[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 109
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 109


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Adok egy nyelvest


Világéletemben szerettem a különböző nyelvi játékokat. Talán ezért is vagyok "kihegyezve" az első hallásra meglepő, nyelvfacsaró szófordulatokra.


Találkozik velük az ember úton-útfélen, s nem egyszer előfordul, hogy csak utólag esik le a tantusz.
Mostanában rákényszerültem, hogy a munkahelyem és a lakhelyem közti távolságot a BKV segítségével gyűrjem le. Nem nagy távolság, ahogy mondani szoktam: csupán csak egy egész Budapest terül el a kettő között. Ez - mondjuk - időben sem hangyányi, azt meg el kell ütni valamivel közben. Így történhetett, hogy elgondolkodtam csöppet, vajon miért mondják BKV-sok, hogy ne felejtsük el érvényesíteni jegyeinket? Mert végülis, az érvényesítés tulajdonképpen érvénytelenítést jelent. Vagy nem? Hiszen mielőtt felszálltam volna a járműre, volt nálam egy jegy, ami a közigazgatási határon belül bármely BKV járatra "érvényes" volt (a hajózástól most tekintsünk el, azt nem próbáltam, és nem tudom, vannak-e még átkelő hajói a BKV-nak?). Az "érvényesítés" után viszont már egyetlen más járművön sem használhatom. Illetve használhatom, de esély van rá, hogy azzal az "érvényes" jeggyel jól megbüntetnek. Magyarul: amíg az adott járaton tartózkodom, boldog tulajdonosa vagyok egy érvénytelen érvényes jegynek. És hogy nem csak rosszindulatú félremagyarázás, vagy elhallás részemről ez az "érvényesítés" szó, meg is erősítenek az angol nyelvű tájékoztatóban ("validate"). Mert régebben azért mennyivel egyszerűbb volt. Volt a kalauz, aki adta a jegyet, vagy jól megtépve, vagy jól kilyukasztva. A kedves utazó közönséget nem kellett figyelmeztetni, hogy mi a teendője felszállás után, a kalauz fejben tartotta helyette is. Aztán eltűntek a kalauzok, jöttek a mindenféle lyukasztós csodaszerkezetek. Akkor már úgy hangzott a szlogen: "ne felejtsen el lyukasztani!". Ám, az idő nem áll meg. Mégújabb masinák jöttek, melyek ravaszabbnál ravaszabb, csak az ellenőrök számára észbentartható raffinált eljárásokat alkalmaznak a jegy kezelésére, a "lyukasztás" szó már nem mindig fedte a történéseket. Azóta "érvényesíteni" kell. Aztán olvasom, hogy jönnek a chipkártyás jegyek. Én meg felajzva várom, mit találnak ki, mit kell majd tennünk chipkártyáinkkal felszállás után?
Na nem fizikailag!
BKV-s nyelvtanilag.

Mire mindezt végiggondolom, eljutok kb. az út feléig. Át kell szállnom, morfondír felfüggesztve. Ám még hosszú út áll előttem, a következő járaton is van min töprengeni. Van ugyanis még egy nyelvi szabadalma a BKV-nak, ami komoly fejtörést okoz nekem. Felújítási munkálatokra adta fejét a cég, ami persze már amúgyis ráfért. A 2-es metró felújítása alatt ugyebár a Deák tér és a Népstadion között metrópótló buszok járnak. Ám ezzel egyidőben felújítják a Batthyányi téri metrómegállót is, ami azt jelenti többek között, hogy ott a szerelvények nem állnak meg. Ezt kompenzálandó "állomáspótló" buszok járnak a Batthyányi tér és a Moszkva tér között. Én meg most piszkosul zavarban vagyok. Mert mit is jelent az, hogy "állomáspótló"??? Eddigi, gyermeteg elképzeléseim szerint egy állomáspótló arról híres, hogy pótolja az állomást. Tehát véd az esőtől, széltől, naptól, miegymástól. Egy dolog egészen biztos benne, hogy rendeltetésszerű használat közben RÖGZÍTVE van!!! Akkor miért bíztat bennünket a cég arra, hogy vegyük igénybe az "állomáspótló" buszt? Ha ugyanis ragaszkodom a szóösszetétel eredeti jelentéséhez, az életben el nem jutok a Moszkva térig! Ami persze úgy általában nem is célom, elég ritkán adódik dolgom arrafelé, de akkor is mellbevág minden egyes alkalommal ez a kifejezés.
Értem én a gondolatmenetet, hogyne érteném! Hiszen nem metrópótlásról van szó ezen a szakaszon, mert attól, hogy nem áll meg, a metró azért még jár errefelé. Valamit ki kellett hát találni, hogy azok a ... (juj, ide valami rém szalonképes kifejezést kellene írnom) utasok, akikkel amúgyis csak a gond van, össze ne keverjék már a Moszka tér és a Batthyányi tér közötti szakaszt a Deák tér és a Népstadion közöttivel. A "kisegítő járat" meg olyan kis semmitmondó lett volna, egy ekkora cég már csak nem blamálja magát ilyesmivel!

