[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 339
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 340

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Szimbólumok világa I.
Audrey

Régóta dédelgetett álmom, hogy egyszer írok a szimbólumok különös világáról...


„A költői nyelv a szimbólumnyelv gyermeke…
Az emberiség anyanyelve: a költészet.”

(Hamvas Béla)

Régóta dédelgetett álmom, hogy egyszer írok a szimbólumok különös világáról, mert keresztül-kasul behálózzák mindennapi világunkat, ezért sokszor annyira triviálisnak érzékeljük őket, hogy már észre sem vesszük, és még kevésbé értjük meg. Pedig egyidős az emberiséggel (kezdődve a barlangrajzokkal), és nincs a földi életnek, a tudományoknak, a mindennapi jelenségeknek olyan területe, ahol ne fordulnának elő. Az írásjegy (betű, szám) is szimbólum, legalábbis abból alakultak ki, gondoljunk a régi korok képírására. A szimbólum lényege tehát, hogy mindig valami mögöttes jelentéstartalmat jelöl, hordoz, ami egyszerűbb szimbólumok esetén pusztán vizualizálással megfejthető (ránézek és értem), a bonyolultabbak megértése viszont már komolyabb elvonatkoztatást, absztrakciót igényel. Léteznek olyan szimbólumok is, amelyeket csak bizonyos beavatási fokozatba eljutott halandó érthet meg! Nem véletlenül, de majd erre is kitérünk.
Célszerű rögtön a szó etimológiájával kezdenünk, a szimbólum szó a szimbolon görög eredetű főnévből származik, amelynek jelentése: összevetés, összehasonlítás. A görögöknél ez nem jelentett mást, mint olyan jelet, jelképet, amit két ember őrzött magánál összetartozásuk bizonyítékaként. Régi korokat idéző filmekben gyakran látni félbetört medaliont, pénzérmét, vagy gyűrűt, aminek létezik az őt tökéletesen kiegészítő másik fele, amit valaki más őriz. Átvitt értelemben a szimbolon lényegi összetartozást jelent, ami alkalmassá teszi az anyagi, illetve a lelki-szellemi (transzcendentális) világ összekapcsolására.
A szimbólumok egymással analógiás kapcsolatban állnak, gyakran a kifejtésük is csak további szimbólumokkal történhet, és az analógiás kapcsolat okozhat logikai paradoxont is. A szimbólumok egymással való összefüggésben rendkívül bonyolult rendszert alkotnak. Miközben diszkriminatív logikánk szétdarabolja a világot különálló egységekre, addig az analógiás logika összekapcsolja. E kettő szintézise adhat csak valós világképet. Mert nem mondhatjuk sem azt, hogy a világon minden mindennel összefügg, sem pedig, hogy a dolgok egymástól függetlenül valami véletlen kapcsán viselkednek egyik vagy másik módon. Értenünk kell azt is, hogy a rendszer elemei milyen szempont szerint, mennyire közvetlenül vagy közvetetten, illetve milyen hierarchia szerint függenek össze.

A szimbólumok tehát a világ formát öltött tükörképei. De nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy a látható világunk mögött létezik egy láthatatlan, forma nélküli világ, vagy tér, ami ugyanúgy az univerzum része, akárcsak a nem létező, meg nem nyilvánult lehetőség, amire legtöbbször tévesen azt mondjuk: semmi, holott ez minden, de nem semmi. Ez a tér, ami mindent befogad, mindent támogat, mindent létben tart! Ha nem lenne a tér, nem lenne a pont és a vonal sem. "Márpedig, mindannyian tudjuk: hol itt, hol ott, újra meg újra felvillan egy pont, megnyilvánul az Abszolútum." /Szász Ilma/

Minden nyelvet az ábécével érdemes kezdeni, tehát vegyük sorra a szimbólum nyelv legegyszerűbb egységeit:

A pont



Az euklédeszi geometriában a tovább nem osztható egységet jelöli. Szepes Mária azt írja róla: Minden erőhatás kezdete, a szunnyadó erők áttörésének kapuja. Hamvas Béla szerint az Isten rejteke. Dethlefsen szerint, mivel a pontnak sem kiterjedése, sem fizikai helye nincs (tehát dimenziója se), ezért nem a mi világunkból való, ahol mindennek van kiterjedése és dimenziója. Vagyis a pont metafizikai jelenség. Benne van minden, de csak mint lehetőség, megvalósulatlan állapot. Ezért a pont, bármilyen jelentéktelennek tűnik is, valójában a MINDEN! Ékes Ákos szerint a pontban benne van minden dolog, csak a tökéletes ellentétével együtt, ezért ezek kioltják egymást. De amint megbomlik az egyensúly, azonnal létrejön valami. A pont az állandóság, az örökkévalóság állapota. A kiindulópont, és a végpont. Kezdet és vég. Alfa és Omega.

