[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 80
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 80


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Szerelmeslevél - 3.
mango

Az alant közölt szerelmeslevél megírása idején még hitt a boldogságában…


Vajda János élete semmiképpen nem nevezhető békés, nyugodt és kiegyensúlyozott életnek. Az 1827-ban született költő, író, publicista az úgynevezett „kiátkozott” költők közé tartozott, a 19. század második felének egyik legnagyobb magyar lírikusa, Petőfi forradalmi eszméinek ápolója, Ady előfutára. Életének főbb állomásai: Vál, Székesfehérvár, Pest. Petőfi példájára színésznek áll 1845-ben. A forradalmi írók Pilvax-kávéházbeli köréhez tartozott., részt vett a szabadságharcban, Világos után büntetésből besorozták az osztrák hadseregbe, mint közlegény Olaszországban szolgált az egykori hadnagy. Hazatérése után Kiskunhalason, majd Pesten kistisztviselő. Viszonzatlan szerelme Kratochwill Georgina iránt szép szerelmes verseket ihletett. Aristides néven a korabeli újságok kíméletlen hangú kritikusa volt. Szembefordult az Akadémia képviselőivel, a Kisfaludy Társaság tagjaival, emiatt egyre jobban elszigetelődött. Magánéleti kudarcai csak fokozták személyes tragédiáját, és az aktív, közéleti emberből visszahúzódó, magányos különc lett. 1880-ban feleségül vette a nála 33 évvel fiatalabb Bartos Rózát, de ez a házasság is nagy csalódás volt számára. Szegényen, betegen, meg nem értett költőként halt meg 1897 január 17-én.
Az alant közölt szerelmeslevél megírása idején még hitt a boldogságában…

**
1880.okt.1.

Kedves, édes Rózám! Csodaszépséges arám! Gyönyörűséges, bűbájos jövendőbelim, ennivaló kis feleségem!
Semmi baj, csak azért írok néhány sort, mivel ma és holnap nem látom. De sokat meg azért nem írok, mert irtózatos rossz írásom voltaképp olvashatatlan, s nem akarom szép szemeit annak találgatásával sokáig gyötörni.
Tegnap önmagát múlta felül kedvességben, szeretetreméltóságban.
Szédülök a gondolattól, mily szerencsés, boldog vagyok, s holnaputánig, míg újra látni fogom, tegnapi szeretetreméltósága emlékeiből táplálkozom. Nincs boldogabb óhajtásom, mint örömet okozni, s boldogságomat tetézi az a tapasztalás, hogy az Ön angyali jó gyermeki szíve mily csekélységben is tud gyönyörködni!
Legyen vidám, legyen meggyőződve, hogy sokkal mélyebben, forróbban szeretem, mint ezt kifejezni bírom.
Kérem vigyázzon, valami baj ne érje, mert a földi végzet meg szokta irigyelni azt a nagy, végtelen, mennyei boldogságot, mely reám vár, - és gáncsot vet, ha nem ügyelünk magunkra. Őrködjék egészsége és biztonsága felett.
Csókolom, eszem,... mindenét… a viszontlátásig!

Október 1-én, d.e.11-kor.

János

**

...itt még akár egy boldog ember is lehetett volna Vajda János. Sajnos nem lett az.

Ideje: Október 10, hétfő, 19:03:05 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

mango

"Szerelmeslevél - 3." | Belépés/Regisztráció | 22 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Szerelmeslevél - 3. (Pontok: 1)
- bogumil Ideje: Október 10, hétfő, 19:48:26
(Adatok | Üzenet küldése)
Az a helyzet,hogy én olvastam a Bartos Róza visszaemlékezéseit,a Vajdával eltöltött keserű évekről.Nem tudom olvastad-e,de itt egy beteg paranoiás ember képe bontakozik ki.Annyira jó a könyv,hogy kétszer is elolvastam.Nem is hiszem,hogy nem egy pszihiáter bocolta,szedte izekre Vajda eltorzult jellemét.Attól függetlenül,én aki lélekelemzésekkel,és gyógyitással foglalkoztam,teljesen megértem,morózus,sokszor esztelen viselkedését.Jó,de meg nem értett költőnek tartom,és ez a mellőzöttség szinte megőrjítette. Bogi.



Re: Szerelmeslevél - 3. (Pontok: 1)
- Tupir Ideje: Október 10, hétfő, 20:06:18
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Most ezzel az írásoddal eszembe jutattad a magyar tanáromat.Szerette Vajdát,főleg a Gina verseket.Sokszor olvasott fel belőle,mondhatom nagyon jó előadó volt.Talán az ő hatására szerettem meg a verseket.
Emlékeimben a verse él,meg a feldühödött hangja ahogy Bartos Rózát és hazugságait szidja.



Re: Szerelmeslevél - 3. (Pontok: 1)
- bogumil Ideje: Október 10, hétfő, 21:31:39
(Adatok | Üzenet küldése)
XII. Vajda János 1827 - 1897 "Bakonyi fajta, karakán magyar, Pazar ...
Írta özvegy Vajda Jánosné Bartos Rosalia Szépirodalmi Könyvkiadó, 1983. A borítón
Vajda Jánosné Bartos Róza. "Vajda János reménytelen és fájdalmas szerelmet ...
www.mek.iif.hu/porta/szint/ tarsad/tortenel/atfogo/valtori/12fej.txt - Hasonló lapok




Re: Szerelmeslevél - 3. (Pontok: 1)
- Maurice Ideje: Október 11, kedd, 07:59:55
(Adatok | Üzenet küldése)
Jó írás, de nekem kevés. Kár, hogy olyan keveset írsz ezekről a kitűnő költőkről, és a hozzászólások is hiányolják a magyarázatokat.



Re: Szerelmeslevél - 3. (Pontok: 1)
- hori (hori@mailpont.hu) Ideje: Október 11, kedd, 12:03:44
(Adatok | Üzenet küldése)
Annak idején Vajdából érettségiztem, mindig szerettem a költészetét. Ebben az írásodban jól világítottál rá olyanra, ami számomra is mondhat valamit. Köszi!



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.43 Seconds