[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 83
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 83


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Szilveszter - Az Apostol
mango

Csak a végső emberi boldogságba vetett hite marad töretlen Szilveszter tragédiája ellenére is.







A cím első pillantásra megtévesztő, - de legalábbis kétértelmű.
Petőfi Sándor Az apostol című művét nagyon aktuálisnak találom a mai naphoz, - most háttérbe szorítva a saját véleményemet, - kitűnő emberek méltatását osztom meg az olvasókkal, akik szerint Petőfi műve egész egyszerűen csoda, és szilveszterkor vagy az új év hajnalán gyakran állítják még ma is színpadra.

Szilveszter története: példázat.
Az elbeszélőt nem annyira az események, mint inkább hőse viselkedésének eszmei és érzelmi rugói érdeklik.
Rendkívül nagy szerepet kap a meditáció, Szilveszter belső monológjai a költemény nyelvileg legszebben megformált részei. (Közülük például - a szőlőszem példázata - Az apostol talán legismertebb részlete a 11. fejezetben, a költemény felezőponján helyezkedik el.)
Jóllehet elbeszélő költeményről van szó, melyben fontos szerepet kap a jelenetezés, az előadásmód mégis a lírai elemet teszi dominánssá. Az elbeszélő elfogultan figyeli hősét, teljesen azonosul vele, kudarcait kizárólag a körülményekből és a helyzetéből származtatja. Színe és fonákja: pátosz és irónia kettőssége jellemzi a modalitást. Az irónia forrása mindenkor a démonikus világ: „Bőszülten hagyta el a nép / A templomot, / Az isten és a béke házát.”
Olyan világ ez, melyben az értékek teljesen megfordultak, éppúgy, mint a Felhők egyik darabjában (Igazság! alszol?).
A lírai elemet teszi hangsúlyossá az in medias res kezdés is: az érett, ereje teljében levő Szilveszter bemutatása.
A múlt felidézése, a hős gyermek- és ifjúkorának, „nevelődéstörténetének” életképszerű elbeszélése az érett Szilveszter gondolkodásmódjának bemutatása után nyilvánvalóan magyarázó értelmű. Az apostol hőse számunkra kész jellemként jelenik meg, s tulajdonságainak befejezettsége rávetül előtörténetére is. Bár a költemény cselekménye összecsapások sorozata, a hős és a világ állandósága miatt ezek egyetlen alaphelyzet variációiként hatnak.
Szilveszter pszichológiája és logikája a szentimentális emberé, akinek minden törekvése arra irányul, hogy elfogadtassa magát egy idegennek és ellenségesnek tudott világgal, mégpedig úgy, hogy ez a világ igazodjék hozzá. A szentimentális hős szükségképpen magányos. Árulkodó tünet, hogy Szilveszter a falusi sokaságot szólítja meg, nem az egyéneket: „Üdvöz légy, nép!”, mondja ahelyett, hogy „emberek”; mint néppel van velük pertuban. Magánya legalább annyira vállalt, mint amennyire kényszerű. Nem akarja, hogy besoroltassék a társadalomba, mert az óhatatlanul eltorzítaná személyiségét. „Annyit érsz, amennyi vagy”: ez a szentimentális hős mércéje, amit szembeállít a társadalom megtévesztő, látszatokon alapuló értékrendjével. A nagy példakép, Rousseau nemcsak a születés és a vagyon énelvesztő, besoroló erejét tartotta veszélyesnek, hanem az emberi értelmet és a tehetséget is, mivel manipulálhatók a személyiség ellen. Így lett archimédeszi pont a szív, amely a természet szava az emberben és a lelkiismeret, amely nem enged letérni az erény útjáról. A szentimentális hős voltaképp a természet és az erkölcs (belső parancsként megjelenő) törvényeire, e két (kizárólag) megbízhatónak elfogadott iránytűre figyel. Az erény megszállottja; éppen rigorózus elvei okozzák látszólagos érzéketlenségét: úgy érzi, hogy a legkisebb engedménnyel is az üdvösségét kockáztatná.
Az apostol művészi megformáltsága több szempontból is a látomásköltészethez kapcsolódik. Időmértékes (jambikus lejtésű), rím nélküli, szabad szótagszámú sorokkal az utóbbi éppúgy, mint az átkötések rendkívül nagy száma, a szintaktikai keretek fellazulásával jár együtt. A megmagyarázott metaforát nem önmagában szerepelteti, hanem füzérszerűen, kibontva, beágyazva a vers szövetébe (pl. a 14. fejezetben a szerkesztő válaszában). Még tovább lép előre az ellentétek ironikus hatású szembeállításában: „... mindig csak feketének látta, / Pedig fejér volt már, mint a galamb, / Csakhogy nem látszott színe a sötétben”. Jóllehet a hihetetlenül gyorsan készült szöveg egyes helyeit az alkotói ihlet elfáradása, kevésbé szerencsés megoldások jellemzik, egészében erényei Az apostolt az életmű meghatározó darabjává emelik.