Aztán (mivel tényleg hosszú az út) felötlenek bennem egyéb "nyelvi lelemények" is.
Valamikor, úgy másfél évvel ezelőtt írtam egy víziómról, mely arról szólt, hogy fogorvosok által vezetett kommunák létrejöttére számíthatunk. Az egyik közismert fogkrém teljes reklámskálájában ugyanis következetesen arra bíztatták a jónépet, hogy használják "... azt a fogkrémet, amit a fogorvosom is használ". Mint közismerten antiszociális egyén, én maradnék ugyan az olyan fogkrémnél, de hát izlések és pofonok köztudottan nem mindig járnak kéz a kézben. Jól feltettem eme gúnyíratok gyöngyét egy website-ra. Aztán napokig veregettem a vállamat a tükörben. Ugyanis a reklámot levették műsorról. Érdekesnek találtam az esetet, mert bár egy valóban népszerű site-on tettem közzé, azért ennyire talán mégsem volt hatalmas az olvasótáborom. De ettől még jólesett nagyon, hogy ennyire hallgatnak rám. Aztán mostanában megint előkapták. Más szereplőkkel, kicsit átfogalmazva, de továbbra is a fogorvosom fogkrémét kell(ene) használnom. Szegény, szerintem már rettegve várja a hagyományos fogmosóidő eljöttét, amikoris betegei hosszú, tömött sorokban állnak fürdőszobája előtt, egy jó kis fogmosásra. Én meg hirtelen rádöbbentem, nem is miattam vették le annó a műsorról. Egyszerűen elfogyott az erre szánt pénz. És mint látom, azóta sem gyűlt össze annyi, hogy pont a lényeges rész árnyaltabb megfogalmazására elég legyen.

Az a mindenképpen elgondolkodtató a fenti szösszenésekben, hogy mindegyik nap mint nap, és kifejezetten nagy nyilvánosság előtt hangzik el. Mindenféle, a nagyközönség számára ismeretlen, talán fel sem fogható jelenségek kivizsgálására, felügyeletére, irányítására naponta alakulnak ún. "felügyelő bizottságok". A nyelv védelmére miért nem? Egyáltalán. Miért tűntek el, vagy vonultak illegalitásba a Lőrincze Alajos, Grétsy László féle lelkes, "messziről látszik rajtuk, hogy szeretik szakmájukat" típusú nyelvőrök? Az "Álljunk meg egy szóra" típusú műsorok? A magyarázat közismert: nincs rá pénz, nincs rá fizetőképes kereslet. Meg azért azt is valljuk be, elég hülyén nézne ki egy reklámokkal agyonszabdalt, a nyelv tisztaságának megőrzését célul tűző műsor.

Közben szerencsére (??? Na jó. Ez egy enyhe túlzás volt ...) megérkeztem a munkahelyemre. Délutánig nem ezeken, vagy ilyesmiken kell agyalnom. És mert közben már az is eszembe jutott, mivel ütöm agyon az időt hazafelé, köszönhetek úgy a titkárnőnknek:
"Háááát, ...
Idáig jutottam."

Igen.
Hazafelé nyelvfacsarás lesz.
Mert abban azért én is inkább otthon vagyok.

Ideje: Július 17, vasárnap, 08:29:57 - Chokito

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

HAPCI

"Adok egy nyelvest" | Belépés/Regisztráció | 2 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Adok egy nyelvest (Pontok: 1)
- Netelka Ideje: Július 17, vasárnap, 08:48:22
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
:) A BKV az, ami és olyan, amilyen :)
A reklámok szerintem kétségbeejtőbbek (lásd a fogorvosom fogkréme), hiszen nagytotálban, napi 24 órában nyomják az arcunkba a magyartalanságokat. Nekem a kedvenceim a péháértékek, UV-formulák, proteinek, antioxidánsok, vitamin-komplexek, panthenolok és mindaz a csoda, amit naponta magamra kenhetek kívül-belül. "Mert megérdemlem" :)



Re: Adok egy nyelvest (Pontok: 1)
- stevew Ideje: Július 18, hétfő, 06:45:23
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
A BKV-ról jutott eszembe: városomban, bérletvásárlás idején havonta küzdök egyszer a saját bosszúságommal, másszor nevetőgörccsel, megint másszor az értetlenül bámuló bérletpénztárossal (hangulatomtól függően), amikor kérek egy bérletet, és a hölgy(-ek) rendre visszakérdeznek: DOLGOZÓT..? Nahát..! Munkája van a bérletnek, hogy dolgozik..? És mennyit keres..? És helyettem is fog majd..? Ha zavarba akarom hozni a pénztárosokat, akkor kérek egy teljes árú, közönséges bérletet. Látnátok azt a mimikát, ami az erőteljes agymunkát kíséri, míg a hölgy(ek) kizárásos alapon rájönnek, hogy ha nem nyugdíjas, nem tanuló, akkor csakis DOLGOZÓ bérlet lehet óhajom tárgya, s visszakérdeznek persze: DOLGOZÓT..? Még ha dolgozói bérletet kínálnának... Akkor meg képzeljük el a munkanélkülit, aki nem is tanuló, s nem is nyugdíjas: hosszú percekig töpreng a tolóablak előtt, aztán elsomfordál, hisz neki úgysem adnak bérletet: a MUNKANÉLKÜLIT nem látja a kifüggesztett ártáblán...



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds