezzo volt, amit gyorsan követett és felülmúlt a barokk.
Kár, hogy írásodból kimaradt Csezmiczei János és Balassi Bálint.



Re: A korai reneszánsz műveltsége Magyarországon (Pontok: 1)
- Anna1955 (angyaligirl@freemail.hu) Ideje: Szeptember 07, szerda, 20:29:41
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Én meg csak tanulok, tanulok és tanulok...:))) Szuper. :))))



Re: A korai reneszánsz műveltsége Magyarországon (Pontok: 1)
- csizi Ideje: Szeptember 08, csütörtök, 08:42:27
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
És akkor építkezzünk. Építsünk Metrót, Corát, meg szép kocka alakú beton irodaházakat. Ezek nemes ehyszerűségükben, és csillogó műanyag burkolatukkal olyan szépek. Ugye igazam van?



Re: A korai reneszánsz műveltsége Magyarországon (Pontok: 1)
- Jules Ideje: Szeptember 09, péntek, 16:53:14
(Adatok | Üzenet küldése)
Esszéd szépen megírt, a Nagyidők Múzeumának kapuit feltártad, s megláttattad egy elfeledésbe hanyatló világ csodáit.
De a téma oly hatalmas, hogy megroppanhat, aki bele mer fogni. Így hát egy 1-est odaírsz, aztán kettest, és így tovább. Így legyél jó idegenvezetőnk, mert egy fejezettel csak kiéhezteted a látogatót.



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.33 Seconds