A vonal



Ha geometriai szempontból nézzük, akkor a vonal az elmozdult pontnak felel meg, és mint olyan, tulajdonságai lesznek (hossza, iránya, dimenziója). Ha két pontot kötünk össze vele, akkor egy egydimenziós forma. Valójában azonban a két pont között végtelen számú kis pont jön létre, és a vonalat így is definiálhatjuk. Két vonal (azaz három pont) már meghatároz egy síkot, egy felületet.
Az önmagából kilépő pont, az elmozdult erő háromféleképpen haladhat: egyenesen, megtörten, és hullámvonalban. Ha akadálytalan az erőkifejtés, akkor a vonal egyenes lesz, akadályok felmerülésekor pedig irányt változtat, és cakkos lesz. Ezzel létrejön a szög (<).


A kereszt (két egymást metsző, egymásra merőleges vonal) négy részre osztja a felületet. A bal oldala a múltat, az emlékeket, a gátlásokat, a passzivitást, illetve a női oldalt jelképezi. A jobb oldala a jövőt, a terveket, az aktivitást, a férfias oldalt képviseli, ugyanakkor a múltat úgyszintén. Az alsó fele az ösztönéletet, az anyagi világot, és a poklot jelképezi, míg a felső rész az értelmet, az isteni világot, vagyis a mennyet, és ismét a jövőt. A kereszt további, összetettebb jelentéstartalmával később még foglalkozunk.


A sugaras csillagforma



Ha a pont nem egy irányban lép ki önmagából, hanem akár minden irányban kisugároz, akkor csillagforma keletkezik. A kisugárzó vonalak azt jelzik, hogy a középpontban energia-felesleg van. A sugarak végeit összekötve görbe vonalat, kört, vagy gömbfelületet kapunk. Az ilyen csillagforma a szétáradó energiát jelképezi.


A kör



A kör a végtelenséget, az örökké megújuló létet, körforgást, szellemiséget, egységet, az eredendő tökéletességet és harmóniát jelképezi. A platonikusok (és neo-platonikusok is!) szerint a kör, illetve a gömb a legtökéletesebb forma, ezért Isten is biztosan ilyen alakú. Deus est circulus. A kör hordozza eredete lényegét, hiszen sem területe, sem kerülete pontosan meg nem határozható, számokkal ki nem fejezhető (a pí értéke ugyanis transzcendens szám -> Lindemann, 1882.) A kör a megnyilvánult végtelen, a szellem jele.
A kör négyzettel a mennyet és a földet jelképezi, amelyek egymást feltételezik, kiegészítik. A négyzetbe rajzolt kör, a Mandala, a kör négyszögesítésének és visszaalakításának szimbóluma, a szellem megjelenése az anyagban, valamint abból való kiemelkedése. (Megj. A kör négyszögesítése matematikailag megoldhatatlan, azaz nem lehet körzővel és vonalzóval adott négyzettel egyenlő területű kört szerkeszteni.)
A két egymást metsző ikerkör a szövetség jelképe. A három koncentrikus kör: test, lélek, és szellem hármas egysége. A három egymásba kapcsolódó kör Szentháromság szimbólum: értelem, érzelem, akarat egysége.
Az olimpiai ötkarika az öt földrész szimbolikus összekapcsolását jelenti.


A négyzet



A négyzet zárt teret, bezártságot, korlátozást, megmerevedést, anyagiságot szimbolizál. A materiális, vagy ásványi világ jelképe, a négy sarka a négy elemet (tűz, víz, levegő, föld) hordozza magában. Ha az egyik oldalán áll, akkor stabilitást, ha egyik csúcsán, akkor labilitást (mozgást) fejez ki. A négyes egység kifejeződése: Szentháromság + a Gonosz.
A négyzetbe írt kör az anyagban rejlő isteni tűz szikrájának jelképe, amely az élet tüzével itatja át ezt az anyagot.


A spirál



A spirál, vagy csigavonal az örvénylés jele. A jobbra irányuló örvénylés a teremtő, a balra irányuló örvénylés a romboló erőket szimbolizálja. Az idő ciklusai is spirális alakban szállnak fölfelé vagy ereszkednek lefelé. A spirál lényegében a lineáris és a cirkuláris együttes eredője, vagyis az "örökösen visszatérő", illetve a végtelenségig "egyirányban haladó" minőségek konfliktusát feloldó forma. A lélek evolúciója is ilyen spirális vonalban halad: körben mozog, ugyanakkor ciklusonként mindig egy szinttel feljebb lép. Érdemes volna a fentiek ismeretében a különböző irányba forgó ciklonok (ciklon és anticiklon) élettani hatásait kielemezni.


A háromszög



Az egyenlő oldalú háromszög a hármasegységet jelképezi. A csúcsával felfelé mutató háromszög (tűz és levegő elemek) jelképezi a belső fényt, az emberi szívben jelenlévő Krisztust. Az ég felé szálló erők, az anyagi világból kiváló szellemi minőség, a felfelé (Isten felé) törő lélek szimbóluma. A csúcsával lefelé álló háromszög (víz és föld elemek) az anyagba való törekvés, a fentről lefelé áramló energiák, illetve Isten anyagi létet bevilágító fényének a jelképe.


A hatágú (Dávid) csillag



"Amint a hétköznapi ember erőfeszítést tesz a felemelkedésre, mágikus és spontán módon feltöltődik a krisztusi gyógyító erővel és mindazokkal a gyönyörű tulajdonságokkal, amelyeket inkarnációk hosszú során át épített be valódi lényébe, a mennyei testbe." (Balogh Béla: A végső valóság)

Nem nehéz belátni, hogy ez a szimbólum a felfelé, illetve lefelé irányuló egyenlő oldalú háromszögek egyesülése révén jön létre. Szimbolikus tartalma is megfelel a két ellentétes irányú erő találkozásának és szövetségének. Amikor ez a két aspektus egymással fedésbe kerül (Dávid csillag), megszületik a kozmikus egyensúly, a mesterlélek. Ennek a jelképe ez a hatágú csillag. A felfelé és lefelé mutató erők, energiák tökéletes egyensúlya, a földi és isteni világ szövetsége, a megtalált út, a megvilágosodás, a harmónia. A mesterlélek isteni örökségének tudatában van, nem ismer félelmet, tudja, hogy az Univerzumban semmi nincs, ami árthatna neki. Egyszerű, igénytelen, segítőkész, minden életet értéknek tekint és tisztel. Soha nem kérkedik azzal, amit elért, szerény és alázatos. Olyan, mint Jézus Krisztus.

A hatágú csillag szimbólumát több nép is átvette, de igazi erejét és lényegét a mai napig is csak kevesen értik. Nézzük csak meg, hol is találkozhatunk vele:

Indiában a szív csakrát (Anahata csakra) jelölik vele:



Salamon pecsétje, az Univerzum ősi szimbóluma az Alfától az Omegáig:



Az atom és atomenergia jelenkori szimbóluma:



A sheriff csillag az USÁ-ban: (bár létezik ötágú és hétágú változata is, ez az eredeti)




Az ötágú csillag (pentagram)



A felfelé álló ötágú csillag az ember jelképe, a csúcsán álló pedig az ördög vagy sátán jelképe. Az előbbibe bele lehet képzelni egy kiterjesztett karú, terpeszben álló embert, az utóbbiba pedig az ördög (kecskebak formájú megtestesülésének) szarvait, két pofaszakállát és állát.



Széles körben elterjedt tévhit, hogy a pentagram alapvetően negatív (boszorkányság, fekete mágia) jelkép. Nem feltétlenül. Minden attól függ, hogy a csillag milyen szögben áll. Ezt amúgy a többi szimbólum esetében is tapasztalni fogjuk, hogy az eredeti forma (vertikális) tükörképe mindig az ellentettjét, a negatív erőket, az Ördögöt jelképezi. Ahogyan az isteni világnak is fordított tükörképe az ellentétes minőségek sátáni világa. A fölfelé mutató csillag a szellemi magaslatok irányába törekvést szimbolizálja, a lefelé mutató az alvilág sötét erőit szólítja meg.
Itt szeretném azt is kifejteni, hogy a Sátán vagy Ördög (ki hogy hívja), bár így mondjuk, a keresztény vallás tanításaival ellentétben nem "a rossz" megtestesítője. Már csak azért sem, mert bipoláris világunkban szükség van minden dolognak, hatásnak, állapotnak vagy minőségnek az ellentettjére is. Mint ahogyan sötét nélkül nincs világosság, fájdalom nélkül nincs boldogság, és pusztulás nélkül nincs élet, "rossz" nélkül nem létezhetne a "jó" sem. A Sátánnak nevezett ellentétes minőségre - vagy nevezzük úgy, a pusztító, romboló erő – mindig szükség van, hogy a nyomában létrejöhessen az ÚJ ÉLET. Azt is mondhatjuk, hogy a Sátán nem más, mint Isten másik oldala: egyik kezével épít, a másikkal meg rombol. De mivel létezésünk alapja a teremtő erő, és nem a pusztító, így természetesen az előbbivel vagyunk elfogultak, és azt "jobban szeretjük". (Persze a másik oldalnak is vannak hívei.) Ennek megfelelően az építő energiákat fogom ezentúl én is pozitívnak nevezni, a pusztítókat pedig negatívnak.


Összefoglalásképpen megállapíthatjuk, hogy a szimbólumok mindig valami rejtett, misztikus többletjelentéssel bírnak, amelyek a legtöbb ember számára megismerhetetlenek. Sokféle szimbólum létezik, s bár észrevétlenül, mégis elválaszthatatlan részei hétköznapjainknak. Az egyszerűbb szimbólumok könnyen értelmezhetők, a bonyolultabbakhoz kódrendszer szükséges, és vannak olyanok, amelyek tényleges tartalma csak a megfelelő beavatottsági szintet elérők számára válik megismerhetővé. Különös képi nyelv a szimbólumok világa, ahol nem az érzékszerv, hanem az érett emberi tudat a címzett, s ennél időtállóbb kódrendszert talán nem találtak ki soha. Mindenesetre engem lenyűgöz, bár még csak az ábécéjét tanulgatom, de úgy hiszem, általa lépésről lépésre közelebb kerülhetünk a bölcs Univerzum összefüggéseinek megértéséhez. Ennél nagyobb kihívás pedig nem létezik.


Folyt. Köv.

Forrás:
Szász Ilma: A ponttól a Mandaláig
Balogh Béla: A végső valóság
Ideje: Február 16, péntek, 17:01:07 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Anomáliák térben és időben

"Szimbólumok világa I." | Belépés/Regisztráció | 16 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Szimbólumok világa I. (Pontok: 1)
- prayer Ideje: Február 16, péntek, 17:50:03
(Adatok | Üzenet küldése)
Nagyon érdekes a téma. S mivel látom, folytatod e remek beszámolót, gondolom hozzánk, alkotó emberekhez is elérkezel. Miszerint a képzőművészetben, vagy éppen az irodalomban, költészetben is alkalmazott formaiságra utalsz. A festészet igen neves képviselőket vonultat fel a szimbolisták világában. Gauguin és más hozzáhasonló felfogású művészek allegorikus jelképek, illetőleg határozott fekete kontúrral övezett sima, élénk színű felületek segítségével igyekeztek absztrakt és dekoratív módon kifejezést adni érzelmeiknek és gondolataiknak. Általánosabb értelemben szimbolizmusnak nevezik egy eszme, vagy gondolat képi megjelenítését. Ilyen értelemben egy bárány Krisztus szent voltát fejezi ki, míg egy kutya a hűséget érzékelteti. A költészetben a belső élményeket, a kimondhatatlan lelki történéseket szimbólumokkal - látomásszerű képekkel, képsorokkal ábrázolják, melyek csak sejtetik, sugalják a költő mondanivalóját. Magam is élek ezzel a képsorral időnként. (úgy vélem) Hú, lehet, hogy kissé előreszaladtam?



Re: Szimbólumok világa I. (Pontok: 1)
- kisssp Ideje: Február 16, péntek, 20:35:37
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Audrey!
Érdeklődéssel. élvezettel olvastam dolgozatodat! Várom a folytatást. A tanárképzőn volt egy előadó, aki a kereszt jelentését, mint szimbólumot mondta el, mellékesen. Kezdve az elejétől, folytatva a kereszténység külünböző jelentésén át a hármaskeresztig. Sajnos már nem emlékezem mindegyikre, pl. a kettős kereszt alatti ferde vonal mit jelképez. Vagy miért rövidebb a felső vízszintes szár...Jó lenne ezeket is tudni... Számomra nagyon izgalmas témát választottál.
Üdvözlettel: Péter



Re: Szimbólumok világa I. (Pontok: 1)
- hori Ideje: Február 16, péntek, 22:19:48
(Adatok | Üzenet küldése)
Érdekes cikket írtál, s látom, hogy egy sorozat készül. Úgy gondolom, hiánypótló. Ezek a dolgok annyira beleivódtak már hétköznapjainkba, hogy nem is gondolunk bele, valójában mit is jelentenek (bár ezek még csak az egyszerűbb szimbólumok, azért nem is annyira egyszerűek, mint ahogy első pillanatra látszanak, főleg, ha a matematika nyelvén akarjuk definiálni, illetve bizonyítani őket). Ezeket a fogalmakat, szimbólumokat tehát nem árt tudatosítani magunkban; a természet összefüggéseire nyitott embernek mindenképp. A Sátán vagy Ördög megítélése... hát igen, ez világnézeti kérdés, de amiket felhoztál még példának, valóban megállják a helyüket. Amit írtál számomra jelentős, izgalmas volt, mert ilyen összefüggéseiben némelyiket nem is vizsgáltam még. Ezért várom a következőt is!



Re: Szimbólumok világa I. (Pontok: 1)
- kepe Ideje: Február 17, szombat, 14:30:08
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
A szimbólumokon keresztül szerintem Isten szól hozzánk. Ez egyfajta Isteni befolyás,"manipuláció",elrejtett kódokat,információkat tartalmazó,a tudat által felülírhatatlan tanítás,ami által az ember olyan folyamatokat indít be ami öntudatlan,amire soha nem lenne hajlandó,a racionalitás tudat felülbírálná. Az ember mindig hoz olyan öntudatlan döntéseket,amik nem a jelenre koncentrált érdekeit szolgálják,sőt,sokszor drasztikusan semmibe veszi azokat. Ehhez viszont kell egy mérce,amihez tud viszonyítani,amik a tudatnak szóló tanításokban nincsenek ilyen tisztán benne,met az ego leellenőrzi,a jelenhez alakítja,ferdít. Ez jó,hiszen a lépcsőzetes fejlődés fontos,de ugyanakkor---hogy nagyobb távlatokban is meglegyen a folytonosság--,azt figyelmen kívül hagyó döntéseket is kell hozni. A szimbólumok tehát nem közvetlenül a tudatnak szóló tanítások. Értelmezhetőek,de a mechanizmus a lényeg,hogy az ember az információkat honnan kapja,milyen mélységből,milyen módon ötvözve. Az érthető tanításokat a tudat képes megszűrni,leellenőrizni,képes meglátni azokat a veszélyforrásokat,amik a jelen ellen szólnak,amik súlyosan sértik az érdekeket,így azt képes kizárni, finomítani,ferdíteni,de persze ezek is szükségesek a tudat speciális kitágítására. A szimbólumokban viszont nem képes a veszélyt meglátni,semmitmondóak a számára,így az lekerül a tudattalanba ellenálás nélkül,ahol elkezdi kifejteni a hatását,elkezdi meghatározni az ember sors útjának a menetét,de már karmikus értelemben is. Úgy is lehet mondani,hogy egy olyan rendszer épül ki,amin keresztül Istennel képes kapcsolatot teremteni úgy,hogy az Isteni szándékot,törekvést maximálisan szemelőtt tartja,és ahhoz mérten hoz döntéseket az életében,de nem csak a jelen életre szólóan. Mire mindehhez az ego már hozzáfér,illetve képes meglátni,felismerni a veszélyt,már egy kész rendszer alakult ki,amin nem lehet változtatni,mindenképpen megvalósul.



Re: Szimbólumok világa I. (Pontok: 1)
- Samway Ideje: Február 17, szombat, 15:46:21
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Kedves Aud !

Nagyon jó témát találtál ami mindannyiunkat foglalkoztat de nem tudunk róla csak használjuk.
Mindennapjainkban velük vannak mégsem vagyunk tisztában a jelentésükkel. Figyelemmel kísérem a folytatást is és tanulok belőle.
Nagyon tetszik folytasd légyszi,,,köszi. Józsi



Re: Szimbólumok világa I. (Pontok: 1)
- mango Ideje: Február 17, szombat, 16:54:02
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
"A pont az állandóság, az örökkévalóság állapota. A kiindulópont, és a végpont. Kezdet és vég. Alfa és Omega." - ez valahogy kikiabált nekem a sorok közül, és nagyon helyénvaló megállípatásnak találom...
Leragadtam ennél az Alfánál és Omegánál, pedig a többi is nagyon figyelemre méltó...



Re: Szimbólumok világa I. (Pontok: 1)
- meva Ideje: Február 18, vasárnap, 19:42:03
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon érdekes a téma.Mindennapjainkban sokszor találkozunk ábrákkal, alakzatokkal, amelyeknek a jelentését nem ismerjük, vagy csak sejtjük. Örülök, hogy most mindenki számára érthető formában bemutattad egy részüket. Kíváncsian várom a folytatást. Szeretettel üdvözöllek: Éva



Re: Szimbólumok világa I. (Pontok: 1)
- kerlac Ideje: Február 19, hétfő, 08:36:23
(Adatok | Üzenet küldése)
Érdekes, hiánypótló írás.



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.38 Seconds