[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 266
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 266


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Rejtély, ami máig is az...
mango

Ha azt írom: hajókatasztrófa, - mindenki először a Titanicra gondol. Pedig ennél sokkal kibogozhatatlanabb, nagyobb hajótragédiák is történetek jóval a Titanic előtt.


Minap a televízió – általam igen kedvelt – Spektrum csatornáján egy érdekes filmet láttam, - teljesen véletlenül kapcsoltam oda. Lefekvés előtt „végigzongoráztam” a kínálatot, és ott is ragadtam. Egy számomra felfoghatatlan, misztikus dologgal foglakozott, az úgynevezett emberi „öngyulladás”-sal. A film nem kínált megoldást, lehet, nincs is - a rejtély rejtély még ma is. Talán egyszer körbejárom még azt a témát is…Több, mint érdekes, - azt hiszem, érdemes lenne kutakodni kicsit e téren a dokumentumok között...
De igazából nekem az a történet túlságosan is misztikus volt, - ám ezen az ösvényen elindulva olyan rejtelmességek után néztem, ami valamivel kézzelfoghatóbb, kicsivel több és hitelesebb adat van róla és nincs benne ennyi „bűbájosság”.
Ha azt írom: hajókatasztrófa, - mindenki először a Titanicra gondol. Pedig ennél sokkal kibogozhatatlanabb, nagyobb hajótragédiák is történetek jóval a Titanic előtt.
A Mary Celeste a klasszikus tengeri rejtély.
Hírneve és a köztudatban máig élő jelenléte törpévé zsugorított sok megelőző és később bekövetkező esetet. A Mary Celeste 30 méter hosszú volt, kis híján 200 tonna súlyú, és eredetileg Amazonas névre keresztelték, - akár az első baljós előjelnek is vehető, hogy rögtön az első út után a parancsnoka rejtélyes betegségben meghalt. Eztán 6-7 évig sok gazdája volt, végül az új tulajdonosok mind a hosszát, mind a vízkiszorítását megnövelték.
Kapitánya Benjamin Spooner Briggs lett. Csendes, visszahúzódó, istenfélő férfi volt, hajós-dinasztia sarja. Amikor átvette a Mary Celeste parancsnokságát, 37. évében járt. 1872 őszén a hajó kifutott Briggs vezénylete alatt az első - és egyben utolsó – útjára a sikeres visszatérés reményében, hiszen mind a tíz, fedélzetén szolgáló tengerész igen tapasztalt és elsőrangú szakember volt. Az útra felesége és két éves kislánya is elkísérte.
1872.november 7-én tehát útjára indult a hajó New York kikötőjéből, rakománya 1700 hordó tiszta szesz volt, értékük nagyjából 37 ezer dollár.
Eddig tartanak a tények, amik kellőképpen dokumentáltak és tényszerűek.
Sok-sok mendemonda kelt mégis lábra, - az emberi fantázia egy-egy katasztrófa után szárnyalni kezd, de az igazsághoz semmi köze.
A valóság az, hogy egy hónappal az elindulás után, december 14-én a tulajdonosok érdekes táviratot kaptak Gibraltárból, miszerint a 31 méteres, 282 tonnás Mary Celeste gazdátlanul hánykódik a nyílt vízen, az óceán közepén – írta december 4-én David Morehouse kapitány, a Dei Gratia fedélzetéről.
Pár napja emberei, - a 8 főnyi legénység - egy erősen kurtított vitorlákkal haladó, furcsa hajót észlelt. Közelebb érve, a kapitány segítségadásra készen átkiáltott, de választ nem kapott, a kétfedélzetes hajó dülöngélt, csak egy orrvitorla és egy elővitorla volt felhúzva, noha az időjárás viharos volt. Az összes többit, érthetetlen módon - bevonták. Áteveztek a hajóra: sehol egy teremtett lélek.
A nagy hajó teljesen üres volt…
A kormánykereket nem rögzítették, a fedélzetközben sok víz volt, hiányzott a kapitány kronométere, szextánsa, a hajónapló, és még számos irat. Minden nedves volt, mintha előzőleg ott nagy mennyiségű víz állt volna. Néhány helységben égés nyomait vélték látni, vércseppeket egy kardon, de szinte minden érintetlen volt. Körbejárták a kabinokat: minden jel arra mutatott, hogy a hajót nagy sietséggel hagyták el. Bejutottak az első tiszt kabinjába: ott találták meg a hajónaplót, melyben az utolsó bejegyzés november 25-én kelt. Az ételek, ruhák, és felszerelési tárgyak mind a helyükön voltak, így a hajó - Morehouse szerint, - az út folytatására alkalmas volt, csak ki kellett szivattyúzni az alacsonyabban fekvő kabinokból a vizet. Ezt megtették, miután úgy döntött, hogy három embere átevez, és kikötőbe viszi a gazdátlan Mary Celeste-et, így jogosultak lesznek a megmentésért járó díjra.
November 13-án ki is kötöttek,- ekkor írta a fent említett érdekes táviratot a kapitány. És ekkor érte a csalódás is, mert díj helyett gyanakvás fogadta, és egy Solly Flood nevű, 71 éves, kukacos főügyész, egy igazi, fafejű bürokrata, aki nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Mary Celeste története annyira összekuszálódott, hogy végül képtelenség lett szétválasztani a valóságot a kitalációtól. A vizsgálóbizottság kimondta a verdiktet: a kikötőbe kormányzott hajó nem is a Mary Celeste, hanem valószínűleg egy másik hajó használta ezt a nevet...Szinte nevetséges feltételezés, - de ez látszott a legegyszerűbbnek. Az aktákat gyorsan le akarta zárni Flood, de az ügy mégis hosszú évekig eltartott - a sok ellentmondás táplálta és éltette a szerencsétlenséget.
Így aztán vizsgálat vizsgálatot követett, súlyos, nehéz évek teltek el, amiben minden és mindenki gyanús volt...Kétségbe vonták Morehouse szavait, gyilkosságot és zendülést sejtettek, amit Morehouse kapitány nyakába igyekezett varrni a vizsgálóbizottság. Még tovább gyűrűzött, immár kormányszinten a történet, az újabb feltételezés szerint a két kapitány, Briggs és Morehouse összejátszott, szándékosan rendezték meg a „színjátékot”, hogy a jutalomhoz és biztosításhoz hozzájussanak. Hosszas macska-egér játék után végül megítélték a jutalmat a Dei Gratia kapitányának, - de ez olyan nevetséges összeggé zsugorodott, szinte semmi lett belőle, ráadásul még a bíróság költségeit is ebből vonták le…
Úgy tűnt mégis, hogy az ügy nyugvópontra jutott. A hatóság részéről legalábbis...
Mert a a pletyka tovább dagadt: tengeri kígyóról, óriási tintahalról szóltak a legendák, amely a hajó vesztét okozták; vérengző, részeg zendülésről; hajófelgyújtásról; megőrült első tisztről, aki kiirtotta a hajó összes tagját; kalóztámadásról; kolerajárványról és ezerféle hihetetlenebbnél hihetetlenebb történetről.
Mikor épp „lecsengett” volna az ügy, egy bizonyos Arthur Conan Doyle nevű ifjú doktor egy csapásra életre keltette, amikor 1883-ban egy magazinban megjelentette „J.Habakuk Jephson nyilatkozata” című novelláját. Ebben úgy állította be az eseményt, mintha az a Mary Celeste egyik életben maradottjának valódi vallomása lenne.
A mesét elhitték.
A jelentős sajtóvisszhang jól jött Conan Doyle-nak, - történetét sajnos azonban sokan tényként fogadták, és hosszú évekig találgatások alapjául szolgált.Ismét fellobbant a régi ügy, érvek és ellenérvek feszültek egymásnak,- az igazsághoz mégsem jutottak közelebb.
A Mary Celeste „elátkozott hajó”-ként számtalanszor cserélt ezután még gazdát, míg végül és véglegesen megfeneklett a Roskell zátonyon.
Az egykor büszke Mary Celeste nem létezett többé.
Ennek dacára még 1975-ben (!) is felbukkan a neve a Bermuda háromszög kapcsán: ugyanis nem sokkal e terület határán kívül találták meg egykor a hányódó hajót…Később, már a 70-es évek végén, a Mary Celeste-en szállított alkoholgőzök esetleges és részleges robbanásának is komoly esélyt adtak, és a felszabaduló mérges gázok halálos belélegzéséről írtak, mely fejvesztett menekülést válthatott ki a tíz emberből - de biztosat a mai napig sem tud senki.
Egy dolog tökéletesen biztos.
Briggs kapitány és családja, valamint a legénység soha többet nem került elő…
Rejtély.
Máig az.
Ideje: Július 30, szombat, 08:03:05 - fullextra

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza Rovathoz

Anomáliák térben és időbenmango

"Rejtély, ami máig is az..." | Belépés/Regisztráció | 5 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Rejtély, ami máig is az... (Pontok: 1)
- kavics Ideje: Július 31, vasárnap, 14:52:14
(Adatok | Üzenet küldése)
Nagyon érdekes téma,és valóban rejtélyes. Nagyon érdeklenek ezek a furcsa,megmagyarázhatatlan dolgok.Köszönöm,hogy írtál róla,remélem még több is lesz hasonló! kavics



Re: Rejtély, ami máig is az... (Pontok: 1)
- fényesi Ideje: Augusztus 01, hétfő, 06:53:20
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Olyan változatot is olvastam már, hogy akkor nem is a Titanic, hanem ugyanazon hajótársaság egy másik, előző útján már sérülést szenvedett hajója süllyedt el, csak nem lévén arra a hajóra biztosítása, ezért született meg a Titanic "legenda".



Re: Rejtély, ami máig is az... (Pontok: 1)
- mango Ideje: Augusztus 01, hétfő, 21:18:15
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
...egy hiba található az írásban...
A közepe felé az inkriminált mondat helyesen így hangzik:
"Néhány HELYISÉGBEN égés nyomait vélték látni, vércseppeket egy kardon, de szinte minden érintetlen volt."
...elnézést kérek mindenkitől...

mango



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.31 Seconds