Legeza Ilona könyvismertetője szerint Az Apostol Petőfinek 1848 nyári lelkiállapotának epikus kifejezése . Ez a forradalmi poéma nagyszabású költői összegzés. Hőse, Szilveszter az első cselekvő forradalmár-típus irodalmunkban, akinek jellemében nemcsak az ösztönös indulat, de a tudatosság is formáló erő. Azonban érzékelteti a hőse és a nép közötti távolságot is, s a kételyt, vajon érettek-e a viszonyok a forradalomra. Csak a végső emberi boldogságba vetett hite marad töretlen Szilveszter tragédiája ellenére is. A költeményben nincs belső harmónia, a gondolatok széttörik a történetet; a költő számára fontosabb a gondolati töltés. A költemény tele van lírai betétekkel: a már említett Szilveszter monológja, szőlőszemhasonlat, és sorolhatnánk még.
Az irodalomtörténet a mű cselekményének tragikumát, a bukás-motívum hangsúlyosságát annak az életrajzi ténynek tulajdonítja, hogy a költő Szabadszálláson megbukott a követ-választáson; egyébként is a művet át- meg átszövik az önéletrajzi elemek (pl. a költő a címszereplő névnapján, szilveszterkor született; körülményeinek nyomorúsága, házasságának mozzanatai, a főhős vérmérséklete is a költőt idézi stb.).
A drámai izzású költemény rímtelen soraiban a nemzeti és az egyetemes szabadságért meghalni kész, önfeláldozó forradalmár alakja dicsőül meg, mint a lázadás apoteózisa és mint a költő önsorsára vonatkozó látomás, példázat.
Ez az elbeszélőköltemény a "forradalmi látomásköltészet" remeke.
Mondhatjuk, hogy egy nagyszabású költői summázás ez a mű. Petőfi húsz fejezetébe sűrítette küzdelmes élete tapasztalatait. Hősének, Szilveszternek életébe saját sorsának szálait is beleszőtte, s számos motívum emlékeztet Táncsics életére (titkos nyomda, bebörtönzés stb.). Szilveszter "kitett" gyermek, születésétől kísérik a bűn és nyomor szörnyei.
Sue-i borzalmak, dickensi lélek-csapdák környékezik gyermekkorát. De van benne erő a nagy kitöréshez; sem tolvaj, sem koldus nem lesz belőle, hanem forradalmár. Romantikus színezetű egyéniségében sok a rokon vonás a költő karakterével: a lángoló rajongás, a szélsőségig csapó indulat erős következetességgel ötvöződik jellemében. Szilveszter az első modern cselekvő forradalmár hős irodalmunkban, akinek jellemében már nemcsak az ösztönös indulat, de a tudatosság is formáló erő.
Mint említettük, a költemény az események közepén kezdődik, Szilveszter családjának rettentő nyomor-képeivel. Ez a szerkesztési megoldás hasonlít a korabeli lírai versek szerkezetére; itt is szinte exponálja a költő hőse életének feszítő nagy kérdését: van-e ereje ahhoz, hogy kitartson elvei mellett akkor, amikor elveinek feladása az éhhaláltól menthetné meg a családot. Ez után következnek Szilveszter gyermekkorának realista képei, majd forradalmi harcának története, végül vértanúi halála. A költemény befejezéséből már Szilveszter sorsán túlcsapó, keserűséggel vegyülő bizakodás árad: "Fölkelt az új hős nemzedék, | S mit örökségben hagytak rá apái, | Leverte rabbilincseit." A költemény epikumát az előadás szenvedélyessége oldja líraivá; a jambikus lejtésű, rím nélküli, szabad szótagszámú sorok kerete alkalmas formául szolgál a drámai történet erős lírai sodrásához.
Modern műnek mondhatjuk ma is Az apostolt.
Cselekményének tere nem csak a vidék de már a főváros is; a földesúr figurája mellé már felzárkózik a szerkesztő, a falusi templom mellé a titkos nyomda, - úgy tekinthetjük, Szilveszter típusába Petőfi belesűríti a század európai forradalmainak és forradalmasító olvasmányainak tapasztalatait és hatását, s hozzáadja mindezt saját történelmi élményeihez: így formálja meg a magyar haladás létkérdéseit hordozó nagy költeményt.
Mindig, - de minden év utolsó és első napján kivételes öröm ezt a művet felidézni.





Megjegyzés: Részleges forrás: http://magyar-irodalom.elte.hu/sulinet/igyjo/setup/portrek/petofi/palyan.htm
Ideje: December 31, vasárnap, 09:00:06 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

mango

"Szilveszter - Az Apostol" | Belépés/Regisztráció | 10 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Szilveszter - Az Apostol (Pontok: 1)
- Tithonos Ideje: Január 01, hétfő, 17:05:56
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
"... most háttérbe szorítva a saját véleményemet..."

Ezért fájó számomra ez az írás, mert Te hiányzol belőle.
Nagyon jól ismerem Petőfiről kialakított elhamarkodott véleményed, de most fontos lett volna revideálnod.

Írtad az Apostol színpadra állítását. Én kétszer megtettem, jól ismerem a mű nehézségeit.

És színpadra való mű epikus keretei ellenére is.

És talán tudatalatti hangod volt, hogy megidézted ezt a művet. A 2007. esztendő Magyarországához illik...



Re: Szilveszter - Az Apostol (Pontok: 1)
- stelltesor Ideje: Január 04, csütörtök, 00:10:25
(Adatok | Üzenet küldése)
Örömmel fedeztem fel, hogy megemlítetted "Az apostol"-t. Csak "hangosan" elmélkedem...
Valóban napjainkban is aktuális érvénnyel bír!
Akár ma is megjelentethetné, ha élne. Elég lenne a szereplőket a megfelelő aktuális figurákkal felcserélni.
Ha nem tudnánk, hogy Petőfi sorairól van szó, bármelyik magyar költő írhatta volna napjainkban is:

«Sötét a város, refeküdt az éj.
Más tájakon kalandoz a hold,
S a csillagok behunyták
Arany szemeiket.
Olyan fekete a világ,
Mint a kibérlett lelkiismeret...»

Nézzünk csak körül kis hazánkban, vagy akár a nagyvilágban! Mi van most? Mi történik manapság?
Ha azt nézzük, csak a gazdasági problémákat nézve, mi vár ránk ebbben az új esztendőben... Nem folytatom... Belegondolni is rossz.

Hát nem aktuális az alábbi két sor sem? Dehogy nem! Lám:

«..Nagy itt, nagy itten a nyomor,
Alig hogy elfér e kicsiny szobában...»

Avagy az alábbiak:

«És mit tapasztalt nemsokára?
Hogy nemzete, hogy a világ
Még mélyebben van meggörbedve, mint
Tíz év előtt, midőn ő szót emelt;
Az emberméltóság naponta törpül.
És a zsarnokság óriáskodik.»

Szinte beleborsózik a hátam, amint olvasom ezen sorokat is. Hát nem jellemzők napjainkra, korunkra?!

Hadd idézek még, szinte ráillik a közelmúltunkra és napjainkra is:

«Szegény haza, fiaidat
Hasztalanul hivogatod:
Az egyik rész gaz áruló,
A másik rész földönfutó.

Bakonyeerdő sötétsége
Zsiványoknak volt a fészke,
De most benne üzött vadak
Laknak, igaz hazafiak....»

A hivatalos irodalomtudomány lenézte, háttérbeszorította ezt az elbeszélő költeményét. Egy kolosszális tévedés volt, hiszen ez úttörő remekműve Petőfinek! Ez az utolsó befejezett nagyepikai alkotása, ebben mutatkozik meg a forradalmi költő teljes érettsége.
Sajnálatos, hogy ezen művének megítélésében az irodalomtudomány sokáig melléf

A hozzászólás folytatása...



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.35 Seconds